Post 21 spesielle driftsutgifter
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettavtalen, hvor det ble foreslått en styrking på
25 mill. kroner på kap. 226 post 21. Flertallet viser til at det
er ubrukte midler på posten som overføres til 2018, og foreslår
derfor at 5 mill. kroner av styrkingen på posten overføres til kap. 260
post 50 til etablering av en fleksibel utdanning for religiøse ledere
ved Universitetet i Oslo. Styrkingen av posten på 25 mill. kroner
reduseres med dette til en styrking på 20 mill. kroner.
Flertallet viser til at det
i budsjettavtalen ble foreslått en økning på 10 mill. kroner på
kap. 225 post 21 til forsøksordninger med nye tiltak for ungdom
som står utenfor opplæring og arbeid. Flertallet foreslår at økningen
på 10 mill. kroner heller legges til kap. 226 post 21.
IKT i skolen
Komiteen viser til at digitale
ferdigheter ble definert som én av fem grunnleggende ferdigheter
fra og med Kunnskapsløftet i 2006, og at dette er foreslått videreført
i fornyelsen av Kunnskapsløftet, jf. Meld. St. 28 (2015–2016) og
Innst. 19 S (2016–2017). Komiteen vil understreke
at digitale ferdigheter skal integreres i kompetansemålene i fag,
på fagenes premisser, der det er relevant. For at skolen skal kunne
forberede elevene på et digitalisert arbeidsmarked og en digitalisert
verden, mener komiteen det
er avgjørende viktig at alle elever får anledning til å tilegne
seg digitale ferdigheter så tidlig som mulig, og bli fortrolige
med ulike digitale verktøy på en god måte. I tillegg til å bli fortrolige
med å bruke digitale verktøy og læremidler mener komiteen at flere elever
må få muligheter til å lære programmering. Den nye digitale hverdagen
krever grunnleggende forståelse av hvordan digitale verktøy og programmer
virker og skapes.
Komiteen viser til at alle
skoler med ungdomstrinn kan tilby sine elever programmering som
valgfag fra og med skoleåret 2017–2018. Det er laget egen læreplan
for dette valgfaget som skolen kan bruke, og det er etablert et
videreutdanningstilbud til lærere. Komiteen viser til at vurderinger
av hvordan programmering kan legges inn i andre læreplaner for fag,
skal ivaretas gjennom det pågående arbeidet med fagfornyelsen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforlik av 22. november 2017 mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre om utvidelse av satsingen på programmering
i skolen. Flertallet mener
at programmering bør ha en mer sentral del i utdanningen. Koding
gir verdifull kompetanse som kan nyttes i en rekke fag, og det bør
legges til rette for at barn og unge ikke bare lærer å bruke, men
også utvikle digitalt innhold og tjenester. Flertallet viser til at for
å nå disse målene bør midlene brukes til å sikre kompetanse i skolene
gjennom videreutdanning, utvikling av den teknologiske skolesekken
og tilrettelegging for gode digitale læremidler.
Flertallet viser til budsjettforliket
22. november, hvor det ble satt av 50 mill. kroner til «IKT-tiltak
i grunnopplæringen» over Kommunal- og moderniseringsdepartementets
kap. 571 post 60.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at flere og flere skoler nå tilbyr koding som en del av valgfagene
på ungdomstrinnet. Dette bør etter disse medlemmers mening være
et tilbud for alle elever, og programmering bør inngå som en del
av læreplanen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det må gjøres mer
for at barn og unge ikke bare er i stand til å bruke, men også skape
digitalt innhold og digitale tjenester. Disse medlemmer mener at
vi trenger et teknologiløft som starter i grunnskolen, at alle elever
skal få lære koding allerede fra barnetrinnet, og at lærerne må få
bedre tilbud om etter- og videreutdanning i god pedagogisk bruk
av digitale læremidler.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett, der det er avsatt 100 mill. kroner til et teknologiløft i
skolen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til finansinnstillingen og Senterpartiets
alternative budsjettforslag, med forslag om å opprette en tilskuddsordning
på 12 mill. kroner for 2018 for å stimulere flere skoler til å tilby
opplæring i koding.
Digitale læremidler
Komiteen mener behovet for
økt konkurranse i utvikling av digitale læremidler er helt nødvendig
og avgjørende for nyskaping på feltet, og for å sikre både dagens
og fremtidens skole og at elever ikke blir hengende etter i det
digitale paradigmeskiftet. Komiteen ønsker derfor innført
en modell med en nasjonal ordning for digitale læremidler som stimulerer
kommunesektoren til innkjøp av digitale læremidler som øker innovasjon
og utvikling i et åpent mangfoldig marked, og viser til anmodningsvedtak
fremmet av kommunal- og forvaltningskomiteen i Innst. 16 S (2017–2018),
hvor regjeringen bes om å utrede hvordan en nasjonal ordning for
digitale læremidler kan innrettes.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
vil påpeke at Norge i dag er et av de mest digitaliserte landene
i verden. Flertallet vil
vise til Meld. St. 27 (2015–2016) Digital agenda for Norge – IKT
for en enklere hverdag og økt produktivitet. Et av målene som er
satt der, er at innen år 2020 skal 90 pst. av husstandene ha tilbud
om minst 100 Mbit/s, basert på kommersiell utbygging i markedet. Flertallet vil
vise til at i 2013 hadde Finnmark 7 pst. dekning, og Oslo 95 pst.
I 2017 er dekningen i Finnmark på 82 pst., mens den i Oslo er 98
pst.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
bekymret for at digitaliseringen i skolen går for sent, og ber regjeringen
utrede en fondsmodell for digitale læremidler. Disse medlemmer vil trekke
frem den danske modellen, der den danske stat har opprettet en fondsordning
for å stimulere til kjøp i markedet, og friheten til å velge løsninger
ligger hos læreren. Skolene får tilbakebetalt 50 pst. av investeringen
om de kjøper digitalt, og det er opprettet enkle kriterier for hvem
som kan levere til danske skoler, samt en lett tilgjengelig materialplattform
som er utstillingsvindu for digitale læremidler.
Disse medlemmer viser til
at en samlet komité i forbindelse med behandlingen av Dokument 8:4
S (2016–2017) uttalte at skolen i for stor grad henger etter i denne
utviklingen, noe som også finner støtte i den internasjonale undersøkelsen
ICILS (International Computer and Information Literacy Study) fra
2013, som viste at kun åtte pst. av norske elever i ungdomsskolen
bruker datamaskin daglig på skolen, mens 75 pst. av elevene gjør
det hjemme. I undersøkelsen Monitor 2016 uttrykkes også en bekymring
for at en stor variasjon i digital modenhet mellom skolene kan føre
til at prinsippet om likeverdig opplæring er truet.
Disse medlemmer vil i denne
forbindelse påpeke at bruk av digitale verktøy på skolen, i hjemmearbeid
og for en rettferdig avvikling av eksamen, forutsetter bredbåndsdekning
med tilstrekkelig hastighet til alle skoler og husstander. Dette
er dessverre ikke tilfellet i dag og utgjør en stor ulempe for elever
og deres mulighet til å benytte digitale læremidler og digitale
verktøy.
Skolebibliotek
Komiteen vil understreke
at skolebibliotekene og bibliotekarenes fagkompetanse har en viktig
funksjon i elevenes læringsarbeid, både når det gjelder tilgang
på litteratur, formidlingskompetanse osv.
Komiteen viser til at en
samlet komité i forbindelse med behandlingen av Meld. St. 21 (2016–2017) Lærelyst
– tidlig innsats og kvalitet i skolen, vedtok at det skal legges
fram en melding for Stortinget om biblioteksektoren, inkludert skolebibliotekenes
og universitetsbibliotekenes rolle i utdanningene. Komiteen imøteser dette.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettavtalen 22. november 2017, hvor regjeringen bes
vurdere en ordning med kompetansetilskudd for å stimulere til ansettelse
av flere skolebibliotekarer, etter modell fra Sverige.
Flertallet viser til at rik
tilgang på aktuell og interessevekkende litteratur vekker elevenes
leseengasjement. Skolebibliotekene kan derfor spille en viktig rolle i
en elevs faglige, språklige og sosiale utvikling. Skolebibliotekaren
er avgjørende for at barna skal få nødvendig oppfølging, og kan
støtte opp under elevenes læring ved å stimulere til leselyst og
fremme utviklingen av et godt språk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at NIFU har evaluert Program for skolebibliotekutvikling. Rapporten
viste at utviklingsprogrammet var vellykket, men at svak forankring
av skolebibliotek på kommunenivå, og manglende prioritering nasjonalt,
skaper utfordringer for sektoren.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at det er på tide
å belyse skolebibliotekenes rolle og inkludere deres funksjon i
forbindelse med fagfornyelsen og det foreslåtte læreplanarbeidet,
samt påse at det inkluderes i skolens pedagogiske planverk.
Disse medlemmer viser til
proposisjonen og forslaget om at skolebibliotek skal inkluderes
i tilskuddsordningen for lesestimuleringstiltak. Disse medlemmer mener dette
fordrer at regelverket for ordningen må endres og tilpasses skole-
og folkebibliotekene, for at det skal bli en reell mulighet for
bibliotekene å søke på disse midlene.
Disse medlemmer har videre
merket seg innspill fra Norsk bibliotekforening om behovet for nasjonale
lisenser for kunnskapskilder, og at dette vil være et viktig tiltak
for å nå målet om fri tilgang på forskning, samtidig som det vil
være samfunnsøkonomisk lønnsomt. Disse medlemmer støtter dette.
Fag- og yrkesopplæring
Komiteen viser til at Norge
trenger flere dyktige fagarbeidere i fremtiden, og at det derfor
er svært viktig med attraktive yrkesfag og god rekruttering.
Komiteen mener elever som
velger yrkesfaglige utdanningsprogrammer i videregående opplæring,
må møte gode, relevante utdanninger og skoler med oppdatert utstyr.
Det er viktig for at de yrkesfaglige utdanningene skal være attraktive
og motiverende, men også for at elevene skal ha med seg oppdatert
og relevant kunnskap og ferdigheter ut i arbeidslivet.
Komiteen er bekymret for
at det utdannes for få fagarbeidere, og at frafallet i videregående
opplæring er vedvarende høyt, særlig av gutter på de yrkesfaglige
utdanningsprogrammene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
vil understreke at arbeidslivet har et stort behov for folk med
yrkesfaglig utdanning. Teknikk og industriell produksjon, bygg og
anleggsarbeid og helsefag er blant fagene med stort behov for arbeidskraft,
viser NHOs kompetansebarometer.
Flertallet vil vise til regjeringens
Yrkesfagløft og de konkrete og betydelige satsingene på yrkesfagene.
I yrkesfagpakken i statsbudsjettet for 2018 foreslås det 40 mill.
kroner til ulike tiltak, i tillegg til om lag 25 mill. kroner til
nye studieplasser i fagskolene. Blant tiltakene flertallet vil trekke frem,
er «yrkesfagenes år», som skal bidra til økt oppmerksomhet og status
for fagopplæringen, og lektor 2-ordningen for yrkesfag, som sikrer at
fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv blir involvert direkte
i undervisningen. Videre blir hospiteringsordningen for yrkesfaglærere
styrket. Det foreslås også 638 nye studieplasser i fagskolene. Flertallet vil
vise til Meld. St. 9 (2016–2017) Fagfolk for fremtiden – Fagskoleutdanning,
som inneholder en rekke konkrete tiltak som styrker fagskolesektoren.
Flertallet vil særlig understreke
den betydelige satsingen på lærlingtilskudd som har vært gjennomført av
regjeringen, Venstre og Kristelig Folkeparti. Tall fra Utdanningsdirektoratet
viser at målt i kroner økte basistilskudd I med drøyt 13 000 kroner
fra 2009–2013, mens det økte med 36 000 kroner fra 2013–2017. Basistilskudd II
økte med knapt 3 800 kroner fra 2009–2013, mens det økte med hele
26 000 kroner fra 2013–2017.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
bekymret over at Utdanningsdirektoratets tall viser at
det har blitt 3 000 færre yrkesfagelever i videregående opplæring
under regjeringen fra Høyre og Fremskrittspartiet. På studieprogrammene
Bygg og anleggsteknikk og Teknisk og industriell produksjon alene
er elevtallet redusert med over 2 000 elever. Dette er fag som ble
trukket fram som svært viktige for norsk næringslivs konkurranseevne
og lønnsomhet i for eksempel NHOs kompetansebarometer for 2017. Disse medlemmer er
derfor overrasket og bekymret over at regjeringen ikke foreslår
nye tiltak for å styrke fag- og yrkesopplæringen i statsbudsjettet
for 2018.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet vil vise til at tall fra Utdanningsdirektoratet
viser at det i skoleåret 2013–2014 var 74 172 elever på yrkesfaglige
utdanningsprogrammer (alle trinn). I skoleåret 2016–17 var det 69 644
elever. Disse
medlemmer vil påpeke at en stor del av denne nedgangen skyldes
at medier og kommunikasjon i 2016 ble endret fra å være et yrkesfaglig
utdanningsprogram til å bli et studieforberedende utdanningsprogram.
Denne endringen ble gjort med bakgrunn i at stort sett alle elever
på dette utdanningsprogrammet tok generell studiekompetanse fremfor
å gå i lære. Disse
medlemmer viser til at da man i 2016 innførte det nye studieforberedende
medier og kommunikasjon, var det 2 886 elever som startet på VG1.
Det er omtrent like mange som startet på VG1 medier og kommunikasjon
året før, da dette var et yrkesfaglig utdanningsprogram (3 194).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet i sitt alternative statsbudsjett
foreslo å bevilge 100 mill. kroner til å oppdatere utstyret på yrkesfaglige
programmer, 20 mill. kroner til å innføre tilskudd til bedrifter
som gir yrkesfagelever praksis gjennom yrkesfagopplæringen og
10 mill. kroner til å gi rådgivere i ungdomsskolen mulighet til
å hospitere i arbeidslivet og gi elever bedre innsikt i hvilke muligheter
ulike utdanningsvalg kan gi.
Dyktige lærere
med nok tid er også den viktigste kvalitetsfaktoren i yrkesfagene,
men for mange fagarbeidere er det krevende å gå ut av arbeidslivet
for å ta en ny utdanning. Disse medlemmer vil innføre
et stipend for å få flere dyktige fagarbeidere til å bli yrkesfaglærere
og foreslo å bevilge 20 mill. kroner til dette i finansinnstillingen.
Disse medlemmer viser til
at Arbeiderpartiet i finansinnstillingen til sammen foreslo å styrke
fag- og yrkesopplæringen med 250 mill. kroner mer enn regjeringen,
til oppdatert og moderne utstyr i yrkesfagopplæringen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett,
der det ble fremmet forslag om totalt 253 mill. kroner ut over regjeringens
budsjettforslag til et reelt løft for yrkesfagene. Elementene i
denne yrkesfagspakken framgår av tabellen i Senterpartiets generelle
merknad, se pkt. 2.3.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener regjeringen gjør for lite
for å motvirke frafall og oppfylle målene som staten og arbeidslivets parter
er blitt enige om i samfunnskontrakten. Dette medlem vil også understreke
viktigheten av å styrke kvaliteten på opplæringstilbudet elevene
får i skolen. Nok kvalifiserte lærere er en nøkkelfaktor for at
alle elever skal få like gode muligheter for å lære, lykkes og trives.
En undersøkelse av HiOA og NTNU gjennomført i 2013 viser at mer
enn 1 000 yrkesfaglærere tilsatt i videregående skole, ikke har
lærerutdanning. Det tar tid å fylle opp dette underskuddet. Dette medlem registrerer
at regjeringen sier at de satser på yrkesfaglærerutdanningen, men
det er tydelig at regjeringens politikk ikke fungerer for denne
lærerutdanningen. Dette medlem mener
opplæringstilbudet svekkes ved at utstyrsparken er gammel og umoderne,
ved at opplæringen i avdelingene ikke gjenspeiler den virkeligheten
de møter ute på arbeidsplassene, og at elevene ikke får trening
i å bruke relevant utstyr. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstreparti sitt alternative budsjett, der det ut over regjeringens
budsjettforslag foreslås bevilget 100 mill. kroner for å øke lærlingtilskuddet,
100 mill. kroner for å oppgradere og fornye utstyrsparken på yrkesfaglig
utdanningsprogram og 40 mill. kroner for å utdanne og etterutdanne
flere yrkesfaglærere.
Utstyr i ressurskrevende yrkesfaglige
programmer
Komiteen er kjent med at
utstyrssituasjonen er krevende ved mange videregående skoler, spesielt innen
ressurskrevende yrkesfaglige programmer, der investeringer i nytt
utstyr vil være et tungt løft for de videregående skolene. Opplæring
i bruk av nye arbeidsmetoder og oppdatert utstyr tilsvarende det
elevene vil møte i arbeidslivet, er avgjørende for at fagopplæringen skal
kunne være relevant og ivareta sin funksjon som tilbyder av kompetanse
for arbeidslivet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hva det reelle utstyrsbehovet er ved skolene
for å ivareta samtlige læreplanmål og relevansen i yrkesopplæringen,
med sikte på å innføre en toppfinansiering av særlig ressurskrevende
utdanningsprogram.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at på flere utdanningssteder må yrkesfagelever benytte utstyr
som er utdatert i arbeidslivet. Dette gjør opplæringen i skole mindre
relevant og bidrar slik til at færre gjennomfører utdanningen. Disse medlemmer vil
investere i oppdatert og mer tilgjengelig utstyr for yrkesfagene,
slik at elevene blir bedre forberedt og lærer om den teknologien
de vil møte i arbeidslivet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til finansinnstillingen, der Arbeiderpartiet
foreslo å bevilge 100 mill. kroner til oppdatert og moderne utstyr
i yrkesfaglig opplæring i statsbudsjettet for 2018.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjettforslag, der
det både er foreslått et særskilt tilskudd for ressurskrevende yrkesfag,
med en bevilgning på 15 mill. kroner i 2018, og innføring av et
tilskudd for toppfinansiering ved innkjøp av utstyr på skoler med yrkesfag
på 20 mill. kroner for 2018. Til sammen innebærer Senterpartiets
alternative budsjettforslag 35 mill. kroner på kap. 226 ny post
61 til å bedre utstyrssituasjonen i fagopplæringen i 2018.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstreparti
sitt alternative statsbudsjett, der det foreslås bevilget 100 mill. kroner
til fornying og oppgradering av utstyrsparken på yrkesfaglige linjer.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det høsten 2016
ble levert en rapport om utstyrssituasjonen på yrkesfag. Den bygger
på et omfattende datamateriale samlet inn høsten 2015 og våren 2016.
For det første var det en undersøkelse i samtlige videregående skoler
i Norge hvor målet var å kartlegge utstyrssituasjonen på alle utdanningsprogram
på VG1 og et større utvalg programområder på VG2. For det andre
ble det gjort en undersøkelse rettet mot alle lærebedrifter som
rekrutterer lærlinger fra disse programområdene. I alt svarte 2 450
skoler og 3 100 bedrifter på spørreskjemaet. I tillegg ble det foretatt
casestudier.
Disse medlemmer ser derfor
ikke behov for en ny kartlegging, men erkjenner at det er betydelige
forskjeller i utstyrssituasjonen mellom fag og fylker. Det må stilles
klare krav til kvalitet og sikkerhet for utstyret, og fylkeskommunene
må som skoleeiere følge opp sitt ansvar for å løfte standarden.
En rekke fylkeskommuner har tatt store grep, og det forventes at
de resterende følger etter.
Fleksible opplæringsløp i fagopplæringen
Komiteen viser til at vekslingsmodeller
er alternative modeller der opplæringen veksler mellom skole og
bedrift gjennom hele opplæringsløpet, i motsetning til hovedmodellen
i fagopplæringen, der elevene først går to år i skole og deretter
to år i læretid i bedrift. Komiteen mener det er positivt
at vekslingsmodellene gir elevene og lærlingene tidligere kontakt
med arbeidslivet og mulighet til å delta i reelle arbeidssituasjoner
i faget de har valgt. En sterkere integrering av opplæringen som
gis i skole og i lærebedrift, gir bedre sammenheng i utdanningen,
og dermed bedre læring. For mange elever er dette mer motiverende
og oppleves mer relevant, samt at de får en bedre oppfølging av
skolen helt fram til fag- eller svennebrev. Komiteen viser til at veksling
mellom skole og arbeidsliv gjennom hele opplæringsløpet ser ut til
å ha en positiv virkning på elevenes motivasjon og læring. Dette
bekreftes i en FAFO-rapport fra 2016 om evalueringen av forsøket
med vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Til tross for
at slik veksling svarer på både elevenes og ulike bransjers behov
på en bedre måte enn hovedmodellen, er det fortsatt et fåtall elever
som tilbys slike fleksible opplæringsløp. Tall fra Utdanningsdirektoratet
viser at kun 400 elever/lærlinger fikk opplæring gjennom slike vekslingsmodeller
høstsemesteret 2016. Komiteen mener behovet
og interessen for å få til en bedre veksling mellom opplæring i
bedrift og i skole tilsier at langt flere skoler bør tilby sine
elever en slik modell.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
vil understreke betydningen av fleksible utdanningsløp og mangfold
og valgfrihet innen utdanningen. Flertallet anser vekslingsmodeller
som et godt virkemiddel for å få flere til å gjennomføre yrkesfaglige
utdannelser. Flertallet vil
påpeke at vekslingsmodeller på yrkesfag ikke innebærer innføring
av nye rettigheter for elever eller nye plikter for fylkeskommunene.
Rammene for opplæringen er fortsatt som i 2 + 2-modellen, altså
to års opplæring i skole og to års opplæring i bedrift. Flertallet mener
derfor at en endret organisering av opplæringen ikke vil medføre ekstra
kostnader på sikt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener at for å sikre at elever får praksis
tidlig i skoleløpet, eksempelvis gjennom vekslingsmodeller, er det
behov for bedrifter som inngår samarbeid med skolene om å gi elever
slike praksisopphold. I dag er det ingen ordninger for kompensasjon
til bedrifter og foretak som gir elever praksis. Disse medlemmer vil prøve ut
en ordning med økonomisk tilskudd til bedrifter og virksomheter
som samarbeider med skolen om praksis for elevene de første skoleårene,
og Arbeiderpartiet foreslår i finansinnstillingen å sette av 20
mill. kroner til ordningen i 2018.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
regjeringen, ut over en støtte på gjennomsnittlig 350 000 kroner
til de 13 fylkeskommunene som deltar i forsøksordning med vekslingsmodeller,
ikke har lagt inn kompensasjon til fylkeskommunene for den merkostnaden det
påløper skolene å drifte ulike modeller og parallelle kostnader
for opplæringen i bedrift og i skole. Disse medlemmer er bekymret
for at dette fører til at skoler vegrer seg for å tilby vekslingsmodellen
som alternativ til hovedmodellen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjettforslag, med
forslag om å øke rammetilskuddet til fylkeskommunene, herunder 6,6
mill. kroner til tilskudd til innføring av vekslingsmodeller i alle
fylker.
Lærlingtilskudd
Komiteen viser til at det
fortsatt er en mangel på læreplasser og tilgang på lærebedrifter
innen flere utdanningsprogrammer. Årsaken til dette er sammensatt, men komiteen vil
påpeke at næringsstrukturen i landet innebærer at svært mange av
lærebedriftene er små og mellomstore bedrifter, der ansvaret for
lærlinger innebærer en utfordring økonomisk. Komiteen vil understreke
at utfordringen med å rekruttere nye lærebedrifter og beholde eksisterende
læreplasser må møtes gjennom flere virkemidler, der ett viktig insitament
vil være å øke læretilskuddet.
Komiteen viser til at det
i fjor var nesten 9 000 yrkesfagelever som ikke fikk læreplass,
og dermed fikk avbrutt utdanningen sin. Mange av disse faller ut
av skolen. Et godt lærlingtilskudd har stor betydning for at bedrifter
og foretak skal kunne gi lærlinger god opplæring, og at flere skal
ta inn lærlinger.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
påpeker at lærlingtilskuddet ikke ble økt under regjeringen Stoltenberg
II. De samarbeidende partier har på sin side hittil økt lærlingtilskuddet med
til sammen 21 000 kroner per kontrakt. Det har gjort det lettere
for alle bedrifter, spesielt de små og mellomstore, å ta inn lærlinger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil at yrkesfaglig opplæring i bedrift
skal verdsettes likt som opplæring i videregående skole, og viser
til Arbeiderpartiets alternative budsjett, der det foreslås å øke
bevilgningen til lærlingtilskudd med 110 mill. kroner, noe som vil
utgjøre 5 500 kroner per lærlingtilskudd.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjettforslag, med
forslag om å øke lærlingtilskuddet med 5 000 kroner pr. ny kontrakt
ved å øke rammetilskuddet til fylkeskommunene med 100 mill. kroner.
Lokalt rekrutterings- og formidlingsarbeid
for flere læreplasser
Komiteen vil understreke
at læreplasser og lærebedrifter finnes lokalt, derfor må også hovedvekten
av innsatsen i selve rekrutteringen av lærebedrifter og formidlingen
av læreplasser skje lokalt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til avtalen, Samfunnskontrakt for flere læreplasser 2016–2020, mellom
staten og partene i arbeidslivet. En erfaring fra foregående samfunnskontraktsperioder
har vært forholdsmessig lite konkret arbeid lokalt sammenlignet
med sentrale planer og verbale målsetninger. Disse medlemmer er bekymret for
at det samme vil skje i denne perioden, og mener arbeidet bør intensiveres.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjettforslag, der
det er foreslått en bevilgning på 10 mill. kroner for 2018 i en
ny tilskuddsordning for å styrke rekrutteringsarbeidet lokalt.
Disse medlemmer viser til
budsjetthøringen, der representanter for anleggsnæringene tok opp
behovet for økt utdanningskapasitet, og påpeker at det i flere fylker
er potensial for flere læreplasser.
Hospitering i bedrift for yrkesfaglærere
Komiteen viser til forsøksordningen
med hospitering, der programfaglærere, fellesfaglærere og rådgivere
kan hospitere i en bedrift. I perioden 2010 til 2012 ble det gjennomført
forsøksordninger med hospitering i seks fylker som et ledd i oppfølgingen
av samfunnskontrakten mellom staten og partene i arbeidslivet. Hospitering
i bedrift for yrkesfaglærere er viktig for å gjøre fag- og yrkesopplæring
bedre gjennom oppdatering av kunnskap, slik at fagopplæringen i
skolen blir relevant i forhold til arbeidslivets behov for kompetanse.
En ytterligere effekt er at hospiteringen kan bidra til å rekruttere flere
lærebedrifter og øke antallet læreplasser.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
finner det gledelig at det er foreslått å benytte om lag 85 mill.
kroner til kompetanseutvikling for yrkesfaglærere innenfor
strategien Yrkesfaglærerløftet. Tiltakene inkluderer etter- og videreutdanningstilbud,
samt mulighet til å hospitere og delta på kursvirksomhet i arbeidslivet. Flertallet registrerer
at målgruppen for hospiteringsordningen er programfaglærere, instruktører
og faglige ledere. I 2016 deltok 800, hvorav programfaglærere utgjorde
700. Flertallet mener
det er positivt at regjeringen, Venstre og Kristelig Folkeparti
er kommet til enighet om å styrke disse ordningene for yrkesfaglærerne.
Det vil bidra til faglig oppdaterte lærere og en mer relevant og
yrkesrettet undervisning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
hospitering i bedrift er et viktig tiltak i oppfølgingen av Samfunnskontrakt
for flere læreplasser 2016–2020, og savner en mer offensiv holdning
til dette i regjeringens budsjettforslag.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener det er behov for å styrke dette arbeidet
vesentlig for å øke relevansen og kvaliteten i fagopplæringen, og
viser til Senterpartiets alternative budsjettforslag i finansinnstillingen,
der det er foreslått 5 mill. kroner i 2018, hvilket innebærer en
fordobling sammenlignet med regjeringens bevilgningsforslag.
Små og verneverdige håndverksfag
Komiteen viser til at Norge,
gjennom ratifikasjon av UNESCOS konvensjon om vern om immaterielle
kulturverdier, har en forpliktelse til å ivareta kompetanse innen
små og verneverdige håndverksfag. Til tross for mangel på slik kompetanse
og etterspørsel etter fagpersoner, er det en stor utfordring å rekruttere
søkere til disse utdanningene. Sviktende søkning gjør det også utfordrende
for skoleeiere å videreføre utdanningstilbudene.
Komiteen viser til rapporten
fra «Yrkesfaglig utvalg om immateriell kulturarv og verneverdige
fag» fra 2016, med flere konkrete forslag til tiltak for å øke interessen
for disse fagene og tilgangen på fagkompetanse. Komiteen vil spesielt understreke
behovet for at rådgivere i skolen har tilstrekkelig kjennskap til
de utdanningstilbudene som finnes, slik at potensielle søkere gjøres
oppmerksomme på hvilke muligheter som ligger i disse fagene.
Komiteen viser for øvrig
til merknadene fra en samlet komité i forbindelse med behandlingen
av Meld. St. 16 (2015–2016) om å likestille voksne som søker inntak
til små og verneverdige fag, med søkere med ungdomsrett.
Friluftslivsfag
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre
og Kristelig Folkeparti, viser til at Nordland fylkeskommune
siden høsten 2013 har tilbudt friluftslivsfag som et studieforberedende
utdanningsprogram i videregående opplæring. Tilbudet er godkjent
som et forsøk og lagt til Knut Hamsun videregående skole. Studiet
bygger på en lokalt utviklet læreplan og er bygd opp tilsvarende
idrettsfag, med fordypning i felles og valgfrie programfag i tillegg til
fellesfagene. Til tross for at erfaringene er meget gode, og at
det i Nordland fylkeskommune er politisk enighet om at tilbudet
bør videreføres, er flertallet kjent
med at Utdanningsdirektoratet har varslet at tilbudet ikke vil kunne
videreføres før sluttrapportering er gjennomført og tilbudet eventuelt
blir godkjent som et permanent tilbud. Dette medfører at det fra
høsten 2018 er stopp i inntak av nye elever.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, vil understreke betydningen av at departementet
bidrar til at forsøket kan videreføres fram til læreplanen er endelig
godkjent.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Venstre viser til at erfaringene og evalueringen så
langt er positive, både med tanke på rekruttering, frafall og læring.
Friluftslivsfag gir mer robuste elever med praktisk og teoretisk
forankring. Det bidrar til folkehelse og livsmestring, bærekraftig
utvikling, entreprenørskap og sosial kompetanse, i tråd med den
overordnede delen av læreplanen, som ble fastsatt 1. september,
der det står:
«Skolen skal bidra
til at elevene utvikler naturglede, respekt for naturen og klima-
og miljøbevissthet.»
Disse medlemmer mener at
den kompetansen dette tilbudet gir etter tre år i videregående skole,
er viktig, nyttig og relevant som basis for mange fagområder – fra
forskning til forsvar og undervisning, helse, reiseliv og entreprenørskap
og ingeniørfagene. Disse
medlemmer mener på denne bakgrunn at friluftslivsfag bør inkluderes
i tilbudet innen studieforberedende utdanningsprogram.
En mobbefri skole
Komiteen viser til at flere
lærere kan bidra til at elever ikke må tas ut av klassen for å få
ekstra oppfølging, men kan få dette innenfor rammen av klassefellesskapet.
Flere lærere er også viktig for å forebygge mobbing og utrygge læringsmiljø
gjennom å gi lærere mer tid til å arbeide med å bygge gode sosiale
relasjoner og et godt klassemiljø for elevene. Dette er også viktig
for elever med nedsatt funksjonsevne, som forskning viser er særlig
utsatt for utrygghet og krenkelser på skolen. Komiteen vil også understreke
betydningen av å motvirke mobbeatferd hos barn i barnehagen. Nyere forskning
viser at slik mobbeatferd gjør seg utslag i blant annet utestengelse
fra lek. Dette er bekymringsfullt fordi leken er noe av det viktigste
for små barns utvikling. Å ha en god venn og føle seg ønsket gir
trygghet. Det er viktig for barnets sosiale og emosjonelle utvikling.
Trygge og kompetente voksne er de beste til å forhindre mobbing
gjennom å skape gode miljøer for læring og trivsel for alle.
Komiteen mener at det i antimobbearbeidet
må rettes større oppmerksomhet mot inkludering som tiltak for å
motvirke et dårlig psykososialt miljø.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
regjeringen har brukt for lang tid på oppfølgingen av Djupedal-utvalgets
anbefalinger, og at tiltakene har vært for få. Andelen elever som
mottar spesialundervisning, har økt kraftig etter innføringen av
Kunnskapsløftet, og 2/3 av elevene som mottar spesialundervisning,
får denne alene eller i små grupper. Mange av disse elevene melder
at de føler seg utenfor og ekskludert. Dette er en trussel mot en
inkluderende skole.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er svært
fornøyde med at regjeringen, Venstre og Kristelig folkeparti har
fulgt opp Djupedalsutvalgets arbeid og fått innført et tydeligere
og strengere regelverk og flere konkrete tiltak for å sikre at mobbing
forebygges, og at elever får rask og riktig hjelp. Det å gi barn
og unge en trygg barndom og oppvekst er det viktigste forebyggende
tiltaket vi har. Regelverket som er innført, innebærer at nulltoleranse
mot mobbing, vold, trakassering, diskriminering og annen krenking
nå er lovfestet. Elevene har rett til et trygt og godt skolemiljø,
og det er elevens opplevelse av skolemiljøet som til enhver tid
er avgjørende.
Disse medlemmer vil også
vise til arbeidet som gjøres for å sikre at også barn i barnehage
har en trygg barndom. Innsatsen for å sikre trygge og gode miljøer uten
mobbing i barnehagen er en prioritert oppgave. Et inkluderende miljø
for omsorg, lek, læring og danning er ett av fire satsingsområder
i den reviderte kompetansestrategien «Kompetanse for fremtidens
barnehage», som ble lagt frem nå i høst. En helhetlig antimobbepolitikk,
og en utvidelse av ordningen med fylkesvise eller regionale mobbeombud,
vil sikre at det skal nytte for barn og unge å si ifra, og bidra
til å sikre alle barn og unge en trygg barndom og oppvekst.
Disse medlemmer viser til
at den omfattende satsingen på kompetansetiltak for å styrke barnehagenes
og skolenes evne til å forebygge, avdekke og håndtere mobbing videreføres.
Det er i dette budsjettet satt av omtrent 65 mill. kroner til arbeidet
mot mobbing og for et trygt og godt skolemiljø, herunder midler
til å styrke Fylkesmannens arbeid mot mobbing og innføring av lokale
mobbeombud. I tillegg til dette kommer midler på kap. 231 post 21
Særskilte driftsutgifter for barnehager.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil gjennomføre et kompetanseløft for
alle ansatte i skolen, styrke skoler med store læringsmiljøutfordringer
med flere miljøarbeidere og innføre beredskapsteam mot mobbing for
alle kommuner, og viser til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett,
der det er satt av 75 mill. kroner til tiltak mot mobbing, samt at
et foreslås en øremerking på 100 mill. kroner til økt bemanning
i skolehelsetjenesten.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil vise til Sosialistisk Venstreparti
sitt alternative statsbudsjett, der det forslås bevilget 60 mill. kroner
ut over regjeringens budsjettforslag for tiltak mot mobbing i barnehage
og skole, samt at det foreslås innføring av nasjonale ressursbestemmelser
som vil øke bemanningen og lærertettheten i barnehage og skole.
Seksualundervisning
Komiteen mener det også er
stort behov for å fornye seksualundervisningen i norsk skole. En
rekke mediesaker de siste årene viser det store behovet for at ungdom
skal lære mer om grensesetting, samtykke, ansvar og identitet. Ikke
minst må undervisningen tilpasses den digitale virkeligheten dagens
barn og unge vokser opp i.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet i finansinnstillingen
foreslo å bevilge 2,5 mill. kroner til et pilotprosjekt for ny seksualundervisning
i skolen.
Ungdom utenfor opplæring og arbeid
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig folkeparti,
viser til budsjettforlik av 22. november 2017 mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre, hvor det ble enighet om å bevilge 10 mill.
kroner for 2018 til forsøksordninger med nye tiltak for ungdom som
står utenfor opplæring og arbeid. Flertallet viser til erfaringer
fra Nav om at desto lenger utenforskap varer, desto vanskeligere
er det å komme seg inn i arbeidslivet en dag. Unge vil ofte ikke
ha arbeidserfaring å vise til, og har man da ikke fullført videregående
opplæring, vil det ha stor betydning for den enkeltes muligheter
på arbeidsmarkedet. Flertallet mener
det er nødvendig å iverksette målrettede tiltak overfor ungdom som
står utenfor opplæring og arbeid, og at det bør legges til rette
for et fireårig prøveprosjekt med blant annet produksjonsskoler
etter dansk modell.
I budsjettavtalen
ble det foreslått en økning på 10 mill. kroner på kap. 225 post
21 til dette. Flertallet foreslår
at økningen på 10 mill. kroner heller legges til kap. 226 post 21.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til finansinnstillingen, der Arbeiderpartiet
foreslo å bevilge 10 mill. kroner til forsøksordninger med nye tiltak
for ungdom utenfor opplæring og arbeid.
Produksjonsskoler
Komiteen viser til at det
er et stort behov for tiltak for å redusere frafallet i videregående
opplæring. Komiteen er
kjent med at en i Danmark har lang erfaring med såkalte produksjonsskoler
som et alternativ til den ordinære videregående fagopplæringen for
ungdom som av ulike årsaker dropper ut av skolen. Selve idé- og
verdigrunnlaget til produksjonsskolen er å skape et praktisk læringsgrunnlag,
som kan gi ungdom lyst, mulighet og kompetanse til å gjennomføre
en videregående utdanning eller klare seg på arbeidsmarkedet. Gjennom
produksjon og arbeidsfellesskap oppnår elevene ny motivasjon for
utdanning og ser nye muligheter.
Komiteen mener at produksjonsskoler
er et av flere aktuelle tiltak for å gi elever som har droppet ut,
eller som står i fare for å droppe ut av skolen, et opplæringstilbud
på veien tilbake til ordinær opplæring. Komiteen viser til at Hordaland
fylkeskommune har slike produksjonsskoler under utprøving.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til finansinnstillingen og Senterpartiets
alternative budsjettforslag, med forslag om å opprette en tilskuddsordning
for produksjonsskoler med en bevilgning på 15 mill. kroner for 2018.