3.3 Generelle merknader Fremskrittspartiet
Transportsystemet må
bygges rundt bilen som transportmiddel
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet mener at bilen er bærebjelken i transportsystemet,
dette gjelder til både person- og varetransport. Mer enn 80 pst.
av persontransporten foregår med bil og det må legges til grunn
at bruken av bil kommer til å øke i tiden fremover. Grunnen til
dette er at for de fleste av oss er bilen det mest fleksible transportmiddelet
og det som gjør at hverdagen henger sammen. Disse
medlemmer mener det er forstemmende at både politikere og
byråkrater søker å motarbeide utviklingen av transportinfrastruktur
for bilen. I byene brukes det nullvekstmål som i realiteten handler
om å innskrenke folks mulighet til å bruke bil gjennom bompenger,
stengte veier og mangel på parkeringsplasser. Ellers i landet legges
det nå opp til at nye veiprosjekter skal bygges med dårligere standard,
underkapasitet og lavere fart. Disse medlemmer tar
avstand fra grunnholdningen i regjeringens forslag til Nasjonal
transportplan 2025–2036 om at bilen er et problem, når bilen i realiteten
er løsningen på det daglige transportbehovet i både by og distrikt. Disse medlemmer mener at transportpolitikken
må ta utgangspunkt i at bilen er vårt mest brukte og fleksible transportmiddel.
For et land med spredt bosetting vil bilen være det viktigste transportmiddelet. Disse medlemmer mener at den store mangelen
i det norske veinettet er at man ikke har et fungerende høyhastighetsveinett
som binder landsdelene sammen.
Et effektivt og trygt
høyhastighetsveinett som binder landsdelene sammen
Etter etableringen av veiselskapet Nye Veier
AS har det blitt bygget ut mye ny høyhastighetsvei i Norge på mange
av de mest trafikkerte hovedstrekningene, men det er mye som gjenstår.
Historisk fikk Norge en motorveiplan allerede i 1962 med målsettinger
om utbygging på hovedsakelig Østlandet frem til 1980, som raskt
ble lagt i en skuff. Fremskrittspartiet satt i sin regjeringstid motorveiplan
på kartet igjen. Disse medlemmer vil videreutvikle
dette til utbygging av et effektivt og sikkert høyhastighetsveinett
som binder landet sammen og der det legges til grunn bruk av konkurranse
for å få en raskest mulig og kostnadseffektiv utbygging. Disse medlemmer mener det skal bygges
ut gjennomgående høyhastighetsveiruter fra nord til sør og øst til
vest, herunder E6 og E134. Disse medlemmer vil
ha en ny utredning av høyhastighetsveinett med utvikling av høyhastighetsvei
også fra Trøndelag til Tromsø og videre til Kirkenes. Disse medlemmer mener at Nye Veier AS
og utbyggingsdelen av Statens vegvesen skal være likeverdige premissleverandører
for en slik utbygging og konkurrere om utbyggingsprosjektene.
Disse medlemmer vil
øke investeringene i veinettet betydelig og samtidig legge til rette
for mer vei for pengene som investeres enn det som har vært tilfelle
til nå. Veinormalene må forenkles og det må legges til grunn et
standardnivå for utbygging som er på linje med landene rundt oss.
Nye veinormaler vil gi raskere utbygging til lavere kostnad. For
trafikksikkerheten er det viktigste at det bygges ut firefeltsvei. Disse medlemmer vil avvise regjeringens
nye veinormal som legger til grunn at hovedveier kan bygges med
dårligere standard, noe som vil gå på bekostning av effektivitet
og trafikksikkerhet. Disse medlemmer vil
her vise til Representantforslag 69 S (2023–2024) om å oppheve godkjenning
av endret veinormal, jf. Innst. 223 S (2023–2024):
«Regjeringen har tidligere
varslet vedtatte reduserte bevilgninger til veisektoren for å frigjøre
ressurser til andre formål. Samtidig har regjeringen godkjent Statens
vegvesens forslag om å endre veinormalene slik at det på ny skal
være mulig å bygge hovedveier underdimensjonert- med følgelig lavere
fartsgrenser. Forslagsstillerne mener at regjeringen her velger
å gå baklengs inn i fremtiden ved at man igjen skal bygge to- eller
tre-feltsveier på hovedveistrekninger. Videre skal veier med veldig
høyt trafikkgrunnlag fortsatt kunne bygges med fire felt, men kan
få fartsgrense 90 eller 100 km/t.
Forslagsstillerne viser til at ulykkestallene
på veiene er økende, og mener det kan legges til grunn at dårlig veikvalitet
og standard er en viktig årsak til dette. Når bakgrunnen er et dårlig
utbygd hovedveinett og et betydelig vedlikeholdsetterslep, er det
svært uheldig for trafikksikkerheten at regjeringen varsler mindre
ressurser til veisektoren og at standarden på nye veier skal forringes.
Forslagsstillerne viser til erfaring med å bygge underdimensjonerte
veier, eksempelvis E18 i Telemark. Dette er uheldig med hensyn til
både kapasitet, sikkerhet, miljø og samfunnsøkonomi. Når det bygges
nye hovedveier, må dette gjøres med et langsiktig perspektiv og
på bakgrunn av at bilbruken skal øke fremover. Effekten av ny veinormal
vil være at nye veiprosjekter etter få år ikke vil ha kapasitet
nok til å håndtere trafikkveksten. Veien vil måtte bygges ut på
ny, med konsekvenser for både økonomi og miljø sammenliknet med å
bygge en fremtidsrettet hovedvei første gang.
Forslagsstillerne mener at den beste løsningen
for både trafikksikkerhet og kapasitet er at hovedveier bygges ut
med fire felt som kan håndtere den trafikkveksten som vil komme.
Norge trenger et effektivt høyhastighetsveinett
som binder landsdelene sammen og sørger for at man fortsatt kan
ta hele landet i bruk både til næring og som bområder. Et trygt
veinett med nødvendig kapasitet forutsetter at det investeres mer
i både ny veibygging og vedlikehold, slik at det store etterslepet
kan hentes inn. Veinormalene må videre legge til grunn en veistandard som
ivaretar både trafikksikkerhet og kapasitet. Regjeringens godkjenning
av Statens vegvesens forslag til endringer i veinormalene med forringet
veistandard må derfor oppheves.
Forslag:
’Stortinget ber regjeringen oppheve godkjenning
av Statens vegvesens forslag til endret veinormal.’»
Disse medlemmer vil
ha en ny fartsgrensestrategi for å bringe fartsgrensene i Norge
mer i samsvar med veistandarden på hovedveinettet. Norge må få et nivå
på fartsgrensene tilsvarende nivået i Sverige og Danmark. Nye fartsgrenser
for møtefri vei, samt der det er forsterket midtoppmerking, bør
være som følger: 90 km/t på tofeltsvei, 100 km/t på 2/3-feltsvei,
110 km/t på smal firefeltsvei og 130 km/t på full standard firefeltsvei.
Ansvar for veisektoren
og vedlikehold
Disse medlemmer mener
det skal bygges mer vei, og kapasiteten på dagens veinett skal økes
for å oppnå bedre fremkommelighet og sikkerhet. Staten skal ha ansvaret
for en forsvarlig veiutbygging i landet og skal ikke skyve det finansielle
ansvaret over på bilistene. Disse medlemmer vil
derfor avvikle bompengeordningen og vil avvise bruk av veiprising
eller annen brukerbetaling for bruk av det offentlige veinettet.
Staten har det overordnede ansvaret for transportsikkerheten
i landet og har følgelig et overordnet ansvar for at veinettet holder
en forsvarlig standard. Dette gjelder alle veikategorier og først
og fremst riksveiene. Disse medlemmer mener
at dagens situasjon med et betydelig vedlikeholdsetterslep i alle
kategorier av veinettet er uholdbar. Disse
medlemmer mener at dette er den største utfordringen for sikkerheten
på veinettet. Disse medlemmer mener
at det må bevilges tilstrekkelig med penger til løpende drift og
vedlikehold på riksveinettet. Det må planlegges for å hente inn
det betydelige vedlikeholdsetterslepet ved å styrke bevilgingene
til vedlikehold av riksveinettet og planlegge for innhenting av
vedlikeholdsetterslepet.
Disse medlemmer viser
til at fylkeskommunene i dag har ansvaret for i overkant av halvparten
av all offentlig vei i Norge. Kvaliteten på mye av infrastrukturen
er dårlig og vedlikeholdsetterslepet er enormt. Disse
medlemmer forventer at fylkeskommunene følger opp sitt ansvar
som veieier og sørger for et tilstrekkelig vedlikehold av eget veinett,
samt at vedlikeholdsetterslepet reduseres. Disse
medlemmer mener at statlige overføringer til fylkesveier skal
øremerkes og avviser regjeringens forslag om at dette nå skal defineres som
frie midler. Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiet mener fylkeskommunen burde avvikles som forvaltningsorgan
og at dagens fylkesveier fordeles mellom stat og kommuner. Mange
av dagens fylkesveier med stort trafikkgrunnlag eller mye næringstrafikk,
mener disse medlemmer at bør kunne omklassifiseres til
riksveier, og setter av ressurser for å kunne gjennomføre dette.
Disse medlemmer viser
til at rassikringsbehovene på både riks- og fylkesveinettet er økende.
Behovet for utbedringer på de mest rasfarlige riks- og fylkesveistrekningene
er beregnet til 96 mrd. kroner. Etterslepet på utbedringer er størst
på fylkesveinettet. Disse medlemmer vil
fremheve at dette er et trafikksikkerhetsproblem mange steder i
landet og det skaper både frykt og usikkerhet hos folk som daglig
bruker disse veiene. Disse medlemmer vil
i denne sammenheng vise til at Fremskrittspartiet i sitt alternative
statsbudsjett for 2024 foreslo særskilte ekstra bevilgninger til
rassikring på veinettet.
Disse medlemmer viser
til at manglende vedlikehold av offentlige veier også utgjør en
risiko for kjøretøyene som benytter veiene. Statens vegvesen er
som veiforvalter i stor grad fritatt for erstatningsplikt for mangelfull
veikvalitet. For fremtiden må Statens vegvesen gjøres ansvarlig
for skader som påføres kjøretøy som følge av manglende vedlikehold,
dårlig veikvalitet eller mangelfull merking.
Private aktører spiller en viktig rolle i samferdselssektoren
ved å levere tjenester og ved å utføre utbygging og vedlikeholdsarbeid
på vegne av det offentlige. Disse medlemmer mener
at dette skal videreutvikles. Det er ikke behov for at det offentlige
selv produserer tjenester i sektoren når private kan levere dette
offentlig finansiert. Alle gode krefter må slippe til for å utvikle
samferdselssektoren. Konkurranse gir oss mer infrastruktur for midlene
som investeres, bidrar til innovasjon og gir flere arbeidsplasser.
Videreutvikling av veireformen
Disse medlemmer mener
veireformen som ble gjennomført i Fremskrittspartiets regjeringstid
med opprettelsen av veiselskapet Nye Veier AS, har vært av avgjørende
betydning for en rask utbygging av sentrale deler av hovedveinettet. Disse medlemmer mener det er viktig å
sikre Nye Veier AS større ressurstilgang for å kompensere for den
ekstraordinære kostnadsveksten som har vært i byggesektoren. Det
er videre av betydning at Nye Veier AS får tildelt særlige ressurser
for drift og vedlikehold på de strekningene som er ferdig utbygd. Dette
var en forutsetning da veireformen ble gjennomført, men der Arbeiderpartiet-Senterpartiet-regjeringen dessverre
ikke følger opp. Dette er en politikk som forsinker utbyggingen
av Nye Veiers portefølje.
Disse medlemmer vil
videreutvikle veireformen og etablere mer konkurranse om utbygging
av infrastruktur mellom Nye Veier AS og Statens vegvesens utbyggingsavdeling. Disse medlemmer vil avvikle Statens vegvesen
som forvaltningsorgan for veisaker og etablere et nytt forvaltningsorgan,
samt gi Samferdselsdepartementet et større selvstendig ansvar i
veisektoren. Nye Veier AS skal få en mer sentral rolle og være med
som premissleverandør i alle deler av veisektoren. Disse
medlemmer mener videre at Nye Veier AS skal få en rolle i
jernbanesektoren gjennom etablering av Nye Baner AS som en konkurrent
for utbygging av jernbaneinfrastruktur.
Disse medlemmer viser
til Representantforslag 104 S (2023–2024) om videreutvikling av
veireformen, jf. Innst. 298 S (2023–2024):
«Veireformen med opprettelsen av Nye
Veier AS har vært en suksess og har oppfylt formålet om raskere
og rimeligere hovedveiutbygging. Reformen har svart på en stor mangel
i det norske veisystemet – et effektivt høyhastighetsveinett som
binder landsdelene sammen. Dette viser også regjeringens evalueringsrapport
vedrørende omorganiseringen av veisektoren.
Nye Veier AS har gitt samfunnet mer vei for
pengene, men har også bidratt til å gjøre Statens vegvesen bedre.
Forslagsstillerne mener at hovedoppgavene i
veisektoren skal være å fortsette rask utbygging av et høyhastighetsveinett
og få hentet inn det betydelige vedlikeholdsetterslepet som preger
det norske veinettet. Trafikksikkerhetssituasjonen i Norge er urovekkende. Hvert
år siden regjeringsskiftet i 2021 har det vært en økning i alvorlige
ulykker. Det er grunn til å tro at underkapasitet på hovedveiene
og elendig veikvalitet er blant de viktigste trafikksikkerhetsutfordringene.
Forslagsstillerne mener at det er behov for
strukturelle endringer, da veldig mange oppgaver i veisektoren er
delegert til Statens vegvesen som veiforvalter. En slik sterk byråkratisk
maktstruktur er uheldig og kan motvirke dynamikk og innovasjon i
sektoren. Det som har skjedd på utbyggingssiden etter dannelsen
av Nye Veier AS, er et godt eksempel på at konkurranse kan gi ny dynamikk.
Stadig økende kostnader og lang utbyggingstid ble snudd til rask
sammenhengende utbygging og optimalisering av hovedveiprosjekter
hos både Nye Veier AS og Statens vegvesen. Det er målestokkonkurransen
om å levere de beste samfunnsmessige løsningene som driver denne
dynamikken.
Forslagsstillerne vil ha mer dynamikk, innovasjon og
meningsmangfold inn i flere områder i veisektoren. Dagens maktkonsentrasjon
i Statens vegvesen er et hinder for dette. Statens vegvesen sin
rolle som veiforvalter har ikke vært vellykket i dagens form.
Det enorme vedlikeholdsetterslepet som har fått bygge
seg opp over tid, handler både om manglende politisk prioritering,
men også om bruken av de ressursene som er tilgjengelige. Saken
om Tretten bru og mangelfull oppfølging av svakheter ved trebruer
hos Statens vegvesen er også eksempler på manglende sikkerhetsforståelse.
Videre er det slik at mange trafikktunge veier med høye sikkerhetsutfordringer
ikke prioriteres i første rekke. Det er manglende oppmerksomhet
på veikvalitetens betydning for trafikksikkerheten i dagens organisering
av sektoren.
Samferdselsdepartementet må ta et større selvstendig
ansvar i sektoren og bør overta det som i dag er Vegdirektoratets
oppgaver. Dette vil også gi en enklere struktur.
For å sikre en bedre tilgjengelighet over hele
landet bør driften av kjøretøytekniske tjenester i enda større grad
overlates til privat sektor. EU-kontroll gjennomføres i dag i privat
sektor og er en servicetjeneste som har god tilgjengelighet.
Utbyggingsdelen av Statens vegvesen bør skilles
ut og få samme rammebetingelser som Nye Veier AS har. Veinormaler
og fartsgrensekriteriene må samtidig moderniseres slik at de kommer
på nivå med Norges naboland.
Statens vegvesen har i lang tid vært den sentrale
premissgiveren for utvikling av veisektoren. Forslagsstillerne vil
likebehandle det nye forvaltningsorganet for vei og Nye Veier AS
som premissgiver for vei- og kjøretøysektoren. Dette vil kunne gi
en større grad av meningsmangfold og innovasjon også i denne delen
av veisektoren.
Forslag:
’Stortinget ber regjeringen fremme en sak om
videreutvikling av veireformen som inneholder følgende momenter:
-
a. Statens vegvesen
med Vegdirektoratet avvikles og erstattes av et nytt forvaltningsorgan
for veisektoren.
-
b. Samferdselsdepartementet skal ha et
større direkte ansvar for forvaltningen av veisektoren.
-
c. Kjøretøytekniske tjenester utføres
i større grad i privat sektor for å sikre bedre tilgjengelighet
over hele landet.
-
d. Tidligere Statens vegvesens utbyggingsdel
skal ha samme rammebetingelser som Nye Veier AS.
-
e. Nye Veier AS likestilles med det nye
forvaltningsorganet for veisaker som premissgiver for utvikling
av veisektoren.
-
f. Veinormaler og fartsgrensekriterier
skal moderniseres slik at de kommer på linje med praksis i Norges
naboland.’»
Videreutvikling av jernbanereformen
og kollektivtrafikken
Disse medlemmer vil
utvikle jernbanen til å bli et bedre alternativ for persontransport
i befolkningstette områder, og til godstransport over lange avstander. Disse medlemmer vil øke kapasiteten i
jernbanenettet og for å sørge for dette, må utbyggingen av hele Intercity-nettverket
ferdigstilles og dette inkluderer Ringeriksbanen. Senere utbyggingsprosjekter
som skal prioriteres er Nord-Norge-banen, først og fremst med tanke
på godstrafikk samt City-link utbygging på Østlandet. På de lengre
jernbanestrekningene vil disse medlemmer ha
utbygging av krysningsspor som både vil øke kapasiteten og bidra
til høyere fart på strekningene. Disse medlemmer viser
til at i Fremskrittspartiets regjeringsperiode ble flere persontogstrekninger
åpnet for konkurranse om å levere det beste tilbudet til togkundene.
Disse medlemmer mener
at jernbanereformen har bidratt til en bedre ansvarsfordeling i
sektoren og legger bedre til rette for at flere aktører kan få være
med å gjøre jernbanen mer kundetilpasset. Imidlertid viser det seg
at mange jernbaneprosjekter tar lengre tid å bygge ut og blir langt
dyrere enn forutsatt. Disse medlemmer mener
derfor det er behov for å videreutvikle jernbanereformen og ytterligere
forenkle styringssystemet samt bidra til målestokkonkurranse ved
å gi Bane NOR en konkurrent om utviklingen av infrastrukturen.
Disse medlemmer viser
her til Representantforslag 79 S (2023–2024) om endringer i jernbanereformen,
jf. Innst. 240 S (2023–2024):
«Jernbanereformen har tjent sektoren
godt, og har gitt en klarere ansvarsfordeling og mer oppmerksomhet
om togkundene. Når reformen nå har fått virke en periode, ser forslagsstillerne
at det er handlingsrom for flere forbedringer, herunder en enklere
struktur samt behov for konkurranse om å løse jernbanenes oppgaver best
mulig. Det kan videre være grunn til å se på muligheter for å skape
aktivitet i mange av stasjonsbygningene langs linjenettet.
Etableringen av Nye Veier som en konkurrent
til Statens vegvesen har skapt en ny dynamikk i veisektoren. Veiprosjekter
bygges ut raskere, mer helhetlig og til lavere kostnader. Forslagsstillerne
mener jernbanesektoren har behov for en konkurrent til Bane Nor
på utbyggingssiden. Kostnadsutviklingen og tidsbruken i InterCity-prosjektet
er et eksempel på hvorfor dette er på tide. Nyere undersøkelser
av effektene av målestokkonkurranse i veisektoren viser at dette
kan ha betydelig effekt på både tidsbruk og kostnader.
Nye Veier har allerede ansvar for fellesprosjekter med
vei- og jernbaneutbygging. Etablering av en fast struktur for jernbane
hos Nye Veier vil kunne oppfylle dette. Etablering av et «Nye Baner»
vil gi nødvendig konkurranse om løsninger og gjennomføring av prosjekter som
vil kunne gi mer ny jernbane på kortere tid og til forventet kostnad.
Jernbanedirektoratet er i jernbanereformen gitt
et koordineringsansvar for sektoren. Jernbanedirektoratet skal inngå
avtaler som sikrer at helheten i jernbanesystemet blir ivaretatt,
som kjøp av infrastrukturtjenester samt persontogtjenester fra togselskapene.
Tiden har vist at denne organiseringen blir overflødig og forslagsstillerne
mener at oppgavene gitt direktoratet bør kunne løses av departementet
selv. Dette vil frigjøre ressurser til andre oppgaver i sektoren
samt forenkle struktur- og beslutningsprosesser.
Entur er gitt i oppdrag å levere grunnleggende
tjenester når det gjelder reiseplanlegging og billettering. Komplekse
systemer har over tid gitt økte kostnader til drift og vedlikehold.
Endringer i de reisendes forventninger til trafikkinformasjon og
at det fortsatt er mangler når det gjelder å samle alle kollektivreisene,
gjør at det er grunn til å vurdere dagens struktur.
Norske tog er gitt ansvaret for persontogmateriellet som
leies ut til togselskapene som kjører på oppdrag av staten. Togoperatørene
er pålagt å benytte materiellet som tilbys av norske tog. Forslagsstillerne
mener at Norske tog må gis en større grad av finansiell frihet til
å gjøre anskaffelser av togsett for i større grad å kunne levere kundetilpasset
materiell tilpasset det enkelte togselskaps driftskonsept. Dette
vil gi et større mangfold av materiell på skinnene samt forskjellige
innholdskonsepter som kommer norske togkunder til gode.
Forslag:
’Stortinget ber regjeringen fremme sak om en enklere
struktur og mer konkurranse om å løse jernbanens oppgaver. Saken
skal inneholde følgende momenter:
-
a. En utredning av
hvorvidt Jernbanedirektoratets oppgaver kan overføres til Samferdselsdepartementet.
-
b. Forslag om at det etableres en infrastrukturkonkurrent
til Bane Nor, herunder at det vurderes etablering av en fast struktur
for jernbane hos Nye Veier AS.
-
c. Forslag om å gi Norske tog større finansiell
frihet til selv å kunne anskaffe kundetilpasset materiell tilpasset
togselskapenes driftskonsept.’»
Modellen med bruk av målestokkonkurranse bør også
utvides til å omfatte store utbyggingsprosjekter i byområdene knyttet
til kollektivtransporten. Utbygging av store nye infrastrukturprosjekter
som T-banelinjer, trikk og bussveier skal være et statlig finansielt
ansvar og disse medlemmer vil ha en
tilsvarende konkurranse om utbyggingen av slike prosjekter som ordinære
vei- og jernbane.
Disse medlemmer mener
at regjeringens beslutning om å avvikle tilbringertjenesten til
hovedflyplassen på Gardermoen må avvises. Dette vil gi et dårligere
transporttilbud til flyplassen og medføre at Flytoget vil måtte
opphøre som selvstendig togselskap. Disse
medlemmer viser til at Flytoget er transportselskapet med
høyest kundetilfredshet i landet og at det er uholdbart politisk
å skulle avvikle deres driftsgrunnlag. Disse
medlemmer viser her til Representantforslag 175 S (2022–2023)
om å videreføre Flytoget som selvstendig transportselskap, jf. Innst.
380 S (2022–2023):
«Flytoget
har i snart 25 år eksistert som et eget aksjeselskap med det formål
å frakte passasjerer til hovedflyplassen på Gardermoen. Selskapet
har en konsesjon for flyplasstransporten som varer til 2028. Flytoget
har også en fortrinnsrett på strekningen Oslo S–Gardermoen frem
til 2030.
Forslagsstillerne
viser til at Flytoget over tid har hatt en betydelig vekst i sin
trafikk, og at selskapet i en årrekke har vært et av transportselskapene
med høyest kundetilfredshet. Det er i denne sammenheng også grunn
til å vise til at statens andre jernbaneselskap knyttet til persontransport
på jernbane, Vy, over tid har liten kundetilfredshet for sine tjenester.
Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen
har gjennomført en tildeling av jernbanetrafikken på Østlandet som
ble lansert som en inkluderende prosess der begge statens jernbaneselskap
skulle delta for å få frem et best mulig togtilbud for de reisende
til en lavest mulig pris for staten. Det har kommet opplysninger
om at prosessen i sluttfasen plutselig endret karakter og ble hastig omgjort
til en løsning der Vy fikk en eksklusiv rett til å lage et tilbud
på trafikken for hele Østlandet og hvor Jernbanedirektoratet ble
instruert til å gi Vy minst en av pakkene. Dette skjedde lang tid
etter at Jernbanedirektoratet hadde startet forhandlinger med Flytoget
om den ene delen av trafikken på Østlandet, mens Vy var foretrukken
partner på den andre trafikkpakken. Staten eier begge togselskapene,
men valgte til slutt i prosessen å diskriminere Flytoget. Forslagsstillerne
mener det fremstår som om kullkastingen av prosessen rundt togtilbudet
på Østlandet ble gjort etter et betydelig press fra utenforstående
aktører og etter direkte inngripen fra samferdselsministeren.
Regjeringens favorisering
av Vy gjennomføres til tross for at Jernbanedirektoratet visste
at Flytoget kunne levere begge pakkene til en lavere pris enn den prisen
Vy er tildelt på. Taperen en slik prosess er togkunden, og her har
også regjeringen valgt å sette til side selskapet med den høyeste
kundetilfredsheten.
For Flytoget vil
denne prosessen være fatal fordi et premiss for statens avtale med
Vy er at Flytoget opphører som eget selskap og Vy overtar ruteleiene
som Flytoget har i dag i 2028.
Forslagsstillerne
mener at regjeringens prosess rundt togtilbudet på Østlandet fremstår
som svært uryddig og lite forutsigbar. Manglende klarhet rundt konsekvenser
av regjeringens beslutning for taperen i prosessen svekker tilliten
ytterligere, det kan synes som at utredningsinstruksen ikke har
blitt fulgt. Dette setter også regjeringens eierskapsforvaltning
i et dårlig lys. Ifølge regjeringens egen eierskapsmelding, Meld.
St. 6 (2022–2023), er staten eier i Flytoget for å ha en leverandør
som kan tilby transport av personer på jernbane, og målsettingen
som eier er høyest mulig avkastning over tid innenfor bærekraftige
rammer. Det samme er formålet for Vy, og det blir da svært spesielt
at de tildeles begge trafikkpakkene uten at det engang er vurdert
om et annet statlig selskap kunne gjort dette til en lavere kostnad
for staten.
Forslagsstillerne
mener at også andre kan eie Flytoget enn staten, og at regjeringens
håndtering av togtrafikken på Østlandet viser slett eirskapshåndtering
som ikke på noen måte reflekterer målsettingene i eierskapsmeldingen.
Forslagsstillerne vil at Flytogets selvstendighet som selskap og
tilbyder av togtjenester i tiden fremover må klargjøres fra regjeringen.
Flytoget må sikres rammebetingelser for selvstendighet både frem
til konsesjonsperioden utløper og videre. En slik avklaring fra regjeringen
fortjener både selskapet, alle ansatte og norske togkunder, som
i en årrekke har kåret Flytoget til en leverandør av et produkt
etter passasjerenes ønske. Flytoget har selv fremmet løsninger som
ville gitt et bedre og rimeligere tilbud med bedre kapasitetsutnyttelse enn
det som nå ligger i tilbudet fra Vy.
Forslag:
’Stortinget ber regjeringen
snarest avklare at Flytoget skal fortsette som selvstendig selskap
og leverandør av togtjenester også etter at dagens konsesjonsperiode utløper.
Flytoget må tildeles en egen trafikkavtale nå som varer minimum
til 2033, slik at det sikres en bedre kapasitetsutnyttelse til en
lavere kostnad for staten.’»
Disse medlemmer vil
også legge bedre til rette for historiske jernbaner, gamle tog og
Jernbanemuseet, som tar vare på en viktig del av vår kulturhistorie.
Disse medlemmer mener
at kollektivtrafikk er spesielt viktig i byområdene, men også et
godt supplement til bilbaserte transportsystem i resten av landet. Finansiering
av kollektivtransport og infrastruktur skal være et statlig ansvar
og det skal ikke være adgang til å bruke bompenger for å finansiere
kollektivtjenester. Disse medlemmer mener
at en ensidig satsing på kollektivbasert transportsystem i byene
kan skape problemer for beredskap og i krisesituasjoner. Bytransport må
baseres på flere typer transportmidler både av beredskapsgrunner,
men også for å ivareta folks valgfrihet.
Trafikksikkerhet
Disse medlemmer mener
at trafikksikkerhetsarbeidet i tiden fremover først og fremst skal
innrettes mot veiens beskaffenhet. Veier må dimensjoneres etter
trafikkgrunnlag og bygge på et utgangspunkt om trafikkvekst. Møtefrie
veier, god merking og skikkelig vedlikehold er om mulig de viktigste
grepene for å unngå møte- og utforkjøringsulykker. I tillegg til
dette er modernisering av bilparken viktig, og det må legges til rette
for at folk kan kjøpe større biler med bedre sikkerhet. I for lang
tid har trafikksikkerhetsarbeidet vært knyttet til moralisering
over bilistene, regulering og kontroll. Statens vegvesen, Trygg
Trafikk og Transportøkonomisk institutt (TØI) har i for lang tid
hatt definisjonsmakten i sektoren og fremhever sine egne byråkratiske
prosesser som avgjørende for sikkerheten på veiene. Disse medlemmer merker seg at regjeringen ønsker
å fortsette på denne linjen med å ytterligere øke bøtesatsene og
satse på mer omfattende bruk av fotobokser. Disse
medlemmer avviser denne bruken av trafikksikkerhetsressursene. Disse medlemmer mener at trafikksikkerhetsarbeidet
skal konsentreres om grep som gir dokumenterbar effekt og at dette
først og fremst er knyttet til kvaliteten på veien. Disse medlemmer viser til Representantforslag
194 S (2022–2023) om bedre veisikkerhet, jf. Innst. 448 S (2022–2023):
«Veiens
beskaffenhet har en avgjørende betydning for sikkerheten for alle
trafikanter. Viktige deler av det norske veinettet er preget av
undermåls standard, dårlig veidekke og et betydelig vedlikeholdsetterslep.
Forslagsstillerne mener det er for lite oppmerksomhet om veikvalitetens
betydning for sikkerheten, veiforvalters ansvar og et slett vedlikeholdsarbeid.
I en situasjon med et økende antall veiulykker mener forslagsstillerne
regjeringen må lage en veisikkerhetspakke som forplikter med hensyn
til veistandard, vedlikehold og oppmerking. Det må lages forpliktende
planer for utbedring av de mest ulykkesutsatte veistrekningene,
og veiforvalter må få et tydeligere ansvar for veiens kvalitet.
Veivedlikehold
Vedlikeholdsetterslepet
på veinettet er betydelig og kan hevdes å være den største utfordringen
for sikkerheten på veiene. Store deler av etterslepet er knyttet
til fylkes- og lokalveinettet, men også på riksveinettet er etterslepet
betydelig. Fremskrittspartiet sørget i sin tid i regjering for å
redusere vedlikeholdsetterslepet. Arbeiderparti–Senterparti-regjeringens
signaler om at transportsektoren skal bygges ned til fordel for
andre formål, gir grunn til frykt for at det mest alvorlige sikkerhetsproblemet
i trafikken kan vokse seg enda større. Forslagsstillerne mener at
det viktigste som kan gjøres for å bedre sikkerheten på veiene for
alle trafikanter er å sørge for løpende godt vedlikehold og at det
store etterslepet fjernes over en fastsatt tidsperiode. Staten har økonomisk
mulighet til å fjerne etterslepet på riksveinettet. Når det gjelder
fylkes- og lokalveinettet, er etterslepet enda større. Viktige næringsveier
som i dag er fylkesveier, bør bli riksveier. Forslagsstillerne mener
videre at staten skal bidra gjennom en tilskuddsordning for å få etterslepet
redusert, og viser her til Representantforslag 193 S (2022–2023)
om et eget statlig vedlikeholdsprogram for fylkesveinettet. Dette
vil gi et solid bidrag til å bedre veisikkerheten for alle trafikanter.
Møtefrie
firefeltsveier
Et hovedveinett med
møtefrie firefeltsveier er viktig for både sikkerhet og effektivitet
i veinettet. Når det skal bygges nye hovedveier, må dette gjøres
på grunnlag av en forventet betydelig trafikkvekst. Signalene fra
regjeringen om en ny strategi der veiutbygging skal nedprioriteres,
gir grunn til bekymring for alle trafikanter. En tilbakeføring av
hovedveiutbygging til undermålsstandard utfordrer sikkerhet og effektivitet
og gjør at man innen få år må bygge ut veien på nytt. Forslagsstillerne mener
at en veisikkerhetspakke må bygge på premisset om at nye hovedveier
bygges med fremtidsrettet firefeltsstandard. Det skal legges til
grunn bruk av firefeltsstandard ved en ÅDT (årsdøgntrafikk) over
6 000 kjøretøy.
Standardutbedring
For store deler av
riksvei- og fylkesveinettet kan modernisering gjennom mindre standardutbedring
på delstrekninger gi bedre sikkerhet og flyt i trafikken. Breddeutvidelse
på trafikkerte delstrekninger som gjør forsterket midtoppmerking
mulig, har stor effekt for veisikkerheten, men medfører beskjedne
investeringskostnader. Statens vegvesen har gjennomført slike utbedringer
på flere riksveier, herunder rv. 3, som har betydelig med tungtrafikk.
Forslagsstillerne mener at dette bør videreutvikles til å omfatte
flere riksveier med lavere trafikktall, men stor lokal betydning,
samt fylkesveinettet.
Modernisering av
denne delen av veinettet med å bygge ut flere forbikjørings- og
krabbefelt er viktig for å bedre veikapasiteten samt skape en bedre
trafikkflyt. Dette gir også bedre veisikkerhet. Forslagsstillerne
vil her vise til utbyggingen av nytt krabbefelt ved Ørskogfjellet
på E39 som et godt eksempel. Det er et stort behov for flere slike
moderniseringer på både riks- og fylkesveinettet.
Forslagsstillerne
mener det må settes av et større årlig beløp til investeringer i
standardutbedring og modernisering, der både Statens vegvesen og
Nye Veier kan ta del i å sikkerhetsoppdatere større deler av veinettet.
Dette vil bringe oss nærmere målsettingen om fullverdig utbygging
av forsterket midt- og kantmerking.
Veimerking
God veimerking gir
betydelige sikkerhetsgevinster samtidig som det har beskjedene investeringskostnader.
Forslagsstillerne mener dette er et viktig grep især på riksveier
med møtende trafikk og på fylkesveier. Over tid har mange veier
fått forsterket oppmerking med både midt- og kantstripe, og dette
var et prioritert arbeid i Fremskrittspartiets tid i regjering.
Forslagsstillerne ser med bekymring på regjeringens signaler om
at veisektoren skal nedprioriteres, og statsbudsjettet for 2023
viser at arbeidet med veisikkerhet svekkes.
Forsterket veimerking
er viktig for hele veinettet, og forslagsstillerne mener at riksveinettet
med møtende trafikk og fylkesveiene skal få forsterket oppmerking raskt
og med en forpliktende tidsplan.
Gang-
og sykkelveier
Utbygging av gang-
og sykkelveier er viktig for veisikkerheten, og det har størst betydning
knyttet til skolevei. Utbyggingen i dag går altfor sakte, i særlig
grad i distriktene. Hovedgrunnen til dette er at kostnadene som
standardkravene forutsetter, er for høye. Håndbøkene stiller altfor
strenge krav når det gjelder bredde og stigning. Forslagsstillerne
viser til at fylkeskommuner og lokale myndigheter har anledning
til å fravike kravene for å få mer sykkel- og gangvei for pengene.
Det er viktig at lokale myndigheter benytter denne adgangen til
selv å definere hva som er god nok standard. Forslagsstillerne mener
imidlertid at håndbøkenes standardkrav må forenkles, slik at en
totalt sett raskere kan få bygd ut sykkel- og gangveier med prioritering
av skoleveier. Slik utbygging gir bedre sikkerhet for alle trafikanter.
Det er en uholdbar situasjon at for strenge krav til standard for
gang- og sykkelveier gjør at gående og syklende heller må balansere
på veiskulderen.
Veiteknologi
og informasjon
Forslagsstillerne
mener at ny teknologi må tas i bruk raskt for bedre veiinformasjon
og for å styrke kvaliteten på veien, eksempelvis i tunneler. God
informasjon om trafikkbilde og mulige farer er viktig for sikkerheten.
Ikke minst gjelder dette mangelfull veikvalitet, som er et betydelig
problem på deler av veinettet. Trafikantene må informeres om dårlig
veidekke, slik at de kan ta sine forholdsregler. Det er langt mer
effektivt enn å redusere fartsgrensene, som ikke opplagt identifiserer hva
som er faremomentene på veistrekningen.
Bruk av midlertidige
tunnelløsninger kan gi et solid bidrag til veisikkerhet der det
eksempelvis er rasfare, for strekninger som er utsatt ved uvær,
og i forbindelse med veikonstruksjon.
Forslag:
-
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om en veisikkerhetspakke i forbindelse med statsbudsjettet
for 2024.
-
Stortinget ber regjeringen
legge til grunn at hovedveinettet skal utvikles med møtefrie firefeltsveier ved
en årsdøgntrafikk over 6 000 kjøretøy.
-
Stortinget ber regjeringen
sørge for en forpliktende tidsplan for å avvikle vedlikeholdsetterslepet
på riksveinettet.
-
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om at fylkesveier med høyt trafikkgrunnlag og næringsveier omklassifiseres
til riksveier.
-
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om mer ressurser til utbedring og modernisering av
delstrekninger på riks- og fylkesveinettet.
-
Stortinget ber regjeringen
prioritere at riks- og fylkesveier med møtende trafikk får forsterket
oppmerking med både midt- og kantstripe, med en forpliktende tidsplan
for gjennomføring.
-
Stortinget ber regjeringen
sørge for at håndbøkene for gang- og sykkelveiutbygging forenkles,
slik at man får mer gang- og sykkelvei for pengene.
-
Stortinget ber regjeringen
ta i bruk nye teknologiske løsninger for trafikkinformasjon på veiene
og midlertidige tunnelløsninger for å bedre veisikkerheten.’»
Kjøretøyavgifter og
teknologi
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet vil at bilavgiftene skal reduseres. I
Fremskrittspartiets regjeringstid gikk bilavgiftene ned. I særlig
grad ble omregistrerings- og engangsavgiften redusert. Disse medlemmer merker seg at Arbeiderpartiet-Senterpartiet-regjeringen
har gjeninnført bilen som avgiftspolitisk melkeku. Kjøretøyavgiftene
er økt betydelig. Det er innført en ny vektkomponent i engangsavgiften
som rammer alle personbiler og som gjør at bensin- og dieselbiler
må betale avgift for egenvekt to ganger. I særlig grad er ladbare
biler rammet av avgiftsøkningene, der enkeltmodeller er blitt mer
enn 100 000 kroner dyrere etter regjeringsskiftet. Disse
medlemmer mener at engangsavgiften skal reduseres, og viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett for 2024 foreslo
å fjerne gammel vektavgift slik at ingen biler lenger skal avgiftsbelegges
to ganger for egenvekt. Disse medlemmer viser
til at lavere engangsavgift gjør at flere vil kunne skaffe seg en
nyere bil samtidig som det bidrar til å dempe prisveksten.
Disse medlemmer viser
til at det over tid har vært en betydelig vekst i antallet campingbiler,
men at regelverket både teknisk og avgiftsmessig fremstår som byråkratisk
og uklart. Disse medlemmer vil gi campingbileiere
en enklere hverdag ved å forenkle teknisk regelverk, redusere avgiftsbyrden
samt sørge for at vi bruker handlingsrommet som det felles europeiske
kjøretøy- og førerkortregelverket gir det enkelte land. Disse medlemmer vil fremheve muligheten
for å kunne tillate kjøring av bobiler på inntil 4,25 tonn på førerkort klasse
B.
Disse medlemmer vil
videre vise til Representantforslag 211 S (2021–2022) om fornuftsbasert
regulering av campingbiler, jf. Innst. 330 S (2021–2022), der følgende
forslag ble fremmet:
-
Stortinget ber regjeringen
endre forskrift om engangsavgift på motorvogner § 2-5. Hovedregel
for definisjon av campingbil for beregning av engangsavgift skal
være at alle kjøretøy som leveres som campingbil fra fabrikk og
har EU-typegodkjenning som campingbil, skal ha slik avgiftsberegning. Dagens
krav til utvendig høyde og formulering om campingbiler med hevbart
tak tas ut.
-
Stortinget ber regjeringen
endre riksregulativet for ferjetakster slik at alle fritidskjøretøy,
som campingbiler, betaler takstgruppe B2.
-
Stortinget ber regjeringen
endre AutoPass-regulativet for ferjetakster slik at alle fritidskjøretøy,
som campingbiler, betaler takstgruppe AP1.
-
Stortinget ber regjeringen
gjøre nødvendige endringer slik at kjøretøygruppe M1 inkluderes
i forhåndsinnbetalingsklasse 1 for AutoPASS-ferjekonto.
-
Stortinget ber regjeringen
legge til rette for at campingbiler kan øke tillat totalvekt ved
ettermontering av deler utført av andre enn sluttprodusent. Dokumentasjon
fra utstyrsprodusent og uavhengig instans skal være tilstrekkelig
for å godkjenne økt tillat totalvekt.
-
Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med revideringen av det europeiske førerkortdirektivet
jobbe for at det tillates å kjøre campingbil på opptil 4,25 tonn
med førerkort klasse B.
-
Stortinget ber regjeringen
sørge for en ordning slik at norskregistrerte campingbiler kan gjennomgå godkjenning
for den danske Tempo 100-ordningen i Norge.»
Disse medlemmer vil
ha teknologikonkurranse og ikke teknologimonopol. Disse
medlemmer støtter ikke den politisk styrte elektrifiseringen
av transportsektoren der forbrukernes valg og konkurranse erstattes
med reguleringer og høye avgifter. Disse medlemmer mener
at det også fremover skal være mulig for dem som ønsker det å kjøpe
ny bensin- eller dieselbil, og støtter ikke målsettingen om at alle
nye personbiler fra 2025 skal være elbiler.
Elektrifisering av anleggsplasser og tungbilsektoren er
videre eksempler på regjeringens politikk som disse medlemmer mener
hemmer en fornuftig teknologikonkurranse, begrenser valgfriheten
og gir en betydelig kostnadsøkning for alle aktører. Dette er grep
som vil gi mindre ny vei for pengene og som vil bidra til ytterligere prispress
i økonomien når det heller burde legges til rette for å få prisveksten
ned.
Kjøretøy
som kultur
Disse medlemmer mener
at bilen som hverdagstransportmiddel har vært en frihetsrevolusjon
for alle lag av befolkningen. Bilen er i dag en viktig del av vår personlige
frihet. Mange politikere og byråkrater ønsker å legge begrensninger
på denne friheten for folk flest. Fremskrittspartiet vil beskytte
retten hver enkelt av oss har til å kjøpe, eie og bruke egen bil.
For mange mennesker er bilen både hobby og rekreasjon. Mange legger
ned betydelig arbeid i å ta vare på denne kulturhistorien og sørge
for et mangfold på veiene. Disse medlemmer viser
til Representantforslag 126 S (2023–2024) om bedre rammebetingelser
for veteran- og entusiastkjøretøy, jf. Innst. 334 S (2023–2024):
«Rammebetingelser for veteran- og entusiastkjøretøy
er omtalt i regjeringens politiske plattform, der det står at regjeringen
vil
’[s]ikre interessene til veterankjøretøy
ved utforming av kjøretøyteknisk regelverk og annen regulering av
kjøretøyparken.’
Forslagsstillerne mener dette er et godt utgangspunkt
og vil med dette forslaget bidra til at programformuleringen fylles
med innhold. Kjøretøy eldre enn 30 år regnes i dag som veterankjøretøy
i kjøretøy- og avgiftsregelverket. Forslagsstillerne mener det er
viktig at definisjonen av et veterankjøretøy godt reflekterer når
et kjøretøy går fra å være et daglig transportmiddel til å bli et
entusiastkjøretøy som brukes i hobby- og fritidsøyemed. Det må også
være et enkelt kjøretøyregelverk som fremmer kjøretøyinteresse og
denne viktige delen av norsk kulturhistorie. Nå nærmer det seg
den tiden av året når folk henter frem entusiastkjøretøy. Det er
en politisk oppgave å sørge for et enkelt og praktisk regelverk
som gjør at flere får anledning til å ta del i kjøretøykulturen
og bidra til et mangfold på veiene.
Endre årsgrensen for veterankjøretøy
fra 30 til 20 år
Forslagsstillerne mener at årsgrensen for veteranstatus
på kjøretøy bør reflektere tidspunktet for når et kjøretøy er ferdig
som daglig transportmiddel og går inn i en ny fase. Årsgrensen er
i dag 30 år, men med en gjennomsnittlig levealder på kjøretøy på
19,2 år, vil en årsgrense på 20 år for veteranstatus være bedre
i samsvar med når kjøretøy i praksis går over til å bli entusiastkjøretøy.
Med en stadig økende andel elbiler på norske veier ser man særlig
at bensinbiler går fra å være nyttekjøretøy til hobbykjøretøy langt
tidligere enn før. Da Fremskrittspartiet satt i regjering ble det
innført fritak for engangsavgift ved import av kjøretøy mellom 20
og 30 år, etter at først importavgiften for kjøretøy over 30 år ble
avviklet. Forslagsstillerne mener at tiden nå er inne for at slike
kjøretøy gis veteranstatus og med dette også fritas for omregistreringsavgift
og trafikkforsikringsavgift.
Garanti for etanolfri bensin
Innblanding av etanol i bensin skaper vanskeligheter
for eldre kjøretøy og annet motorisert utstyr som ikke er bygd for
alternativt drivstoff. Motorene er ikke bygd for etanol, og bruk
av dette tærer på både slanger og pakninger, noe som kan gi lekkasjer
og fare for brann. Når det gjelder fritidsbåter, har organisasjonen
Norboat frarådet bruk av etanolholdig bensin.
Tilgangen på etanolfri bensin (98 oktan E0)
har inntil nylig vært en selvfølge hos de fleste energileverandørene.
Slik er det dessverre ikke lenger. Mange energistasjoner tilbyr
nå bare blandingsbensin, og innføringen av E10 som ny bensinstandard
er en bristende forutsetning for bruken av mange eldre kjøretøy.
E10 medfører også et praktisk problem som kan ha en beredskapsside, for
denne vinteren har man sett at pumper for E10 har frosset på kalde
dager, og at det kun var mulig å fylle 98 oktan.
Innføringen av E10 som ny standardbensin gjennomføres
av drivstoffbransjen, men skjer som følge av politiske krav og målsettinger.
Forslagsstillerne mener staten må rydde opp i uheldige virkninger
av egne vedtak når nå etanolfri bensin blir en mangelvare i deler
av landet. Det må gis en garanti for at etanolfri bensin skal være
tilgjengelig over hele landet, slik at folk kan ha mulighet til
å bruke kjøretøyene sine.
Lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet
har kommet frem til at det er Klima- og miljødepartementet som har
hjemmelsgrunnlag for å innføre en bestemmelse om sikringskvalitet
for bensin, 98 oktan (E0). Klima- og miljødepartementets hjemmel
ligger i produktkontrolloven som forvaltes av Justis- og beredskapsdepartementet,
men hjemmelen kunne med fordel vært tydeligere.
For å tydeliggjøre hjemmelsgrunnlaget i produktkontrolloven
bør det i lovens formålsparagraf § 1 legges til et nytt formål om
«å sikre tilgang til riktig drivstoff til forbrukere av beredskapshensyn.»
I tillegg bør det i lovens § 4, som gir forskriftshjemmel,
føyes til:
’Når det finnes
påkrevet for å sikre tilgjengelighet for riktig drivstoff til kjøretøy
og motorredskaper m.m. i hele landet, kan Kongen treffe vedtak om:
I produktforskriften som forvaltes
av Miljødirektoratet under Klima- og miljødepartementet, kan en bestemmelse
fastsettes slik:
’Ny § 3-3 c Krav til sikringskvalitet skal
lyde:
§ 3-3 c Krav til sikringskvalitet
Omsetter av flytende drivstoff
til veitrafikk skal sørge for at 98 oktan E0 gjøres tilgjengelig
over hele landet innenfor en rekkevidde på 50 km.’
Endringen gjennomføres snarest og
senest med virkning fra 1. januar 2025.
50-årsregelen skal inkludere alle
kjøretøy
Det norske regelverket om EU-kontroll av kjøretøy fastsetter
at kjøretøy registrert før 1960 ikke omfattes av ordningen. Opprinnelig
manglet ordningen et dynamisk element, men dette ble innført i 2015
med etablering av fritak for kjøretøy over 50 år. Dessverre ble
det ved innføringen etablert et mangelfullt virkeområde avgrenset
til å gjelde såkalt «bevaringsverdige» kjøretøy registrert på § 1-9
i kjøretøyforskriften. Sverige har inkludert alle kjøretøy
ved innføring av tilsvarende fri-taksordning for kjøretøy over 50
år. Andre land, som for eksempel England, har også en slik dynamisk
regel.
Den etablerte norske regelen hensyntar ikke
at bruken av veterankjøretøy er den samme uavhengig av hvilken bestemmelse
som er brukt ved bilens registrering, og er i praksis ekskluderende.
Det er ubegrunnet at like kjøretøy med tilsvarende bruksmønster
skal behandles ulikt av myndighetene med henvisning til registreringsbestemmelse.
Forslagsstillerne mener at denne forskjellsbehandlingen i regelverket
bør opphøre.
Regelverk, avfall og sirkulærøkonomi
for kjøretøy
I høringsnummer 2023/6853 lanserer Europakommisjonens
en ny definisjon av «vehicle of historical interest» angitt i EU-direktiv
2014/45/EU artikkel 3 punkt 7. Konsekvensen, slik forslagsstillerne
ser det, forutsatt at denne svært restriktive definisjonen blir
lagt til grunn, er at titusenvis av norske entusiastkjøretøy potensielt vil
stå i fare for å bli klassifisert som «End of Life Vehicles» (ELV)
– eller «skrot» om man vil. Forslaget fra Europakommisjonen fritar
langt ifra alle entusiast- og veterankjøretøy. Det tar utgangspunkt
i at enkelte eldre kjøretøy er av interesse, og følgelig at andre
derfor ikke vil være det. Medlemslandene definerer i dag nesten utelukkende
historiske kjøretøy basert på kjøretøyenes alder. Kommisjonen foreslår
at fritak for veterankjøretøy i forslaget skal begrenses til «vehicle
of historic interest» definert i direktiv 2014/45/EU.
Norge anvender i dag «30-årsregelen» som definisjon
på veterankjøretøy, som her foreslås endret til en «20-årsregel».
Andre medlemsland bruker 20, 25, 35 og/eller 40 år. Noen land har
en høyere aldersgrense for nyttekjøretøy enn for personbiler og
motorsykler. Ved eksport finnes også andre tidsperioder globalt
i mottakerlandene samt faste årstall. Av denne grunn vil forslaget
innebære store endringer i de berørte landene for både myndigheter
og kjøretøyeiere.
Hva som definerer «bevart», «vedlikeholdt»,
«opprinnelig tilstand» og «vesentlige endringer» er ikke angitt
i hverken direktiv 2014/45/EU eller i kommisjonens forslag til forordning.
Det er tydelig at mange av kjøretøyene som defineres som historiske
i Norge og andre medlemsland, ikke vil anses som det under en utvidet
tolkning av Europakommisjonens forslag. De risikerer å betraktes
som avfall, og ikke som brukte entusiastkjøretøy som de faktisk
er.
Forslaget fra Europakommisjonen medfører også
at historiske kjøretøy som er under restaurering eller som utgjør
deler av en restaurering, kan anses som avfall. Dette blir konsekvensen
siden kommisjonens forslag ikke tar hensyn til eierens intensjon
med sitt eierskap til kjøretøyet.
Europakommisjonens forslag innebærer at historiske
kjøretøy skal vurderes i henhold til vedlegg 1 hvis de ikke oppfyller
vilkårene i direktiv 2014/45/EU artikkel 3 punkt 7, men i stedet
betraktes som et utrangert kjøretøy. Her er noen få eksempler på
kjøretøy som med kommisjonens forslag ville blitt ansett som utrangerte ved
en vurdering:
-
Kjøretøy nyere enn
30 år uten gyldig PKK (periodisk kjøretøykontroll) der reparasjonskostnaden
i henhold til verkstedtakst overstiger markedsverdi (inkluderer
også kommende klassikere)
-
Kjøretøy som tidligere er godkjent med
karosseribytte
-
Alle former for ombygde kjøretøy. Gjelder
i praksis alle avvik fra original utførelse, også de som er utført som
et resultat av tidsepoke eller i reparasjonssammenheng. Eksempelvis:
-
Il Tempo Gigante
bygget i 1976 på 1966 Cadillac chassis av Ermanno Martinuzzi,
-
1954 Chevrolet Bel Air der bremser er oppgradert
til tryggere to-kretssystem og skivebremser foran,
-
1961 VW Boble som har fått ettermontert
setebelter.
Forslagsstillerne mener det bør meddeles
tydelig overfor Europakommisjonen at den nåværende formuleringen
som finnes i artikkel 10 i ELV-direktivet bør beholdes, supplert
med en tydelig henvisning til nasjonal lovgivning i medlemslandene.
Ombygging av drivlinje
Det er i dag tilgjengelig ombyggingssett til
elektrisk drift til enkelte eldre bilmodeller som er produsert i store
volum. For dem som kan ha interesse av å gjøre en slik ombygging,
er det i dag et lite tilgjengelig regelverk. Bakgrunnen er trafikksikkerhetshensyn,
men forslagsstillerne mener at det må hensyntas at dette vil gjelde svært
få enheter der det gjerne brukes ferdige ombyggingssett spesielt
egnet for dedikerte bilmodeller. Dokumentasjonskrav fra fabrikant
eller kompetent uavhengig laboratorium gjør det økonomisk eller
praktisk vanskelig for dem som ønsker å gjøre en slik ombygging. Forslagsstillerne
mener at regelverket for slik ombygging må forenkles, slik at de
som ønsker det, kan få godkjent ombygging ved bruk av ombyggingssett
tilpasset bilmodellen.
Kjøretøytekniske krav
Det har blitt enklere med bruktimport av kjøretøy som
oppfyller tekniske krav i USA og Canada gjennom etablering av bilforskriften
§ 5-3. Forslagsstillerne mener at virkeområde for denne bestemmelsen
burde utvides til også å omfatte biler som oppfyller kjøretøytekniske
krav i Japan og Australia. Dette vil gjøre det enklere med bruktimport
fra disse landene, som har mange spennende modeller som i dag er
vanskelig tilgjengelig for bilentusiaster i Norge. Forslagsstillerne mener
at regjeringen her bør bidra til at en slik utvidelse av bilforskriften
utredes.
Forslag:
’Stortinget ber regjeringen fremme en sak om
bedre rammebetingelser for veteran- og entusiastkjøretøy som skal
inneholde følgende elementer:
-
Årsgrensen for veterankjøretøy
endres fra 30 år til 20 år med fritak for omregistreringsavgift
og trafikkforsikringsavgift.
-
Tydelig forskriftshjemmel i produktkontrolloven under
Justis- og beredskapsdepartementet slik at Miljødirektoratet under
Klima- og miljødepartementet kan fastsette regler om tilgjengelighet
av drivstoff med sikringskvalitet innenfor en gitt rekkevidde.
-
Etanolfri bensin (98 oktan E0) etableres
som sikringskvalitet for bensin slik at slikt drivstoff er tilgjengelig
i hele landet.
-
Etanolfri bensin (98 oktan E0) unntas fra
omsetningskravet for biodrivstoff.
-
Alle kjøretøy uavhengig av registreringsbestemmelse
skal omfattes av 50-årsregelen for EU-kontroll, slik Sverige har
gjennomført.
-
Forenkling av regelverk for mulig ombygging
av kjøretøy til elektrisk drift.
-
Utredning av å inkludere bruktimport av
kjøretøy som oppfyller kjøretøytekniske krav i Japan og Australia
i bilforskriften § 5-3.
-
En avvisning av forslag til nytt ELV-direktiv
som pålegger vraking av eldre kjøretøy som ikke er helt originale.’»
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet i regjering gjennomførte en rekke forenklinger
og avgiftslettelser for kjøretøyentusiaster, og vil også i tiden fremover
legge vekt på behovene til kjøretøyentusiaster der kjøretøy brukes
til fritid og hobby.
Disse medlemmer viser
til at kjøretøyteknologien går raskt fremover, og systemer for selvkjørende
biler er det mange som jobber for både i industrien og byråkratiet. Disse medlemmer vil imidlertid beskytte retten
til å kjøre egen bil og mener at kjøretøyteknologi først og fremst
skal være et supplement og til hjelp for den ansvarlige sjåfør.
MC har
en viktig rolle i bytransporten
Disse medlemmer vil
etablere MC som en integrert del av transportinfrastrukturen i byområdene.
MC er effektivt, tar liten plass på veien og krever lite parkeringsareal.
MC er også praktisk og smidig som fremkomstmiddel der det ellers
er mye trafikk. Disse medlemmer vil
at MC skal ha en definert plass i trafikkbildet i byområdene, og
mener at det må tilrettelegges for egne parkeringsplasser. Disse medlemmer vil videre at flere skal
få anledning til å skaffe seg MC. Engangsavgiften må reduseres ytterligere
og disse medlemmer vil gi folk med førerrett
til bil også rett til å kjøre lett MC med et enkelt tilleggskurs.
Disse medlemmer mener
det er grunn til å ha ekstra oppmerksomhet rundt grep på veiene
som bidrar til bedre sikkerhet for MC. I denne sammenheng vil Fremskrittspartiet
fremheve godt vedlikehold av veidekket, som er viktig for alle,
men spesielt viktig for MC. Videre må det satses på bruk av tilpasset
autovern som kan forhindre utforkjøringer.
Luftfart
Luftfarten er av stor betydning for mobilitet
i befolkningen og er et landsdekkende kollektivtilbud. Luftfarten
har hatt en stabil vekst i trafikk over tid, men har foreløpig ikke
greid å hente inn det tapte etter pandemiperioden. Disse
medlemmer mener at regjeringens avgiftspolitikk bidrar til
å dempe trafikkutviklingen samt redusere lønnsomheten for både flyselskaper
og lufthavner. Disse medlemmer mener
det er viktig å opprettholde et landsdekkende nettverk av flyplasser og
flyruter. Disse medlemmer vil imidlertid
bemerke at Avinor-modellen nå kommer under press med svakere lønnsomhet
og at svaret på dette ikke er høyere avgifter som reduserer trafikken,
men å sette avgiftene ned. Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet-Senterpartiet-regjeringen har gjeninnført
flypassasjeravgiften som har som formål å redusere flytrafikken. Dette
gjøres i en tid med vanskelig økonomi for både flyselskap og flyplasser,
og har som virkning dyrere flybilletter i en tid der offentlige
myndigheter bør bidra til å dempe en sterk prisstigning. Regjeringens
innskrenkninger i taxfree-ordningen bidrar sterkt til å svekke det
økonomiske grunnlaget for landets flyplasser. Dette gjelder både
Avinor-systemet, med effekter som etterslep på vedlikehold, men
i særlig grad ikke-statlige flyplasser. Disse
medlemmer viser til at den norske luftfarten er i internasjonal
konkurranse og at særnorske konkurranseulemper knyttet til avgiftsbyrde eller
drivstoffkrav derfor må avvikles. Disse medlemmer vil
i denne sammenheng vise til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2024, der både flypassasjeravgiften foreslås fjernet samt at
innskrenkningen i taxfree-ordningen reverseres. Disse
medlemmer mener dette vil være grep som gir grunnlag for lavere
flypriser, økt trafikk og bedre lønnsomhet for både flyselskap og
flyplasser som vil sikre sektorens arbeidsplasser.
Trygghet,
samfunnssikkerhet og beredskap
Disse medlemmer viser
til at transportinfrastrukturen er en viktig del av vår beredskap
og en nødvendig forutsetning for at forsvaret av landet skal være effektivt.
Staten har det overordnede ansvaret for trygghet, samfunnssikkerhet
og beredskap, og disse medlemmer mener
staten skal ha større del av finansieringsansvaret for myndighetspålagte
tiltak knyttet til sikkerhet og beredskap.
Disse medlemmer mener
at sikkerhetssituasjonen gjør at det må rettes mer oppmerksomhet
mot deler av transportinfrastrukturen som er viktig for beredskapen
og Forsvaret. Dette gjelder i særlig grad havnekapasitet, men også
frakt av materiell på land. Det er av betydning at infrastrukturen
har den kapasiteten som er nødvendig og har tåleevne til å bære
vekten av tungt materiell. Disse medlemmer mener
det skal settes av ekstra ressurser til både å bygge ut og utbedre deler
av transportinfrastrukturen av stor betydning for beredskap og forsvar.
Disse medlemmer viser
til at stortingsflertallet har lagt en kurs for å få flest mulig
kjøretøy, både lette og tunge, over på elmotor i tiden som kommer.
Dette gir en spesiell utfordring på samfunnsnivå når belastningen for
strømnettet tas med i beregningen. Det er både kapasitets- og beredskapsutfordringer
med å føre hele transportsektoren over på strømnettet. Skal transportsektoren
kun benytte elektrisitet som drivstoff, vil det gjøre den utsatt
og kan skape betydelige problemer for samfunnets infrastruktur. Disse medlemmer mener at også beredskapshensyn
tilsier at flere energiformer må fortsette å være alternativer i
praktisk bruk.