11.1 Betydningen av teknologi i transportsektoren
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, vil ta i bruk ny teknologi for å gi økt sikkerhet,
redusere kostnader, effektivisere, kutte utslipp og gi bedre reiseopplevelser
til folk. Teknologi skal raskere kunne tas i bruk gjennom utvikling
av nye løsninger og bedre tilpassing av eksisterende løsninger til
norske forhold. Flertallet mener videre
at man må komme over i operasjonelle faser etter hvert som pilotene
fungerer. Slik kan man begynne å ta ut gevinster lenge før transportsektoren
er gjennomautomatisert og alle operasjonelle utfordringer er løst.
Lovverket må reflektere og motivere til å bevege i denne retningen.
Flertallet viser
til forsøksprosjektet «Proaktiv kollektivprioritering» på Nedre
Rælingsvei (fv. 120) sør for Lillestrøm sentrum. Ved å bruke proaktiv
kollektivprioritering, også kalt elektronisk kollektivfelt, skal
buss ved bruk av signalregulering kunne benytte motgående kjørefelt
som kollektivfelt i rushtiden og slik komme seg forbi køen. Trafikklys
skal stoppe trafikken i motgående kjørefelt slik at det blir trygt
for bussene å kjøre forbi køen, og trafikklyset er GPS-basert slik
at trafikken kun stoppes når en buss nærmer seg.
Flertallet mener
dette er et godt eksempel på at ny teknologi kan bidra til bedre
framkommelighet, i dette tilfellet for buss, uten store og kostnadskrevende arealinngrep,
og til bedre utnyttelse av eksisterende infrastruktur.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til
at planleggingen av prosjektet «Proaktiv kollektivprioritering»
på Nedre Rælingsvei (fv. 120) sør for Lillestrøm sentrum har pågått
siden 2020, og selv om Vegdirektoratet har vært positive til prosjektet,
har fylkeskommunen blitt møtt med omfattende krav og en uforutsigbar prosess
for å få lov til å teste ut en innovativ løsning på eget veiareal.
Eksemplet viser dessverre også at regelverk og myndigheter må være
mer fleksible for at innovative løsninger skal kunne testes ut og
ikke minst skaleres opp og tas i bruk flere steder. Disse medlemmer forventer at den gjenstående
skiltplanen godkjennes, slik at prosjektet kan settes ut i livet
og at konseptet kan tas i bruk flere steder i landet dersom det fungerer
godt.
Disse medlemmer viser
til at det registreres nær 3 000 skred på rundt 260 ulike steder
på norske veier hvert eneste år. Mellom fem og 15 blir tatt av skred
i året. I de mest alvorlige ulykkene går det liv. Seks strekninger
er satt på automatisk og kontinuerlig overvåkning. En av disse er
på fv. 51 i Lom, der Cautus Geo etablerte automatisk overvåkning
for ti år siden. I 2020 reddet systemet liv: Store snømasser dundret
over veien 25. februar. Biler stoppet med god avstand til skredet, som
ble varslet med rødt trafikklys. Disse medlemmer mener
man må bygge opp omkring det arbeidet som foregår på sensorteknologiområdet.
Disse medlemmer vil
også etablere varslingssystem på strekninger med liten ÅDT for å
redusere behov for breddetiltak: Hvis man får beskjed om at man
vil møte en bil, kan sjåføren planlegge kjøringen bedre og svinge
inn på passende møteplass.
Komiteens medlemmer
fra Høyre har i inneværende stortingsperiode fremmet flere
forslag om teknologi, både for autonome kjøretøy, rassikring, tungbil-lading
og testarena for grønn luftfart. Disse medlemmer mener
at vedtakene ikke er godt nok fulgt opp av regjeringen. I behandlingen
av Dokument 8:91 S (2021–2022) fikk flere av forslagene flertall
i Stortinget. Regjeringen har konkludert med at arbeidet som pågår
innen sektoren, er så bra at Stortingets vedtak anses oppfylt, noe
både Nasjonal rassikringsgruppe og disse medlemmer er
uenig i.