Sandra Borch (Sp): Regjeringen har besluttet at Nord-Norges nye universitetsmuseum skal ligge i Tromsø sentrum. Deretter har regjeringen gitt UiT Norges arktiske universitet og Statsbygg i oppdrag å gjennomføre en avklaringsfase og lage en rapport for oppstart av et forprosjekt (OFP-rapport) innen 15. august, dette i henhold til statens prosjektmodell.
Hvordan vil statsråden sørge for at det ikke blir et opphold mellom denne leveransen fra UiT og Statsbygg og forprosjektet, som da er neste steg i statens prosjektmodell?
Begrunnelse
Flere hensyn taler for raskest mulig framdrift for å få på plass et nytt universitetsmuseum i Nord-Norge.
For det første har Stortinget nylig behandlet Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport, der en av hovedkonklusjonene er at den norske majoritetsbefolkningen har et svært lavt kunnskapsnivå om samisk og kvensk historie, språk og kultur. I Innst. 30 S (2024-2025) går det fram et «flertallet deler kommisjonens syn på at økt kunnskap og kompetanse om urfolk og minoriteter, samt kjennskap til historien, vil være svært viktige bidrag til videre arbeid med forsoning». Norges arktiske universitetsmuseum er en av landets viktigste arenaer for formidling av samisk og kvensk språk, kultur og historie. Dagens lokaler for forvaltning og formidling svekker universitets muligheter til å levere på denne viktige oppgaven. God framdrift i museumsprosjektet i nord vil være et brudd med den minoritetspolitiske passiviteten som har preget og fortsatt preger det norske samfunnet, dokumentert og omtalt i Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport. I avslutningen av sin rapport minner Sannhets- og forsoningskommisjonen om at «i kjernen av forsoningen ligger at urfolk og nasjonale minoriteter er synlige».
For det andre haster det med å skape aktivitet og sikre kompetansen i den nordnorske byggenæringen, der det for tiden er svært lav aktivitet. NHO har uttrykt bekymring for at mange med høy og viktig kompetanse forsvinner ut av næringen eller ut av landet, og det gjør Norge svært sårbare når Forsvaret skal gjøre store investeringer i nord. En ringvirkningsanalyse fra NHO-foreningen EBA Nord-Norge viser at regjeringen i museumsprosjektet vil utløse 1000 nye årsverk i den nordnorske byggenæringen og ytterligere 1000 årsverk i sektorer som vil levere tjenester i anleggsperioden.
For det tredje er det allerede 20 år siden Riksrevisjonen slo fast at universitetsmuseet holder til i bygg som ikke gjør det mulig å forvalte og formidle Nord-Norges natur- og kulturhistorie etter lov og forskrift. Det er alvorlig at museet er tvunget til å oppbevare en samling av høy verdi, med mange uerstattelige gjenstander, i slike lokaler.