Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:1051 (2024-2025)
Innlevert: 02.02.2025
Sendt: 03.02.2025
Til behandling

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Kan statsråden informere om hvordan IB-skolene og andre påvirkede aktører er blitt reelt involvert/hørt i prosessen med ny konverteringsordning for IB-karakterer, hvilke vurderinger som er gjort/ikke gjort om denne ordningen opp mot våre nordiske nabolands praksis, om statsråden mener at norske IB-elever vil komme dårligere ut enn i dag med den nye konverteringen, og om statsråden vil trekke i nødbremsen og utsette den nye ordningen inntil det er gjort en ny helhetlig gjennomgang som følge av de bekymringene som jeg adresserer?

Begrunnelse

Jeg viser til endringen som nå implementeres vedrørende konvertering av karaterer for elever som har gått på IB-linjer og søker på videre utdanning gjennom Samordna opptak. Det er en sterk bekymring blant IB-skolene og elevene som går på IB rundt den nye konverteringsordningen, som innebærer at IB-elever kommer mye dårligere ut enn tidligere. Bekymringen er at IB-elever i Norge blir klassifisert med lavere karakterer enn deres reelle prestasjoner skulle tilsi, og derfor blir straffet.

Jeg er blitt kjent med at IB-skolene i prosessen frem mot beslutningen ikke skal ha blitt involvert, kun orientert. Jeg er også blitt fortalt at IB-elever i Norge kommer dårligere ut fra denne konverteringsordningen enn det elever med tilsvarende prestasjonsnivåer i våre nordiske naboland gjør.

Det er stor uro knyttet til hva den nye ordningen vil bety for fremtiden for norske IB-elever og de norske IB-linjene.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig