5.1 Kap. 231 Barnehager
Komiteen mener at tidlig
deltakelse i barnehagen er viktig for å styrke barnas språkutvikling
og sosiale ferdigheter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
merker seg at regjeringen foreslår å bevilge 20 mill. kroner i 2021
til å videreføre etableringen av et nasjonalt økonomisk tilsynsorgan
for private barnehager.
Flertallet mener at barnehagene
må legge til rette for et stimulerende miljø og hjelpe barn som
har behov for det, tidlig. Flertallet viser til at regjeringen foreslår
å bevilge 50 mill. kroner i programkategori 07.20 som en del av
kompetanseløftet i spesialpedagogikk, og merker seg at satsingen
også skal omfatte barnehagesektoren.
Flertallet viser til at regjeringen
foreslo, og Stortinget vedtok i juni 2020, strengere lovbestemmelser om
et trygt og godt omsorgs- og læringsmiljø i barnehagene. Flertallet merker
seg at regjeringen foreslår å bevilge 10 mill. kroner til kommunene
som en følge av økningen av myndighetsoppgaver.
Flertallet vil ha barnehager
som gir trygg og god omsorg og stimulerer til læring, mestring og
utvikling. Flertallet er
derfor glad for at regjeringen og Fremskrittspartiet har løftet
kvaliteten, og ikke bare kvantiteten, i barnehagesektoren siden
2013. Flertallet viser til
at regjeringen foreslår en samlet bevilgning på om lag 430 mill.
kroner til ulike tiltak for kvalitetsutvikling i barnehagesektoren
i 2021, og mener det er viktig for å sikre god og riktig kompetanse
hos ansatte i barnehagene. Flertallet er videre glad
for at regjeringen foreslår å videreføre en særskilt satsing på
å øke barnehagedeltakelse for minoritetsspråklige barn, og viser
til at en stadig høyere andel barn går i barnehagen. Flertallet viser
til at regjeringen og Fremskrittspartiet foreslo, og flertallet
på Stortinget vedtok i 2020, en plikt for kommunen til å vurdere
barnas norskferdigheter før skolestart. Flertallet vil understreke
at systematisk språkarbeid fremgår av rammeplanen og er viktig for
å gi barn en best mulig start før skolegang.
Flertallet viser til at det
i budsjettforliket ble foreslått å øke prosentsatsen i avbyråkratiserings-
og effektiviseringsreformen fra 0,5 pst. til 0,6 pst. Flertallet viser
til at bevilgningen på denne posten foreslås redusert som følge
av dette.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti mener trygge og kompetente
fagpersoner er avgjørende for å ha god kvalitet i barnehagen. Disse medlemmer viser
til at regjeringen de siste årene har skjerpet pedagogtettheten
og foreslått, og Stortinget vedtatt, en minstenorm for bemanning
i barnehagene. Disse
medlemmer mener det er svært positivt at regjeringen og Fremskrittspartiets innføring
av en bemanningsnorm i barnehagesektoren har ført til at rundt 100
kommuner har økt bemanningen i sine barnehager de siste årene. Disse medlemmer er
glad for at regjeringen i 2018 opprettet en midlertidig treårig
tilskuddsordning for å støtte små barnehager som hadde problem med
den nye bemanningsnormen som gjaldt 1. august 2018. Disse medlemmer viser
til at 2020 er det siste året for ordningen. Tall fra 2019 viser
at 94 pst. av alle barnehager i landet oppfyller bemanningsnormen,
en økning fra 75 pst. i 2018.
Disse medlemmer viser til
at det fremdeles er store forskjeller i kvalitet mellom barnehager. Disse medlemmer er
derfor glad for at om lag 200 mill. kroner er foreslått bevilget
til den regionale ordningen for kompetansetiltak, og viser til at
god kompetanseutvikling forutsetter et godt faglig samarbeid mellom
barnehagemyndighetene, barnehageeierne, universiteter og høgskoler,
fylkesmennene og andre aktører. Disse medlemmer mener den
regionale ordningen bidrar til å støtte barnehagene i å følge opp
og implementere rammeplanen i norske barnehager. Disse medlemmer er glad for
at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet har gått foran i satsing
på kompetanseheving for alle ansatte i barnehagesektoren, og viser
til «Kompetanse for fremtidens barnehage. Revidert strategi for
kompetanse og rekruttering 2018–2022». Disse medlemmer viser til
at strategien inneholder konkrete kompetansetiltak for barnehagelærere,
andre pedagoger, styrere, barne- og ungdomsarbeidere og assistenter
og inneholder tydelige mål om hvordan kompetansen kan brukes for
å gi barna et best mulig tilbud. Disse medlemmer merker seg
at betydelige midler i den regionale ordningen for kompetanseutvikling
blir benyttet til tiltak som fagbrev gjennom praksiskandidatordningen, kompetansehevingskurs
for fagarbeidere og assistenter uten barnefaglig kompetanse, samt
arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.
Disse medlemmer vil påpeke
at fagskolene utgjør en viktig samarbeidspartner i den regionale
kompetanseutviklingen, og gjennom ordningen fagskoleutdanning i
oppvekstfag som ligger hos Utdanningsdirektoratet, og som regjeringen
har lagt til rette for, bidrar fagskolene også til viktig kompetanseutvikling
for barnehager.
Disse medlemmer viser til
at mange barn tilbringer store deler av sin hverdag i barnehage,
og at det derfor er viktig at barnehagen har et innhold som gir
læring og utvikling på barnas premisser. Disse medlemmer mener at
barnehagen skal være et trygt og godt sted for små barn å være,
et sted der barnet får utvikle seg, og hvor læring skjer gjennom
lek, samspill og kreativ utfoldelse.
Disse medlemmer mener det
er viktig at alle barn har mulighet til å gå i barnehage, uavhengig
av foreldrenes inntekt. Disse medlemmer viser til
at regjeringen har innført gratis kjernetid for 2-, 3-, 4- og 5-åringer. Disse medlemmer er
glad for at regjeringen viderefører både ordningen med gratis kjernetid
og ordningen med et nasjonalt minstekrav til redusert foreldrebetaling
for familier med lav inntekt. Disse medlemmer mener det
er riktig av regjeringen å prioritere barn i familier med lavere
inntekt, slik at alle får muligheten til å delta i det viktige barnehagefellesskapet. Disse medlemmer viser
til at regjeringen ikke foreslår en økning i maksprisen i barnehagen
for 2021 ut over lønns- og prisvekst. Disse medlemmer merker seg
at regjeringen samtidig foreslår å øke inntektsgrensen for gratis
kjernetid i tråd med pris- og lønnsvekst. Disse medlemmer ser også
at regjeringen de to siste årene har økt barnetrygden betydelig
mer enn lønns og prisjusteringen av maksprisen i barnehagene, slik
at barnefamiliene sitter igjen med mer inntekter på området enn
tidligere.
Disse medlemmer viser til
at maksprisen reelt sett er på samme nivå som i 2010, samtidig som
regjeringen har evnet å prioritere et kvalitetsløft i barnehagesektoren,
flere pedagoger, økt bemanning og gratis kjernetid for familier
med lavere inntekt de siste årene. Disse medlemmer er glad for
at regjeringen konsekvent prioriterer gratis kjernetid og billigere
barnehageplass til familier med svak økonomi, samtidig som man har
funnet rom til å gjennomføre viktige kvalitetsløft i barnehagesektoren.
Disse medlemmer viser videre
til at de reelle prisene i norske barnehager var høyere i flere
år for barnehagefamiliene da Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet satt i regjering enn de er under dagens regjering.
Disse medlemmer er svært
positive til at regjeringen tilrettelegger for full barnehageplass
for 1-, 2-, og 3-åringer i asylmottak, og som et ledd i dette arbeidet foreslår
regjeringen å bevilge 8,3 mill. kroner for å dekke kostnaden.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen og Fremskrittspartiet har hatt en viktig satsing
på å styrke barns rettigheter til et godt psykososialt barnehagemiljø,
og at regjeringen foreslår å bevilge 10. mill. kroner til kommunerammen
som følge av innføringen av lovregler om psykososialt barnehagemiljø
og internkontroll i barnehagene.
Disse medlemmer viser til
at private barnehager har vært avgjørende for å oppfylle det tverrpolitiske målet
om full barnehagedekning, og at resultatene fra Utdanningsdirektoratets
årlige foreldreundersøkelse i norske barnehager viser at foreldre
med barn i private barnehager er mer tilfredse med tilbudet enn
foreldre med barn i kommunale barnehager. Disse medlemmer viser til
at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet har vært pådrivere for
å opprettholde en barnehagesektor med et stort mangfold av private
og kommunale tilbydere, både store og små.
Disse medlemmer mener målet
må være å opprettholde en innovativ barnehagesektor, med et mangfold
av eiere. Ulike barnehager inspirerer hverandre til stadig å forbedre
kvaliteten og tenke nytt. Disse medlemmer mener mangfold
er viktig for familienes frihet, og viser til at det er forskjell
på familier og barn. Noen familier ønsker at barna skal gå i en
realfagsbarnehage, mens andre vil velge en naturbarnehage. Disse medlemmer har
troen på at private barnehager, både kommersielle og ideelle, kan
bidra med variasjon i pedagogisk opplegg, aktiviteter, tilknytning
til organisasjoner eller trossamfunn, friluftsliv og annet.
Disse medlemmer merker seg
at verken Sosialistisk Venstrepartis eller Arbeiderpartiets alternative budsjett
for 2021 inneholder midler for å kompensere kommunene for utgifter
knyttet til å overta og kjøpe opp private barnehager, hvilket er
en uunngåelig konsekvens av disse partiers økte iver etter re-kommunalisering
og innstramming av økonomiske rammevilkår for private barnehager. Disse medlemmer mener
at utgifter knyttet til re-kommunalisering av private barnehager
vil kunne binde opp midler som ellers kunne gått til viktige kvalitetssatsinger
i barnehagesektoren, herunder å innfri det viktige målet om en pedagognorm
på 50 pst.
Disse medlemmer viser til
at barnehagesektoren har utviklet seg mye de senere årene, og det
har ført til nye utfordringer som dagens regelverk ikke tar høyde for. Disse medlemmer viser
til at regjeringen jobber med ytterligere revidering av barnehageloven,
og ser frem til at regjeringen legger frem nye forslag for Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett, der partiet foreslår å øke satsingen på barnehage med
860 mill. kroner ut over regjeringens forslag, på tiltak som skal
sikre lavere pris, flere barnehageplasser, flere barnehagelærere
– nok til å oppfylle kravet om 50 pst. pedagoger i alle barnehager
og mer penger til bemanning for ideelle, små og enkeltstående private
barnehager. For disse
medlemmer er det avgjørende at man utvikler barnehagen som
en fellesarena for tidlig innsats, sosial læring og inkludering,
der alle barn skal oppleve at de er del av et fellesskap.
Disse medlemmer mener regjeringens
stadige økning i barnehageprisen gjør barnehage stadig dyrere for
vanlige småbarnsfamilier, og viser til Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett, der det foreslås en bevilgning på 283 mill. kroner
for å redusere maksprisen i barnehage. Arbeiderpartiet vil ha en
forutsigbar barnehagepris for alle småbarnsfamilier. Derfor foreslår
Arbeiderpartiet at barnehageprisen for vanlige familier reduseres
med 2 800 kroner i året for ett barn. Det tilsvarer en reduksjon
tilbake til nivået som ble avtalt i barnehageforliket.
Et godt og tilgjengelig
barnehagetilbud er viktig for barn, foreldre og for arbeidslivet. Disse medlemmer viser
til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett, der det foreslås
en bevilgning på 310 mill. kroner for å opprette 2 900 flere barnehageplasser.
Disse medlemmer viser til
finansinnstillingen, der Arbeiderpartiet foreslo at regjeringen
må komme tilbake til Stortinget med en redegjørelse for kuttet i pensjonstilskudd,
nytt forslag til dekking av pensjonsutgifter og nødvendig kompensasjon
til kommunene for pålegget om å dekke private barnehagers dokumenterte pensjonsutgifter
ut over pensjonspåslaget.
Nok ansatte med
riktig kompetanse er den viktigste forutsetningen for gode barnehager
der alle barn blir sett, og for at lek og læring skjer på barnas
premisser. De ansattes kompetanse er den viktigste kvalitetsfaktoren
i barnehagen, men med flere pedagoger og flere ansatte må det også
følge et mer systematisk arbeid rundt hvordan alle ansattegruppers
kompetanse brukes sammen for å gi barna et best mulig tilbud. Disse medlemmer vil
understreke at barnehageansattes kompetanse er en forutsetning for
å gi alle barn en god start, tidlig innsats til barna som trenger
det, og sørge for at alle går ut av barnehagen med grunnlaget for
en trygg overgang til skolen.
Disse medlemmer ønsker derfor
en mer ambisiøs pedagognorm med krav om at halvparten av de voksne
som arbeider med barna, skal være barnehagelærere. Disse medlemmer viser derfor
til at Arbeiderpartiet i sitt alternative budsjett setter av 267
mill. kroner som vil gi grunnlag for 2 100 flere barnehagelærere
og innføring av krav om at halvparten av de ansatte i barnehagen
skal være pedagoger. Med Arbeiderpartiets alternative budsjett ville
en viktig milepæl for kvaliteten i barnehagen vært oppfylt allerede
i 2021. Regjeringen vil ikke gi noe konkret tidspunkt for når de
planlegger å innfri det viktige målet om å gi barnehagebarna en
pedagognorm som sikrer 50 pst. barnehagelærere.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at barnehagen skal ivareta
barns behov for omsorg og lek og er første skritt på veien til livslang
læring og dannelse. Dette
medlem ønsker å styrke kvaliteten i barnehagen og gi alle
barn mulighet til å ta del i den. Barn skal utforske, leke og lære.
De skal vokse og utvikle seg sammen med andre. Derfor mener dette medlem at
barnehagebarn trenger å ha stabile voksne rundt seg, med kompetanse
om barn og forståelse for barns behov.
Derfor er dette medlem skuffet
over regjeringens forslag om ikke å videreføre tilskuddet til bemanningsnorm
i barnehagen. Dette har vært avgjørende for at barna endelig får
den bemanningsnormen de fortjener og trenger.
Dette medlem mener at alle
barn skal få mulighet til å gå i barnehagen, uavhengig av foreldrenes
inntekt. Dette
medlem har ved flere anledninger tatt til orde for å avvikle
kontantstøtteordningen. Når den avvikles er det viktigere enn noensinne
at man har flere, mer tilgjengelige og gode barnehageplasser ledige
til de som måtte ha behov for det. Derfor vil dette medlem vise til Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det er foreslått bevilget
407 mill. kroner til 3 800 flere barnehageplasser.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett, der det foreslås å redusere
maksimalprisen for foreldrebetalingen. I stedet for behovsprøving,
som både er byråkratisk og stigmatiserende, ønsker dette medlem at barnehagen
skal være billigst mulig for alle og på sikt gjøres gratis.
Dessverre har maksimalprisen
for en barnehageplass økt betraktelig under denne regjeringen, og
det har bare blitt dyrere å sende barna sine i barnehage. Siden
2013 har maksimalprisen for foreldrebetaling økt med 17,2 pst. Det
hjelper lite med økt barnetrygd om den går direkte til å dekke økte
utgifter knyttet til barnehage.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det må arbeides systematisk for flere fagarbeidere i barnehagen.
Fagarbeidere, og særlig barne- og ungdomsarbeidere, bidrar med viktig
barnefaglig kompetanse i barnehagene som bør tas enda mer bevisst
i bruk i kvalitetsarbeidet i barnehagen. Disse medlemmer viser til
at det finnes en strategi om kompetanseutvikling for fagarbeidere
i barnehagen, men mener denne bør utvikles og utvides. Videre mener disse medlemmer at
det er viktig å beholde erfarne assistenter og legge til rette for
at flere kan formalisere sin kompetanse ved å ta fagbrev på jobb.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram en strategi for fagarbeidere i barnehagen
med nødvendige tiltak for å sikre nok fagarbeidere i alle barnehager.
Strategien bør minimum inneholde mål og tiltak for rekruttering til
barne- og ungdomsarbeiderfaget, nok læreplasser, tilrettelegging
for at flere kan ta fagbrev på jobb, og en systematisk satsing på
kompetanseutvikling for fagarbeidere i barnehage. Strategien må
ta utgangspunkt i et tydelig mål om hvordan kompetansen til barne-
og ungdomsarbeidere og andre fagarbeidere, sammen med andre yrkesgrupper
i barnehagen, skal brukes for å gi barna et best mulig tilbud.»
Disse medlemmer er
opptatt av et strengt og rettferdig regelverk og finansieringssystem
for private barnehager. Stortingsflertallet har flere ganger bedt
regjeringen gjennomgå finansieringssystemet for barnehager, uten
at regjeringen har fulgt opp. Disse medlemmer mener en
helhetlig gjennomgang av finansieringssystemet for private barnehager
bør ligge til grunn for kutt og endringer. Videre er disse medlemmer bekymret
for at regjeringen ikke har oversikt over om kuttet i pensjonstilskudd
vil ramme ansattes pensjonsvilkår og avtalen partene har framforhandlet.
Disse medlemmer merker seg
at det i budsjettforliket er enighet om at det omsider skal nedsettes
et slikt utvalg. Disse
medlemmer merker seg at KS og PBL skal delta i utvalget, og
vil understreke betydningen av at også de ansattes organisasjoner
blir representert i utvalget. Disse medlemmer er kritiske
til at regjeringen har oppnevnt en rekke utvalg på barnehage-, skole-
og utdanningsfeltet der partene ikke er representert, og mener partenes
representasjon i utvalgsarbeid sikrer viktige perspektiver i arbeidet,
bred forankring og legitimitet i sektoren. Videre vil disse medlemmer påpeke
at det aktuelle utvalgets arbeid vil ha stor betydning for ansattes
vilkår, og at det må være en åpenbar selvfølge at partene deltar
i gjennomgangen av finansieringssystemet for private barnehager.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil understreke viktigheten av systematisk
arbeid for at barnehageansatte skal få kunnskap om seksuelle overgrep
og vold mot barn og kompetanse i hvordan voksne og barn kan snakke
sammen om disse temaene. Disse medlemmer viser til
Fremskrittspartiets alternative budsjett, der det er satt av 5 mill. kroner
til et kompetanseprogram på området.