8.1 Sammendrag
Utsiktene for offentlige
finanser fremover tydeliggjør at bedre ressursbruk og omprioriteringer
innenfor budsjettene må til for at vi kan fortsette å utvikle velferdssamfunnet.
Regjeringens svar på koronakrisen går i samme retning som de langsiktige
strategiene: Vi må skape mer og inkludere flere. I Perspektivmeldingen 2017
ble det presentert to hovedgrep som Stortinget også sluttet seg
til: Vi må få flere i arbeid, og vi må bruke ressurser mer effektivt.
Disse ligger fast. Bedre bruk av ressursene i økonomien, og særlig
av arbeidskraften, vil legge til rette både for økonomisk vekst
og for mer bærekraftige offentlige finanser slik at vi kan opprettholde gode
velferdsordninger og et konkurransedyktig næringsliv. Samtidig må
vi sørge for at velstandsveksten når frem til alle, og at klimamålene,
bærekraftsmålene og andre samfunnsmål nås.
Kapittel 8 i meldingen
omtaler strategiene som utgjør fundamentet for bærekraftige offentlige
finanser: God ressursbruk, et vekstfremmende skattesystem og ansvarlige
rammer for statsbudsjettet. Strategiene for god ressursbruk utdypes
videre i de påfølgende kapitlene. De omhandler mer effektiv bruk
av arbeidskraften ved å øke sysselsettingen og ulike innganger til
mer effektiv offentlig ressursbruk, se figur 1.7 i meldingen.
Det er over mange
år gjennomført politikk og reformer som øker økonomiens og velferdssystemets
tilpasningsevne og bærekraft. De senere årene har regjeringen gjennomført
samferdselsreformer, kommunereform og en avbyråkratiserings- og
effektiviseringsreform (ABE). Pensjonsreformen er tatt videre i
offentlig sektor, og ny offentlig tjenestepensjon ble vedtatt våren 2019.
Når handlingsrommet
i budsjettene avtar, må vedtatte planer, nye satsinger og uforutsette
utgifter i stadig større grad dekkes inn gjennom effektivisering
og reduksjon i andre utgifter. Det kan over tid også bedre den økonomiske
vekstevnen og gi et mer bærekraftig velferdsnivå. Offentlige utgifter
kan ikke beslaglegge en stadig større del av økonomien.
Det store potensialet
som ligger i god ressursbruk, kan illustreres i ulike scenarioer.
Scenarioene er fremskrivinger av økonomien for å belyse konsekvensene
av ulike hendelser og valg, og er ikke ment som prognoser. Tilstandene
som beskrives i scenarioene, vil kunne være krevende å oppnå i praksis.
Det vil blant annet kreve betydelige endringer i virkemiddelbruk,
noe som nødvendigvis tar tid å utrede og gjennomføre.
Økt sysselsetting
gir både økte skatteinntekter og i mange tilfeller reduserte trygdeutgifter,
og er derfor særlig gunstig for å styrke velferden og bedre budsjettbalansen.
Det er også viktig for den enkelte som kommer i jobb. Dersom vi
for eksempel de neste ti årene klarte å få flere uføre over i arbeid
slik at forskjellen mellom norsk og svensk uføreandel ble redusert
til det halve, ville vi fått 80 000 flere i jobb og 44 mrd. kroner
i økt handlingsrom om ti år. Gitt en innfasing hvor antall sysselsatte øker
jevnt år for år vil det si at handlingsrommet i budsjettet øker
med 4,4 mrd. kroner årlig. Hvis vi klarte å redusere forskjellen
i sykefraværet mellom Norge og Sverige med to tredjedeler, ville
det gitt anslagsvis om lag 20 000 flere i jobb og 20 mrd. kroner
mer i handlingsrom om ti år. Dersom hver fjerde som i dag jobber
deltid kom over i heltidsstilling, ville det tilsvart en økning
i sysselsettingen på om lag 70 000 personer kommende tiårsperiode.
Det ville ha styrket handlingsrommet i budsjettet med 30 mrd. kroner
om ti år. Økt sysselsetting blant innvandrere – for eksempel ved
at gapet mellom andelen sysselsatte i majoritetsbefolkningen og innvandrere
fra landgruppe 3 reduseres med en tredjedel – ville gitt i overkant
av 20 000 flere sysselsatte og 10 mrd. kroner i økt handlingsrom
om ti år.
Offentlig sektor
håndterer en stor del av ressursene i det norske samfunnet. Gjennom
ABE-reformen hentes den forventede gevinsten av produktivitetsforbedringer hvert
år ut av budsjettene til statlige virksomheter. Dette betyr ikke
at jobben med mer effektiv ressursbruk er ferdig. Det må legges
til rette og arbeides systematisk for at produktivitetsgevinstene
faktisk skal oppstå. Potensialet for effektivisering på andre områder
må også vurderes. Svak produktivitetsutvikling over tid kan indikere
et uutnyttet potensial for billigere og mer effektiv utbygging av
statlige investeringsprosjekter. Med utgangspunkt i hva som ble
investert i bygg i statlig sivil sektor, vei (utenom Nye Veier)
og jernbane i 2020, ville en gradvis effektivisering på 15 pst.
over en tiårsperiode tilsvare en årlig innsparing på om lag 0,5
mrd. kroner. Realisering av slike effektiviseringsgevinster vil
imidlertid kreve langsiktig målrettet innsats. Beregninger viser
også et stort potensial i kommunal sektor. Dersom kommunene stiller
samme krav til økt effektivitet som statlige virksomheter, tilsvarende
1/2 pst. av driftsutgiftene hvert år, kan de innenfor egne budsjetter
frigjøre 1,4 mrd. kroner årlig som de kan omdisponere til andre
formål og tiltak. Effektiv bruk av midlene over statsbudsjettet
kan gi et viktig bidrag til økt handlingsrom, selv om tallene er
vesentlig mindre enn for tiltak som øker sysselsettingen. Tabell
1.1 i meldingen viser effekten ulike scenarioer kan ha på handlingsrommet
i offentlige finanser.
Et vekstfremmende
skattesystem og ansvarlige rammer for statsbudsjettet er grunnleggende
forutsetninger for å opprettholde sunne offentlige finanser. Skattesystemets
hovedoppgave er å finansiere offentlige tjenester og overføringer.
Samtidig vil de fleste skatter og avgifter påvirke økonomiske beslutninger
og ressursbruken i samfunnet, som hvor mye og hvordan vi arbeider,
investerer og sparer. Skattesystemet bør innrettes slik at det gir
minst mulig uheldige forstyrrelser på norsk økonomi. Det innebærer
at kostnadene ved beskatning holdes nede, og at det legges til rette
for at ressursene i samfunnet utnyttes effektivt. Siden skattereformen
i 1992 har prinsippene om brede skattegrunnlag, lave satser og likebehandling
av ulike investeringer, næringer, virksomhetsformer og finansieringsmåter vært
bærebjelkene. Regjeringen har redusert skattesatsene på selskapsoverskudd,
lønn, investeringer og sparing.
Skattesystemet
må fornyes og tilpasses endrede rammebetingelser og nye utviklingstrekk.
Det samlede skattegrunnlaget av lønn og pensjon svekkes som følge av
aldringen av befolkningen, og selskapsskattegrunnlaget er under
press internasjonalt. Regjeringen har iverksatt tiltak mot overskuddsflytting,
og ytterligere tiltak må gjennomføres for å møte utfordringene med
den digitaliserte økonomien. Skattereglene må sammen med trygde-
og overføringssystemet bidra til at det er lønnsomt å arbeide.
Vi bør utnytte
de beste skattegrunnlagene på en effektiv måte. Merverdiavgiften
bør være en generell avgift på forbruk, med få unntak, fritak og
reduserte satser. Regjeringen vil videreføre grunnrenteskatt for
petroleumsvirksomhet og vannkraftverk, slik at en stor del av avkastningen
fra utnyttelse av naturressursene tilfaller fellesskapet. Grønne
skattevekslinger, hvor økte miljø- og klimaavgifter muliggjør redusert
skatt på arbeid og verdiskaping, kan gi store gevinster. Mål og
forpliktelser om å bidra til å begrense klimaendringer og motvirke miljø-
og helseskader bør gjennomføres kostnadseffektivt og i tråd med
prinsippet om at forurenser skal betale. Videre har regjeringen
lagt frem prinsipper for et bilavgiftssystem som er bærekraftig
både for miljøet og statsfinansene fra 2025.
Solide statsfinanser
og god kontroll preger de norske statsbudsjettene. Handlingsregelen
har bred politisk tilslutning og setter rammer for den årlige bruken av
olje- og fondsinntekter. Vi har et oversiktlig budsjettsystem hvor
en samlet behandling av alle offentlige utgifter gir regjering og
Storting god mulighet til å styre den økonomiske utviklingen og
fordele ressurser i tråd med politiske mål.
I årene etter finanskrisen
erfarte mange land krevende budsjettsituasjoner og uønskede fordelingsvirkninger
av innsparingstiltak. Antakelig vil vi i mange land se lignende
problemer når kostnadene for tiltak i forbindelse med pandemihåndteringen
skal dekkes inn. I Norge er vi i den heldige situasjonen å ha en
buffer av oppsamlede petroleumsinntekter, men verdien av å bruke
midler nå må avveies mot verdien av å ha midlene til rådighet senere,
og det samlede omfanget av oljepengebruken må være forståelig og
godt.
En ansvarlig budsjettpolitikk
må ivaretas i tråd med handlingsregelen. Statsbudsjettene skal gi
god innsikt i virkninger av nye tiltak og i den forventede utviklingen i
inntekter og utgifter, slik at vedtak kan gjøres på et godt beslutningsgrunnlag.
Bindinger på fremtidige budsjetter skal begrenses, slik at det er
tilstrekkelig rom for omprioriteringer til å finansiere ny politikk
eller uventet reduksjon i handlingsrommet. Det viktigste vi kan
gjøre for å beholde og øke handlingsrommet er å få flere i arbeid
og bruke ressursene mer effektivt. Det vises til kapittel 8 i meldingen
for nærmere omtale.