Komiteen viser til
at staten i 2020/2021 inngikk byvekstavtaler med Oslo-området, Bergens-området, Nord-Jæren
og Trondheims-området. Disse avtalene løper til 2029. Det ble i
2023 inngått en byvekstavtale for Tromsø, som løper til 2032. Våren
2024 pågår det forhandlinger om byvekstavtaler med Kristiansandsregionen
og Nedre Glomma.
Komiteen merker
seg at transportplanen åpner for en videreføring og fornyelse av
byvekstavtalene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til enigheten mellom partiene Høyre, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti,
og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
inn det statlige bidraget på 500 mill. kroner til Majorstuen stasjon
i Nasjonal transportplan 2025–2036, i første seksårsperiode.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til
at byvekstavtalene er et viktig virkemiddel for å sikre en klima-
og miljøvennlig utvikling av transportsystemet i de store byene.
Avtalene bidrar til at utviklingen av areal og transport ses i sammenheng. Disse medlemmer mener det er positivt
at forslaget til ny Nasjonal transportplan inneholder klare signaler
om at byvekstavtalene videreføres. Disse medlemmer merker
seg imidlertid at det legges opp til en videreføring av samlet ramme
for statlig bidrag til byområdene, samtidig som at det legges opp
til at flere byområder skal inngå i byvekstavtaler. En videreføring
av rammen kan dermed medføre reduserte tilskudd til det enkelte
byområdet.
Disse medlemmer vil
videreføre eksisterende byvekstavtaler og åpne for nye, uten at
det skal gå på bekostning av finansieringen av de avtalene som er
inngått. Disse medlemmer viser til at
det statlige tilskuddet til byområdene i regjeringens forslag til
Nasjonal transportplan 2025–2036 legger opp til et lavere årlig
gjennomsnitt enn det som ble lagt til grunn i Nasjonal transportplan
2022–2033.
Disse medlemmer viser
til at oppgradering av Majorstuen stasjon er helt nødvendig for
å få utnyttet investeringen i Fornebubanen og benytte seg av kapasiteten
i sentrumstunnelen. Prosjektet er nedskalert og slanket, helt i
tråd med regjeringens ambisjon om å redusere kostnadsveksten i transportsektoren.
Prosjektet gir likevel en stor positiv effekt for trafikkavviklingen
i Norges mest befolkede region til en relativt beskjeden kostnad. Disse medlemmer mener derfor at et statlig
bidrag til prosjektet bør prioriteres, og finner det merkelig at
regjeringen løper fra tidligere forpliktelser til å støtte prosjektet.
Disse medlemmer støtter
regjeringens forslag om reforhandling av byvekstavtalene i perioden,
og støtter innlemmingen av Kristiansand og Nedre Glomma i ordningen. Disse medlemmer mener flere byområder
må på sikt innlemmes i ordningen med byvekstavtaler for å sikre
gode byområder og mindre klimagassutslipp, støv og støy. Disse medlemmer mener det er positivt
at regjeringen legger opp til å forhandle om byvekstavtale for Buskerudbyen
og Grenland i perioden. Å innlemme flere byer i ordningen med byvekstavtaler
er vesentlig for å legge til rette for bedre kollektivtrafikk og gode
byområder å ferdes i.
Disse medlemmer mener
at blant de viktigste prioriteringene i byområdene i Nasjonal transportplan 2025–2036
er videreføring av midlene til Majorstuen stasjon som var satt av
i Nasjonal transportplan 2022–2033. Ombyggingen vil bidra til flere
avganger på T-banenettet i hovedstaden, og midlene er svært viktige
for å sikre fremgang i prosjektet. Utbyggingen er en forutsetning
for videreutvikling av T-banenettet.
Disse medlemmer mener
ordningen med midler til mindre byområder må videreføres og styrkes.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til sine alternativ til Nasjonal
transportplan 2025–2036, der rammen til byområdene økes med 2,4
mill. kroner, inkludert et statlig tilskudd til Majorstuen stasjon
i Oslo.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at byvekstavtalene med nullvekstmål innskrenker
folk i byene sin mulighet til å bruke bilen. Disse
medlemmer viser til at bilen er vårt mest brukte og fleksible
transportmiddel. Disse medlemmer mener
det skal legges til rette for alle transportformer også i byene.
Bilen er en del av helheten også for bytransport. Byvekstavtalene
legger videre til grunn at bilistene skal betale for andre trafikanters
transporthverdag gjennom bompenger, samtidig som rammebetingelsene
for bilbruk skal bli vanskeligere. Disse medlemmer viser
til at regjeringen vil fortsette motarbeidelsen av bilen i byene gjennom
færre parkeringsplasser , bilveier skal gjøres til sykkelvei og
bompengene skal økes. Disse medlemmer avviser
denne retningen for bytransporten og vil erstatte byråkratisk tvang
med selvstendige valg basert på den enkeltes hverdag.
Disse medlemmer vil
avvikle byvekstavtalene og nullvekstmålet, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å
avvikle nullvekstmålet.»
«Stortinget ber regjeringen avvikle
ordningene med byvekstavtaler og bypakker samt avslutte pågående
byvekstavtaler og bypakker.»
Disse medlemmer vil
etablere et nytt program for bytransport og omprioriterer 20 mrd.
kroner fra øvrige tilskudd til byområder til dette formålet. Disse medlemmer mener at dette skal være
en søkbar tilskuddsordning som likestiller alle former for bytransport
med formål å gjøre reisehverdagen enklere og mer effektiv. Disse medlemmer mener det også skal legges
til rette for bruk av bilen i byområder slik at folk har sin valgfrihet
i behold. Disse medlemmer mener det
er viktig at man også i byområdene skal få mer infrastruktur igjen
for pengene som investeres, og at mer fleksible utbyggingsstandarder
kan bidra til dette.
Disse medlemmer mener
at følgende prosjekter skal være en del av det nye programmet for
bytransport, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen opprette
et nytt program for bytransport som likestiller transportformene
og med formål om en enklere og mer effektiv reisehverdag.»
«Stortinget ber regjeringen prioritere
bidrag til finansiering av ny T-banetunnel i Oslo som del av program
for bytransport.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstrefremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
framdrift i oppfølgingen av anbefalingene fra samarbeidsprosjektet
mellom Oslo kommune og Statens vegvesen om rv. 4 og påse og sikre
finansiering til at Statens vegvesen gjennomfører samarbeidsprosjektets
anbefalinger som er markert med prioritert igangsetting, inkludert
prinsippavklaring av framtidig funksjon, standard og status for rv.
4 Sinsen–Grorud.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener flere områder bør innlemmes
i ordningen. Oslos T-banenett må utvides til Rykkinn og Ahus. Arbeidet
med ny T-banetunell må sikres fortgang.
For å gjøre det lettere for kollektivtrafikken
å ta seg frem i byområder, ønsker dette medlem at
kommunene selv kan fastsette bøtenivået for parkeringsovertredelser.
Dette muliggjør høyere bøter for parkerte biler som blokkerer for
kollektivtransporten.
Dette medlem mener
reelle utslippskutt må være en forutsetning for bypakker og byvekstavtaler. Det
må sikres at bypakke Tønsberg ikke legger til rette for mer biltrafikk
i sentrum.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at kommuner kan selv fastsette bøtenivå for parkeringsovertredelse
slik at man også sikres muligheten for økt bøtenivå for gjentatte
overtredelser.»
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at en av de viktigste utfordringene
i de største byområdene er dårlig framkommelighet på vei og i kollektivtransporten,
noe som rammer både privatpersoner og næringslivet. Dette medlem understreker at satsingen
på kollektivtransport må økes ytterligere og påpeker at en offensiv
satsing på kollektivtransport fungerer for å få ned utslipp og kø. Dette medlem understreker at klimagassutslipp,
kø, luftforurensing og støy skal reduseres gjennom effektiv arealbruk
og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport,
kollektiv og gange. Dette medlem påpeker
at satsingen på kollektivtransport økte kraftig da Venstre samarbeidet med,
og senere deltok i, regjeringen mellom 2013 og 2021. Dette medlem legger til grunn at store
kollektivprosjekt, som Bybanen til Åsane, skal finansieres med 70
pst. statlige midler. Dette medlem merker seg
at regjeringen legger opp til et årlig gjennomsnitt på 7,3 mrd.
kroner i statlig bidrag til byområdene. Dette medlem påpeker
at dette er 200 mill. mindre per år enn den Nasjonal transportplan
2022–2033 la til grunn. Samtidig skal flere byområder inngå byvekstavtaler. Dette medlem understreker at hvert enkelt
byområde med regjeringens forslag derfor vil få mindre støtte enn
i dag. Dette medlem viser til Venstres
forslag til Nasjonal transportplan, der Venstre styrker satsingen til
byområdene med 6,5 mrd. kroner.
Dette medlem påpeker
at byvekstavtalene er avtaler som skal legge til rette for at veksten
i persontransport i byene ikke skal føre til vekst i personbiltrafikken, men
at trafikkveksten skal tas av kollektivtransport, sykkel og gange.
Dette er også kjent som nullvekstmålet. Dette
medlem viser til at det er inngått byvekstavtaler for Oslo-området,
Bergens-området og Nord-Jæren for perioden 2019–2029. For Trondheimsområdet
er avtalen reforhandlet, og den nye avtalen gjelder for perioden
2023–2029. Tromsø har byvekstavtale for perioden 2023–2032. Dette medlem viser til at byområdet Nedre
Glomma og Kristiansand har startet forhandlinger om byvekstavtaler,
mens Buskerudbyen og Grenlandsområdet ikke har påbegynt forhandlinger
med staten om en slik avtale. Dette medlem mener
det er viktig å reforhandle eksisterende byvekstavtaler og mener det
haster å få på plass slike avtaler også i byområdene Grenland og
Buskerudbyen. Dette medlem påpeker at
en løsning for rv. 36 fra Skien til E18 i Porsgrunn bør være en
del av byvekstavtalen i Grenlandsregionen. Dette
medlem understreker samtidig at nullvekstmålet må ligge til
grunn i alle slike avtaler.
Dette medlem viser
til Oslopakke 3 og prioriteringen av videre planleggingsmidler til
T-baneforlengelse til Skårer i Lørenskog. T-baneforlengelsen skal
bidra til byutvikling i Lørenskog, oppfyllelse av nullvekstmålet
og til at tunge reisestrømmer til Oslo flyttes fra buss til bane
for å avlaste korridoren og Oslo sentrum for busstrafikk. Dette medlem mener prosjektet må bli en
del av den neste forhandlingen om byvekstavtale mellom Osloområdet
og staten. Dette medlem legger til grunn
at prosjektet må finansieres som et 70/30-prosjekt, slik blant annet
Fornebubanen i Oslo og Bærum er i nåværende avtale.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at T-baneforlengelse til Skårer i Lørenskog blir en del av neste
byvekstavtale mellom staten og Osloområdet, og at prosjektet finansieres
som et 70/30-prosjekt.»
Dette medlem viser
til at boforholdene langs store deler av E6 Oslo Øst er svært dårlige
og er preget av støy og luftforurensning. Det er derfor helt viktig
å gjennomføre tiltak langs strekningen. Dette
medlem mener staten må arbeide videre med planer som kan avlaste
boområdene ved Manglerud, bidra til byutvikling og samtidig bidra
til å nå Oslos klima- og trafikkmål. Dette
medlem merker seg at Oslo og Akershus har satt av planleggingsmidler
til prosjektet i fremforhandlet Oslopakke 3-avtale, der også nye
konsepter, som et miljølokk, skal vurderes. Dette
medlem mener de oppdaterte planene må sørge for minst mulig arealinngrep,
reduserte klimagassutslipp fra anlegg og materialer, og at prosjektet
bygger opp under målet om redusert biltrafikk. Det videre arbeidet
må skje i tett dialog med Oslo kommune.
Dette medlem viser
til planleggingen av den nye fylkesveibrua over Glomma i Sarpsborg
og ny bro over Glomma i Fredrikstad, som blant annet vil finansieres med
bompenger gjennom Bypakke Nedre Glomma. Dette
medlem påpeker at dagens broer er gamle og preget av slitasje. Dette medlem påpeker at nye broløsninger
er viktig for trafikkavviklingen, i tillegg til samfunnssikkerheten
i Nedre Glomma-regionen med 130 000 innbyggere. Dette
medlem påpeker at tilstanden til broene i dag er så dårlig
at det skaper store utfordringer, ikke minst for utrykningskjøretøy,
ved trafikkuhell eller annet som sperrer en av broene. Dette medlem påpeker at nye broer er
en del av prosjektporteføljen i bypakke Nedre Glomma, og at den
er et tema i pågående forhandlinger om byvekstavtale for Nedre Glomma. Dette medlem er opptatt av at regjeringen gjennom
forhandlingene bidrar til å sikre bruløsningen over Glomma til beste
for innbyggerne i området.
Dette medlem viser
til at Stavanger kommune i første kvartal 2024 starter arbeidet
med kommunedelplan for skinnegående kollektivtilbud fra Stavanger
sentrum til Ullandhaug, Forus og Stavanger lufthavn, Sola. Oppstart
av arbeidet er finansiert i budsjettet til Stavanger kommune sammen
med et bidrag fra Rogaland fylkeskommune. Dette
medlem mener det er viktig at staten bistår i dette viktige
arbeidet. Dette medlem viser til at med over 12 000 studenter og
2 000 ansatte er Universitetet i Stavanger et daglig reisemål for
veldig mange. Når nye Stavanger universitetssjukehus (SUS) står klar,
vil tallet på tilreisende til Ullandhaug bli doblet. Samtidig har
Stavanger lufthavn, Sola den laveste andelen kollektivreisende blant
de største flyplassene i landet og trenger et langt bedre kollektivtilbud.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for bistand til planlegging av det nye skinnegående kollektivtilbudet på
Nord-Jæren og sørge for at utbygging kan skje i siste del av planperioden.»