Skriftlig spørsmål fra Trine Fagervik (Sp) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:1486 (2024-2025)
Innlevert: 06.03.2025
Sendt: 07.03.2025
Til behandling

Trine Fagervik (Sp)

Spørsmål

Trine Fagervik (Sp): Hurdalsplattformen slår fast at regjerningen vil legge til rette for at utdanningsinstitusjonen på Nesna kan bli et senter for desentralisert og distriktsrettet utdanning og forskning. Det er forventet at statsråden følger opp i sin styringsdialog med Nord Universitet.
Vil statsråden ta initiativ til et besøk til studiested Nesna for å bli kjent med studiestedet med de mest fornøyde studentene, videre høre om planene for det nasjonale senteret og følge opp Hurdalsplattformen i sin styringsdialog med Nord universitet?

Begrunnelse

«Landets mest fornøyde lærerstudenter befinner seg ved Nord universitet, studiested Nesna.» viser Studiebarometerets resultater. Det er ikke overraskende, men like fullt svært gledelig å se etter at Senterparti – AP gjenoppretta utdanningene ved studiested Nesna. Statsministeren sa i sin PK etter oppnevning av den nye Ap-regjeringa at Hurdalsplattformen ligger til grunn. Plattformen slår fast at regjerningen vil legge til rette for at utdanningsinstitusjonen på Nesna kan bli et senter for desentralisert og distriktsrettet utdanning og forskning. En slik etablering vil bidra til reetableringen av en fullverdig utdanningsinstitusjon på Nesna og styrke lærestedet for lokale, regionale og nasjonale mål om lik rett til utdanning.
Det er forventet at statsråden følger opp i sin styringsdialog med Nord Universitet. Opprettelse av studiesenter har bred støtte i befolkningen og både regionråd og Nordland fylkesting har i sine uttalelser bedt regjeringen prioritere en tildeling i revidert nasjonalbudsjett for opprettelsen av et slikt senter.
Det nasjonale senteret skal være et kompetansesenter og forskningsmiljø som skal utvikle og øke kunnskapen om desentralisert og distriktsretta utdanning og forskning som kan bidra til å opprettholde bosetting, verdiskaping og bolyst i hele landet.
Flere politiske styringsdokumenter og rapporter peker på desentraliserte studietilbud som viktige for sikring av kompetanse i distriktene. Distriktsnæringsutvalget ( NOU 2020:12), Demografiutvalget (2020:15) Generalistkommuneutvalget (2023:9). Dette fordi lokal kompetanseutvikling bidrar til å bevare bosetting, øke tilflytting og lokal verdiskaping. Oxford Research viser i sin rapport at tilgjengelige at utdanningstilbud er av grunnleggende betydning for utvikling av lokalt og regionalt næringsliv. Mangel på kompetanse beskrives som en betydelig barriere for utvikling i kommunene. Rapporten peker også på at det er for lite kunnskap om «gode grep og tiltak».
Det er i dag tverrpolitisk enighet om å sikre bosetting og vekst i alle deler av landet og et senter med et nasjonalt forsknings- og innovasjonsmiljø kan ivareta behov for kunnskap som kan bidra til å kvalitetssikre lokalt tilpassede utdanningsmodeller og vil være unikt i norsk sammenheng.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig