Søk

Innhold

12. Mer for pengene

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser til at de siste tiårenes satsing på transport har gitt store nyttevirkninger for både næringsliv og privatpersoner. Flertallet mener at når det økonomiske handlingsrommet blir mindre, vil det bli viktigere med tiltak som sikrer mer for pengene. Flertallet mener at fellesskapets midler bør forvaltes på best mulig måte. Dette kan gjelde bedre vedlikehold for å redusere forfall, anvendelse av ny teknologi eller bruk av gode analyser og grundig planlegging.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener regjeringens forslag til Nasjonal transportplan 2025–2036 ikke svarer på disse utfordringene. Disse medlemmer savner grep for mer effektiv ressursbruk og er bekymret over at regjeringen, i en tid der det økonomiske handlingsrommet blir strammere, ikke prioriterer nye grep for hvordan vi skal få mer ut av pengene vi investerer i samferdselssektoren.

Disse medlemmer viser til at reformene regjeringen Solberg gjennomførte, har gitt økonomisk handlingsrom i samferdselssektoren. På veisiden har Nye Veier AS beregnet at de vil redusere kostnadene og øke nytten på sin nåværende portefølje med totalt 33,5 mrd. kroner, der 23,2 mrd. kroner er rene kostnadsreduksjoner. På jernbanen kan konkurranse spare staten for store beløp. Det ble brukt 1 mrd. kroner på å gjennomføre en ny organisering av sektoren, mens Jernbanedirektoratet beregnet konkurranseutsettingen alene til å gi staten en gevinst på 12 mrd. kroner. Som følge av pandemien og lavere passasjervekst enn ventet er trafikkavtalene reforhandlet, og tallet ser annerledes ut, men reformen har fortsatt spart staten for penger som heller kan brukes på økt utbygging og vedlikehold. Disse medlemmer beklager sterkt at arbeidet med å modernisere sektoren er stanset og delvis reversert av regjeringen Støre. Disse medlemmer er også forundret over at regjeringen frivillig gir fra seg økonomisk handlingsrom ved å reversere flere av reformene og velge dyrere løsninger.

12.1 Grunnleggende forutsetninger

Komiteen viser til Meld. St. 14 (2023–2024) og har ingen ytterligere merknader.

12.2 Ta vare på eksisterende infrastruktur

Komiteen viser til Meld. St. 14 (2023–2024) og har ingen ytterligere merknader.

12.3 Porteføljestyring

Komiteen viser til Meld. St. 14 (2023–2024) og har ingen ytterligere merknader.

12.4 Kjøp av persontransporttjenester

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at brukerbetaling på ferjenettet har karakter av bompenger og må fjernes. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2024 med reduserte takster på både riks- og fylkesferjenettet.