2.2.3 Generelle merknader fra Høyre
Komiteens medlemmer fra
Høyre viser til Høyres alternative budsjett for 2024, som
er omtalt i Innst. 2 S (2023–2024), og viser til sine merknader
der.
Disse medlemmer viser
til at Høyre i regjering gjennomførte en historisk satsing på samferdsel
i alle deler av sektoren. Disse medlemmer er
stolte av det store løftet regjeringen Solberg fikk til for å knytte
Norge bedre sammen og redusere avstandene. Allerede i det første
statsbudsjettet, statsbudsjettet for 2014, viste regjeringen Solberg
store ambisjoner for samferdselssektoren. Samferdselsbudsjettet
ble økt med 20,5 pst. fra saldert budsjett i 2013, en økning på
16,3 pst. Videre ble samferdselsbudsjettet doblet i perioden 2013–2021. Satsingen
har ført til kortere reisetid på jernbane og vei, økt konkurransedyktighet
for norsk næringsliv, flere togavganger, mer effektiv sjøtransport,
økt trafikksikkerhet, bedre tilrettelegging for kollektivtransport
og positiv byutvikling.
Disse medlemmer påpeker
at økte bevilgninger alene ikke er nok. Høyre har derfor i regjering
modernisert hele sektoren. Flere reformer har bidratt til mer konkurranse,
nytenkning og økt effektivitet. Disse medlemmer understreker
behovet for å fortsette dette arbeidet, slik at nye og bedre løsninger
kan tas i bruk til det beste for innbyggerne, næringslivet og samfunn. Det
overordnede og langsiktige målet i samferdselspolitikken er et transport-
og kommunikasjonssystem som er sikkert, fremmer verdiskaping i hele
landet og bidrar til omstilling til lavutslippssamfunnet.
Disse medlemmer viser
til at god infrastruktur gjør at næringslivet får varene sine raskere
frem. Gode veier og jernbane reduserer avstanden mellom folk, gir dem
som jobber på veien en tryggere arbeidshverdag og sikrer at folk
kommer seg dit de skal på en sikker måte. Disse
medlemmer vil fortsette satsingen på infrastruktur i Norge
og holde aktiviteten oppe i viktige riksveiprosjekter, samtidig
som det som er, blir tatt vare på.
Disse medlemmer viser
til Nasjonal transportplan 2022–2033 som ble lagt fram våren 2021. Disse medlemmer viser til at det i Stortinget
var bred tilslutning til totalrammen og prosjektporteføljen som ble
lagt fram. Disse medlemmer viser videre
til at det er tatt nye grep i denne planen for å få enda mer samferdsel
ut av hver investert krone, blant annet porteføljestyring. Det betyr
at prosjektenes omfang og rekkefølge kan endres i gjennomføringen
hvis det gir mer nytte for midlene. Det betyr også at virksomhetene
skal jobbe videre med prosjektene for å gjøre dem bedre.
Disse medlemmer viser
til at både samfunnsendringer og teknologiske endringer skjer raskt.
Den løsningen som er best i dag, er ikke nødvendigvis den beste
om ti år. Disse medlemmer mener derfor nettopp
porteføljestyring, og kontinuerlig optimalisering, er viktige nye
grep i ny Nasjonal transportplan. Transportvirksomhetene får et
større handlingsrom til hele tiden å forbedre og videreutvikle prosjektene,
til å velge de beste løsningene, og til å foreslå en annen rekkefølge
i gjennomføringen dersom nye forutsetninger gjør det mest gunstig.
På denne måten vil vi få mest mulig igjen for fellesskapets ressurser.
Disse medlemmer viser
til at det økonomiske handlingsrommet har blitt strammere, og at
det kommer til å fortsette også i årene framover. Reformene regjeringen
Solberg gjennomførte i regjering har gitt økonomisk handlingsrom
i samferdselssektoren. På veisiden har Nye Veier AS redusert kostnadene
med 51 mrd. kroner siden overtakelse, av dette er 6,3 mrd. kroner
(løpende) realisert i ferdigstilte prosjekter. På jernbanen kunne
konkurranse spart staten for store beløp. Det ble brukt 1 mrd. kroner
på å gjennomføre en ny organisering av sektoren, mens Jernbanedirektoratet
beregnet konkurranseutsettingen alene til å gi staten en gevinst på
12 mrd. kroner. Som følge av pandemien og lavere passasjervekst
enn ventet, er trafikkavtalene reforhandlet og tallet ser annerledes
ut, men reformen har fortsatt spart staten for penger som heller
kan brukes på økt utbygging og vedlikehold. Disse
medlemmer beklager sterkt at arbeidet med å modernisere sektoren
er stanset og delvis reversert av regjeringen Støre. Disse medlemmer er også forundret over
at regjeringen i dagens økonomiske situasjon frivillig gir fra seg
økonomisk handlingsrom ved å reversere flere av reformene, og velge
dyrere løsninger.
Disse medlemmer viser
til at det på tross av den historiske samferdselssatsingen regjeringen
Solberg har levert, fortsatt er utfordringer på både vei og bane
flere steder i landet. Det er behov for å fortsette å bygge ny infrastruktur
for å utvikle viktige transportkorridorer og legge til rette for
vekst og utvikling i hele landet, samtidig som arbeidet for å redusere
vedlikeholdsetterslepet må fortsette. Disse
medlemmer mener derfor vi må fortsette arbeidet med å løfte
kvaliteten og sikkerheten i transportsystemet.
Vei
Disse medlemmer mener
veiene våre er livsnerven i folks hverdag og avgjørende for næringslivets konkurranseevne.
Gode transportløsninger er en forutsetning for at folk skal kunne
leve, bo og jobbe i hele landet. Disse medlemmer viser
til at det i perioden 2013–2021 ble åpnet mer enn 800 km ny vei,
og at reisetidene er betydelig redusert på flere veistrekninger:
Reisetiden mellom Ålesund og Oslo er redusert med to timer, og på
strekningene E6 Oslo–Trondheim og E18 Oslo–Kristiansand er reisetiden
redusert med nærmere halvannen time. Nye veier med høy standard
øker også trafikksikkerheten, den nye motorveien mellom Kristiansand
og Grimstad har redusert antallet ulykker med 82 pst. i løpet av
tolv år med drift.
Disse medlemmer viser
videre til at selv om det er bevilget historisk mye til veibygging
siden 2013, er det fortsatt behov for oppgradering av veinettet
i Norge. Disse medlemmer mener det er
en styrke for Norge at vi har bosetting i hele landet. Det krever
samtidig at det bygges infrastruktur for å knytte landet sammen,
det er avgjørende for at folk og varer skal komme raskt frem og
trygt hjem. Derfor vil disse medlemmer ruste opp
vei, jernbane, havner og flyplasser, og samtidig bygge mer nytt.
Disse medlemmer mener
det er viktig å ta vare på det man har. Disse
medlemmer viser til at vedlikeholdsetterslepet på riksvei
ble redusert for første gang i 2015, og at regjeringen Solberg siden
reduserte etterslepet hvert år. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg også tok viktige grep for å løfte vedlikeholdsarbeidet
på fylkesvei. I Nasjonal transportplan 2022–2033 ble det for første
gang tatt et nasjonalt krafttak for fylkesvei siden den rød-grønne
regjeringen overførte en rekke veistrekninger til fylkeskommunene
i 2010 uten at de fulgte med midler. Satsingen kommer i tillegg
til det fylkeskommunene får gjennom det ordinære inntektssystemet,
og tilskuddet skal fordeles til fylkeskommunene med utgangspunkt
i vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene. Fylkeskommunene skal
selv prioritere veier til tilskuddsordningen, og det stilles krav om
egenandel som minst tilsvarer den statlige delen.
Jernbane
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg gjennomførte tidenes satsing på utbygging
og modernisering av jernbanen, med passasjeren i sentrum. Jernbanereformen
utgjør sammen med prioriteringen av utbygging og vedlikehold, den
største satsingen på norsk jernbane på over 50 år. Disse
medlemmer merker seg at det har bidratt til et bedre togtilbud.
Siden SJ Norge, Go-Ahead og Vy Bergensbanen tok over driften av
de konkurranseutsatte jernbanestrekningene, har det kommet rundt
200 nye avganger per uke. Tilbudsforbedringene er en direkte følge
av konkurransene. At frekvensen øker, er et viktig element for å
gjøre tilbudet mer attraktivt for de reisende.
Disse medlemmer viser
til at jernbanereformen både bidro til et bedre togtilbud for passasjerene, og
at staten fikk mer jernbane for hver krone som ble brukt på sektoren. Disse medlemmer ønsker at flere jernbanestrekninger
skal åpnes for konkurranse. En mer åpen jernbanesektor med mer konkurranse
er et gode for brukerne av jernbanen, som får et billigere og bedre
tilbud. Samtidig sparer staten penger som igjen kan investeres i
sårt trengt fornying og opprustning av jernbanen.
Byområder
Disse medlemmer viser
til at bevilgningene til kollektiv, sykkel og gange i storbyene
ble mer enn femdoblet under regjeringen Solberg. Tilskuddet til
store kollektivprosjekter i de fire største byene ble i 2019 økt fra
50 til 66 pst. I tillegg til oppfølging av eksisterende byvekstavtaler,
legges det i NTP 2022–2033 til rette for å inngå byvekstavtaler
for de fem mindre byene. Det ble i tillegg etablert en ny fireårig
tilskuddsordning for fem mindre byområder. Gjennom bompengeavtalen
fra 2019, er de statlige midler til de større byområdene økt for
å redusere bompengebelastningen og for å sikre bedre og billigere
kollektivtransport. Disse medlemmer mener
det er viktig å styrke, ikke svekke, kollektivtransport, sykkel
og gange i tiden som kommer.
Luftfart
Disse medlemmer viser
til at et tilstrekkelig flyrutetilbud til akseptable priser og et
landsdekkende nett av lufthavner er viktig for at folk både skal
kunne bo og arbeide i hele landet og ha tilgang til sykehus, offentlige
myndigheter og andre viktige institusjoner. Disse medlemmer understreker
at det desentraliserte lufthavnnettet, som inkluderer en rekke mindre
lokale lufthavner, ofte kalt kortbanenettet, og ordningen med offentlig
kjøp av flyruter (FOT), er viktige virkemidler i den forbindelse.
Disse medlemmer viser
til Avinor-modellen og hvor viktig den er for norsk luftfart. Avinor
og øvrige lufthavner må derfor sikres nødvendig forutsigbarhet og
inntektsgrunnlag. Modellen er blant annet truet som følge av regjeringens
endringer i avgifter og kvoteregler for taxfree, noe som svekker
inntektsmulighetene luftfarten er gjort avhengig av.
Disse medlemmer viser
til at både flyselskap, flyprodusenter og andre aktører i den internasjonale luftfartsnæringen
bør få insentiver til endring for å gjøre luftfarten grønn. Disse medlemmer peker på at tilpasninger
av avgiftssystemet er et viktig virkemiddel for å tilrettelegge
for grønn luftfart. Disse medlemmer er
opptatt av at Norge kan bli en arena for testing av grønn luftfart.
Sjøtransport
Disse medlemmer mener
det er viktig å legge til rette for en konkurransedyktig og miljøvennlig
sjøtransport. Disse medlemmer viser
til at Norge er verdensledende på miljøteknologi i maritim næring,
og mener det er viktig at staten bidrar med å legge til rette for
utslippsfrie løsninger langs kysten. Disse
medlemmer viser til at offentlige kjøp av ferje- og hurtigbåttjenester
er et av flere virkemidler som gir resultater. Utviklingen av fremtidens
ferjer med utslippsfrie energibærere er også et eksempel på at offentlige
kjøp kan bidra til å skape arbeidsplasser i tillegg til å drive
frem ny teknologi som i neste omgang kan gi oss konkurransefortrinn
og eksportmuligheter. Disse medlemmer viser
til at båter og skip blir stadig større, blant annet for å sikre
et godt alternativ til gods på vei. Et viktig arbeid i den forbindelse
er å utbedre både farleder og innseilinger til viktige havner, slik
at de blir dypere, tryggere og bedre.
Grønn omstilling
Disse medlemmer viser
til at utslippene gikk ned med ni pst. i perioden 2013–2021, til
tross for stor vekst i både antall innbyggere og i den norske økonomien.
Regjeringen Solberg startet et grønt skatteskifte med en gradvis
og forutsigbar opptrapping av CO2-avgiften til 2 000
kroner per tonn CO2 i 2030, la til rette for en rask
omstilling av transportsektoren både for elbiler og grønn skipsfart,
økte bruken av avansert biodrivstoff, opprettet Nysnø, Klimasats
og lanserte Langskip-prosjektet for CO2-fangst og -lagring.
Disse medlemmer viser
til at ny teknologi og alternative drivstoff tas i bruk i transportsektoren,
og stadig flere går, sykler eller benytter kollektivtrafikk, særlig
i byområdene, noe som bidrar til lavere utslipp fra transportsektoren. Disse medlemmer mener svaret ligger i
å ta i bruk mulighetene teknologi og digitalisering gir for bedre
transportløsninger, ikke i å begrense innbyggernes bevegelsesfrihet. Disse medlemmer vil legge til rette for
at det skal være attraktivt å velge kjøretøy med nullutslippsteknologi
også i årene framover.
Teknologi
Disse medlemmer er
opptatt av at teknologiutviklingen gir enorme muligheter i samferdselssektoren. Ny
teknologi og nye løsninger kan gi økt bevegelsesfrihet til alle,
samtidig som kostnadene, utslippene, ulykkene og køene kan reduseres. Disse medlemmer viser til at regjeringen
Solberg allerede i Nasjonal transportplan 2018–2029 lanserte høye
ambisjoner om innføring av ny teknologi i transportsektoren. Gjennom
de siste årene har det vært gjennomført en rekke tiltak og satsinger
som legger til rette for bedre bruk av intelligente trafikksystemer,
autonome løsninger og annen ny teknologi i transportsektoren der
det gir bedre kapasitetsutnyttelse, økt trafikksikkerhet og et bedre
tilbud til de reisende. Denne satsingen er forsterket gjennom Nasjonal
transportplan 2022–2033, hvor det legges økt vekt på å få utviklet
digitale løsninger som bidrar til å understøtte transportsystemets
funksjon.