Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til at de siste tiårenes satsing på transport
har gitt store nyttevirkninger for både næringsliv og privatpersoner. Flertallet mener at når det økonomiske
handlingsrommet blir mindre, vil det bli viktigere med tiltak som sikrer
mer for pengene. Flertallet mener at
fellesskapets midler bør forvaltes på best mulig måte. Dette kan gjelde
bedre vedlikehold for å redusere forfall, anvendelse av ny teknologi
eller bruk av gode analyser og grundig planlegging.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener regjeringens
forslag til Nasjonal transportplan 2025–2036 ikke svarer på disse
utfordringene. Disse medlemmer savner
grep for mer effektiv ressursbruk og er bekymret over at regjeringen,
i en tid der det økonomiske handlingsrommet blir strammere, ikke
prioriterer nye grep for hvordan vi skal få mer ut av pengene vi
investerer i samferdselssektoren.
Disse medlemmer viser
til at reformene regjeringen Solberg gjennomførte, har gitt økonomisk
handlingsrom i samferdselssektoren. På veisiden har Nye Veier AS
beregnet at de vil redusere kostnadene og øke nytten på sin nåværende
portefølje med totalt 33,5 mrd. kroner, der 23,2 mrd. kroner er
rene kostnadsreduksjoner. På jernbanen kan konkurranse spare staten
for store beløp. Det ble brukt 1 mrd. kroner på å gjennomføre en
ny organisering av sektoren, mens Jernbanedirektoratet beregnet
konkurranseutsettingen alene til å gi staten en gevinst på 12 mrd.
kroner. Som følge av pandemien og lavere passasjervekst enn ventet
er trafikkavtalene reforhandlet, og tallet ser annerledes ut, men
reformen har fortsatt spart staten for penger som heller kan brukes
på økt utbygging og vedlikehold. Disse medlemmer beklager
sterkt at arbeidet med å modernisere sektoren er stanset og delvis
reversert av regjeringen Støre. Disse medlemmer er
også forundret over at regjeringen frivillig gir fra seg økonomisk
handlingsrom ved å reversere flere av reformene og velge dyrere
løsninger.