2.1.2.1 Hovedprioritering for fraksjonene – rammeområde 4
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S
|
H, FrP, V, KrF
|
A
|
Sp
|
SV
|
Utgifter (i tusen
kroner)
|
100
|
|
Utenriksdepartementet
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
2 257 782
|
2 253 292
(-4 490)
|
2 207 782
(-50 000)
|
2 157 782
(-100 000)
|
2 257 782 (0)
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
12 956
|
12 931
(-25)
|
12 956
(0)
|
12 956
(0)
|
12 956
(0)
|
|
71
|
Diverse
tilskudd
|
26 258
|
35 258 (+9 000)
|
26 258
(0)
|
26 258
(0)
|
26 258
(0)
|
103
|
|
Regjeringens fellesbevilgning
for representasjon
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
48 432
|
48 317
(-115)
|
48 432
(0)
|
33 432
(-15 000)
|
48 432
(0)
|
104
|
|
Kongefamiliens
offisielle reiser til utlandet
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
9 863
|
9 844
(-19)
|
9 863
(0)
|
9 863
(0)
|
9 863
(0)
|
115
|
|
Næringsfremme-,
kultur- og informasjonsformål
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
17 669
|
17 634
(-35)
|
17 669
(0)
|
17 669
(0)
|
17 669
(0)
|
|
70
|
Tilskudd
til næringsfremme-, kultur- og informasjonsformål
|
25 124
|
49 124 (+24 000)
|
45 124 (+20 000)
|
40 124 (+15 000)
|
49 124 (+24 000)
|
116
|
|
Deltaking i internasjonale
organisasjoner
|
|
|
|
|
|
|
70
|
Tilskudd
til internasjonale organisasjoner
|
1 499 500
|
1 499 500 (0)
|
1 499 500 (0)
|
1 469 500
(-30 000)
|
1 499 500 (0)
|
117
|
|
EØS-finansieringsordningene
|
|
|
|
|
|
|
77
|
EØS-finansieringsordningen
2014–2021
|
787 554
|
787 554
(0)
|
787 554
(0)
|
0
(-787 554)
|
787 554
(0)
|
|
78
|
Den
norske finansieringsordningen 2014–2021
|
659 155
|
659 155
(0)
|
659 155
(0)
|
0
(-659 155)
|
659 155
(0)
|
118
|
|
Nordområdetiltak
mv.
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
38 270
|
38 204
(-66)
|
38 270
(0)
|
38 270
(0)
|
38 270
(0)
|
|
70
|
Nordområdetiltak
og prosjektsamarbeid med Russland
|
331 881
|
331 881
(0)
|
331 881
(0)
|
331 881
(0)
|
326 881
(-5 000)
|
|
71
|
Støtte
til utvikling av samfunn, demokrati og menneskerettigheter mv.
|
41 400
|
41 400
(0)
|
41 400
(0)
|
41 400
(0)
|
46 400 (+5 000)
|
|
72
|
Kjernefysisk
nedrustning og ikke-spredning
|
0
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
40 000 (+40 000)
|
119
|
|
Globale sikkerhetstiltak
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
2 150
|
2 146
(-4)
|
2 150
(0)
|
2 150
(0)
|
2 150
(0)
|
|
70
|
Globale
sikkerhetstiltak
|
12 672
|
12 672
(0)
|
12 672
(0)
|
12 672
(0)
|
-2 328
(-15 000)
|
140
|
|
Utenriksdepartementets
administrasjon av utviklingshjelpen
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 579 230
|
1 576 140
(-3 090)
|
1 579 230 (0)
|
1 536 230
(-43 000)
|
1 579 230 (0)
|
141
|
|
Direktoratet for
utviklingssamarbeid (Norad)
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
263 869
|
273 336 (+9 467)
|
263 869
(0)
|
263 869
(0)
|
263 869
(0)
|
144
|
|
Fredskorpset
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
56 316
|
56 224
(-92)
|
56 316
(0)
|
56 316
(0)
|
56 316
(0)
|
150
|
|
Bistand til Afrika
|
|
|
|
|
|
|
78
|
Regionbevilgning
for Afrika
|
2 328 640
|
2 728 640 (+400 000)
|
2 228 640 (-100 000)
|
2 328 640 (0)
|
2 328 640 (0)
|
151
|
|
Bistand til Asia
|
|
|
|
|
|
|
78
|
Regionbevilgning
for Asia
|
816 500
|
786 500
(-30 000)
|
914 100 (+97 600)
|
776 500
(-40 000)
|
816 500
(0)
|
152
|
|
Bistand til Midtøsten
og
Nord-Afrika
|
|
|
|
|
|
|
78
|
Regionbevilgning
for Midtøsten og Nord-Afrika
|
726 000
|
606 000
(-120 000)
|
676 000
(-50 000)
|
726 000
(0)
|
726 000
(0)
|
153
|
|
Bistand til Latin-Amerika
|
|
|
|
|
|
|
78
|
Regionbevilgning
for Latin-Amerika
|
190 000
|
130 000
(-60 000)
|
190 000
(0)
|
190 000
(0)
|
190 000
(0)
|
160
|
|
Sivilt samfunn
og demokratiutvikling
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
22 373
|
22 329
(-44)
|
22 373
(0)
|
22 373
(0)
|
22 373
(0)
|
|
70
|
Sivilt
samfunn
|
2 027 471
|
2 127 471 (+100 000)
|
2 027 471 (0)
|
2 075 471 (+48 000)
|
2 207 471 (+180 000)
|
161
|
|
Næringsutvikling
|
|
|
|
|
|
|
70
|
Næringsutvikling
|
319 000
|
319 000
(0)
|
319 000
(0)
|
319 000
(0)
|
119 000
(-200 000)
|
|
75
|
NORFUND
– tapsavsetting
|
421 875
|
421 875
(0)
|
421 875
(0)
|
391 875
(-30 000)
|
230 875
(-191 000)
|
162
|
|
Overgangsbistand/sårbare
stater og regioner
|
|
|
|
|
|
|
70
|
Overgangsbistand/sårbare
stater og regioner
|
485 000
|
343 000
(-142 000)
|
485 000
(0)
|
485 000
(0)
|
485 000
(0)
|
163
|
|
Nødhjelp, humanitær
bistand og menneskerettigheter
|
|
|
|
|
|
|
70
|
Nødhjelp
og humanitær bistand
|
4 562 000
|
4 511 000
(-51 000)
|
4 562 000 (0)
|
4 662 000 (+100 000)
|
4 762 000 (+200 000)
|
|
72
|
Menneskerettigheter
|
350 000
|
360 000 (+10 000)
|
350 000
(0)
|
350 000
(0)
|
350 000
(0)
|
164
|
|
Fred, forsoning
og demokrati
|
|
|
|
|
|
|
71
|
ODA-godkjente
land på Balkan
|
350 000
|
319 300
(-30 700)
|
300 000
(-50 000)
|
350 000
(0)
|
250 000
(-100 000)
|
|
72
|
Globale
sikkerhetsutfordringer
|
207 000
|
191 000
(-16 000)
|
208 500 (+1 500)
|
207 000
(0)
|
132 000
(-75 000)
|
|
73
|
Andre
ODA-godkjente OSSE-land
|
415 500
|
405 500
(-10 000)
|
415 500
(0)
|
415 500
(0)
|
415 500
(0)
|
165
|
|
Forskning, kompetanseheving
og evaluering
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
65 000
|
89 816 (+24 816)
|
65 000
(0)
|
65 000
(0)
|
65 000
(0)
|
|
70
|
Forskning
|
150 109
|
162 109 (+12 000)
|
150 109
(0)
|
150 109
(0)
|
150 109
(0)
|
|
71
|
Faglig
samarbeid
|
378 658
|
428 658 (+50 000)
|
378 658
(0)
|
378 658
(0)
|
506 658 (+128 000)
|
166
|
|
Klima, miljø og
fornybar energi
|
|
|
|
|
|
|
72
|
Klima
og miljø
|
917 200
|
917 200
(0)
|
917 200
(0)
|
917 200
(0)
|
1 067 200 (+150 000)
|
|
74
|
Fornybar
energi
|
570 000
|
570 000
(0)
|
570 000
(0)
|
570 000
(0)
|
820 000 (+250 000)
|
167
|
|
Flyktningtiltak
i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA)
|
|
|
|
|
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
1 380 435
|
1 425 477 (+45 042)
|
1 437 869 (+57 434)
|
1 380 435 (0)
|
1 485 915 (+105 480)
|
168
|
|
Kvinners rettigheter
og likestilling
|
|
|
|
|
|
|
70
|
Kvinners
rettigheter og likestilling
|
346 700
|
346 700
(0)
|
446 700 (+100 000)
|
361 700 (+15 000)
|
546 700 (+200 000)
|
169
|
|
Global helse og
utdanning
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
17 442
|
17 408
(-34)
|
17 442
(0)
|
17 442
(0)
|
17 442
(0)
|
|
73
|
Utdanning
|
1 975 010
|
1 904 010
(-71 000)
|
1 975 010 (0)
|
1 975 010 (0)
|
1 975 010 (0)
|
170
|
|
FN-organisasjoner
mv.
|
|
|
|
|
|
|
70
|
FNs
utviklingsprogram (UNDP)
|
585 000
|
595 000 (+10 000)
|
585 000
(0)
|
585 000
(0)
|
585 000
(0)
|
|
71
|
FNs
befolkningsfond (UNFPA)
|
500 000
|
500 000
(0)
|
600 000 (+100 000)
|
500 000
(0)
|
500 000
(0)
|
|
72
|
FNs
barnefond (UNICEF)
|
480 000
|
510 000 (+30 000)
|
480 000
(0)
|
480 000
(0)
|
480 000
(0)
|
|
73
|
Verdens
matvareprogram (WFP)
|
290 000
|
290 000
(0)
|
290 000
(0)
|
290 000
(0)
|
300 000 (+10 000)
|
|
74
|
FNs
høykommissær for flyktninger (UNHCR)
|
350 000
|
350 000
(0)
|
450 000 (+100 000)
|
450 000 (+100 000)
|
360 000 (+10 000)
|
|
75
|
FNs
organisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA)
|
125 000
|
125 000
(0)
|
125 000
(0)
|
125 000
(0)
|
135 000 (+10 000)
|
|
78
|
Pliktige
bidrag til FN-organisasjoner mv.
|
235 000
|
235 000
(0)
|
335 000 (+100 000)
|
235 000
(0)
|
235 000
(0)
|
|
81
|
Matsikkerhet
og klimatilpasset landbruk
|
235 000
|
275 000 (+40 000)
|
235 000
(0)
|
265 000 (+30 000)
|
265 000 (+30 000)
|
|
82
|
FNs
organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women)
|
85 000
|
85 000
(0)
|
85 000
(0)
|
85 000
(0)
|
100 000 (+15 000)
|
171
|
|
Multilaterale
finansinstitusjoner
|
|
|
|
|
|
|
70
|
Verdensbanken
|
916 000
|
916 000
(0)
|
916 000
(0)
|
916 000
(0)
|
766 000
(-150 000)
|
|
71
|
Regionale
banker og fond
|
840 000
|
840 000
(0)
|
840 000
(0)
|
840 000
(0)
|
786 000
(-54 000)
|
|
72
|
Strategisk
samarbeid med multilaterale utviklingsbanker og finansinstitusjoner
|
135 500
|
135 500
(0)
|
135 500
(0)
|
135 500
(0)
|
110 500
(-25 000)
|
172
|
|
Gjeldslette og
gjeldsrelaterte tiltak
|
|
|
|
|
|
|
70
|
Gjeldslette,
betalingsbalansestøtte og kapasitetsbygging
|
319 000
|
319 000
(0)
|
319 000
(0)
|
319 000
(0)
|
327 000 (+8 000)
|
480
|
|
Svalbardbudsjettet
|
|
|
|
|
|
|
50
|
Tilskudd
|
238 370
|
238 370
(0)
|
238 370
(0)
|
238 370
(0)
|
238 480 (+110)
|
1361
|
|
Samfunnet Jan
Mayen
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
47 700
|
47 606
(-94)
|
47 700
(0)
|
47 700
(0)
|
47 700
(0)
|
|
|
Sum utgifter
|
36 745 407
|
36 970 924 (+225 517)
|
37 071 941 (+326 534)
|
35 348 698 (-1 396 709)
|
37 295 997 (+550 590)
|
|
Inntekter (i tusen
kroner)
|
3100
|
|
Utenriksdepartementet
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Diverse
gebyrer ved utenriksstasjonene
|
16 862
|
16 829
(-33)
|
16 862
(0)
|
16 862
(0)
|
16 862
(0)
|
|
2
|
Gebyrer
for utlendingssaker ved utenriksstasjonene
|
202 432
|
202 075
(-357)
|
202 432
(0)
|
202 432
(0)
|
202 432
(0)
|
|
5
|
Refusjon
spesialutsendinger mv.
|
46 092
|
45 999
(-93)
|
46 092
(0)
|
46 092
(0)
|
46 092
(0)
|
|
|
Sum inntekter
|
271 286
|
270 803
(-483)
|
271 286
(0)
|
271 286
(0)
|
271 286
(0)
|
|
|
Sum netto
|
36 474 121
|
36 700 121 (+226 000)
|
36 800 655 (+326 534)
|
35 077 412 (-1 396 709)
|
37 024 711 (+550 590)
|
Komiteen slutter seg til
oppsummeringen av norsk utenrikspolitikks fremste mål: å sikre og
fremme norske interesser – våre verdier, vår sikkerhet og vår velferd.
Komiteen vil understreke
betydningen av bærekraftsmålene som et veikart og en rettesnor for
norsk utviklingspolitikk.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom disse partiene, der prosentsatsen
i avbyråkratiseringsreformen ble økt med 0,2 pst. til 0,7 pst. Som
følge av dette ble bevilgningen på følgende kapitler redusert: Kap.
100, 103, 104, 115, 118, 119, 140, 144, 160, 169, 1361 og 3100,
jf. tabell under avsnitt 2.2.1 ovenfor.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at bistandsbudsjettet
etter budsjettavtalen utgjør 0,995 pst., tilsvarende 1 pst. av forventet
BNI. Dette nivået lå fast i perioden 2012–2015, mens saldert bistandsbudsjett
i 2016 utgjorde 1,11 pst. av forventet BNI som følge av flyktningstrømmen
høsten 2015. Disse
medlemmer mener for øvrig at fokuset for norsk bistand ikke kun
bør være hvorvidt man oppnår et bestemt prosentmål, men hvorvidt
bistanden bidrar til faktisk fattigdomsreduksjon og at land på sikt
blir uavhengige av bistand.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen de siste årene har prioritert satsinger i Europas
nærområder både når det gjelder utviklingssamarbeid og humanitær bistand.
Regjeringen har bidratt med totalt 2,3 mrd. kroner til Syria og
nabolandene i 2017, og dette vil ligge på et tilsvarende nivå i
2018. En betydelig del av denne støtten går til flyktninger, blant
annet kanalisert gjennom FNs høykommissær for flyktninger, UNHCR.
I 2018-budsjettet foreslås det å videreføre en kjernestøtte til UNHCR
på 350 mill. kroner. Totalt bidrag til UNHCR hittil i 2017 er 758,9
mill. kroner. Disse
medlemmer viser også til konklusjoner i Meld. St. 36 (2016–2017) Veivalg
i norsk utenriks- og sikkerhetspolitikk, om økt norsk innsats i
nærområdene, som er blitt fulgt opp i budsjettet gjennom betydelige
bevilgninger til sårbare stater og nærområdene: Støtten til sårbare
stater i Midtøsten og Nord-Afrika, Sahel og Afrikas horn, ODA-godkjente
land på Balkan og andre ODA-godkjente OSSE-land har økt. Støtten
til FNs migrasjonsbyrå, IOM, er økt fra om lag 70 mill. kroner i
2016 til over 82 mill. kroner i 2017. Disse medlemmer viser også
til regjeringens samarbeid med EU og relevante EU-land om å løse
migrasjonsutfordringene. EU Trust Fund er et konkret tiltak for
å bidra til stabilitet og utvikling i Europas nabolag og en oppfølging
av Valetta Action Plan. Norge har bidratt sammen med andre europeiske
land til fondet med til sammen 80 mill. kroner i 2016–2017. EØS-midlene
har i forrige periode vært benyttet til å bygge opp utlendingsforvaltningen
i bl.a. Hellas. I neste periode med EØS-midler vil asyl og migrasjon
være en viktig del av avtalene med Hellas, Romania og Bulgaria.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til budsjettavtalen
mellom disse partier, Kristelig Folkeparti og Venstre, som innebærer
at ramme 4 ble 36 700 121 000 kroner.
Disse medlemmer mener at
norsk utenriks- og utviklingspolitikk skal være bygget på tydelige
prioriteringer, sørge for ivaretagelse av våre forpliktelser overfor våre
allierte, være forankret i liberale verdier og ha som hovedformål
å sikre sentrale nasjonale interesser. En utenrikspolitikk bygget
på et forpliktende internasjonalt samarbeid sikrer at hovedlinjene
i norsk utenriks- og utviklingspolitikk befestes.
Disse medlemmer mener at
Norge skal være en konstruktiv part i FN, NATO og andre internasjonale
organisasjoner, samt føre en offensiv europapolitikk med mål om
økt medvirkning og påvirkning gjennom EØS-avtalen og Norges øvrige
avtaler med EU.
Norge må vise solidaritet
og prioritere samarbeidet med våre allierte i NATO og våre europeiske
partnere. Disse
medlemmer understreker betydningen for Norges del av å opprettholde
disse forholdene, ikke minst gitt at det sikkerhetspolitiske bildet
er mer komplekst og sammensatt enn på lang tid. Ustabilitet preger flere
områder i verden, spesielt våre sørlige nærområder.
Disse medlemmer mener at
Norge, i tett samarbeid med andre land, skal ta et større ansvar
for å gjøre utviklingspolitikken mer målrettet for slik å sørge
for at den gir varige resultater. Det overordnede målet for bistanden
er å oppfylle FNs bærekraftsmål, herunder bekjempelse av global
fattigdom. Samtidig er det et viktig hensyn at mottakerlandene blir
gradvis mindre avhengige av bistand og på sikt blir selvhjulpne. Disse medlemmer peker
i denne sammenhengen på at regjeringen foreslår å redusere antall
mottakerland og konsentrere bistanden om et mindre antall partnerland.
Denne omleggingen følger av prioriteringene som ble varslet i stortingsmeldingene
Meld. St. 24 (2016–2017) Felles ansvar for felles fremtid og Meld.
St. 36 (2016–2017) Veivalg i norsk utenriks- og sikkerhetspolitikk.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen prioriterer fem hovedsatsingsområder innenfor utviklingsfeltet
i forslaget til statsbudsjett. Disse fem områdene er utdanning,
helse, klima/miljø, næringsutvikling og humanitær innsats. Disse medlemmer vil
påpeke at Norge har tatt en internasjonal lederrolle på alle disse områdene,
og støtter regjeringens fortsatte satsing. Årsakene til fattigdom
er sammensatte, og hjelpen som gis, bør derfor følge flere parallelle
spor. Bistand innrettet mot konkrete felt, slik som disse fem, sikrer
en målrettet utvikling og legger fundamentet for en moderne og fremtidsrettet
utviklingspolitikk. Gjennom tilgang til gode utdanningsinstitusjoner,
helsevesen og arbeidsplasser kan mennesker på sikt arbeide seg varig
ut av fattigdom.
Disse medlemmer viser til
at OECD har beregnet at 80 pst. av verdens fattige i 2035 vil befinne
seg i sårbare stater. Det vil være nødvendig med et bredt knippe
med målrettede tiltak for å kunne møte de store utfordringene en
slik utvikling vil innebære. Disse medlemmer imøteser
regjeringens satsing som foreslås rettet mot utvalgte sårbare stater
og regioner, samt stabiliseringstiltak som følge av konflikter i
Europas nærområder.
Disse medlemmer mener Prop.
1 S (2017–2018) innebærer en forsvarlig forvaltning av norsk utenriks-
og utviklingspolitikk fra regjeringens side, med tydelig gjenkjennelighet
for tidligere retningsvalg, og slutter seg til de prioriteringer
som er gjort.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet legger til grunn Stortingets vedtak om
at utviklingsbudsjettet skal utgjøre minst 1 pst. av brutto nasjonalinntekt. Disse medlemmer merker
seg at verken budsjettforslaget eller budsjettavtalen når målet om
1 pst. av anslått brutto nasjonalinntekt.
Disse medlemmer viser til
at likestillingen har gjort viktige framskritt i mange land, men
at det nå skyller en konservativ bølge over verden med mål om å
innskrenke kvinners rett til å bestemme over egen kropp. Mange muslimske
land – i sterk allianse med den katolske kirke – jobber aktivt for
å redusere eller forby bruken av prevensjon og abort. USA har tidligere
vært en viktig alliert i arbeidet for kvinners rettigheter, men Trump-administrasjonen
har kuttet drastisk i støtten til dette arbeidet. Når amerikanerne
reduserer sin innsats, må Norge trappe opp sin. Disse medlemmer mener Norge
nå må ta betydelig økt globalt ansvar for å fremme kvinners rettigheter,
og foreslår derfor å styrke bevilgningene til seksuell og reproduktiv
helse med 200 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til
at mange partier gjerne snakker om å bistå flyktninger i deres egne
nærområder. Disse
medlemmer er tilhengere av å følge opp retorikk med faktiske
bevilgninger og foreslår en «nærområdepakke» på til sammen 297 mill.
kroner i økte bevilgninger til FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR),
til FNs migrasjonsbyrå IOM og til bistand i Asia.
Medlemen i komiteen
frå Senterpartiet viser til at Senterpartiet i sitt alternative
budsjett føreslår å auke bistandsbudsjettet med 180 mill. kroner
samanlikna med regjeringa sitt forslag i Prop. 1 S (2017–2018). Denne medlemen peiker
på at Senterpartiet vil føre ein utanrikspolitikk med mål om å styrke
folkestyret, sikre rettferdig fordeling, bygge opp om menneskerettane
og medverke til ansvarleg fordeling og forvalting av naturressursar.
Senterpartiet ynskjer å leggje til rette for eit samfunn med mindre
ulikskapar, både nasjonalt og globalt.
Denne medlemen viser til
at Noreg må tenkje langsiktig i bistandspolitikken. Gjennom den
må me medverke til at alle menneske får dekka sine mest grunnleggjande
behov. Samstundes må me leggje til rette for berekraftig økonomisk
utvikling. Senterpartiet meiner FNs berekraftsmål peikar i rett
lei. Medan mål éin seier at ein skal utrydde fattigdom i verda,
gjer mål to det klart at ein skal utrydde svolt, oppnå mattryggleik
og betre ernæring og fremje berekraftig landbruk.
Denne medlemen understrekar
at Senterpartiet ynskjer at Noreg skal bruke meir ressursar på å
gje fleire menneske sikker tilgang på trygg mat. Ei styrka satsing
på landbruksbistand går som ein grøn tråd gjennom Senterpartiet
sitt bistandsbudsjett. Studiar har vist at den mest effektive måten
å redusere fattigdom på, er å støtte småbønder i utviklingsland.
Noreg har høg kompetanse innan landbruk. Eit landbruk som gir auka produktivitet
tufta på berekraftig forvalting av jorda og naturressursane, er
avgjerande for å løfte fleire menneske ut av svolt og fattigdom.
Denne medlemen peiker på
at Senterpartiet føreslår at minst 20 pst. av all bilateral bistand
vert øyremerkt til dette. Samstundes reverserer Senterpartiet regjeringa
sitt føreslåtte kutt i støtta til sivilt samfunn og øyremerker 70
mill. kroner til organisasjonar som driv landbruksbistand. Arbeidet
med å sikre folk trygg tilgang til mat og vatn er minst like viktig
i dag som det har vore tidlegare.
Denne medlemen understrekar
at det for Senterpartiet er viktig å støtte opp om oppbygginga av
nasjonalstatar som vart styrte gjennom eit levande folkestyre og
desentralisering av makt. Spreiing av makt føreset eit aktivt sivilt
samfunn i kvart land. Mange av dei store demokratiske reformene
verda har opplevd, har hatt sitt utspring i arbeid i sivile organisasjonar. Denne medlemen viser
til at eit døme frå nyare tid er Kvartetten for nasjonal dialog
i Tunisia, som vart tildelt Nobels fredspris i 2015. Denne medlemen viser
til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett vil reversere heile regjeringa
sitt føreslåtte kutt i støtta til sivilt samfunn, og aukar denne
posten med 48 mill. kroner samanlikna med regjeringa sitt føreslåtte
budsjett.
Denne medlemen viser til
at å styrke kvinner sine rettar og betre likestillinga i fleire
mottakarland er eit mål i seg sjølv. Samstundes er det naudsynt
for å sikre økonomisk utvikling og rettvis fordeling av ressursane. Fordeling
av ressursane bidreg også til å styrke demokratiet i mottakarlanda. Denne medlemen viser
til at Senterpartiet vil medverke til dette, og føreslår å auke løyvingane
til kvinner sine rettar og likestilling med 15 mill. kroner.
Denne medlemen peiker på
at verda har sett ei rekke humanitære katastrofar utspele seg dei
siste åra. I land som Syria, Irak, Jemen, Sør-Sudan og Somalia er
behovet for humanitær bistand stort. Senterpartiet føreslår difor
å auke løyvingane til humanitær bistand, noko som vil gje uvurderleg
hjelp til menneske med akutt trong for mat, vatn, medisinar eller
helsehjelp. Gjennom å hjelpe landa som har teke imot tusenvis av
flykningar, kan me hjelpe dei menneska som kan hjelpast i flyktningleirar,
mellom anna i Syria sine nærområde. Denne medlemen viser til
at Senterpartiet i sitt alternative budsjett føreslår å auke støtta
til nødhjelp og humanitær bistand med 100 mill. kroner.
Denne medlemen slår fast
at Senterpartiet ynskjer internasjonalt samarbeid mellom suverene
demokratiske nasjonalstatar og eit sterkt FN for å løyse globale
utfordringar i fellesskap. Det er både i Noreg og verda si interesse
å sikre eit sterkt FN. Det er i dag fleire fordrivne i verda enn
nokon gong sidan FN sin høgkommissær for flyktningar (UNHCR) starta
å føre statistikk i 1951. Å styrke FN sin høgkommissær for flyktningar
er eit av dei aller mest effektive tiltaka me kan gjere for å avhjelpe
situasjonen. Senterpartiet føreslår å auke løyvingane til FN sin
høgkommissær for flyktningar med 100 mill. kroner. Senterpartiet
ynskjer å støtte FN sitt arbeid for mattryggleik og klimatilpassa
landbruk, som ligg i kjernen av Senterpartiet sin bistandspolitikk.
Senterpartiet aukar difor løyvingane til FN sitt program for mattryggleik
og klimatilpassa landbruk med 30 mill. kroner.
Denne medlemen understreker
at informasjonsstønaden frå Norad har vore ein viktig mekanisme for
å sikre ein informert opinion og kritisk debatt. Senterpartiet vil
vidareføre informasjonsstøtta og vil ikkje støtte den føreslåtte
eigendelen på denne typen arbeid.
Denne medlemen føreslår å
kutte i løyvingane til EØS-midlar. Denne medlemen viser til
at Senterpartiet er imot desse løyvingane og meiner Noreg kan motverke
fattigdom meir effektivt på andre måtar enn gjennom å gje løyvingar
til EØS-midlar. Denne
medlemen viser til at både Europameldinga (NOU 2012:2 Utenfor
og innenfor) og Riksrevisjonen har sett spørsmålsteikn ved om og
eventuelt i kor stor grad EØS-midlane faktisk bidreg til utjamning
i levekår i Europa. Denne
medlemen viser til at når Noreg til dømes løyver nær 50 mill.
kroner til mellom anna aircondition og oppvarming i ein bygning
med polsk kunst frå 1900-talet, meiner Senterpartiet at pengane
kan verte nytta på betre måtar.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til den skjeve fordelingen
av makt og rikdom i verden. Dette medlem mener utviklingspolitikken
må brukes strategisk på tiltak som motvirker global ulikhet og bekjemper
de farlige klimaendringene.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett for 2018, der rammeområde 4 foreslås
økt med 450 mill. kroner ut over regjeringens opprinnelige forslag.
Økt innsats for tiltak mot global ulikhet som Skatt for utvikling,
klimatilpasning og bekjempelse av klimaendringene i fattige land,
økt humanitær bistand, øremerkede midler til nedrustningsarbeid
og et løft for kvinners rettigheter utgjør de viktigste satsningene
i Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett.
Dette medlem merker seg at
beregninger viser at utviklingsland taper 1 600 mrd. kroner hvert
år i skatteunndragelse, og myndighetene i utviklingsland går glipp
av betydelige ressurser som kunne vært brukt til å bli uavhengig
av bistand og bidratt til velferd for egen befolkning. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, hvor støtten
til Skatt for utvikling foreslås økt med 100 mill. kroner. Denne
støtten har vært nedprioritert i inneværende regjeringsperiode,
til tross for Norges forpliktelser i henhold til Addis Tax Initiative
om å skalere opp til 260 mill. kroner innen 2020.
Dette medlem viser til klimakrisen
i verden, som rammer de fattigste hardest. Dersom vi skal lykkes i
å nå målene i Parisavtalen og minimere konsekvensene av klimaendringene,
må veksten i utviklingsland være grønn. Dette er kun mulig dersom
rike land bistår fattige land i dette arbeidet. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett, hvor støtten til klimatilpasning
gjennom det grønne fondet, skogpenger, fornybar energi og tiltak
mot naturkriminalitet foreslås økt med 455 mill. kroner over rammeområde
4, i tillegg til 350 mill. kroner i regnskogsatsing over rammeområde
13.
Dette medlem viser til den
humanitære situasjonen i verden, som er svært utfordrende med rekordmange
mennesker på flukt fra krig og klimaendringer. I møte med de største
krisene er de humanitære organisasjonene og FN underfinansiert. Dette medlem mener
derfor Norges bidrag til humanitær innsats bør økes. Dette medlem understreker
at en slik økning ikke bør gå på bekostning av langsiktig bistand.
Dette medlem mener regjeringen
har neglisjert Norges viktige lederrolle som pådriver for nedrustning og
arbeidet med det humanitære initiativet mot atomvåpen. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, hvor det foreslås
opprettet en ny post på statsbudsjettet for dette arbeidet, for
å synliggjøre og trappe opp både Norges arbeid og støtten til organisasjoner
og forskere som arbeider for en atomvåpenfri verden.
Dette medlem viser til at
kvinners rettigheter er under økende press globalt. Organisasjonsfriheten strammes
inn, og president Trumps såkalte munnkurvregel gjør at
organisasjoner som arbeider med abort og seksuelle og reproduktive
rettigheter, må slutte med det eller miste viktige inntektskilder. Dette medlem mener
Norge burde skape en motvekt, og foreslår å øke kvinnebistanden
og øremerke penger til tiltak for kvinners rettigheter, mot vold
mot kvinner og for god seksualundervisning, i tillegg til å opprette
et eget globalt fond for kvinneorganisasjoner.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at Venstre i sitt forslag til budsjett
for 2018 foreslår at rammeområde 4 settes til kroner 36 678 621 000,
som er en økning på 204 500 000 kroner i forhold til regjeringens forslag.
Dette medlem viser til at
Venstres helhetlige forslag til budsjett for 2018 tar utgangspunkt
i budsjettforslaget fra regjeringen Solberg, jf. Prop. 1 S (2017–2018). Konkrete
endringer på rammeområde 4 i forhold til dette forslaget følger
av omtale og tabeller under.
Dette medlem viser til at
utgangspunktet for Venstres utenrikspolitikk bygger på enkeltmenneskets ukrenkelige
menneskerettigheter. Dette
medlem mener dette målet nås best gjennom å styrke og videreutvikle
internasjonale institusjoner som fremmer menneskerettigheter, demokrati,
bærekraftig økonomisk vekst, god fordelingspolitikk, miljø og respekt
for internasjonal lov og rett. For dette medlem er det viktig
at Norges utviklingspolitikk har som formål å fremme demokrati og
menneskerettigheter, blant annet gjennom fattigdomsbekjempelse. Dette medlem mener norsk
utenriks- og utviklingspolitikk må føres med respekt for demokrati,
menneskerettigheter og miljøhensyn.
Dette medlem mener FNs bærekraftsmål
må legge føringer for de prioriteringer verden må gjøre i årene
framover. Dette må også gjenspeiles i norsk utenriks- og utviklingspolitikk.
Dette medlem ser en uheldig
blanding i regjeringens forslag til budsjett av hva som er utenrikspolitikk,
og hva som er utviklingspolitikk. Disse to områdene har ulike målsettinger
og virkemidler. Målet for utenrikspolitikken er å fremme norske
interesser ute, mens utviklingspolitikkens mål er å fremme demokrati og
menneskerettigheter globalt, blant annet gjennom fattigdomsbekjempelse.
Dette medlem mener at det
arbeidet Helsingforskomiteen og Stefanusalliansen sammen gjør for
å fremme religionsfrihet, er et vesentlig bidrag til å styrke menneskerettighetene. Dette medlem viser
i den sammenheng til Venstres alternative budsjett, der det foreslås
å øke bevilgningen med 2 mill. kroner til dette arbeidet.
Dette medlem merker seg den
viktige jobben Nordmanns-Forbundet/Norwegians Worldwide har gjort
for å gi nordmenn i utlandet en stemme i den norske politiske debatten.
I en globalisert verden der stadig flere nordmenn over tid oppholder
seg utenfor Norges grenser, er organisasjoner som Norwegians Worldwide viktige
i den norske politiske debatten. Dette medlem viser derfor
til Venstres alternative budsjett, der det blir foreslått å opprettholde
og oppjustere bevilgningen til 500 000 kroner.
Dette medlem ser det som
viktig at Utenriksdepartementet fortsetter sitt viktige arbeid for
fremme av norsk kultur og næring. Dette medlem mener det er uheldig
at regjeringen foreslår å kutte bevilgningen til dette formålet,
og viser til Venstres alternative budsjett, hvor det foreslås å
reversere kuttet samt øke bevilgningen med 6 mill. kroner. Fremme
av norsk kultur og næring i utlandet er avgjørende for å skape større
markeder for norske nærings- og kulturprodukter. Spesielt for norsk
kulturliv er det viktig med støtte.
Dette medlem merker seg at
regjeringen har kuttet bevilgningen til arbeid for kjernefysisk
nedrustning og ikke-spredning i Norge og internasjonalt. Endring
av tolkning slik at bruk av ODA-midler til arbeidet for kjernefysisk
nedrustning og ikke-spredning ikke lenger er tillatt, gjør at norsk
sivilsamfunn blir svekket samme år som ICAN mottar fredsprisen for
sitt viktige arbeid på dette feltet. Dette medlem mener det er
en viktig samfunnsoppgave å støtte sivilsamfunnets innsats mot atomvåpen,
og ønsker derfor å etablere en ny post på statsbudsjettet som samler
støtten til arbeid for kjernefysisk nedrustning og ikke-spredning. Dette medlem viser
i så måte til Venstres alternative budsjett, der det foreslås å
øremerke 2 mill. kroner til årets fredsprisvinner, ICAN, samt 1
mill. kroner til Leger mot atomvåpen.
Dette medlem viser til de
overgrepene som gjennomføres mot rohingyaene, en muslimsk minoritet
i den myanmarske delstaten Rakhine. Dette medlem viser videre
til at Norge har et betydelig bistandsengasjement overfor
Myanmar, og at det i 2016 ble bevilget 261,9 mill. kroner til norsk
bilateral og multilateral bistand til Myanmar.
Dette medlem er glad for
at regjeringen har prioritert Tunisia som mottaksland
for norsk bistand. Tunisia er et skjørt demokrati med en utfordrende
økonomisk situasjon, lokalisert i en turbulent region med en rekke
autoritære nabostater. Norske bistandsmidler kan understøtte den
positive, demokratiske utviklingen. Dette medlem ønsker i denne
sammenheng å vise til Venstres alternative budsjett, der det blir
foreslått å omprioritere 50 mill. kroner fra støtten til Etiopia til
fordel for Tunisia.
Dette medlem er bekymret
for virkningen av foreslåtte kutt på støtten til sivilsamfunn i
regjeringens budsjettforslag, spesielt foreslåtte kutt i informasjonsstøtten
og demokratistøtten.
Dette medlem er overbevist
om at sivilsamfunn spiller en viktig rolle i å forme norsk utenriks-
og utviklingspolitikk. En del av støtten til sivilsamfunn har hittil gått
til demokratistøtten. Ordningen har i det siste vært underutnyttet
fordi kravene til dokumentasjon og administrasjon har vært for strenge,
spesielt for ungdomspartiorganisasjoner. Dette medlem viser til Venstres alternative
budsjett, der det blir foreslått å opprettholde 8 mill. kroner til
demokratistøtten på betingelse av at demokratistøtten evalueres
og endres slik at det blir enklere for politiske partier og deres
ungdomsorganisasjoner å administrere og gjennomføre prosjekter under ordningen. Dette medlem viser
også til at forslaget på Venstres alternative budsjett innebærer
å øremerke 2 mill. kroner av demokratistøtten til bærekraftsmidler for
ungt sivilt samfunn.
Dette medlem identifiserer
arbeidet mot internasjonal naturkriminalitet som en viktig prioritering for
Norge i årene som kommer. Dette medlem mener derfor
at bevilgningen til dette formålet bør styrkes, og viser i den sammenheng
til Venstres alternative budsjett, der det blir foreslått å øke
støtten med 50 mill. kroner.
Dette medlem mener forskning
på norsk utenriks- og utviklingspolitikk er viktig for å kunne evaluere og
treffe riktig kurs på feltet. Derfor er dette medlem uenig i forslaget
til kutt i bevilgningen til forskningsinstitutt på 27 mill. kroner
og viser i denne sammenheng til Venstres alternative budsjett, der
kuttet blir foreslått reversert.
Dette medlem er videre opptatt
av at den støtten til Norglobal som det ble enighet om i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett for 2017, videreføres med 12 mill. kroner
i 2018. Dette
medlem ønsker som sådan å vise til Venstres alternative budsjett,
der bevilgningen til Norglobal blir foreslått videreført.
Dette medlem er videre opptatt
av at Norge må møte det behovet som finnes for teknologi- og kunnskapsoverføring
til land som ikke lenger har det samme behovet for tradisjonell
bistand. Norge har spesialkompetanse innen biomangfold/hav og bør
derfor prioritere dette fagfeltet for teknologi- og kunnskapsoverføring. Dette medlem viser
til Venstres alternative budsjett, der bevilgningen blir foreslått
økt med 50 mill. kroner.
Dette medlem er glad for
at regjeringen bevilger midler til internasjonal klima- og miljøsatsing.
Spesielt bekjempelse av havforurensning er viktig i den sammenheng,
blant annet for å fjerne plast og mikroplast i havet. Dette medlem viser
til Venstres alternative budsjett, der det blir foreslått å øke
bevilgningen med 75 mill. kroner.
Dette medlem viser til posten
om tilskudd til Nordisk ministerråds virksomhet og Venstres alternative
budsjett, der det foreslås et kutt på 40 mill. kroner for å finansiere
andre viktige satsninger.
Dette medlem er kritisk til
at Norge i så stor grad bidrar med bistand til Etiopia, et autoritært
land hvor regimet tidligere har brukt bistand som et middel til
å undertrykke opposisjonen. Derfor ønsker dette medlem å vise til Venstres
alternative budsjett, der det blir foreslått å redusere bevilgningen
til Etiopia med 50 mill. kroner til fordel for bistand til Tunisia.
Dette medlem viser også til
Venstres alternative budsjett, der det foreslås å kutte foreslått
økt regionbevilgning til Latin-Amerika med 90 mill. kroner. Dette kuttet
foreslås i Venstres alternative budsjett for å kunne prioritere
annen bistand, og må sees i sammenheng med regjeringens forslag
om å øke regionalbevilgningen for Latin-Amerika fra 100 mill. kroner
til 190 mill. kroner.
Samlet viser dette medlem til
Venstres alternative budsjett der følgende konkrete endringer blir
foreslått under rammeområde 4, Utenriks:
Tiltak
|
Bokført
mill. kr.
|
Religionsfrihetsarbeid
|
2,0
|
Tilskudd
til Norwegians Worldwide
|
0,5
|
Næringsfremme,
kultur og informasjonsformål
|
30,0
|
Tilskudd
til arbeid for kjernefysisk nedrustning og ikke-spredning
|
30,0
|
Bistand
til Tunisia
|
50,0
|
Sivilt
samfunn
|
48,0
|
Internasjonal
naturkriminalitet
|
50,0
|
Forskning
(rammeavtaler med forskningsinstitutt med mer)
|
27,0
|
Norglobal
|
12,0
|
Biomangfold/hav
|
50,0
|
Klima
og miljø
|
75,0
|
Svalbard:
Skisseprosjekt UNIS
|
10,0
|
Tilskudd
til Nordisk ministerråds virksomhet
|
-40,0
|
Redusert
bistand til Etiopia
|
-50,0
|
Regionbevilgning
Latin-Amerika
|
-90,0
|
Sum
rammeområde 4: Utenriks
|
204,5
|
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett
foreslår en økning i forhold til regjeringens forslag på 529 000 000
kroner.
Dette medlem viser til at
ekstrem fattigdom, klimaendringer og det enorme inntektsgapet mellom
verdens rikeste og fattigste land er blant de største utfordringer
verden står overfor. Norge må gjennom en helhetlig utviklingspolitikk
bidra til større internasjonal rettferdighet.
Dette medlem viser til at
OECDs Development Cooperation Report 2017 viser at andelen av Norges
bistand som går til de fattigste landene, er på vei ned. Andelen
falt fra 30 pst. til de minst utviklede landene i 2011 til 20 pst.
i fjor. Dette
medlem har videre merket seg at nyere prognoser viser at stadig
flere av verdens ekstremt fattige vil finnes i Afrika sør for Sahara,
og at de mest sårbare og fattigste landene vil falle enda lengre
etter om utviklingen fortsetter som i dag. Dette medlem mener Norge
må prioritere mer bistand til de fattigste landene, og vil prioritere
en kraftig opptrapping av langsiktig utviklingsbistand til land
i Afrika sør for Sahara. Dette medlem viser til at
Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett la inn en økning
i regionbevilgningen til Afrika på 500 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
det sivile samfunn og sivilsamfunnsarbeid er en grunnleggende drivkraft
for demokrati og menneskerettigheter. Satsing på frivillige organisasjoner
er effektiv bistand. Dette
medlem viser til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative
budsjett la inn en økning til sivilt samfunn på 150 mill. kroner.
Dette medlem viser videre
til at nok og næringsrik mat er en forutsetning for både god helse
og evnen til å lære. Nesten halvparten av dødsfall blant barn under fem
år er knyttet til sult. Klimatilpasning av landbruket er derfor
avgjørende. Verdensbanken har anslått at investeringer i landbruk
er dobbelt så effektivt for å bekjempe fattigdom som satsing i andre
sektorer. Dette medlem viser
til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett la inn en
økning på 75 mill. kroner til matvaresikkerhet og klimatilpasset
landbruk.
Dette medlem viser til at
mange fattige land etterspør rådgivning og eksperthjelp mer enn
bistandspenger. Dette vil være viktig for å styrke næringsliv og statlige
kjernefunksjoner som kan bidra til at samarbeidslandene på sikt
klarer seg uten bistand. Dette medlem viser til at
Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett la inn en økning
på 100 mill. kroner for å styrke arbeidet med faglig samarbeid gjennom
den nyetablerte Kunnskapsbanken i Norad.
Dette medlem viser til at
stabile kjernebidrag til FN-institusjonene er viktig for å nå de
mest utsatte gruppene i verden. Dette medlem viser til at
Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett foreslår å øke
bevilgningen til FNs barnefond (UNICEF) med 70 mill. kroner, FNs
utviklingsprogram (UNDP) og Verdens Matvareprogram (WFP) med 20
mill. kroner hver og FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) med
10 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
konflikter og brudd på menneskerettighetene er en viktig hindring
for utvikling og for varig bekjempelse av fattigdom. Vi ser også
at forfølgelse av religiøse minoriteter er økende, og at trosfriheten
er under press flere steder. Dette medlem viser til at
Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett foreslår å øke
bevilgningen til arbeid for å sikre menneskerettighetene med 20
mill. kroner.
Dette medlem viser videre
til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett la inn en
økning til Norad på 30 mill. kroner. Dette medlem viser til at
Norad er viktig for å sikre god fagkunnskap om og kvalitetssikring av
norsk utviklingssamarbeid. Videre viser dette medlem til at Kristelig
Folkeparti i sitt alternative budsjett la inn økte bevilgninger
til langsiktig utviklingsforskning blant annet gjennom Forskningsrådets
Norglobal-program.
Dette medlem viser for øvrig
til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett la inn en
økning på 20 mill. kroner under Utenriksdepartementets budsjett (programområde
2 Utenriksforvaltning). Av denne bevilgningsøkningen var 15 mill.
kroner øremerket tilskudd til fremme av norsk kultur i utlandet,
og 5 mill. kroner ble satt av til diverse tilskudd som blant annet parlamentarikernettverket
for trosfrihet.