Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, registrerer at planen legger til rette for samordnet,
langsiktig planlegging og virkemiddelbruk på tvers av transportsektoren
i en tid der verden er i endring, der det økonomiske handlingsrommet
ikke er ubegrenset og det samtidig er store oppgaver på andre samfunnsområder.
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at partiene Høyre, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti
gjennom en felles avtale sikrer flertall i Stortinget for flere
større samferdselsprosjekter i Nasjonal transportplan 2025–2036.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at den foreslåtte
rammen for Nasjonal transportplan 2025–2036 på 1 308 mrd. kroner
i tolvårsperioden, nominelt er på samme nivå som Nasjonal transportplan
2022–2033. Fra første kvartal 2021 til første kvartal 2024 steg imidlertid
Statistisk sentralbyrå (SSB) sin byggekostnadsindeks for veianlegg
med hele 24,8 pst. Den foreslåtte rammen for neste tolvårsperiode
er derfor en tydelig nedprioritering av samferdselssektoren.
Disse medlemmer mener
at vi fremdeles har store utfordringer når det gjelder infrastruktur
her i landet, og at regjeringens forslag til Nasjonal transportplan 2025–2036
ikke svarer ut disse utfordringene. Nasjonal transportplan er ment
å være et dokument som bygger på tidligere vedtatte planer, prosjekter
og etatene sine innspill og prioriteringer. Dette er vesentlig for
at transportpolitikken skal kunne være troverdig og forutsigbar,
og for at lokalsamfunn, kommuner og fylkeskommuner skal kunne stole
på de langsiktige prioriteringene som gjøres gjennom dette planarbeidet.
Det legges ned store ressurser fra offentlige aktører for å modne fram
planer og allokere areal til store og viktige samferdselsprosjekt.
Næringslivet på sin side, allokerer tomter og baserer strategiske
lokaliseringsbeslutninger med basis i de planer som legges, og som
gjennom behandling av meldingen oppnår brede flertall.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet finner det derfor høyst oppsiktsvekkende
at flere store prosjekter, som har hatt bred forankring i Stortinget
og skiftende regjeringer, av denne regjeringen er lagt i en såkalt
utviklingsportefølje der det ikke skal skje utvikling av disse prosjektene
de neste tolv årene. Det er brukt store summer av samfunnets midler
for å modne frem disse prosjektene dit de i dag er kommet. Dette
er en måte å styre samferdselspolitikken på som disse
medlemmer ikke kan stille seg bak.
Disse medlemmer viser
videre til at det er mer enn 20 år siden den første nasjonale transportplanen ble
lansert. Formålet er fortsatt en helhetlig transportpolitikk der
transportformene blir vurdert i sammenheng. Disse
medlemmer mener imidlertid det er viktig at planverktøyet
er tidsmessig og i tråd med dagens utfordringer.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette
en ekstern evaluering av Nasjonal transportplan som verktøy for
å videreutvikle transportsystemet.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre understreker at den forrige regjeringen,
bestående av Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig folkeparti,
viste at det er mulig å effektivisere sektoren betydelig, blant
annet gjennom reformer av sektoren. Disse
medlemmer mener det er viktig å ikke bare ha fokus på prosjektgjennomføring,
men også vie mer oppmerksomhet til hvordan man sikrer mer effektiv
bruk av midlene som bevilges. Disse medlemmer mener
det finnes flere måter å effektivisere transportsektoren på, for
eksempel optimalisering av størrelsen på prosjektene, tidligere
involvering av relevante aktører, utviklingskontrakter og redusert
planleggingstid.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til Høyres alternativ til Nasjonal transportplan
2025–2036, som har en moderat økning av totalrammen på 5,4 pst.,
sammenlignet med regjeringens forslag. Det er i tillegg gjort omprioriteringer
innenfor rammen på rundt 30 mrd. kroner. Disse
medlemmer viser til at det også er lagt inn et anslag for
effektivisering på totalt 15 mrd. kroner i planperioden, noe som
er et forsiktig anslag ut fra hva flere høringsinstanser mener er
mulig.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjøre
følgende endringer i prosjektporteføljen for Nasjonal transportplan
2025–2036:
Prosjekter som skal prioriteres opp:
Prosjekter som ikke er klare og derfor
prioriteres ned:
-
Østfoldbanen, dobbeltspor
Råde–Seut
-
E6 Høybukta–Hesseng, Finnmark
-
Rv. 4 Grua–Roa, Innlandet
-
E16 Nymoen–Eggemoen, Buskerud
-
E39 Klakegg–Byrkjelo, Vestland.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er et stort behov for utbygging
av infrastruktur i Norge og at det fortsatt er store mangler i hovedveinettet. Disse medlemmer vil bygge ut et effektivt
og trygt høyhastighetsveinett som binder landsdelene sammen. Disse medlemmer mener det er et offentlig
ansvar å bygge ut, men også å finansiere veiprosjekter. Disse medlemmer mener at bruk av bompenger
er uholdbart og vil fjerne bompengeordningen. Disse
medlemmer viser til at det er stort vedlikeholdsetterslep
på både vei- og banenettet. Dette er en betydelig trafikksikkerhetsutfordring
og medfører driftsproblemer for jernbanen. Disse
medlemmer mener at det i Nasjonal transportplan skal legges
opp til å redusere vedlikeholdsetterslepet for både vei og jernbane. Disse medlemmer vil øke rammen for Nasjonal
transportplan slik at det både kan bygges mer vei og at vedlikeholdsetterslepet
kan reduseres. Disse medlemmer vil opprette
en egen beredskapsportefølje med infrastrukturprosjekter med særlig
betydning for forsvaret og beredskapen i samfunnet. Disse medlemmer viser til sine generelle
merknader.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen øke rammen
for Nasjonal transportplan 2025–2036 med 207 mrd. kroner med følgende
fordeling:
Økonomisk ramme
|
|
Statlige
midler
|
1 515 mrd. kroner
|
Bompenger
|
0
|
Reduksjoner i regjeringens
forslag:
Innsparinger
på jernbaneforvaltning samt investeringer gjennom bruk av konkurranse
og Nye Veiers inntreden
|
-32 mrd. kr
|
Innsparinger
på veiforvaltning samt investeringer gjennom bruk av konkurranse
mellom 2 utbyggingsselskap
|
-58 mrd. kr
|
Nye prioriteringer
Vedlikehold:
Halvering av vedlikeholdsetterslep med følgende
fordeling:
|
|
Riksvei
|
20 mrd. kr
|
Jernbane
|
15 mrd. kr
|
Redusert vedlikeholdsetterslep og utbedringer
med følgende fordeling:
|
|
Kystinfrastruktur
|
1 mrd. kr
|
Rassikring
|
10 mrd. kr
|
Fylkesveipakke
|
12 mrd. kr
|
Omdisponering
fra fylkesvei til riksvei
|
4 mrd. kr
|
Beredskapsutbedringer
fylkesvei
|
2 mrd. kr
|
Nye programområder:
|
|
Program
for tømmertransport
|
1 mrd. kr
|
Program
for døgnhvileplasser
|
1 mrd. kr
|
Nye investeringer, fordeling transportformer:
|
|
Statens
vegvesen (store prosjekter og utbedringsstrekninger)
|
115 mrd. kr
|
Nye
Veier AS
|
72 mrd. kr
|
Veisikkerhet
|
1 mrd. kr
|
Kyst
|
3 mrd. kr
|
Beredskapsportefølje:
|
|
Beredskapsportefølje
|
40 mrd. kr (samlet)
|
Ofotbanen
dobbeltspor
|
20 mrd. kr
|
Meråkerbanen,
utbedring
|
5 mrd. kr
|
E14,
helhetlig utbygging
|
12 mrd. kr
|
E6
Narviktunnelen
|
1 mrd. kr
|
Narvik
havn
|
1 mrd. kr
|
Stjørdal
havn
|
1 mrd. kr
|
Bytransport (omdisponering):
|
|
Etablering
av et eget program for bytransport, herunder investeringer og drift
av kollektivtransport
|
20 mrd. kr (Omdisponeringer fra
Øvrige tilskudd byområder)
|
Komiteens medlem
fra Venstre legger til grunn en økt ramme på 30 mrd. kroner
ut over regjeringens forslag i tolvårsperioden. Fordelingen av denne rammen
er henholdsvis to og tre mrd. i økt ramme per år i første og andre
periode. Dette medlem viser til Venstres
forslag til Nasjonal transportplan 2025–2036, der Venstre legger
inn et forsiktig anslag til effektivisering tilsvarende tre mrd.
kroner i første planperiode, og ti mrd. kroner i siste planperiode,
totalt 13 mrd. kroner i tolvårsperioden. Dette
medlem understreker at dette tallet er langt lavere enn flere
høringsinstanser hevder er mulig effektiviseringsgevinst. Dette medlem mener det er viktig å bruke
samfunnets ressurser mest mulig effektivt, og mener dette må tilstrebes
i den videre oppfølgingen av sektoren.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjøre
følgende endringer i prosjektporteføljen for Nasjonal transportplan
2025–2036:
Prosjekter som skal prioriteres opp:
-
E18 Ramstadsletta–Nesbru
-
Ringeriksbanen
-
Vestfoldbanen, dobbeltspor Stokke–Torp–Sandefjord
-
Vestfoldbanen, dobbeltspor Sandefjord–Larvik,
planmidler
-
Rv. 15 Strynefjellet
-
E16 Fagernes–Hande, planmidler
-
Rv. 19 Moss
-
Rv. 4 Nittedal–Gjelleråsen, planmidler
-
Trønderbanen, elektrifisering og to tog
i timen til Steinkjer
-
Ofotbanen
-
Toetasjes tog innen 2030
-
Økt vedlikehold av jernbanen
-
Godsterminal Eina Nord, planmidler
-
Havna i Longyearbyen
-
Majorstuen stasjon
-
Økt ramme til byvekstavtaler og belønningsordningen
for mindre byområder
-
Økt sykkelramme
-
Viltoverganger.
Prosjekter som prioriteres ned i
Nasjonal transportplan 2025–2036:
-
E18 Retvet–Vinterbro
-
E16 Nymoen–Eggemoen
-
E6 Moelv–Øyer (Nye Veier AS)
-
Østfoldbanen, dobbeltspor Råde–Seut
-
Dovrebanen, dobbeltspor Hamar–Åkersvika
-
Gratis ferje.»