2.1 Generelle merknader fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet
Gode barnehager gir
barna en god start
Komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at gode barnehager
er et viktig bidrag til å gi alle barn en trygg og god oppvekst
og like muligheter. I 2023 hadde 93,8 pst. av barna i alderen 1–5
år barnehageplass.
Disse medlemmer viser
til at barnehageprisen økte hvert år de borgerlige styrte, fra 2013
til 2021, og vil trekke frem at Arbeiderpartiet og Senterpartiet
– i budsjettsamarbeid med Sosialistisk Venstreparti – har kuttet maksprisen
i barnehagen tre ganger. Barnefamilier sparer over 10 000 kroner
i året for hvert barn. I distriktskommuner er prisen ytterligere
500 kroner billigere per måned. Disse medlemmer vil
trekke frem at gode barnehager gir barna en trygg og god oppvekst,
og bidrar til likestilling og høy deltakelse i arbeidslivet. Forskning viser
at barn som har gått i barnehagen, klarer seg bedre i skolen og
i arbeidslivet, det gjelder særlig de mest sårbare barna. Barn av
innvandrere blir også bedre integrert og det blir enklere for foreldre
å komme seg i jobb. Disse medlemmer mener
at regjeringens satsing på barnehagepris både er bra for økonomien
til småbarnsfamiliene og for barna som får ta del i viktige fellesskap.
Disse medlemmer vil
trekke frem barnehagens arbeid og ansvar for at barna opplever inkludering,
fellesskap og vennskap, og at de møter nok trygge voksne med rett
kompetanse. De ansatte skal få tillit og tid til å bruke fagkunnskapen
sin til å skape gode miljøer sammen med barna. Disse
medlemmer framhever betydningen av tilstrekkelig og kvalifisert
personell. Enigheten om nytt barnehageforlik høsten 2024, med påfølgende
ny barnehagelov våren 2025, forventer disse medlemmer skal
bidra til bedre forvaltning og rammer for alle barnehager. Disse medlemmer viser også til midlene
i statsbudsjettet til kommunene for økt bemanning, som bidrar til
å bedre arbeidsvilkårene og kvaliteten på barnehagetilbudet.
Videre har regjeringen økt bevilgningene til
arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU), slik at det fra
høsten 2025 er om lag 365 studieplasser (økning på 100 fra høsten
2024 og ytterligere 165 fra høsten 2025). Dette er et rekordhøyt
antall, som bidrar til at ansatte med interesse og engasjement for
barnehager får kvalifisering og kompetansepåfyll. Det er også gjort
en solid påplussing til bemanning i barnehagene gjennom 550 mill.
kroner i budsjettforliket i tillegg til de 250 mill. kroner som
regjeringen hadde lagt inn fra før. Barnehageforliket skal sikre
bedre styring av sektoren, men finansieringen skjer gjennom statsbudsjettet
og blir løftet nå.
Kvalifiserte lærere
i klasserom over hele landet
Disse medlemmer mener
at det viktigste for barn og unges læring, mestring og trivsel er
at de møter kvalifiserte lærere som har tid til å se den enkelte
eleven. For mange elever møter for mange ukvalifiserte lærere, og disse medlemmer mener tiltak for å øke
rekrutteringen først til lærerutdanningene, deretter til å gjennomføre,
for så å gå ut i undervisningsstillinger er prekært. Lærere møter
andre utfordringer i læringsmiljøet og på skolen nå enn tidligere,
og trenger en bredde i sin kompetanse.
Opptakstallene til lærerutdanningene har gått
ned over flere år. Trenden er snudd ved årets opptak, etter at tolv
institusjoner fikk dispensasjon fra karakterkravene for opptak.
Dette viser at åpningen for å dispensere fra karakterkravet ved
opptak til lærerutdanning er hensiktsmessig. For grunnskolelærerutdanning
1.–7. trinn har det hatt størst effekt, der 30 pst. ble tatt opp
gjennom lokale opptak uten karakterkrav. Oppstart av pilot for lærerutdanning
1–10 på Nesna ved Nord universitet samt integrert PPU-master ved
UiO er to andre eksempler på søknader som er godkjent og nå etableres.
Dette gjøres samtidig som rammeplanene forenkles og lærerutdanningene
utvikles.
Disse medlemmer mener
høyresidens mange omkamper for å gi kompetansekravene i skolen tilbakevirkende
kraft, som ville innebære en ny «avskilting» av erfarne lærere,
forslag om å gjenetablere en lite partsforankret lærerspesialistordning
og gjentatte forslag om å heve karakterkravene for lærerutdanningen,
samlet vil svekke muligheten for å sikre elevene flere kvalifiserte lærere
over hele landet. I stedet har regjeringen sikret at kompetansekravene
i skolen står fast, men at erfarne lærere ikke blir «avskiltet»
om de ikke oppfyller disse.
Disse
medlemmer viser videre til et solid samarbeid mellom partene
og regjeringen i Strategi for rekruttering til lærerutdanningene
og læreryrket 2024–2030 som skal bidra til å rekruttere, utdanne
og beholde flere kvalifiserte lærere. Disse
medlemmer viser til at regjeringen møter den varslede lærermangelen
med en bred satsing på å rekruttere, utdanne og beholde flere kvalifiserte
lærere. Det er fortsatt et stort behov for en satsing på etter-
og videreutdanning i skolen, i hele bredden av skolens fag. Særlig
vil disse medlemmer trekke frem at regjeringen
fører en politikk der kompetanseutviklingen for lærere fortsetter
på et høyt nivå, og at etter- og videreutdanningstilbudet utvides
til flere fag og viktige områder. Det vises også til Prop. 1 S (2024–2025)
og målsettingene for videreutdanning av lærere og skoleledere samt
til at regjeringen har som mål at tilbudet også skal omfatte klasseledelse,
digital læring, tilpasset opplæring og spesialpedagogikk. Disse medlemmer er fornøyd med at departementet
avskaffer anbudskonkurransene og heller tildeler midler til å utvikle
og tilby videreutdanning direkte til de statlige utdanningsinstitusjonene,
og til Dronning Mauds Minne Høgskole, NLA Høgskolen og Handelshøyskolen
BI, med midler over kap. 226 post 21 og 22 og kap. 231 post 21.
En fellesskole der alle
elever lærer, mestrer og trives godt
Et samfunn med små forskjeller mellom folk sosialt og
geografisk bidrar til tillit og reduserer forskjeller. Fellesskolen
skal gi elevene et felles verdigrunnlag, et innblikk i verden, sikre
fagkunnskaper, ferdigheter og et bredt grunnlag for videre utdanning,
arbeid og deltagelse. Disse medlemmer viser
til at regjeringen som planlagt viderefører fagfornyelsen, og arbeider
for å utløse det fulle potensialet i nye læreplaner. Disse medlemmer viser også til den solide
omdreiingen mot en mer praktisk skole forankret i Meld. St. 34 (2024–2025) En
mer praktisk skole – Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10.
trinn. Regjeringen følger opp kvalitetsutviklingsutvalget med omlegging
av prøver og kartlegginger i skolen. Et nasjonalt program for mer
praktisk skole vil bidra til å gi flere elever mestring og motivasjon,
og nødvendige ferdigheter for å bli rustet for livet og arbeidslivet.
Større handlefrihet knyttet til fag- og timefordeling, valgfag på
mellomtrinnet og arbeidslivsfag på ungdomstrinnet er viktige grep
for å sikre en skole som gir mestring og utvikling for alle elever.
Disse medlemmer understreker
behovet for en styring av utdanningssektoren som er basert på tillit
og respekt for faglighet og profesjonalitet, og imøteser regjeringens
anbefalinger om måling, vurdering og styring i skolen.
Disse medlemmer vil
trekke fram behovet for mer dedikert leseinnsats og leselyststrategien
som ble lagt fram 29. mai 2024, som også følges opp med midler i
statsbudsjettet for 2025.
Mer praktisk og aktiv
læring i skolen
Barn og unge skal oppleve at praktiske evner
og ferdigheter både blir vektlagt i skolen og er verdifullt for samfunnet. Disse medlemmer viser til at regjeringen
har fremmet en rekke viktige grep for å få skolen på rett kjøl etter
flere undersøkelser som har dokumentert negativ utvikling i læringsresultater
og trivsel etter åtte år med Høyre-styrt skolepolitikk i Norge.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen styrker praktisk læring i skolen. Dette omfatter
også å legge til rette for at skolene har nødvendig kompetanse,
utstyr og læringsarenaer til å kunne ta i bruk praktiske læringsmetoder
i fagene. Praktiske og aktive læringsmetoder, etter- og videreutdanning
også i praktiske og estetiske fag, endring av kvalitetsvurderingssystemet
samt solide investeringer i egne arealer og utstyr bidrar til å løfte
kvaliteten og læringen i skolen. Disse medlemmer imøteser
videre arbeid i kommunene og ved skolene for å realisere en mer
framtidsrettet skole. Disse medlemmer vil
påpeke at innføring av valgfag i mellomtrinnet, og å sikre at alle
elever i ungdomsskolen skal få tilbud om arbeidslivsfag, vil gi
flere elever et nødvendig løft, enten de ser for seg studiespesialiserende
eller yrkesrettet videregående opplæring. Når halvparten av elevene
i videregående opplæring nå velger yrkesfag, og det er innført fullføringsrett,
stiller det også krav til innholdet i skolen.
Elever må ha det bra
for å lære bra
Elever må ha det bra for å lære bra, og skal
få rask og koordinert hjelp for å hindre at ulike utfordringer ødelegger
for læring og trivsel. Disse medlemmer viser til
at skoler der elever lærer godt, også kjennetegnes av høy trivsel.
Et trygt og godt skolemiljø, der mobbing på skolen og andre arenaer
forebygges og raskt tas tak i når det oppstår, er en grunnleggende
forutsetning. Disse medlemmer viser
til at forskning understreker betydningen av trivsel og trygghet
for elevers læring.
Disse medlemmer mener
at høyresidens tidlige vektlegging av nivåmålinger og karakterer
bidrar til å øke presset på elevene, og står i kontrast til behovet
for en mer helhetlig tilnærming til elevenes læring og trivsel i
skolen. Ved å satse på en mer praktisk, variert og aktiv skole,
slik det legges opp til i Meld. St. 34 (2024–2025), får elevene
ferdigheter de trenger for livet, ikke bare for neste prøve. Disse medlemmer vil her trekke frem regjeringens
fornuftige justeringer av kvalitetsvurderingssystemet i skolen,
som vil senke teste- og målepresset og bidra til mer fokus på elevens
helhetlige kompetanse.
Disse medlemmer vil
trekke frem viktigheten av å utvikle sosial og emosjonell kompetanse
i skolen. Det handler om å forstå og håndtere følelser, bygge relasjoner
og ta ansvarlige valg – ferdigheter som er avgjørende både i skolen
og livet ellers. Forskning viser at elever med sterk sosioemosjonell
kompetanse lærer bedre, trives mer og står sterkere mot psykiske
utfordringer.
Disse medlemmer er
kritiske til Høyre og Venstres forslag i sine respektive alternative
budsjetter om å avvikle grunnskoletilskuddet, og mener dette vil
svekke kommunenes arbeid med å sikre en best mulig skole og tilpasse
opplæringen til elevenes behov. Disse medlemmer viser
til at tilskuddet på 541 000 kroner (prisjustert for 2024) per grunnskole
i en kommune ble innført for at det skulle være lettere å opprettholde
de små grendeskolene i en krevende økonomisk tid. En fjerning av
tilskuddet vil svekke skolebudsjettene og dermed muligheten for
å drive skoleutvikling i hver kommune samt gjøre det lettere å legge
ned grunnskoler som er viktige for mange lokalsamfunn. Disse medlemmer understreker behovet
for fortsatt satsing på tiltak som fremmer trivsel, mestring og
helhetlig læring for alle elever, uavhengig hvor i landet familiene
bor.
En skolefritidsordning
for alle
SFO er første møte med skolen for mange barn,
og skal legge til rette for både lek, læring, omsorg og vennskap. Disse medlemmer viser til at regjeringen
har en klar ambisjon om å øke kvaliteten og gi flere mulighet til
å delta i skolefritidsordningen (SFO).
Disse medlemmer mener
at kompetansen til de ansatte er noe av det viktigste i SFO, og
støtter at det skal legges bedre til rette for tilbud om kompetanseutvikling
og økt bemanning i SFO. Disse medlemmer er
fornøyde med at budsjettforliket bidrar til at flere får tilgang
til SFO og at kommuneøkonomien styrkes med økte midler til bemanningen
i SFO. Etter innføring av 12 timers gratis SFO for første-, andre-
og tredjeklassingene, gjennom budsjettforlik med Sosialistisk Venstreparti,
er deltakelsen i SFO rekordhøy, og Barnetilsynsundersøkelsen (2023)
viser også økt deltakelse fra barn med ulik sosioøkonomisk bakgrunn.
Videregående opplæring
skal gi grunnlag for arbeid og utdanning
Videregående opplæring skal gi elever yrkeskompetansen
og studiekompetansen de trenger i arbeidslivet og videre utdanning,
og legge grunnlag for at de kan delta i samfunnet og leve gode liv.
Norsk nærings- og samfunnsliv trenger flere fagarbeidere for å bygge
den moderne velferdsstaten og en industri i verdenstoppen. Disse medlemmer viser til at regjeringen
i Hurdalsplattformen understreker at alle elever skal få faglige
utfordringer og oppfølgingen de trenger for å lære godt og gjennomføre
videregående skole. Disse medlemmer er
glade for at regjeringen gjennomfører et løft for yrkesfagene, som
begynner med å styrke praktisk læring i grunnskolen, bedre yrkesfagopplæring
i skole og læretid samt styrket innsats for seriøse vilkår i arbeidslivet. Ny
opplæringslov fra 1. august 2024 styrker retten til videregående
opplæring, og mange initiativer og satsinger bidrar til at enda
flere nå fullfører videregående opplæring. Søkertallene for 2024
viser en markant økning for yrkesfagene, og det blir viktig å sørge
for at flere får læreplass og fullfører med fag- eller svennebrev.
At enda flere elever nå tar med seg yrkeskompetanse og studiekompetanse
til videre arbeid og studier, er avgjørende i en tid med mangel
på arbeidskraft, og har stor betydning for den enkelte elev og samfunnet
i sin helhet.
En satsing på høyere
yrkesfaglig utdanning
Fagskolene skal gi høyere yrkesfaglig utdanning
av høy kvalitet og være et likeverdig yrkesfaglig alternativ til
universitets- og høyskoleutdanning. Disse
medlemmer viser til regjeringens store satsing på høyere yrkesfaglig
utdanning, og mener dette er nødvendig for å møte kompetansebehovet
i samfunnet og hos befolkningen. Kandidatenes kompetanse er etterspurt
etter endt fagskoleutdanning, og regjeringen vil gi høyere yrkesfaglig
utdanning en viktigere rolle i livslang læring, og jobbe for et
tett samarbeid mellom fagskolene og partene i arbeidslivet for å
møte fremtidens kompetansebehov. Nå etableres ordningen med et nasjonalt
studentombud for fagskolestudenter, og det kommer hele 1 000 nye
studieplasser ved fagskolene i 2025, i tråd med Hurdalsplattformen. Disse medlemmer ser videre frem til Stortingets
behandling av den varslede fagskolemeldingen våren 2025, som vil
bidra til den satsingen høy kvalitet, aktivitet og videre utvikling
av høyere yrkesfaglig utdanning.
En storsatsing på utdanning
i hele landet
Disse medlemmer viser
til at regjeringen fører en ambisiøs og offensiv kunnskapspolitikk
og bygger sterke profesjonsutdanninger av høy kvalitet i hele landet.
Det er nødvendig å styrke det regionale utdanningstilbudet, og gjøre
utdanning og livslang læring tilgjengelig der folk bor. Slik blir
det enklere for folk å få kompetansepåfyll og mer utdanning, mens
bedrifter og kommuner kan rekruttere bredere og få tilgang på flere
fagfolk. Dette muliggjør regjeringens ambisjon om læring hele livet. Disse medlemmer viser til at regjeringen leverer
på den varslede reformen for desentralisert utdanning i hele landet,
og at dette bidrar til å dekke behovet for kompetanse i offentlig
og privat sektor.
Disse medlemmer viser
her også til kap. 272, post 52 Studiesentre, som er foreslått flyttet
til Kommunaldepartementet – post 60. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av studiesentrenes rolle
i å styrke det regionale utdanningsnivået og slik utdanne folk der
de bor, i hele landet.
Forskning, utdanning
og kompetanse for hele landet
Kvaliteten i forskning og høyere utdanning er
avgjørende for hvor godt Norge lykkes med å utvikle og ta i bruk
ny kunnskap til å skape verdier og å løse nåværende og kommende
samfunnsutfordringer lokalt, regionalt, nasjonalt og globalt.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen vil styrke norsk forskning, både i offentlig
regi og i næringslivet, og prioritere et løft for forskning på klima
og omstilling. Arbeidet med å øke næringslivets FoU-andel er avgjørende
for at også privat sektor bidrar til forskningsinnsatsen, og disse medlemmer viser til at regjeringen har
lagt frem en bredt forankret strategi for å øke næringslivets FoU-andel. Disse medlemmer gleder seg over at norske
forskere og bedrifter har levert fremragende resultater når det
gjelder å innhente EU-midler fra Horisont Europa, og at Norge fra
2019 til 2023 fikk tilbake 4,4 mrd. mer i forskningsmidler fra EU
enn det som ble betalt inn til Horisont-programmene, viser tall
fra Forskningsrådets indikatorrapport og Kunnskapsdepartementet.
Høyere utdanning for
fremtiden
Hele landet må ha like muligheter for høyere
utdanning, blant annet fordi spredt bosetting og en høyt utdannet
befolkning styrker norsk suverenitet og kontroll over våre arealer
og ressurser samt øker tilliten og reduserer forskjellene mellom
folk. Lik rett til utdanning i hele landet, uavhengig av økonomi
og familiesituasjon, bidrar regjering til med ordninger gjennom
Lånekassen og fleksible utdanningstilbud.
Disse medlemmer viser
til at 46,4 mrd. kroner går til universiteter og høyskoler for 2025.
En vesentlig satsing på framtidsrettet forskning, desentraliserte
utdanningstilbud og utdanninger for velferdsbehovene i samfunnet
bidrar til å ruste Norge for omstillingen vi står i. En mer urolig
verden stiller også økte krav til kompetanseberedskap. Det er kompetansemangel
i store deler av offentlig og privat sektor over hele landet, og manglende
rekruttering av fagfolk er også begrensende faktorer i akademia.
Disse medlemmer er
glade for at regjeringen vil hegne om lik rett til utdanning i hele
landet, uavhengig av økonomi og familiesituasjon. Et godt studietilbud,
en trygg økonomi og en rimelig plass å bo er svært viktig for læringen
og livskvaliteten til studentene.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen har redusert midlertidigheten, og arbeider med
å styrke rekrutteringen, likestillingen og mangfoldet i høyere utdanning
og forskning. Disse medlemmer viser
til nedgangen i midlertidige ansatte i akademia, som har vært et
vesentlig mål for Arbeiderparti-Senterparti-regjeringen. Høy aktivitet
og mobilisering for forskning og forskere i Norge bidrar til grunnforskning
og anvendt forskning, som igjen er kritisk, være seg i pandemi,
krig eller andre prøvelser som verden står i.
Disse medlemmer er
glade for at regjeringen vil hegne om kunnskapens egenverdi, forskningens
integritet og den akademiske friheten, og understreker at gratisprinsippet
i norsk høyere utdanning ligger fast. Disse
medlemmer viser til at regjeringen gjennomfører en tillitsreform
i høyere utdanning, og både har avbyråkratisert, lagt om til mer
overordnet styring og overført mer myndighet til institusjonene,
inkludert at mer midler fordeles til institusjonene.
Bygg og infrastruktur har betydning for kvaliteten
i undervisning og forskning, og disse medlemmer mener
dette må sees i sammenheng med de generelle målene for høy kvalitet
i utdanning, forskning og formidling i hele sektoren. Det satses
både på bygg, infrastruktur, forskere, studenter og forskning i
statsbudsjettet for 2025.
Kompetansereform for
livslang læring
Større krav til kunnskap og kompetanse i arbeidsliv og
samfunn gjør at kompetansepolitikken har en nøkkelrolle for å kvalifisere
og utdanne stadig større deler av befolkningen. Disse
medlemmer viser til det alvorlige bakteppet med mangel på
arbeidskraft, en aldrende befolkning, digitalisering, automatisering
og omstilling innen flere bransjer som utfordringer som kompetansepolitikken
må bidra til å løse. Disse medlemmer viser
til at regjeringen nå gjennomfører en bred kompetansereform for
arbeidslivet for å svare på behovene til både arbeidsfolk og arbeidsgivere
for oppdatert og formalisert kompetanse. Som del av dette arbeidet
har regjeringen nedsatt et kompetansereformutvalg som skal levere
sin rapport januar 2025, og disse medlemmer har
store forventninger til oppfølgingen av utvalget.
Folkehøyskolene gir
danning og læring for gode liv
Aktive samfunnsborgere er nødvendig for levende lokalsamfunn
og et aktivt demokrati, som til stadighet utfordres i vår tid. Folkehøyskolene
er et verdifullt alternativ til det formelle utdanningssystemet
som gir lærelyst og ny motivasjon, i tillegg til å drive allmenndanning
og utvikle ferdigheter for livet. Disse medlemmer anerkjenner
behovet for å oppdatere og utvikle lovverk og rammer for å styrke
folkehøgskolenes posisjon, og er glade for at folkehøyskolenes rolle
og hensikt tydelig understrekes i Hurdalsplattformen. Disse medlemmer mener det er bra hvis
flere får mulighet til å gå på folkehøgskole.