Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sosiale tjenester

Saker og spørsmål fra Sosiale tjenester

  • Interpellasjon fra Kari Henriksen (A) til barne- og familieministeren

    Interpellasjon nr. 25 (2019-2020)

    Oversendt regjeringen: 09.01.2020

    Besvart: 04.02.2020 av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

    Om å bedre levekårene til barn i barnevernet og foreldrene deres og sørge for at alle barn får likeverdig omsorg, behandling og utdanning

  • Interpellasjon fra Cato Brunvand Ellingsen (SV) til arbeids- og inkluderingsministeren

    Interpellasjon nr. 16 (2022-2023)

    Oversendt regjeringen: 24.11.2022

    Besvart: 05.01.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

    Om hvordan regjeringen jobber for at mennesker med behov for bistand fra det offentlige blir møtt med tillit fra velferdssystemet, om hvordan en kan tilrettelegge for at velferd utvikles sammen med folkene det gjelder og hvordan regjeringen bidrar til at ansatte i systemene blir døråpnere i stedet for portvoktere

  • Interpellasjon fra Guro Angell Gimse (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

    Interpellasjon nr. 37 (2022-2023)

    Oversendt regjeringen: 21.03.2023

    Besvart: 18.04.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

    Fremsatt av: Linda Hofstad Helleland (H)

    Om hvordan statsråden vil bidra til at alle fylker får et tettere samarbeid mellom Nav, fylkeskommunen, kommunene og næringslivet slik at opplæring og kvalifiseringstiltak møter næringslivets behov

  • Spørretimespørsmål fra Tom Staahle (FrP) til kommunal- og distriktsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 26.01.2026

    Besvart: 25.02.2026 av justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen

    Rette vedkommende: Justis- og beredskapsministeren

    Om når kan vi forvente å få et helhetlig kontrollregime som kobler umiddelbar retur av personer uten opphold med obligatorisk fysisk oppmøte og verifisering for mottakere av langvarige ytelser

  • Spørretimespørsmål fra Jorunn Gleditsch Lossius (KrF) til barne- og familieministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 16.04.2026

    Besvart: 22.04.2026 av barne- og familieminister Lene Vågslid

    Mange familier ønsker først og fremst mer tid sammen, ikke mer tid der barna er i statlige ordninger. Likevel hevder regjeringen at løsningen på tidsklemma er at barn tilbringer flere timer i SFO. Dette bygger på én bestemt familienorm, der alle skal passe inn i samme boks, i stedet for å gi reell valgfrihet. Tror statsråden virkelig at tidsklemma blir mindre av at barn tilbringer enda mer tid i SFO, i stedet for at regjeringen styrker ordninger som faktisk kan gi familiene økonomisk anledning til å tilbringe mer tid sammen?

  • Spørretimespørsmål fra Camilla Renate Mikkelsen (R) til kommunal- og distriktsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 30.04.2026

    Besvart: 06.05.2026 av kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran

    Fremsatt av: Hanne Beate Stenvaag (R)

    Regnskapet til Tromsø kommune er nettopp lagt fram. Der kommer det fram at pensjonspremien som er betalt i 2025, er på om lag 750 mill. kr, mens beregna pensjonskostnad er på om lag 320 mill. kr. Det er altså en forskjell på 430 mill. kr mellom det kommunen faktisk har betalt, og det Stortinget har lagt til grunn da statsbudsjettet ble vedtatt. Hvordan kan beregna pensjonskostnad være så mye lavere enn de reelle kostnadene, og mener statsråden at dette systemet for føring av pensjonskostnader fungerer når forskjellen er så stor?

  • Muntlig spørsmål fra Kirsti Bergstø (SV) til statsministeren

    Muntlig spørsmål

    Datert: 20.05.2026

    Besvart: 20.05.2026 av statsminister Jonas Gahr Støre

    Nye SIFO-tall viser at hverdagen fortsatt er dyr for mange familier her i landet. Mat, klær og transport – det meste har gått opp, men ett viktig unntak finnes: Barnehagene har blitt billigere. Det merkes for familiene, for kutt i regningen merkes på kontoen. Denne uka har vi hørt KrFU-lederen si at hun aldri ville sendt en ettåring i barnehage, og hun kaller det en syk kultur. Det er hennes rett å mene det, men for ganske mange foreldre er ikke spørsmålet om man har lyst til å levere i barnehagen. Spørsmålet er om man kan gå på jobb, betale regningene og samtidig vite at ungen har det trygt og godt. Barnehage er en viktig investering i ungene våre og i likestilling, i lek, språk, vennskap, læring og trygghet, men også muligheten til å jobbe. For 20 år siden var det en helt annen situasjon, da manglet det plasser. Det var lange køer, men vi klarte å løse det. Vi sikret full dekning, lovfestet rett til barnehageplass for alle, og nå er også prisen historisk lav etter revidert-forhandlingene med SV i fjor. Neste steg burde være åpenbart: personell. Det må være nok folk på jobb, for de ansatte, både i barnehage og SFO, gjør en veldig viktig jobb, men de trenger flere kollegaer, mer tid med ungene og en arbeidsdag de kan stå i over tid. Er statsministeren enig i at det neste, etter historiske steg for både plass og pris, må være nok personell, bedre bemanning i barnehage og SFO? Revidert kan være en mulighet til å fortsette det løftet vi har begynt på, med å sikre toppet bemanning – nok voksne på jobb.