Politiets driftsbudsjett
Komiteen registrerer at det
er foreslått å øke bevilgningen med 166,4 mill. kroner som følge
av helårsvirkningen av om lag 350 nye politistillinger
i 2017.
Komiteen registrerer at det
foreslås bevilget 30 mill. kroner til en styrket politiinnsats i
Oslo Sør, som skal bidra til mindre kriminalitet, bedre integrering
og trygge bomiljøer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener at den foreslåtte styrkingen til politi og påtale ikke er
en styrking av politidistriktene. Av 818,9 mill. kroner går 762,8
mill. kroner til beredskapssenter og til anskaffelse av politihelikoptre,
og 259,5 mill. kroner er satt av til pris- og lønnsvekst. Flertallet viser
til at 100 mill. kroner foreslås styrket til politidistriktene,
men at realiteten ikke er at det blir en styrking for politidistriktene
når man tar med kuttene de er pålagt å gjennomføre. Flertallet vil
vise til at det foreslås et ABE-kutt på 94,2 mill. kroner, 4,4 mill. kroner
i redusert konsulentbruk og 7,7 mill. kroner i reduksjon som følge
av overgangen til digital post. Flertallet undres over hvor
regjeringen mener at politidistriktene skal finne handlingsrom til
sin ordinære drift når disse kuttene er gjennomført.
Hvis man trekker
fra de låste investeringene til beredskapssenter og helikopter,
kuttene og det som går med til pris og lønnsvekst, viser flertallet til
at den såkalte satsingen på politi og påtalemyndigheten fra regjeringen
i realiteten går i minus, med over 300 mill. kroner. Selv ikke styrkingen
i forliket, som er øremerket ansettelse av politistudenter, gjør
at politiet i realiteten får en styrking. Handlingsrommet for 2018
vil fortsatt være redusert.
Flertallet mener det er positivt
at regjeringen etter press fra Kristelig Folkeparti har besluttet
å følge opp Stortingets vedtak om å opprette dedikerte etterforskningsteam
for å bekjempe menneskehandel og å opprette en sentral enhet med
ansvar for mindreårige ofre for menneskehandel og veiledning til
lokale barnevernskontor i saker hvor menneskehandel mistenkes. Flertallet støtter
denne satsingen, men etterlyser gjennomføring av de øvrige vedtakene
Stortinget har gjort for å styrke arbeidet mot menneskehandel, som ennå
ikke er fulgt opp til tross for at vedtakene er to år gamle.
Flertallet støtter satsingene
på holdningskampanje utarbeidet mellom Barneombudet og POD og forslaget
om bevilgninger til barnehus i Sogn og Fjordane.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det i 2017 ble
bevilget 295,7 mill. kroner i frie midler for å bidra til økt handlingsrom
i politidistriktene. Disse
medlemmer registrerer at denne bevilgningen er foreslått videreført
i årets budsjett i tillegg til nye 100 mill. kroner i frie midler
til politiets driftsbudsjett.
Disse medlemmer registrerer
også at dette er beløp som ikke øremerkes, men som er ment for å
disponeres fritt etter hvert enkelt politidistrikt sitt behov.
Disse medlemmer viser til
at politi- og lensmannsetaten står midt i en krevende reform som
krever mye ressurser, mens det samtidig stilles krav til at samfunnsoppdraget
skal utføres på tilfredsstillende måte. Disse medlemmer viser til
at det har vært en betydelig satsing på politiet de siste årene,
med om lag 1 900 flere ansatte i hele etaten (inklusive PST) i tillegg
til en budsjettøkning på over 3 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser til
årets budsjettforlik, der Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti foreslår totalt 231 mill. kroner til politi
og påtale. Dette kommer i tillegg til regjeringens forslag om å
videreføre bevilgningen på 295,7 mill. kroner i frie midler, i tillegg
til ekstrabevilgningen på 100 mill. kroner i frie midler. Totalt
er dette en styrking av norsk politi på over 626 mill. kroner. I
tillegg kommer forslag om en massiv satsing på den skarpe beredskapen
med 102,8 mill. til anskaffelse av tre nye politihelikoptre med
transportstøtte, 660 mill. kroner til å starte etableringen av nytt nasjonalt
beredskapssenter, 104,3 mill. kroner i økt bevilgning til styrket
grensekontroll, og totalt 150 mill. kroner til IKT-tiltak og IKT-kriminalitet. Disse medlemmer mener
årets budsjett illustrerer både en evne og vilje til å prioritere
politi- og lensmannsetaten.
Disse medlemmer viser til
at i årets budsjettforslag legger regjeringen opp til mindre øremerking
enn tidligere. Dette gjøres for å øke politimestrenes handlingsrom
til å innrette tjenesten etter politifaglige behov. Disse medlemmer registrerer
likevel at flere opposisjonspartier mener at for mye av midlene
til politiet øremerkes. I en rekke debatter har de samme partiene
etterlyst øremerkede midler til diverse gode tiltak, som blant annet
innsats mot cyberkriminalitet. De samme partiene har også en lang
historie med både øremerking og øvrig detaljstyring av politiets
innretning. Begrepet «damned if you do, damned if you don’t» må
sies å være beskrivende for situasjonen.
Disse medlemmer viser til
at det i budsjettforliket for 2015 ble bevilget midler til dedikerte
etterforskningsteam i de fem største politidistriktene, og at Stortinget
høsten 2015 vedtok følgende vedtak:
«Stortinget ber
regjeringen opprette dedikerte etterforskningsteam for å bekjempe
menneskehandel i alle politidistrikt, etter modell fra EXIT-gruppen
i Hordaland politidistrikt.»
Disse medlemmer viser til
budsjettforliket mellom regjeringspartiene, Venstre og Kristelig
Folkeparti for 2018, hvor det foreslås bevilget 21,1 mill. kroner
til opprettelse av slike EXIT-team i alle politidistrikt fra og
med 1. juli 2018.
Disse medlemmer viser til
at Stortinget våren 2017 vedtok følgende vedtak, jf. Innst. 397
S (2016–2017):
«Stortinget ber
regjeringen opprette en sentral enhet med ansvar for oppfølging
av mindreårige ofre for menneskehandel og veiledning til lokale
barnevernskontor i saker hvor menneskehandel mistenkes.»
Disse medlemmer viser til
at både Fafo og Institutt for samfunnsforskning har foreslått at
det opprettes en sentral enhet, enten innenfor barnevernet eller
politiet, som har ansvar for å følge opp saker som omhandler menneskehandel
med barn. Disse
medlemmer viser til at det i budsjettforliket mellom regjeringspartiene,
Venstre og Kristelig Folkeparti for 2018 foreslås bevilget 5 mill.
kroner til en slik sentral enhet, som skal ivareta barn som er ofre
for menneskehandel. Enheten skal sikre god oppfølging av barna,
forbedre samarbeidet mellom ulike instanser og ha en veiledende
funksjon overfor lokale barnevernskontor og andre relevante etater
som mistenker menneskehandel, eller som har barn som er ofre for
menneskehandel i sin kommune.
Disse medlemmer viser til
forliket mellom regjeringspartiene, Venstre og Kristelig Folkeparti,
hvor det foreslås bevilget 50 mill. kroner til Kripos, herunder til
seksjon for seksuallovbrudd for å styrke arbeidet med å bekjempe
vold og overgrep mot barn med 35 mill. kroner. I tillegg foreslås
seksjon for etterretning til etterforskning av menneskehandel styrket
med 5 mill. kroner, samt 10 mill. kroner til økt satsing i det digitale
rom.
Disse medlemmer viser til
at den barnefaglige kompetansen i asylkjeden, herunder til politiet,
foreslås styrket med 4 mill. kroner i budsjettforliket for 2018.
Disse medlemmer viser til
at det i forliket mellom regjeringspartiene, Venstre og Kristelig
Folkeparti foreslås bevilget 20 mill. kroner til etterforskning
av vold mot barn, herunder til påtalejurister, etterforskere, avhørere
og sikring av elektroniske spor.
Disse medlemmer viser til
at budsjettforliket mellom regjeringspartiene, Venstre og Kristelig
Folkeparti sikrer 2 mill. kroner til holdningskampanje, utarbeidet
av Barneombudet og Politidirektoratet, for å forebygge nettrelaterte
overgrep.
Disse medlemmer viser til
at i budsjettforliket mellom regjeringspartiene, Venstre og Kristelig
Folkeparti foreslås det bevilget 2 mill. kroner til opprettelse av
pilot av Statens Barnehus i Sogn og Fjordane. Disse medlemmer viser også
til forslaget om å bevilge 131 mill. kroner til å ansette politistudenter.
Disse medlemmer viser videre
til at det i budsjettforliket ble enighet om å foreslå å bevilge
4 mill. kroner til to nye dyrepolitienheter. Disse medlemmer viser til
at det er behov for egne enheter innenfor politietaten som prioriterer
og spesialiserer seg på å oppklare og rettsforfølge saker hvor dyr
er utsatt for vold og vanskjøtsel. Rettsforfølgelse av ulovlige
overgrep vil bidra til å forebygge nye overgrep. Disse medlemmer viser til
at det som ledd i en pågående forsøksordning er opprettet
dyrepolitienheter i tre fylker, og foreslår å utvide prosjektet
til å inkludere to nye dyrepoliti-enheter, som lokaliseres til Innlandet
politidistrikt og Vest-Finnmark politidistrikt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at Høyre/Fremskrittspartiets
detaljstyring av politiet de siste fire årene har satt politiet
i en svært vanskelig situasjon. Disse medlemmer viser til
merknad fra Innst. 6 S (2016–2017), hvor det står:
«Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg at Høyre/Fremskrittspartiet slår
nye rekorder i øremerkinger, og dermed sentralstyring av midlene
til politiet. I utgangspunktet fremstår det som om endringene i
rammen er: 2,35 mrd. kr minus 398,4 mill. kr som er lønns- og prisvekst,
samt minus 1,45 mrd. kr som skyldes en justering for overført pensjonsansvar.
Rammen er dermed reelt økt med 501,6 mill. nye kroner, som skal
dekke regjeringens budsjettprioriteringer. I tillegg er det 580,3
mill. kroner i reduksjoner og omfordelinger til samme formål, i
alt 1 081,9 mill. kroner. Summen av øremerkede prioriteringer beløper
seg imidlertid på 1 398,7 mill. kroner. Dette betyr at det mangler
316,8 mill. kroner for å finansiere denne regjeringens prioriteringer.
Omregnet i prosent kan man si at regjeringen øremerker 113 pst.
av de friske midlene en har tilført politiet. Til sammenligning øremerket
justisministrene Grete Faremo, Knut Storberget og Odd Einar Dørum
henholdsvis 46 pst., 50 pst. og 44 pst. Dette vil gi store problemer
for politidistriktene i året som kommer, og kan vanskelig tolkes
som annet enn mistillit til politiets egne prioriteringer, da det
smalner inn politiets handlingsrom.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener regjeringen Solbergs forslag til
budsjett for politidistriktene for 2018 er svært skuffende og bryter
med løftene om å sette politiet i stand til å gjennomføre politireformen
på en god måte og øke politidistriktenes handlingsrom.
Disse medlemmer registrerer
at Justis- og beredskapsdepartementets egen rapport viser at politidistriktenes
handlingsrom er redusert med om lag 500 mill. kroner de siste fire
årene. Disse
medlemmer er bekymret over dette og mener regjeringen Solbergs budsjettforslag
ikke gjør denne situasjonen bedre. Disse medlemmer mener det
er avgjørende for å styrke det lokale politiet, for å kunne gjennomføre
intensjonene og ambisjonene i forliket om politireformen og for
å ansette nok kompetanse i politiet at de frie driftsmidlene økes
kraftig. Disse
medlemmer vil vise til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett,
hvor det foreslås å styrke politi og påtalemyndighet med 300 mill.
kroner. Disse
medlemmer viser videre til at 200 mill. kroner foreslås til
politidistriktene som frie driftsmidler. Videre foreslås 16 mill.
kroner til styrking av påtalemyndigheten, 60 mill. kroner til bekjempelse
av vold og overgrep, 15 mill. kroner til arbeidet mot overgrep dokumentert
og delt på nett, og 9 mill. kroner til arbeidskriminalitetssenter
og Økokrim for å intensivere arbeidet mot organisert kriminalitet
og sosial dumping. Videre foreslås 5 mill. kroner til SLT på kap.
474 post 60 for å forebygge radikalisering. Dette vil styrke politiet
og kommunens samarbeid om det forebyggende arbeidet.
Disse medlemmer vil videre
vise til forliket mellom regjeringspartiene, Venstre og Kristelig
Folkeparti. Disse
medlemmer mener det er positivt at Kristelig Folkeparti og
Venstre har presset gjennom en større styrking av justisbudsjettet
for 2018. Disse medlemmer vil
likevel påpeke at forliket ikke løser utfordringen med at politidistriktene
har et lite handlingsrom, og er overrasket over at forliket ikke
gav politidistriktene økte frie driftsmidler. Disse medlemmer registrerer
at Høyre og Fremskrittspartiet mener Arbeiderpartiet øremerker for
mye av budsjettet. Disse
medlemmer vil påpeke det ironiske i at det er regjeringspartiene
selv som står for den største detaljstyringen og øremerkingen
på justisbudsjettet, og at dette ble forsterket etter forliket med
Venstre og Kristelig Folkeparti.
Disse medlemmer vil vise
til at det foreslås 200 mill. kroner mer enn i regjeringens forslag
til politidistriktenes frie driftsmidler. Videre registrerer disse medlemmer at
det i forliket mellom regjeringspartiene, Venstre og Kristelig Folkeparti
foreslås 131 mill. kroner mer enn i regjeringens forslag i øremerkede
midler til å ansette studenter fra PHS i 2018. Disse medlemmer mener det
er positivt at politistudentene får jobb, men at det burde blitt
løst gjennom en sterkere styrking av distriktene og uten detaljstyring
fra regjeringen og forlikspartiene. Disse medlemmer vil vise
til forslag om at eventuelle økte driftsmidler til politiet skal gå
til politidistriktene. Disse medlemmer mener det
hadde vært en bedre løsning, slik at politidistriktene både fikk
handlingsrom til å ansette nyutdannede og handlingsrom til å styrke
distriktenes arbeid ut over dette.
Disse medlemmer vil vise
til at det i forliket mellom regjeringspartiene, Venstre og Kristelig
Folkeparti blant annet foreslås at seksjon for etterforskning av
menneskehandel styrkes med 5 mill. kroner, samt økt satsing på etterforskning
i digitale rom med 10 mill. kroner, og støtter dette. Disse medlemmer støtter også
at det bevilges 2 mill. kroner til en barnehuspilot i Sogn og Fjordane.
Videre vil disse
medlemmer vise til at det det foreslås 2 mill. kroner til
Holdningskampanje; samarbeid mellom barneombudet og POD, forebygge
nettrelaterte overgrep, 10 mill. kroner til frivillige organisasjoner
som bekjemper menneskehandel og driver sosiale tiltak for prostituerte
og 21 mill. kroner til Exit menneskehandelteam fra 1. juli 2018,
og støtter dette. Disse
medlemmer vil ellers vise til Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet vil peike på at satsinga på nærpolitiet
er den største satsinga Senterpartiet gjer på justisområdet i sitt
alternative budsjett. Nærpoliti er eit omgrep som må fyllast med
innhald, og Senterpartiet vil leggje til rette for at politiet kan
vere synleg og til stades der folk bur. Desse medlemene viser til
at Senterpartiet ønskte ei anna politireform enn den sentraliseringsreforma
som regjeringa no gjennomfører. Eit politi som er til stades, har ein
førebyggande effekt, og lensmannskontora må setjast i stand til
å ha stor nok bemanning til at dei kan vere synlege i lokalsamfunna.
Desse medlemene meiner det
er positivt at regjeringa etter budsjettforliket med Kristeleg Folkeparti og
Venstre vil leggje inn midlar til å tilsetje nyutdanna politistudentar.
Dette er likevel ikkje tilstrekkeleg til å følgje opp politireforma
på ein god måte. Så lenge regjeringa ikkje legg inn frie midlar,
er det ikkje mogleg å tilsetje dei som har gått ut av Politihøgskolen
tidlegare, og som framleis står utan jobb. Desse medlemene viser i tillegg
til at det i budsjettforliket er gjort framlegg om reduserte løyvingar
til bruk av overtid i politiet. Desse medlemene meiner det
er urealistisk å kutte i desse midlane når situasjonen er slik at
politiet fleire stader er underbemanna og må trå til når det trengst. Desse medlemene reiser
òg spørsmål ved korleis ein skal ha oversikt over bruken av overtid
undervegs, og korleis ein skal instruere dei enkelte politidistrikta
til å unngå meir overtid.
Desse medlemene er uroa over
den vanskelege økonomiske situasjonen i politiet dei siste åra,
og er kritisk til den aukande veksten i Politidirektoratet, som skjer
parallelt med aukande konsulentbruk. Desse medlemene viser til
rapporten frå BDO og Menon Economics som kom ut tidlegare i år,
og som konkluderte med at politidistrikta har fått 426 mill. kroner
mindre i økonomisk handlingsrom under denne regjeringa. Desse medlemene meiner
at ein må setje av eigne midlar til politidistrikta for å kunne
målrette stillingar mot distrikta og sikre betre bemanning ved lensmannskontora.
Desse medlemene viser til
at Senterpartiet i sitt alternative budsjett har gjort framlegg
om å auke løyvinga til frie midlar i politidistrikta med 500 mill.
kroner. Ei slik auke ville gjort politidistrikta i stand til å betre
responstida, investere i betre materiell og satse på tilsetjingar
av politi, juristar og sivile. Desse medlemene meiner at
dette er heilt naudsynt for å snu trenden, som går ut på at ressursane
har blitt meir sentralisert dei siste åra.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil vise til at integreringsutfordringer
ikke kun kan løses med satsing på politiinnsats, og at det er sentralt
også å satse på tiltak som forebygger og er i forkant av politiets
hovedområde. Det vises til at Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative
budsjett under rammeområde 6 har foreslått en økning på 26 mill.
kroner til en Oslo-Sør-satsing for å møte Oslo kommunes satsing
i tillegg til en satsing på totalt 100 mill. kroner på områdesatsing.