7.4.2 Utvikling av infrastrukturen for godstransport
Komiteen viser
til utviklingen av Kopstad Godsterminal i Horten kommune, som vil
skape betydelig flere arbeidsplasser i kommunen. Beliggenheten mellom
E18 og Vestfoldbanen gjør at terminalen har stor samfunnsøkonomisk
nytte, og gir store muligheter for overføring fra gods på vei til
bane.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, påpeker at det i forbindelse med utbyggingen av
ny Vestfoldbane (Nykirke–Barkåker) vil bli bygget en avgrening med
jernbanetilknytning til Kopstad Godsterminal. For tilknytning til E18
er det i 2023 regulert et nytt toplanskryss på Helland. Krysset
vil skape en langt mer trafikksikker påkjøring til E18 og bedre
forhold for trafikk til/fra Holmestrand, i tillegg til bedre adkomst
til Kopstad Godsterminal. Flertallet påpeker
at reguleringsplanen for området forutsetter at halve krysset må
være ferdigstilt før utbygging på terminalområdet kan gjennomføres. Flertallet mener en helhetlig infrastruktur for
gods må sees i et regionperspektiv, og understreker at ny godsterminal
på Kopstad, og andre steder i østlandsområdet, også vil kunne avlaste
godsterminalen på Alnabru.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Venstre viser til behovet for å
få etablert en ny kryssløsning for Kopstad Godsterminal ved E18.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen prioritere
utbygging av ny kryssløsning for Kopstad Godsterminal ved E18 Vestfold.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til viktigheten av det igangsatte
arbeidet med å realisere en ny grønn godskorridor mellom Oslo, Bodø,
Harstad og Tromsø. Dette flertallet viser
til at ENOVA allerede har gitt tilsagn på 211 mill. kroner til prosjektet som
vil kutte minimum 25 000 tonn CO2 per år og flytte 25 000
trailere fra vei til bane og kjøl årlig. Denne korridoren er viktig
også for forsyningssikkerhet og beredskap i landsdelen.
Komiteens medlem
fra Venstre ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med
en løsning som sikrer at fagetatene bidrar til å realisere ny grønn
godskorridor mellom Oslo, Bodø, Harstad og Tromsø, i første seksårsperiode.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til behovet for ny godsterminal på Dovrebanen
i Trøndelag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre mener at for å øke godskapasiteten på
jernbanen mellom Oslo og Trondheim må det bygges en ny og effektiv
godsterminal i Trondheimsområdet. Disse medlemmer mener
staten må iverksette planlegging av økt terminalkapasitet for gods
på bane i Trondheimsområdet på Heggstadmoen i første periode av Nasjonal
transportplan 2025–2036. Disse medlemmer viser
til at ny godsterminal på Heggstadmoen kan realiseres raskere og
til en langt lavere og dermed mer realistisk kostnadsramme enn alternativet
på Torgård. Disse medlemmer viser til
at ny godsterminal er viktig både for å øke jernbanens håndtering
av gods, for å frigjøre Brattøra i Trondheim sentrum til byutvikling og
for å fremme næringslivets muligheter for økt verdiskaping i regionen.
Komiteens medlem
fra Venstre mener godsterminalen på Dovrebanen må bygges som
en utvidelse av dagens terminal på Hegstadmoen.
Et fjerde flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til at Alnabruterminalen er et område der
det finnes et stort potensial for byutvikling til beste for innbyggerne
i Groruddalen. Dette flertallet mener
det med utvikling av nye godsterminaler, og utvidelse av eksisterende,
må jobbes for en arealeffektivisering ved Alnabru.