Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 Skaret–Hønefoss
(FRE16)
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre,
viser til enigheten mellom partiene Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen videreføre
Ringeriksbanen og ny E16 Skaret–Hønefoss (FRE16) som et fellesprosjekt
for å sikre den økonomiske nytten og bærekraften i prosjektet.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at regjeringen foreslår å dele gjennomføringen
av fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 Skaret–Hønefoss, hvor
videre utbygging av E16 skal gjennomføres av Nye Veier, mens Ringeriksbanen
tas ut av planen og tilbakeføres til Bane Nor for videre vurdering
i lys av ny fjerntogstrategi.
Disse medlemmer peker
på at det er betydelig usikkerhet knyttet til konsekvensene av å
ikke gjennomføre Ringeriksbanen og E16 som et fellesprosjekt, både
med tanke på prosjektenes økonomi, miljøkonsekvenser og fremdrift.
Disse medlemmer peker
på at en splittelse av vei og bane vil fordyre prosjektet og forverre
miljøregnskapet ved å endre massebalansen. Som eks. tunnelmasser
fra jernbanetunnelen fra Sundvollen til Sandvika er ment som ressurser
for hele prosjektet og der strekningen mellom Vik og Hønefoss har
masseunderskudd. Hvis prosjektene splittes, kan ikke disse massene brukes
der de trengs, og masser må hentes fra andre steder. I ca. 9 km
ligger vei og jernbane nær hverandre og er planlagt på felles fylling
eller traubunn.
Videre vil en splittelse og forsinkelse i gjennomføringen
av Ringeriksbanen kreve dobbel opp- og nedrigging av maskiner, med
tilhørende økte kostnader, negative klima- og miljøkonsekvenser
og vesentlig økning i belasting for innbyggerne i planområdet.
Disse medlemmer peker
videre på at det er uavklarte spørsmål vedrørende reguleringsplanen
for prosjektet. Den statlige planprosessen, med medvirkning fra
kommunene, offentlige høringer, og endelig planvedtak, har lagt
til grunn at vei og bane skal gjennomføres som et fellesprosjekt.
Det er fortsatt uklart om reguleringsplanen er gyldig uten en forpliktelse
til samtidig bygging av både vei og jernbane. Disse
medlemmer understreker at ved en eventuell splitting av prosjektet
er det avgjørende at den eksisterende statlige reguleringsplanen
fortsatt ligger til grunn for å unngå nye reguleringer og forsinkelser.
Disse medlemmer peker
på at både Ringerike og Hole kommune har planlagt utvikling basert
på statlige føringer som følge av fellesprosjektet. Flere milliarder
er allerede investert, store arealer er båndlagt, og eiendommer
er kjøpt opp, men all videre utvikling er satt på vent. Nye planprosesser
og en lang, belastende byggeperiode forsterker usikkerheten for
innbyggerne og næringslivet, som står uten mulighet til å planlegge
for fremtiden.
Videre viser disse medlemmer til
at Nye Veier i tråd med porteføljestyringen har redusert prosjektkostnadene
med nesten åtte mrd. kroner og samtidig økt samfunnsnytten betydelig
ved å forenkle, nedskalere og gjenbruke materialer, uten at det
har gått ut over prosjektets hovedmål: å kutte reisetiden med tog
og forbedre trafikksikkerheten. Disse medlemmer understreker
viktigheten av å bevare det grundige arbeidet Nye Veier har utført
med optimalisering, økt nytte og reduserte kostnader i prosjektet.
Disse medlemmer understreker
at Ringeriksbanen er et nasjonalt viktig prosjekt og vil gjøre Bergensbanen
til et konkurransedyktig og klimavennlig alternativ til fly. Prosjektet
vil kutte reisetiden på Bergensbanen med omtrent en time og er derfor
avgjørende for å nå målet om en reisetid mellom Oslo og Bergen på
fire timer. Forkortelsen av Bergensbanen vil gi ringvirkninger langs
hele strekningen. Videre er Ringeriksbanen svært viktig for Buskerud
og Osloregionen, da den kan tilby flere tusen pendlere et fossilfritt
alternativ til bilen og bidra til en sammenhengende bo- og arbeidsmarkedsregion
fra Oslo til Hønefoss. Et raskere togtilbud vil også åpne opp et
helt nytt bo- og arbeidsmarked i Ringeriksregionen og Hallingdal.
Disse medlemmer viser
også til budsjettforliket for 2023 mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet,
og Sosialistisk Venstreparti, og enigheten om å videreføre Ringeriksbanen
og E16 Skaret–Høgkastet–Hønefoss som et fellesprosjekt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet understreker viktigheten av at fellesprosjektet FRE16,
altså Ringeriksbanen og E16 til Hønefoss, videreføres som nettopp
det fellesprosjektet det er prioritert til utbygging av Nye Veier
AS.
Disse medlemmer viser
til at det er brukt flere milliarder kroner fra stat og aktuelle
kommuner til planlegging, investeringer i infrastruktur som vann
og kloakk, skoler og barnehager for å forberede økt tilflytting,
næringsetableringer og aktivitet når fellesprosjektet realiseres.
Disse medlemmer peker
på at eiendommer er innløst og folk er tvunget til å flytte fra
hus og hjem de var glade i – fordi fellesprosjektet skulle realiseres. Disse medlemmer mener det er å vise lite
respekt for folk som er tvunget til å flytte fra sine hjem om man
ikke oppfyller det som var årsaken til at disse eiendommene ble
innløst.
Disse medlemmer mener
at regjeringens forsøk på å skrote jernbanebiten av prosjektet fra
Nye Veiers portefølje er uholdbart, og frykter at dersom veien bygges
alene, vil banen trolig aldri realiseres. Disse medlemmer frykter
også at veien vil kunne bli mange år forsinket, i tillegg vil det
medføre ekstra kostnader knyttet til nye traseer og reguleringsplaner
med mer.
Disse medlemmer peker
på at dette ikke er et samferdselsprosjekt kun for Ringeriksregionen,
det er snakk om forbindelsen Bergen–Oslo, med redusert reisetid
på én time. I tillegg handler det om å bygge ny og sikker vei. Dagens
vei er landets mest trafikkfarlige strekning. Ved å realisere fellesprosjektet
vil det generere mange nye arbeidsplasser og næringer i kommunene langs
strekningen, samt økt bosetting.
Disse medlemmer vil
derfor videreføre Ringeriksbanen og ny E16 Skaret–Hønefoss som et
fellesprosjekt i Nye Veier AS. Disse medlemmer legger til grunn
at Ringeriksbanen og ny E16 Skaret–Hønefoss (FRE16) skal bestå som
fellesprosjekt, med økt tilskuddsramme til Nye Veier AS vil dette
kunne startes opp tidlig i planperioden.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
fikk gjennomslag i budsjettforhandlingene for statsbudsjettet 2023
for å videreføre E16 og Ringeriksbanen som et fellesprosjekt. I
regjeringens forslag til Nasjonal transportplan bryter de avtalen,
og splitter prosjektet. Regjeringen vil bygge firefeltsvei, og ikke
jernbane, mellom Skaret og Hønefoss. Det er ikke vurdert tekniske,
økonomiske, eller miljømessige konsekvenser av regjeringens forslag. Dette medlem mener regjeringen må rydde
opp i avtalebruddet, og at prosjektet må videreføres som et fellesprosjekt.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til regjeringens forslag til Nasjonal transportplan,
der det foreslås å bygge ny E16 Skaret–Hønefoss uten å bygge jernbanen. Dette medlem mener det er en dårlig idé og
vil beholde prosjektet Ringeriksbanen/E16 Skaret–Hønefoss som et
fellesprosjekt. Dette medlem understreker
at det er stort behov og potensial for effektivisering av transportsektoren,
og viser til resultatene Nye Veier AS har hatt for redusert ressursbruk. Dette medlem stadfester at Nye Veier
AS fortsatt må bygge fellesprosjektet. Dette
medlem viser til Venstres forslag til Nasjonal transportplan
2025–2036, der Venstre legger inn 15 mrd. kroner ut over regjeringens
forslag til finansiering av prosjektet i andre planperiode.