6.1 Sammendrag
Utslipp av klimagasser
har bidratt til at den globale gjennomsnittstemperaturen har økt
med om lag 1 °C siden førindustriell tid. Dersom dagens globale
utslippstrend fortsetter, vil temperaturøkningen kunne bli opp mot
4 °C i 2100. Det vil kunne føre til stor smelting av isbreer, økt
globalt havnivå, mer tørke i tørre områder og hyppigere forekomst
av ekstreme værhendelser.
Klimautfordringen
er global. Utslipp av klimagasser har samme virkning uavhengig av
hvor de skjer. Frem til og med de første tiårene etter andre verdenskrig
var det industrilandene som stod for størstedelen av utslippene.
Nå kommer nær 70 pst. av utslippene i utviklingsland og fremvoksende
økonomier. Klimautfordringen kan derfor bare løses gjennom et bredt
internasjonalt samarbeid der alle land bidrar. I 2015 ble verdens
land enige om Parisavtalen. Avtalen har som ambisjon å holde den
globale temperaturstigningen godt under 2 grader, og tilstrebe å
begrense temperaturstigningen til 1,5 grader. Det vil kreve kraftige
reduksjoner i de globale utslippene og en rask og omfattende omstilling
i alle land og alle sektorer.
Klimautfordringen
krever et bredt sett av virkemidler. Den mest effektive tilnærmingen
er å sette en pris på utslipp av klimagasser slik at forurenser
må betale for negative virkninger. Når forurenser betaler, vil det
vri produksjon og forbruk i mer klimavennlig retning. I tillegg
kreves ulike former for direkte reguleringer og støtte til utvikling
av klimavennlig teknologi.
Anslag på hvilken
global karbonpris som er forenelig med Parisavtalens mål, spriker,
se drøfting i kapittel 6 i meldingen. I denne meldingen legges det
til grunn at global utslippspris på klimagasser må øke til 740 kroner per
tonn CO2-ekvivalent i 2025
og gradvis videre opp til 1 300 kroner i 2040 for at verden skal
kunne nå målet. Verden har til nå ikke kommet langt i å prise utslipp, men
de siste 15 årene har det vært en sterk vekst i andelen av de globale
utslippene som er priset. I dag finnes det over 60 nasjonale eller
regionale karbonprisingsinitiativer, fordelt på 46 land. Om lag
22 pst. av verdens utslipp er priset, og gjennomsnittsprisen er
rundt 18 kroner per tonn CO2.
Landenes bidrag
under Parisavtalen er langt fra tilstrekkelige til å bringe globale
utslipp ned til en bane som er i tråd med Parisavtalens mål. I løpet
av 2019 og 2020 varslet flere land at de vil revidere eller forsterke sine
mål. Norge har meldt inn et forsterket mål om å redusere utslippene
av klimagasser med minst 50 pst. og opp mot 55 pst. i 2030 sammenlignet
med nivået i 1990. Norge har allerede inngått avtale med EU om å
samarbeide om å redusere utslippene med 40 pst. i 2030, og regjeringen
ønsker å oppfylle også det forsterkede målet sammen med EU.
Norge har omfattende
virkemidler for å redusere utslippene av klimagasser. Over 80 pst.
av utslippene er dekket av sektorovergripende økonomiske virkemidler, som
klimagassavgifter og omsettbare utslippskvoter. Klimapolitikken
er strammet betydelig til under denne regjeringen. Nivået på klimaavgiftene
er økt, og i Meld. St. 13 (2020–2021) har regjeringen lagt frem
en plan med blant annet en gradvis økning av CO2-avgiften for ikke-kvotepliktige
utslipp til 2 000 2020-kroner i 2030. Samtidig er flere fritak og
lave satser opphevet slik at en større del av utslippene nå står
overfor samme pris. Det har gjort klimapolitikken mer kostnadseffektiv.
Politikken virker. I Norges siste rapport til FN anslås det at utslippene
av klimagasser uten de tiltakene og virkemidlene som er innført
siden 1990, ville vært over 40 pst. høyere enn de faktisk var i
2020. Norge bidrar i tillegg til betydelige utslippsreduksjoner
i andre land gjennom blant annet Klima- og skogprosjektet og støtte
til fornybar energi i utviklingsland.
Om lag halvparten
av norske utslipp, i hovedsak fra industri og petroleumsvirksomhet,
er omfattet av det europeiske kvotesystemet for bedrifter. Systemet
setter et tak på samlet utslipp fra de utslippskildene som omfattes.
Over tid vil det tvinge frem store utslippsreduksjoner på felleseuropeisk
nivå. For kvotepliktige utslipp har det ikke betydning for oppfyllelsen
av Norges klimaavtale med EU om utslippsreduksjonene faktisk skjer
i bedrifter lokalisert i Norge eller i EU.
Så langt har de
største utslippsreduksjonene i EU funnet sted i energiproduksjon.
Norge har tilnærmet ikke utslipp fra energiproduksjon i fastlandsøkonomien,
se figur 1.5 i meldingen. Vi har derfor ikke hatt en tilsvarende
nedgang i kvotepliktige utslipp. De største utslippene i kvotepliktig
sektor i Norge er i petroleumsproduksjon. Her er utslippene i tillegg
til kvoteplikt også ilagt en nasjonal CO2-avgift. Det innebærer en
høy samlet utslippspris, noe som gir selskapene sterke insentiver
til å redusere sine utslipp. Næringen har selv lagt frem omfattende
planer for å elektrifisere kraftforsyningen til sokkelen. Gjennom
støtten til Hyvind-prosjektet har myndighetene bidratt til muligheten
for å realisere planene. For øvrig ventes det frem mot 2050 et kraftig
fall i Norges petroleumsproduksjon på om lag 65 pst.
Gjennom avtalen
med EU har Norge et mål om å redusere ikke-kvotepliktige utslipp
med 40 pst. sammenlignet med 2005. Ikke-kvotepliktige utslipp utgjør
rundt halvparten av norske utslipp og kommer blant annet fra transport,
jordbruk og avfall. Nesten 70 pst. av disse utslippene er ilagt
CO2-avgift. Dette er høyt
i internasjonal sammenheng. Det er også innført kraftige subsidier
for å fremme overgang til null- og lavutslippsteknologier i transportsektoren.
Særfordelene i avgiftssystemet (skatteutgiftene) for elbiler er
beregnet til 12,4 mrd. kroner i 2019, og bidro til at over 40 pst.
av alle nye personbiler dette året var elbiler. Norge har færre
lett tilgjengelige muligheter til å redusere ikke-kvotepliktige
utslipp enn resten av Europa, og kostnadene ved ytterligere utslippsreduksjoner
er høye. Det henger blant annet sammen med at vi i stor grad bruker
strøm basert på vannkraft til oppvarming av bygg, mens EU varmer
opp sine bygg med fossile brensler. Norge har også større utslipp
i trafikksektoren enn gjennomsnittet i EU, se figur 1.5 i meldingen.
Reduksjonen i verdens
naturmangfold skjer langt raskere enn før. I dag trues mangfoldet
av blant annet avskoging, mer intensivt jordbruk, nedbygging, overutnyttelse
av enkelte ressurser, spredning av fremmede arter og klimaendringer.
Omtrent 15 pst. av landområdene og 7 pst. av havområdene i verden
er vernet. Det er ikke tilstrekkelig til å opprettholde naturmangfoldet. Forvaltningen
av vernede områder er også mangelfull. Høsten 2021 skal det vedtas
et nytt globalt rammeverk under FNs konvensjon om biologisk mangfold.
Tilstanden i norske
økosystemer er samlet sett relativt god. Likevel bidrar arealinngrep
og arealbruksendringer til at viktige økosystemer forringes. De
nasjonale målene for naturmangfoldet i Norge er at økosystemene
skal ha en god tilstand og levere økosystemtjenester, at ingen arter
og naturtyper skal utryddes, og at utviklingen for truede og nær
truede arter og naturtyper skal bedres. Et representativt utvalg
av norsk natur skal bevares for kommende generasjoner. For å nå målene
arbeider regjeringen med blant annet å fastsette forvaltningsmål
for økosystemer, styrke vannforvaltningen, bevare myr, bekjempe
utryddelse av arter samt verne naturområder.
Luftforurensning
fører til tap av leveår og redusert helsetilstand. Globalt er luftforurensning
i byer og tettsteder et alvorlig miljøproblem. I Norge er helseskadelig luftforurensning
redusert det siste tiåret, men det er likevel en utfordring en del
steder. Lavere utslipp av partikler fra biler og utskifting av gamle
vedovner har bidratt til forbedringen. I tillegg har omfanget av
langtransportert luftforurensning gått ned. Tiltak gjennomført under
Gøteborgprotokollen og tidligere internasjonale avtaler har gitt
vesentlige utslippsreduksjoner i Europa, og følgelig også betydelige
reduksjoner i forurensningsbelastningen i Norge.
Kjemiske stoffer,
og særlig miljøgifter, kan virke negativt inn på miljøet og på menneskers
helse. Bedre håndtering av avfall fører til at utslipp av både miljøgifter
og klimagasser fra avfallsbehandling går ned. I dag samles 99 pst.
av det farlige avfallet i Norge inn. Det er også inngått en avtale
mellom myndighetene og aktører i matkjeden mot matsvinn. Målet for
avtalen er å halvere matsvinn innen 2030 i tråd med bærekraftsmålene.
Marin plastforsøpling
og spredning av mikroplast er et raskt økende globalt miljøproblem.
Under bærekraftsmålet om liv i havet skal marin forsøpling forebygges
og reduseres innen 2025. I 2017 ble det etter forslag fra Norge
under FNs miljøforsamling enighet om på sikt å stanse tilførsler
av plastavfall til havet.
Regjeringen vil
legge frem en nasjonal strategi for sirkulær økonomi. Strategien
skal bidra til å beskytte miljøet, redusere klimagassutslipp, sikre
bærekraftig produksjon og konsum i tråd med bærekraftsmål 12 og bidra
til å styrke konkurranseevnen for norsk næringsliv.
Klimaendringer
gir fysiske endringer i miljøet, med blant annet mer flom, overvann
og jord- og steinskred. Arbeidet med å redusere klimagassutslippene
må gå hånd i hånd med å avdekke og redusere klimarisiko. Arbeidet
med å håndtere klimaendringer og klimarisiko er sektorovergripende.
Regjeringen arbeider
for at arealplanleggingen i kommunene skal forebygge tap og skader
som følge av blant annet flom og skred. Naturskadeforsikringsordningen
er endret med tanke på bedre sikring av skadelidte som opplever
tap av hus eller fritidshus som følge av naturskade. Veiledere for
samfunnsøkonomiske analyser vil bli gjennomgått for å sikre at klimarisiko
er tilstrekkelig ivaretatt. Videre mener regjeringen at store norske
virksomheter bør rapportere om klimarisiko, slik Klimarisikoutvalget
anbefalte, og har selv arbeidet med å utvikle oversikt over klimarisiko
i selskaper der staten er eier. Det tas hensyn til klimarisiko i
forvaltningen av Statens pensjonsfond utland (SPU). Regjeringen vil
stille krav til at selskapene synliggjør klimarisiko i sine utbyggingsplaner.
Det vises til meldingens kapittel 6 for nærmere omtale.