4.2 Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til
orientering.
Komiteen viser for øvrig
til partienes hovedmerknader i kapittel 1.2.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt slutter seg til økt arbeidsinnsats som hovedstrategi
for våre langsiktige utfordringer i den grad det innebærer å øke
sysselsettingen og inkludere flere i arbeidslivet og ikke går på
bekostning av velferdsytelser. Altfor mange, og altfor mange unge,
står utenfor arbeid og utdanning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at en del arbeidsplasser, blant annet i varehandelen, er truet
av automatisering. Disse
medlemmer er bekymret for at stadig flere ikke vil få ta del
i velstandsøkningen i samfunnet, og mener det trengs tydelige strategier
for å sørge for at gevinstene ved automatisering av arbeidet tilfaller
arbeidstakerne og ikke kapitaleierne og at vi i større grad deler
på arbeidet som må gjøres.
Disse medlemmer vil påpeke
at perspektivmeldingens retorikk på dette punktet fremstår selvmotsigende
– på den ene siden er man opptatt av at folk skal stå lenger i arbeid,
og på den andre siden fremhever man at automatisering vil frigjøre
arbeidskraft til andre oppgaver.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at utfordringen med strammere
statsfinanser ville vært vesentlig redusert dersom andelen unge
uføre hadde blitt redusert til nivået fra 2013. Å redusere antall
unge under 30 år på uføretrygd med 10 200 personer de neste ti årene,
om lag 1 020 personer per år, vil gi en besparelse på hele 5,6 mrd.
kroner årlig innen 2030. Regjeringen burde investere i dagens unge, framfor
dagens rikeste.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på at arbeidsledigheten
nå er svært høy, og at det er en fare for at den biter seg fast.
Det er p.t. over 200 000 registrerte arbeidsløse hos Nav, rundt dobbelt
så mange som før koronakrisen traff landet. Dette medlem vil vise til
at de som hadde minst fra før, er de som har blitt hardest rammet
av krisen – lavtlønte, unge og innvandrere. Dette medlem mener det må
føres en kraftfull og målrettet politikk for å rette opp de økonomiske
og sosiale skjevhetene etter krisen. Perspektivmeldingen overser
i for stor grad at konsekvensene av koronakrisen for sysselsetting
og fordeling også kan bli langvarige med mindre man aktivt motvirker
dette politisk.
Dette medlem mener offentlig
sektor må føre en mer aktiv sysselsettingspolitikk for å sørge for
arbeid til alle, og viser til at Sosialistisk Venstreparti blant
annet har foreslått en nasjonal jobb- og opplæringsgaranti i det
grønne skiftet, et nasjonalt jobbskapingsprogram og økte midler
til kommunene for å øke sysselsettingen tilpasset de oppgaver som
trengs å utføres lokalt. Hver arbeidsføre person som går arbeidsledig,
gir et stort tap både for enkeltmennesket og for samfunnet. Regjeringen
burde konsentrere seg mer om sysselsettingen enn om statsfinansene,
da økt sysselsetting av seg selv vil bidra til bedre statsfinanser.
Dette medlem mener det er
behov for å rette innsatsen inn mot unge mennesker, ettersom tapet
ved varig å falle utenfor jobb er særlig stort for denne gruppen,
både med tanke på livskvaliteten for dem det gjelder og for fellesskapet. Dette medlem peker
på at unge som mottar uføretrygd har økt hvert år under Solberg-regjeringens
ledelse. Mange som står utenfor, sliter med psykiske problemer,
og får for dårlig oppfølging. ABE-kutt i Nav og mangelfull satsing
på lavterskel psykisk helsehjelp og sykehusene har svekket muligheten for
oppfølging. Sosial dumping, midlertidighet og manglende seriøsitet
i arbeidslivet forsterker problemet med å inkludere unge i arbeidslivet
– i tillegg til å sette hele den norske modellen under press.
Dette medlem mener videre
regjeringens politikk for mer heltid har vært mislykket.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser
til at konsekvensene av produktivitetsvekst er at vi som samfunn
over tid blir rikere. Siden 1970 og fram til i dag har verdiskapingen
per årsverk mer enn doblet seg, og anslaget i meldingen er en ny
stor økning fram mot 2060. Disse medlemmer viser til
at meldingens basisforløp legger til grunn en årlig vekst i privat
forbruk per innbygger på 1,8 pst. i årene 2020–2060, i praksis en
videreføring av den betydelige private forbruksveksten per innbygger
på 2,0 pst. som fant sted i årene 1970–2020. Bakteppet for mange
av meldingens mange bekymringer om behovet for økt arbeidsinnsats og
offentlige finansers bærekraft i møte med bl.a. demografiske endringer,
er dermed en framtid der det private forbruket per innbygger er
forventet å vokse kraftig fram mot 2060, fra et allerede høyt nivå.
Disse medlemmer mener beregningene
viser at ressursene til å møte framtidens utfordringer finnes, men
at meldingen i altfor liten grad belyser det underliggende politiske
veivalget for hvordan denne økte rikdommen skal fordeles. Premisset
er at dagens skattenivå, som er et resultat av flere tiår med store
skattekutt, skal videreføres. Dermed utelukker man etter disse medlemmenes mening
i praksis framtidsscenarioer der skattesystemet brukes aktivt til
å omfordele ressurser fra de som i dag allerede forbruker mer enn
nok eller til å flytte ressurser fra ytterligere privat forbruk
til å styrke det offentlige tjenestetilbudet i takt med økende velferdsbehov.
Det påståtte behovet for å øke arbeidstilbudet i framtiden følger
etter disse medlemmers mening
ikke av de økte velferdsbehovene som meldingen beskriver, men av
premisset om at det er ønskelig å jobbe mer for å øke det private
forbruket mest mulig.
Disse medlemmer viser til
at avveiningen mellom arbeidstid og privat forbruk kommer til uttrykk
i meldingens framstilling av konsekvensene for norsk økonomi dersom
den ukentlige arbeidstiden gradvis reduseres ned mot 30 timer fram
mot 2060. Med en videreføring av dagens gjennomsnittlige arbeidstid,
vil fastlands-BNP øke med 89 pst. fram til 2060, mens veksten reduseres
til 52 pst. over dagens nivå i et scenario med arbeidstidsforkorting.
I beregningen øker i tillegg det årlige inndekningsbehovet i 2060
med i overkant av 8 prosentpoeng av fastlands-BNP, noe som medfører
at gjennomsnittlig skattesats på husholdningenes inntekter vil måtte
øke.
Disse medlemmer mener det
er bra at en slik beregning inkluderes i meldingen, fordi det synliggjør konsekvensene
av alternative politiske retningsvalg, men mener det er mindre bra
at finansminister Jan Tore Sanner til VG i forkant av framleggelsen
av meldingen gir et fullstendig karikert bilde av disse alternativene
når han advarer mot de som tar til ordet for kortere arbeidstid:
«En sekstimersdag
vil knekke velferden i Norge. Vanlige familier kan få 170 000 kroner
i redusert lønn, i tillegg kommer en skatteregning på om lag 40–50
tusen kroner i gjennomsnitt for familien.»
Disse medlemmer vil påpeke
at finansministerens framstilling insinuerer at norske familier
står overfor et regelrett valg mellom redusert levestandard i 2060
sammenlignet med i dag og redusert arbeidstid, men at det ikke er
det beregningen i meldingen faktisk viser. Sett fra dagens ståsted
vil realinntekten etter skatt til en gjennomsnittlig norsk familie
i 2060 – med meldingens egne forutsetninger – være over 60 pst.
høyere enn dagens nivå i basisforløpet. Det relevante spørsmålet
er etter disse
medlemmers mening om denne forventede velstandsveksten gir
tilstrekkelig handlingsrom til at en vanlig familie vil sitte igjen
med mer eller mindre enn i dag, selv med redusert arbeidstid og
økt skatt. For disse
medlemmer er det dermed tydelig at beregningene i meldingen
ikke viser at en sekstimersdag vil «knekke velferden», slik finansministeren
har hevdet, og de viser heller ikke at vi som samfunn ikke har råd
til en fortsatt styrking av standarden for de skattefinansierte
velferdstjenestene. Tvert imot viser tallene et vesentlig politisk
mulighetsrom for å prioritere ulike kombinasjoner av både styrket
skattefinansiert velferd og mer fritid i bytte mot en mindre økning
i privat forbruk.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Dokument nr. 15:1330 (2020–2021), der Rødt
ba Finansdepartementet beregne hva en gjennomsnittlig familie faktisk
vil sitte igjen med etter skatt dersom den ukentlige arbeidstiden
reduseres til 30 timer og skattene økes for å dekke inndekningsbehovet.
Resultatet er at dersom kortere arbeidstid realiseres, så lar dette
seg kombinere med om lag 25 pst. høyere realinntekt etter skatt enn
i dag. Eller sagt på en annen måte: Innføring av sekstimersdag vil
«koste» i overkant av halvparten av den forventede veksten i privat
kjøpekraft fram mot 2060.
Dette medlem viser til at
Rødt også har mottatt beregninger fra Finansdepartementet som viser
konsekvensene for realinntekt etter skatt dersom man viderefører
den historiske standardveksten de siste 25 årene innenfor offentlig
tjenesteyting fram mot 2060, som viser at den vil være nesten 50
pst. høyere etter skatt sammenlignet med dagens nivå. Det vil igjen
si: En fortsatt styrking av det offentlige velferdstilbudet vil
«koste» om lag en fjerdedel av den forventede veksten i privat kjøpekraft
fram mot 2060.
Dette medlem viser til at
den historiske tendensen er at produktivitetsvekst og økt velstand
har blitt tatt delvis ut i form av redusert arbeidstid. Om den økte velstanden
som meldingen beregner i årene framover ikke skal resultere i redusert
arbeidstid, vil det dermed innebære et brudd på denne trenden.
Dette medlem mener at det
er en svakhet med Perspektivmeldingen at den ikke bidrar til å belyse
mulighetsrommet for arbeidstidsforkorting i tiårene framover, og
viser til at Stortinget med NOU 1987:9A Arbeidstidsreformer ble
forelagt en grundig gjennomgang av de samfunnsøkonomiske konsekvensene
av flere ulike reformer for redusert gjennomsnittlig arbeidstid, herunder
redusert ukentlig arbeidstid, lengre ferie, redusert pensjonsalder
eller lengre fødselspermisjon.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram beregninger i statsbudsjettet for 2022
som synliggjør konsekvensene for en vanlig families realinntekt
etter skatt dersom ulike reformer for arbeidstidsreduksjon i de
kommende tiårene finansieres gjennom økt progressiv beskatning.»
Dette medlem viser
til at borgerlige regjeringer de siste 20 årene har kuttet nivået
for statens årlige skatteinntekter med mer enn 60 mrd. kroner. Meldingens basisforløp
beskriver konsekvensene dersom Norge fortsetter å føre høyresidepolitikk
også i tiårene som kommer, framfor å bruke skattesystemet til å
utjevne forskjeller og til å omfordele de nødvendige ressursene fra
privat til offentlig konsum i takt med økte behov innenfor eldreomsorg
og helse. Dette
medlem minner om at manglende skattefinansiering av det offentlige
velferdstilbudet ikke gjør at velferdsbehovene i befolkningen blir
mindre eller forsvinner, men bidrar til økt skjevfordeling og at
tilgangen til gode velferdstjenester i større grad blir avhengig
av tykkelsen på lommeboken til den enkelte.
Dette medlem mener det er
viktig at velferdstjenestene også i framtiden skal finansieres i
fellesskap gjennom skattesystemet, og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram beregninger i statsbudsjettet for 2022
som synliggjør konsekvensene for en vanlig families realinntekt
etter skatt dersom en styrking av standarden på det offentlige velferdstilbudet
i de kommende tiårene finansieres gjennom økt progressiv beskatning.»