-
Dokument nr. 15:1780 (2024-2025)
Innlevert: 28.03.2025
Sendt: 28.03.2025
Til behandling
Norge deltar i en rekke samarbeidsprogrammer i regi av eller i samarbeid med EU. For å delta i disse må Norge som regel bidra etter en kostnadsnøkkel basert på økonomiens størrelse.
Kan statsråden redegjøre for Norges årlige kostnad knyttet til alle EU-programmer Norge deltar i, inkludert EØS/Norges-midlene, samt hvor mye penger vi får tilbake igjen årlig 2021-2024 (anslag av ringvirkninger ikke nødvendig), totalt og per program, i kroner?
-
Dokument nr. 15:1553 (2024-2025)
Innlevert: 10.03.2025
Sendt: 10.03.2025
Besvart: 14.03.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland
USA har den siste tiden kuttet massivt i klimaforskning verden over. Dette kan få store konsekvenser for langvarige tidsserier. Mye av Norges viktigste klimaforskning skjer på Svalbard.
Hvilke konsekvenser får forskningskuttene i USA for forskningen på Svalbard, og vil statsråden ta grep for å sikre forskningen?
-
Dokument nr. 15:1486 (2024-2025)
Innlevert: 06.03.2025
Sendt: 07.03.2025
Besvart: 14.03.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland
Hurdalsplattformen slår fast at regjerningen vil legge til rette for at utdanningsinstitusjonen på Nesna kan bli et senter for desentralisert og distriktsrettet utdanning og forskning. Det er forventet at statsråden følger opp i sin styringsdialog med Nord Universitet.
Vil statsråden ta initiativ til et besøk til studiested Nesna for å bli kjent med studiestedet med de mest fornøyde studentene, videre høre om planene for det nasjonale senteret og følge opp Hurdalsplattformen i sin styringsdialog med Nord universitet?
-
Dokument nr. 15:1425 (2024-2025)
Innlevert: 28.02.2025
Sendt: 28.02.2025
Besvart: 07.03.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland
Nylig kom studiebarometeret som viser at lærerstudentene ved Nord Universitet og særlig studiested Nesna er mest fornøyde, og at de skiller seg særlig positivt ut overfor tilbakemeldingen fra lærerstudenter ved andre studiesteder i landet.
Hvordan vil statsråden følge opp Hurdalserklæringen og videre satsing på studiested Nesna, hvilke flere studietilbud kan etableres der også inkludert fulltidsstudenter, og hvordan kan et senter for desentralisert og distriktsretta utdanning og forskning bli etablert på Nesna?
-
Dokument nr. 15:1339 (2024-2025)
Innlevert: 21.02.2025
Sendt: 21.02.2025
Rette vedkommende: Forsknings- og høyere utdanningsministeren
Besvart: 03.03.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland
Synes statsråden at folkehøyskoler og bibelskoler bør likebehandles med tanke på poeng opptjening?
-
Dokument nr. 15:1322 (2024-2025)
Innlevert: 20.02.2025
Sendt: 21.02.2025
Besvart: 03.03.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland
Det skjer for tida ei dramatisk innsnevring av den akademiske fridomen og forverring av vilkåra for å drive forsking og høgare utdanning i USA.
Vil forskings- og høgare utdanningsministeren iverksette strakstiltak for å legge til rette for at studentar og forskarar frå USA kan etablere seg i Noreg, mellom anna ved raskast mulig å fjerne studieavgifta for amerikanske studentar og sørge for fasttrackordningar for forskarar frå USA som treng arbeidstillatelse ved norske universitet og forskingsinstitusjonar?
-
Dokument nr. 15:1242 (2024-2025)
Innlevert: 14.02.2025
Sendt: 14.02.2025
Besvart: 21.02.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland
Står kunnskapssektorens tenesteleverandør Sikt fritt til å gjera innkjøp frå selskap som medverkar til brot på folkeretten, eller meiner statsråden at dei skal unngå slike selskap når dei nå skal inngå nye avtalar for innkjøp av datautstyr og biblioteksystem?
-
Dokument nr. 15:1201 (2024-2025)
Innlevert: 12.02.2025
Sendt: 13.02.2025
Besvart: 21.02.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland
Regjeringen har besluttet at Nord-Norges nye universitetsmuseum skal ligge i Tromsø sentrum. Deretter har regjeringen gitt UiT Norges arktiske universitet og Statsbygg i oppdrag å gjennomføre en avklaringsfase og lage en rapport for oppstart av et forprosjekt (OFP-rapport) innen 15. august, dette i henhold til statens prosjektmodell.
Hvordan vil statsråden sørge for at det ikke blir et opphold mellom denne leveransen fra UiT og Statsbygg og forprosjektet, som da er neste steg i statens prosjektmodell?
-
Dokument nr. 15:1147 (2024-2025)
Innlevert: 07.02.2025
Sendt: 10.02.2025
Besvart: 17.02.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland
Kan den nye statsråden garantere for at regjeringen vil fortsette å opprettholde Campus Nesna og at utdanningsinstitusjonen skal videreutvikles, vil statsråden gjøre noe for å sikre Campus Nesna utover denne stortingsperioden og kan statsråden garantere for at det er denne regjeringens politikk å ivareta Campus Nesna også i en eventuell ny regjeringsperiode?
-
Dokument nr. 15:1144 (2024-2025)
Innlevert: 07.02.2025
Sendt: 10.02.2025
Besvart: 13.02.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland
Statsråd Oddmund Hoel (Sp) åpnet for å starte arbeidet med en strategi for kvanteteknologi i Norge, som eksempelvis Danmark og NATO har. Dette var blant annet tema i Stortinget 9. januar under en interpellasjonsdebatt.
Hva mener statsråden om å utarbeide en slik strategi, og hvordan vil hun følge opp Hoels initiativ?
-
Dokument nr. 15:1123 (2024-2025)
Innlevert: 06.02.2025
Sendt: 07.02.2025
Besvart: 13.02.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland
Hvordan vil Støre-regjeringen legge til rette for økt privat finansiering av forskning som styrker samarbeidet mellom akademia, næringslivet og offentlig sektor, og løfter næringslivs konkurranseevne?
-
Dokument nr. 15:1051 (2024-2025)
Innlevert: 02.02.2025
Sendt: 03.02.2025
Besvart: 12.02.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland
Kan statsråden informere om hvordan IB-skolene og andre påvirkede aktører er blitt reelt involvert/hørt i prosessen med ny konverteringsordning for IB-karakterer, hvilke vurderinger som er gjort/ikke gjort om denne ordningen opp mot våre nordiske nabolands praksis, om statsråden mener at norske IB-elever vil komme dårligere ut enn i dag med den nye konverteringen, og om statsråden vil trekke i nødbremsen og utsette den nye ordningen inntil det er gjort en ny helhetlig gjennomgang som følge av de bekymringene som jeg adresserer?
-
Dokument nr. 15:1013 (2024-2025)
Innlevert: 30.01.2025
Sendt: 31.01.2025
Besvart: 07.02.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland
Korleis kan det ha seg at det under denne regjeringa har vore ei auke i studieavgifta ved Fagskolen i Rogaland, då det i regjeringsplattforma er eit uttalt mål at eigenbetalinga skal reduserast, og betyr dette at regjeringa har gitt opp dette målet (Ber også om oversikt over studentbetaling ved dei andre fagskulane som viser utviklinga dei siste 10 åra)?
-
Dokument nr. 15:892 (2024-2025)
Innlevert: 17.01.2025
Sendt: 17.01.2025
Besvart: 28.01.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel
Nedskriving av studielån i Nord-Norge vart innført med Sp i regjering i 1990, og no i kommunar i sentralitetsklasse 5 og 6.
Kva effekt kan vi seie nedskriving av studielån i Nord-Norge har hatt, og kva summar kan arbeidstakarar spare i ulike kommunar ved å vere busett i eitt år frå 1/1-2025?
-
Dokument nr. 15:844 (2024-2025)
Innlevert: 13.01.2025
Sendt: 13.01.2025
Besvart: 15.01.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel
Mener statsråden at bruken av begrepene "han/hun" gir uttrykk for en biologisk deterministisk forståelse av kjønn, og/eller at bruken av disse begrepene er en uriktig måte å gruppere kjønn på?
-
Dokument nr. 15:811 (2024-2025)
Innlevert: 09.01.2025
Sendt: 09.01.2025
Besvart: 17.01.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel
Kan statsråden redegjøre for hvorfor departementet har valgt en annen juridisk tolkning av de EØS-rettslige aspektene ved språkkravet enn HK-dir, og hvordan departementet vil forholde seg til den pågående ESA-klagen dersom ESA skulle konkludere med at språkkravet er i strid med EØS-avtalen?
-
Dokument nr. 15:805 (2024-2025)
Innlevert: 08.01.2025
Sendt: 09.01.2025
Besvart: 15.01.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel
Hva vil statsråden gjøre for å fortsette med gjennomføring varierte og digitale eksamensoppgaver i høyere utdanning?
-
Dokument nr. 15:800 (2024-2025)
Innlevert: 08.01.2025
Sendt: 08.01.2025
Besvart: 15.01.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel
Mener statsråden det er useriøst at en nærmest samlet UH-sektor, forskningsinstitutter og studenter roper varsku om at regjeringens gjentagende kuttpolitikk får enorme negative konsekvenser for hele sektoren?
-
Dokument nr. 15:766 (2024-2025)
Innlevert: 05.01.2025
Sendt: 06.01.2025
Besvart: 14.01.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel
Kan statsråden forklare om det er noen logisk begrunnelse for at norske studenter er utelatt fra studiestøtte fra Lånekassen om de studerer ved Dartmouth College, i motsetning til de øvrige syv Ivy League-universitetene i USA, og vil statsråden be Lånekassen se på om også norske studenter som lykkes med å komme inn på Dartmouth College bør kunne motta studiestøtte, istedenfor å la dette være det eneste av de syv Ivy League-universitetene hvor man ikke kan motta studiestøtte for å studere?
-
Dokument nr. 15:741 (2024-2025)
Innlevert: 23.12.2024
Sendt: 23.12.2024
Besvart: 08.01.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel
Under regjeringen Solberg jobbet Kunnskapsdepartementet og Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) sammen for å etablere en arena for erfaringsutveksling og formidling av trussel- og risikoinformasjon i universitets- og høyskolesektoren.
Hva er status i dette arbeidet og hvordan involveres institusjonene?