1.2.4 Merknader fra Rødt
En vei ut av krisa
Komiteens medlem fra Rødt mener
det er riktig at regjeringa legger nye milliarder på bordet for
å avhjelpe situasjonen som er skapt av pandemi og strømpriskrise.
Dette medlem mener at de
foreslåtte tiltakene i det store og hele handler om akutt og kortvarig
krisehjelp, men at det ikke er tilstrekkelig nesten to år inn i pandemien.
Nå er tiden for å gjenreise samfunnet etter korona, og det er derfor
ikke nok å bare dytte helsevesenet, kultursektoren, kommunene og
næringslivet over nok en kneik, hvis de kneler på den andre siden. Dette medlem mener
vi trenger kraftfulle tiltak som bygger opp beredskap i sykehusene,
styrker velferden, lar kulturen blomstre og sikrer rekruttering
til alle bransjene som har mista folk gjennom mange runder med permittering
og nedstenging.
Rødt krever permanent
bemannings- og lønnsløft i velferden, rausere rammer for kulturlivet
og at kommunene får mer midler til å støtte lokalt næringsliv. Og
det må sikres at pengene kommer fram, slik at milliardene som nå
betales ut, ikke går til overskudd, utbytte og bonuser, slik vi
har sett mange eksempler på tidligere.
Dette medlem foreslår en
ytterligere styrking av regjeringas foreslåtte tiltakspakke med
til sammen 14,5 mrd. kroner, viser til nærmere omtale av de enkelte
bevilgningsendringene under, og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
320
|
|
Norsk
kulturråd
|
|
|
72
|
Kunstnerstipend
m.m., kan overføres,
økes med
|
35 000 000
|
|
|
fra
kr 258 850 000 til kr 293 850 000
|
|
325
|
|
Allmenne
kulturformål
|
|
|
77
|
(Ny)
Stimuleringsmidler til kultur, frivillighet og idrett ifb. covid-19,
bevilges med
|
2 420 000 000
|
553
|
|
Regional-
og distriktsutvikling
|
|
|
68
|
(Ny)
Kommunal kompensasjonsordning til lokale virksomheter,
bevilges med
|
1 000 000 000
|
571
|
|
Rammetilskudd
til kommuner
|
|
|
60
|
Innbyggertilskudd,
økes med
|
2 202 450 000
|
|
|
fra
kr 143 991 149 000 til kr 146 193 599 000
|
|
572
|
|
Rammetilskudd
til fylkeskommuner
|
|
|
64
|
Skjønnstilskudd, kan nyttes under
kap. 571, post 64, økes med
|
1 250 000 000
|
|
|
fra
kr 412 000 000 til kr 1 662 000 000
|
|
840
|
|
Tiltak
mot vold og overgrep
|
|
|
70
|
Tilskudd
til voldsforebyggende tiltak mv., kan nyttes under post 21 og post
61
og kap. 858, post 1, økes med
|
159 500 000
|
|
|
fra
kr 131 412 000 til kr 290 912 000
|
|
846
|
|
Familie-
og oppveksttiltak
|
|
|
71
|
Utviklings-
og opplysningsarbeid mv., kan nyttes under post 21,økes
med
|
9 000 000
|
|
|
fra
kr 71 079 000 til kr 80 079 000
|
|
854
|
|
Tiltak
i barne- og ungdomsvernet
|
|
|
61
|
Utvikling
i kommunene, økes med
|
23 000 000
|
|
|
fra
kr 70 475 000 til kr 93 475 000
|
|
900
|
|
Nærings-
og fiskeridepartementet
|
|
|
85
|
(Ny)
Midlertidig kompensasjonsordning for foretak med stort omsetningsfall som
følge av koronapandemien, overslagsbevilgning, bevilges
med
|
725 000 000
|
1428
|
|
Enova
SF
|
|
|
50
|
Overføring
til Klima- og energifondet, økes med
|
250 000 000
|
|
|
fra
kr 4 134 013 000 til kr 4 384 013 000
|
|
1634
|
|
Kompensasjon
for inntektssvikt som følge av virusutbruddet
|
|
|
73
|
(Ny)
Lønnsstøtte til foretak rammet av smitteverntiltak, overslagsbevilgning,
bevilges med
|
6 100 000 000
|
1820
|
|
Norges
vassdrags- og energidirektorat
|
|
|
75
|
Stønad
til husholdninger for ekstraordinære strømutgifter,
overslagsbevilgning, økes med
|
12 000 000 000
|
|
|
fra
kr 5 500 000 000 til kr 17 500 000 000
|
|
5521
|
|
Merverdiavgift
|
|
|
70
|
Merverdiavgift,
reduseres med
|
400 000 000
|
|
|
fra
kr 360 530 000 000 til kr 360 130 000 000»
|
|
Koronaulikhet
Dette medlem viser til at
britiske Oxfam nylig la fram en rapport som viste at formuene til
verdens ti rikeste personer har doblet seg under den pågående pandemien,
samtidig som 160 millioner mennesker anslås å ha havnet under fattigdomsgrensa.
Her hjemme viser de årlige oversiktene over landets 400 rikeste
fra bladet Kapital at Norges 400 rikeste personer har økt sine formuer
med 20 pst. mellom 2019 og 2021, og at formuene til de ti rikeste
har økt med 58 mrd. kroner i samme tidsperiode, mange av disse innenfor
eiendoms- og dagligvarebransjen. Samtidig har hundretusenvis av
norske arbeidstakere mistet store deler av sin inntekt, og mange
småbedrifter innen blant annet serveringsbransjen og reiselivsbransjen
i distriktene har slitt tungt.
Dette medlem viser til at
koronapandemien også er en ulikhetskrise, og at politiske beslutninger
trolig har bidratt til å forsterke problemet. Siden våren 2020 har
Stortinget bevilget hundrevis av milliarder til tiltakspakker for
å bøte på konsekvensene av pandemien. Rødt har støttet ordninger
rettet mot ulike sektorer av norsk økonomi for å kompensere seriøse
bedrifter med stort inntektsbortfall, med mål om å redde arbeidsplasser.
Stortinget har imidlertid stilt for få krav til eiere av bedrifter
og eiendom som betingelse for å få ta del i statlig krisehjelp.
Det kan ha bidratt til større potensial for misbruk og økt mulighet
for privat berikelse.
Hvis noen aktører
sitter igjen med urettmessig statsfinansiert fortjeneste, må det
være i både næringslivets egen og samfunnets interesse å rette opp
i etterkant. Dette
medlem foreslår derfor at det nedsettes et utvalg som skal
undersøke de fordelingsmessige effektene av koronapandemien, og
deretter presentere mulige tiltak, slik at Stortinget kan rette
opp i skjevheter som har oppstått. Dette kan være forslag om heving
av satser for ulike sosiale ytelser for de med dårlig råd, eller innføring
av særskatter på utbytte, overskudd og liknende for eiere og selskaper
i sektorer som har gått med urimelige overskudd som en konsekvens
av pandemien. Det kan for eksempel være aktuelt å utrede innføringen av
en særskatt på overskudd for store kommersielle eiendomsutleiere,
etter mønster av den eksisterende ekstraskatten finansselskap allerede
betaler.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette ned et offentlig utvalg som skal vurdere hvordan
koronapandemien påvirker ulikheten i samfunnet, følge med på økonomiske forskjeller
og opphopning av rikdom på grunn av krisen, og vurdere tiltak mot
ulikhet og urettmessig gevinst.»
Dette medlem viser
til skattereformen i 2016, der høyresida, Senterpartiet og Arbeiderpartiet
gikk sammen om å kutte skatten på overskudd i selskaper gradvis
fra 27 til 23 pst., og at regjeringen Solberg senere kuttet selskapskatten
med ytterligere ett prosentpoeng.
Dette medlem viser til at
det meste av selskapsskatten betales av selskap med store overskudd,
og mener det er feil å videreføre de store kuttene som har blitt gjennomført
de senere årene, og viser til at selskapsskatten er anslått å øke
statens inntekter med 4,4 mrd. kroner per prosentpoengs økning.
En økning av satsen, slik flere andre land har varslet, ville kunne
bidratt til at selskaper som går med store overskudd, i større grad
bidro til å betale for de enorme kostnadene som koronapandemien
har påført det norske samfunnet.
Dette medlem mener at skatteforliket
er en selvpåført tvangstrøye for den nye regjeringen, og viser til
at dersom man heller startet en forutsigbar opptrappingsplan for
skatten på selskapsoverskudd i årene framover – opp mot der den
lå da de rødgrønne partiene sist satt med makten – ville man kunne
finansiere store nye velferdsreformer som gratis tannhelse med god
margin allerede i løpet av inneværende stortingsperiode.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i revidert nasjonalbudsjett
2022 med forslag om økt selskapsskatt fra inntektsåret 2023.»
Kultur og frivillighet
Dette medlem viser til at
kulturbransjen i to år har vært svært hardt rammet av smitteverntiltak
og nedstenging av samfunnet som følge av pandemien, og at dette
vil sette varige spor også etter at smitteverntiltakene opphører.
Bransjen etterlyser forutsigbare rammer for arrangementsavvikling
og økonomiske støtteordninger for kulturarbeidere og kunstnere.
Dette medlem viser til at
både kompensasjonsordninga og stimuleringsordninga for kulturaktører
er rammestyrt til forskjell fra ordningene under for eksempel Næringsdepartementet.
Dette skaper bekymring blant aktørene i kultursektoren for avkorting
av støtten som blir gitt, og at de reelle behovene i bransjen med dette
ikke blir dekket. Dette
medlem deler denne bekymringen og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at kompensasjonsordningen og stimuleringsordningen
for kultursektoren blir regelstyrt.»
Dette medlem vil
understreke det positive i at regjeringa forlenger kompensasjonsordninga
i tråd med behovene spilt inn fra bransjen, men merker seg samtidig
at regjeringa vil avvikle stimuleringsordninga for kultursektoren
31. mars 2022. For dette
medlem fremstår dette som svært uheldig og uforståelig, da
det er rimelig å tro at kulturaktørene vil trenge stimuleringsmidler
i lang tid fremover. Like mye som akutt krisehjelp må Stortinget
bidra med mer langsiktige og forutsigbare ordninger som ikke bare
hjelper aktørene til å overleve denne akutte krisa, men også til
å leve videre etter pandemien. Flere aktører melder om bransjeflukt
og stor usikkerhet rundt rekruttering i fremtiden, og dette kommer
i tillegg til de som ikke har klart seg gjennom den pågående krisa.
Det er dette medlems klare
oppfatning at de ordinære ordningene rettet inn mot feltet må styrkes
og at staten må gjøre mer for å skape tryggere arbeidsforhold og
bedre betingelser for kulturaktører og kunstnere. Rødt foreslår
styrking av etablerte ordninger med 720 mill. kroner ut over regjeringens
forslag og 100 ekstraordinære arbeidsstipend til kunstnere som strakstiltak, men
mener det er presserende at regjeringen starter arbeidet med å ruste
opp sektoren på lang sikt.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen forlenge stimuleringsordningen for kulturaktører
til 1. august 2022. Etter dette vurderer Stortinget videre forlengelse
av ordningen sett opp mot andre tiltak.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med en plan for gjenreising og styrking
av kultursektoren etter pandemien.»
Dette medlem viser
til kompensasjonsordningen for frivilligheten og mener det er positivt
at regjeringen forlenger ordningen til juni. Samtidig opplever frivillig
sektor et stadig økende økonomisk press som følge av høye strømpriser,
noe som vil få konsekvenser for aktivitetsnivået om det får fortsette.
Frivilligheten huser svært viktige møteplasser for befolkningen
og betydelige beredskapslagre med livsviktig utstyr. Dette medlem mener
at innlemmelsen av frivilligheten i en strømstøtteordning må innrettes
slik at den treffer også lokallagene i frivilligheten hvis utgifter
til eide og leide lokaler står i fare for å stå i veien for annen
aktivitet.
Barn og familie
Dette medlem mener at støttetiltak
for sårbare grupper er en svært viktig del av pandemihåndteringen, og
foreslår å styrke disse ut over regjeringens forslag. Røde Kors
melder om at den foreslåtte reduksjonen i støtte til deres samtaletjeneste
og knappe ressurser til møteplasser for barn og unge kan gi kapasitetsproblemer
i møte med økte behov. Rødt foreslår å styrke dette arbeidet med
24 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
vi vet at partner- og familievold øker under pandemien, og at krisesentrene ikke
er tilgodesett i regjeringens krisepakke utover begrensede midler
til generelt informasjonsarbeid. Rødt foreslår å styrke bevilgningen
av krisesentrene med 100 mill. kroner og en pott til forebyggende
arbeid mot vold i nære relasjoner på 50 mill. kroner.
En jobb å gå tilbake til
Dette medlem viser til at
mange norske bedrifter har en anstrengt økonomisk situasjon etter
gjentatte runder med nedstenginger de siste to årene. Da regjeringa
annonserte nye smitteverntiltak i desember, inkludert skjenkestopp
i hele landet, førte det raskt til at titusenvis av norske arbeidstakere
mottok permitteringsvarsel og risikerte nok en periode med stort
inntektsbortfall. Dette
medlem viser til at partene i arbeidslivet, samt Rødt og andre
partier før jul advarte mot konsekvensene dersom ikke regjeringen
raskt innfridde kravet om å legge fram en lønnsstøtteordning som
kunne bidra til å holde flere i jobb.
Dette medlem mener det er
bra at regjeringen til slutt la fram et forslag til en slik ordning,
og viser til beregninger fra LO som anslår at annonseringen av at lønnsstøtteordningen
ville gjelde allerede fra desember, kan ha bidratt til at rundt
10 000 ansatte unngikk å bli permittert på tampen av året. Dette medlem mener imidlertid
det er problematisk at regjeringen foreslo at ordningen bare skal
vare i desember og januar, samt i en nedskalert versjon i februar.
Denne raske nedtrappingen kan etter dette medlems mening bidra
til at flere virksomheter allerede om kort tid vil se seg nødt til
å permittere sine ansatte framfor å ha råd til å holde dem i jobb
fram til omsetningen tar seg opp til mer normale nivåer. For å sikre
forutsigbarhet for de ansatte er dette medlem enig med det
justerte lovforslaget i det inngåtte forliket med Sosialistisk Venstreparti
om at ordningen ikke bør nedtrappes i februar, men foreslår også at
ordningen videreføres med samme betingelser fram til 1. mai.
Dette medlem understreker
at det vil gi en trygghet for ansatte i virksomheter som opplever
langvarig omsetningsfall, mens ordningen ikke vil bli benyttet av
virksomheter som opplever at situasjonen skulle bedre seg raskt
utover våren.
Dette medlem viser til egne
merknader og forslag i Innst. 116 L (2021–2022) om å forlenge lønnsstøtteordningen
ut april, og forslag om å øke bevilgningen til ordningen med 2,1
mrd. kroner.
En mer rettferdig kompensasjonsordning
for næringslivet
Dette medlem viser til at
regjeringas forslag om forlengelse av kompensasjonsordninga for
næringslivet inneholder flere forbedringer, sammenlignet med ordningen
slik den har fungert gjennom pandemien hittil, herunder at det foreslås
å kreve at selskaper som går med overskudd eller som vil dele ut
utbytte, må betale tilbake tilskuddet de har mottatt først.
Dette medlem mener det er
svært viktig for legitimiteten til de statlige støtteordningene
at misbruk avdekkes, og at det med flere krav også følger et større
behov for at det føres streng kontroll. Dette medlem mener derfor
det er bra at regjeringa foreslår flere bevilgningsøkninger bl.a.
til opprettelse av et støtteregister og til kontroll av ordningen,
også i årene som kommer.
Dette medlem viser til egne
merknader og forslag i Innst. 117 L (2021–2022) om ytterligere innstramminger
for å forhindre misbruk og privat berikelse, og forslag om å redusere
både maksimal støtte per måned og maksimal støtte et konsern kan
motta samlet, noe som innebærer et redusert bevilgningsbehov til
ordningen med 175 mill. kroner.
Staten skal ikke være en lånehai
Dette medlem viser til at
mange bedrifter gjennom pandemien har fått utsatt innbetaling av
avgifter og skatter for å komme seg over kneika, men at staten nå oppfører
seg nærmest som en lånehai. Dette medlem viser til at
regjeringa foreslår å redusere forsinkelsesrenten fra 8,5 pst. til
6 pst., som i kombinasjon med nye betalingsutsettelser anslås å
gi et provenytap for staten på 200 mill. kroner i 2022. På den annen
side anslår Finansdepartementet at staten i 2022 vil få inn 160
mill. kroner bare i renter på de utestående kravene. Selv om det
er viktig at bedrifter som sliter med å betale arbeidsgiveravgift
og merverdiavgift får utsatt sine krav, er dette medlem bekymret for
at renta på kravene fortsatt er for høy, og nye utsettelser uten
ytterligere lettelser i betingelsene bare forskyver problemet for
bedrifter som reelt sett ikke er i stand til å betale det de skylder.
Dette medlem viser til innspill
fra Regnskap Norge, som argumenterer for at grunnlaget for at staten krever
inn forsinkelsesrenter, ikke er til stede «dersom forsinkelsen er
framkalt ved forhold på fordringshaverens side». Siden statens innføring
av strenge smitteverntiltak, skjenkestopp mv. kan sies å være den
forutgående årsaken til bedriftenes behov for å benytte seg av muligheten
til utsatt innbetaling av skatt og avgift, mener Regnskap Norge
at innkreving av forsinkelsesrenter er både feilslått og urimelig,
og bidrar til at staten tjener penger på tiltak som staten selv
har iverksatt.
Dette medlem viser videre
til at departementet oppgir at om lag en tredjedel av de som er
omfattet av avdragsordningen, ikke har betalt innen betalingsfristen
i oktober og november, og dermed vil bli straffet med å bli kastet
ut av ordningen, og dermed pådra seg ytterligere forsinkelsesrenter,
med økt risiko for at bedriften ikke overlever. Dette vitner etter dette medlems mening
om at den eksisterende ordningen er uforholdsmessig streng, og at
det bør innføres mer lempelige betingelser for bedrifter som har
fått innvilget en rett til å betale utsatte krav i avdrag.
Forsinkelsesrenten
bør etter dette
medlems mening fjernes helt for perioden 15. januar til og
med 31. mars 2022. Det bør også gjennomføres en sletting av renter
som har påløpt på utsatte skatte- og avgiftsinnbetalinger under
pandemien, målrettet mot sektorer som har vært sterkest berørt av
statlige eller kommunale smitteverntiltak, slik som utelivet, reiselivsnæringa
og kulturbransjen.
Dette medlem mener det er
bedre for norsk økonomi at noe av gjelda slettes enn at disse regningene skal
knekke nakken på mange småbedrifter, og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om ikke å beregne forsinkelsesrenter på utsatte
skatte- og avgiftskrav for perioden 15. januar til og med 31. mars
2022.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at utestående rentegjeld på utsatte skatte-
og avgiftskrav slettes for bedrifter i sektorer som er rammet av
statlige eller kommunale smitteverntiltak.»
Kommunal støtte til lokalt næringsliv
Dette medlem viser til at
den kommunale kompensasjonsordningen har vært en viktig ventil som kommunestyrer
rundt om i landet har kunnet benytte for å kompensere lokale virksomheter
som er særlig hardt rammet av smitteverntiltak, og som ikke har
blitt tilstrekkelig dekket opp av andre ordninger, og mener at regjeringas
foreslåtte bevilgningsøkning i denne omgang bør dobles til 1 mrd.
kroner.
Bygge ut velferd og beredskap
Dette medlem viser til at
Helsedirektoratet tidligere i januar konkluderte med at hverken
kommunehelsetjenesten eller sykehusene vil klare å håndtere den forventede
omikronbølgen uten at det har negative konsekvenser for tilbudet
til innbyggerne, men at det bare er bevilget penger til sykehusene
i tiltakspakka. Dette
medlem registrerer at kommunene har fått garantier for å få
dekket koronarelaterte utgifter, men mener at for å kunne stå videre
i pandemien trengs det midler til å sikre forsvarlig drift i kommunehelsetjenesten.
Helsedirektoratet
peker på at kommunehelsetjenesten presses fra flere kanter; sykepleiemangelen
har økt, belastningen på fastlegene og legevakt har økt, helsesykepleierne
har økt antall forespørsler om konsultasjoner samtidig som mange
er tatt ut i TISK-arbeid og det er generelt et høyt sykefravær som
må kompenseres med innleie og overtid. Også i kommunehelsetjenesten medfører
koronaisolerte pasienter merarbeid.
Dette medlem ønsker på denne
bakgrunn å styrke kommunehelsetjenesten med en sum tilsvarende den
som er gitt til sykehusene pålydende 1,5 mrd. kroner fordelt på
blant annet følgende områder:
Styrking av skolehelsetjenesten
og helsestasjon
Dette medlem viser til det
faktum at nedstenging av skoler og omdisponering av helsesykepleiere under
pandemien har gått ut over barn og unge, og at man ser en stigende
trend i skolefrafall og psykiske problemer for denne gruppen. Helsesykepleierne
har også et stort etterslep etter å ha blitt omdisponert til TISK-arbeid
under pandemien både på helsestasjon og i skolen.
Sikre bemanning og drift i legevakt,
fastlegekontor, hjemmetjenesten og sykehjemmene
Dette medlem registrerer
at høyt sykefravær, ubesatte stillinger og i utgangspunktet tynn
grunnbemanning gjør disse tjenestene utsatt. Ved å bemanne opp i
pandemien for å møte økt arbeidspress og sykefravær blir tjenestene
mer robuste og kan drifte forsvarlig. Dette medlem viser til at
mange jobber ufrivillig deltid og bør få økt stillingene sine.
Oppdatering og kvalitetssikring
av Nasjonalt helsepersonellregister
Dette medlem viser til at
over 10 000 mennesker har registrert seg i nasjonalt helsepersonellregister,
men at bare et fåtall har fått tilbud om jobb. Tilbakemeldingene
fra arbeidsgiverne er at det er vanskelig å bruke og at det ikke
blir oppdatert eller kvalitetssikret. Det er dette medlems oppfatning
at registeret må oppdateres, kvalitetssikres og gjøres tilgjengelig
til å bli tatt i bruk av kommunehelsetjenesten for å sikre bedre
tilgang på personell.
Styrke kollektivtrafikken
Dette medlem viser til at
den fylkeskommunale kollektivtrafikken opplever store fall i billettinntekter under
pandemien, og mener det bør kompenseres lenger enn regjeringas forslag.
Å videreføre kompensasjonen ut juni gir et anslått bevilgningsbehov
på 650 mill. kroner ut over regjeringens forslag. Dette medlem mener regjeringa
må følge nøye med på situasjonen og ved behov følge opp med ytterligere
kompensasjon i revidert nasjonalbudsjett.
Strømpriskrisa
Dette medlem viser til Innst.
118 L (2021–2022), der Rødt foreslår å utvide strømstønadsordningen
betraktelig, for å sikre at alle i Norge har råd til å ha det varmt
nok i boligene sine, og til Innst. 122 S (2021–2022), der Rødt foreslår
å innføre en makspris på strøm på 35 øre/kWt, for å sikre en rimelig
pris på fellesgodet krafta er.
Dette medlem viser til at
regjeringens strømstønadsordning ikke har fungert etter sin hensikt.
Også den kompenserte strømregningen for desember 2021 har vært skyhøy
for svært mange, mens husholdninger med felles måler, som borettslag
og sameier, fortsatt ikke har mottatt støtte. De delene av næringslivet
som ikke har faste avtaler, faller helt utenfor ordningen.
Dette medlem viser til at
de høye og ustabile prisene kan bli den nye normalen. Gjennom to
nye eksportkabler, NordLink til Tyskland og North Sea Link til England,
har Norge blitt knyttet tettere til det europeiske strømmarkedet.
Når prisene er høye og ustabile i Europa, blir de følgelig høye
og ustabile også her hjemme. Viljen til demokratisk kontroll og
politisk regulering har vært svært begrenset. I kraftpolitikken
har et nesten samlet storting latt markedslovene bestemme.
Videre viser dette medlem til
Olje- og energidepartementets forarbeid til strømstønadsloven, Prop.
44 L (2021–2022), der det står at «den konsumprisjusterte spotprisen
på kraft i perioden 2010–2020 [var] 33 øre per kWt eksklusiv merverdiavgift
i gjennomsnitt.» Dette innebærer med andre ord at prishoppet denne
vinteren har vært svært stort, mye høyere enn normalprisen på 33
øre. Terskelen for støtte i regjeringens forslag er unormalt høy.
Dette medlem peker på at
produksjonskostnadene for strøm er svært lave i Norge. Olje- og
energidepartementet fastsatte nettopp konsesjonskraftprisen for
2022 til 11,57 øre/kWt, og den var 11,4 øre/kWt i 2021. Samtidig
har prisen for husholdningene oversteget 6,12 kr/kWt på det meste
– eksklusiv mva. og andre avgifter. Dermed har staten bare i 2021
fått nærmere 30 mrd. kroner i økte inntekter som følge av de høye
prisene, i form av økt utbytte og grunnrenteskatt.
Dette medlem er opptatt av
at vi må begrense overforbruk av strøm. Heller ikke markedet løser
dette problemet. Derfor må det innføres et toprissystem for strøm
for å begrense luksusforbruk. I kombinasjon med makspris kan toprissystemet
innrettes enten gjennom moms eller el-avgiften. For næringslivet
må det stilles egne krav til energieffektivisering.
Dette medlem viser til ENOVAs
støtteordninger for strømsparing, som er utilgjengelige for mange,
fordi inngangsprisen for å få støtte til tiltak er for høy, og fordi leietakere
ikke kan få støtte. Dette
medlem mener at Enovas styringsavtale må endres til å fokusere
mer på ENØK-tiltak, slik Rødt har foreslått i Dokument 8:37 S (2021–2022),
og foreslår derfor å øke støtten til Enova med 250 mill. kroner,
fordelt på en tilskuddsordning til lavinntektsgrupper, tilskudd
til solenergi i husstander, borettslag og sameier, og en tilskuddsordning
til oppgradering av eksisterende vannkraft, slik at vi kan utnytte
kraften fra elver som allerede er lagt i rør, bedre.