Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vegvesen

Saker og spørsmål fra Vegvesen

  • Interpellasjon fra Hans Andreas Limi (FrP) til finansministeren

    Interpellasjon nr. 49 (2021-2022)

    Oversendt regjeringen: 14.03.2022

    Besvart: 24.03.2022 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

    Om hvorvidt en utvidelse av bompengeordningen til å gjelde store deler av veisystemet gjennom overvåkingsbasert veiprising vil kunne resultere i høyere bilavgifter

  • Interpellasjon fra Alf Erik Andersen (FrP) til samferdselsministeren

    Interpellasjon nr. 41 (2024-2025)

    Oversendt regjeringen: 09.04.2025

    Besvart: 06.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Om statsråden ser urimeligheten i økningen i bompengetaksten på E39 mellom Kristiansand og Mandal, og om det vil bli tatt et initiativ overfor Stortinget for å få bompengebelastningen ned.

  • Representantforslag om en bedre bypolitikk

    Dokument 8:251 S (2024-2025), Innst. 453 S (2024-2025)

    Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sigrid Zurbuchen Heiberg, Une Bastholm og Rasmus Hansson om en bedre bypolitikk

    Alminnelig sak | Debatt og vedtak
  • Spørretimespørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 24.10.2025

    Besvart: 05.11.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

    Rette vedkommende: Fiskeri- og havministeren

    Kan statsråden redegjøre for hvorfor regjeringen har holdt tilbake informasjon om at prosjektet Stad skipstunnel var stoppet og Kystverket instruert om å stanse videre forhandlinger med tilbyderne i prosjektet om mulige kostnadsreduksjoner, samtidig som Arbeiderpartiets representanter reiste langs kysten og lovet bygging av tunnelen i valgkampen?

  • Spørretimespørsmål fra Anne Kristine Linnestad (H) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 30.10.2025

    Besvart: 05.11.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Flytogets BM71 var planlagt oppgradert og skulle kjøres til 2040. Etter sammenslåingen med VY er oppgraderingen skrotet, og nye togsett skal settes inn. Hva ville staten spart på å oppgradere eksisterende materiell og benytte dette til 2040, fremfor å kjøpe nytt fra 2032?

  • Representantforslag om å redusere bompengebelastningen på E39 Mandal-Kristiansand

    Dokument 8:22 S (2025-2026)

    Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, Alf Erik Andersen, Marius Arion Nilsen, Stian Storbukås og Kristoffer Sivertsen om å redusere bompengebelastningen på E39 Mandal-Kristiansand

    Alminnelig sak | Komitébehandling
  • Spørretimespørsmål fra Mats Henriksen (FrP) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 11.11.2025

    Til behandling

    Det tragiske raset på E6 ved Levanger har medført store konsekvenser for regionen. Nå er den midlertidige E6-omkjøringen ferdigstilt, en god midlertidig vei som er bygd på imponerende kort tid. Det har derimot oppstått en bekymring lokalt om at Statens vegvesen nå sier seg fornøyd med denne løsningen forbi rasstedet, og at opprinnelig E6 ikke vil bli gjenoppbygd før Nye Veier starter utbygging av strekningen Åsen–Mære. Kan statsråden svare på om planen fremdeles er at opprinnelig E6 skal gjenoppbygges innen rimelig tid?

  • Spørretimespørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 12.11.2025

    Til behandling

    Sist periode var det ein betydeleg debatt for trafikktrygging og tiltak om å få ned antal alvorlege ulykker på norske vegar. No ser vi at antal døde og hardt skadde i trafikken aukar bekymringsfullt, der tiltaka som samferdselsministeren skulle ha gjennomført, anten ikkje har blitt gjennomført eller rett og slett ikkje verkar. Regjeringa har fokusert på auka bøtesatsar mot politiet sin vilje og auka AKT-bruk istaden for trafikktryggande tiltak og bygging av trygge vegar. Kva har statsråden eigentleg gjort for å hindre alvorlege ulykker?

  • Representantforslag om å avvikle ordningen med piggdekkgebyr

    Dokument 8:35 S (2025-2026)

    Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen og Erlend Wiborg om å avvikle ordningen med piggdekkgebyr

    Alminnelig sak | Komitébehandling
  • Spørretimespørsmål fra Frøya Skjold Sjursæther (MDG) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 13.11.2025

    Til behandling

    På Sotrasambandet ventes en økning i trafikkmengden inn mot Bergen med over 30 pst. Det vil gjøre det svært vanskelig å oppnå nullvekstmålet. Det er stilt krav om at det skiltes kollektivfelt langs strekningen for å motvirke dette. Likevel har Statens vegvesen nylig opplyst at de ikke arbeider videre med etablering av kollektivfelt som beskrevet i reguleringsplanen fra 2016. Hvordan mener statsråden at nullvekstmålet i Bergensregionen kan nås når Statens vegvesen dropper kollektivfelt på det nye Sotrasambandet?