1.1 Bakgrunn
Meld. St. 14 (2023–2024) Nasjonal transportplan 2025–2036
ble lagt frem av regjeringen Støre 22. mars 2024.
Meldingen om Nasjonal transportplan 2025–2036
er den syvende i rekken. Siden den første ble lagt frem i 2000,
har nye transportplaner normalt blitt lagt frem hvert fjerde år.
Denne meldingen avløser Nasjonal transportplan 2022–2033 etter bare
tre år av planperioden. Fremskyndingen ble besluttet etter en periode
med ettervirkninger av koronapandemien, endret sikkerhetssituasjon
i Europa og økte priser på energi og materialer.
Regjeringen legger i meldingen frem en helhetlig strategi
for transportpolitikken basert på de nasjonale transportpolitiske
målene. Det overordnede målet for transportpolitikken er et effektivt,
miljøvennlig og trygt transportsystem i hele landet i 2050. Regjeringens
strategi tar utgangspunkt i at vi står i en klima- og naturkrise.
Samtidig skal samfunnets behov for mobilitet ivaretas. Transportpolitikken
spiller en viktig rolle i å understøtte øvrige politikkområder og
ønsket samfunnsutvikling.
Regjeringens mål:
-
Bedre mobilitet for
mennesker og næringsliv i hele landet
-
Reduserte klimagassutslipp og økt hensyn
til natur
-
Nye og forsterkede tiltak skal øke transportsikkerheten
-
Økt vektlegging av samfunnssikkerhet og
beredskap
-
Digitalisering og ny teknologi skal effektivisere transportsystemet.
Regjeringen legger følgende til grunn
for prioriteringene av ressursbruken i den kommende planperioden:
-
Vi skal ta vare på
det vi har,
-
vi skal utbedre der vi kan, og utnytte
kapasiteten i både eksisterende infrastruktur og transporttilbud bedre,
-
vi skal bygge nytt der vi må.
Nasjonal transportplan 2025–2036
er resultat av et bredt samarbeid. Hoveddelen av grunnlaget for
meldingen er basert på innspill fra Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet,
Bane NOR SF, Kystverket, Avinor AS og Nye Veier AS. Samferdselsdepartementet
og Nærings- og fiskeridepartementet har gitt faglige utrednings-
og prioriteringsoppdrag til transportvirksomhetene. I tillegg har virksomhetene
arbeidet med en rekke mindre oppdrag knyttet til konkrete problemstillinger.
Ansvaret for kystforvaltning ble flyttet fra
Samferdselsdepartementet til Nærings- og fiskeridepartementet ved
regjeringsskiftet høsten 2021. Som følge av endringen ble ansvaret
for Kystverket og Sjøfartsdirektoratet for første gang samlet i
samme departement. Det har gitt bedre samordning i maritim sektor
og styrket samarbeidet mellom Kystverket og Sjøfartsdirektoratet.
I tillegg har det vært bred medvirkning fra
regionalt nivå, med deltakelse fra fylkeskommuner, næringsliv, organisasjoner,
de største byene og Sametinget.
Aktørene har blitt invitert til å komme med
innspill om de største utfordringene. Videre var transportvirksomhetenes
svar på departementenes oppdrag på offentlig høring frem mot sommeren
2023, der det i alt kom rundt 250 høringsuttalelser.