2.2 Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til
orientering.
Komiteen viser for øvrig
til partienes hovedmerknader i kapittel 1.2.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt vil understreke at koronapandemien på den
ene siden har vist vår sårbarhet for en for stor avhengighet av
internasjonale forsyningskjeder og tydeliggjort behovet for nasjonal
beredskap i alt fra smittevernutstyr til arbeidskraft i primærnæringer
og industri. På den andre siden har det vist behovet for og muligheten
av mellomstatlig planlegging og samarbeid for å løse felles akutte utfordringer.
Disse medlemmer mener vi
nå ser gryende tegn til at det internasjonale økonomiske samarbeidet kan
blomstre. Det kommer konstruktive forslag fra blant annet Biden-administrasjonen
i USA og fra OECD. Regjeringen i USA har foreslått en global minimumsskatt
for selskaper, for å begrense skattekonkurranse mellom land, samt
tatt til orde for en internasjonal enighet om nasjonal beskatning
av multinasjonale selskaper, som kan sørge for at blant annet de
store teknologiselskapene betaler skatt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De
Grønne og Rødt vil fremheve at selv om det de senere årene
har vært tegn til svekket internasjonalt samarbeid, er det også
positive tendenser som både gir grunnlag for optimisme og anledning
for Norge til å være en pådriver for nye former for samarbeid.
Disse medlemmer mener Norge
bør være en pådriver for denne typen økonomisk samarbeid. Vi har en
gyllen mulighet til å spille en nøkkelrolle med et godt forhold
til USA, et nært forhold til EU, men evne til å føre en uavhengig
politikk. Blant oppgavene et samarbeid kan ta fatt på, er enighet
om et minimumsnivå for selskapsskatt og beskatning av multinasjonale
selskaper (særlig teknologiselskaper), en global formuesskatt, en skatt
på internasjonale valutatransaksjoner eller andre virkemidler for
å begrense unødvendige og spekulative kapitalstrømmer, en enighet
om beskatning av finansielle transaksjoner, et nytt internasjonalt
handelssamarbeid som sikter på å redusere klimagassutslipp fra handel
og motvirker oppbygging av ubalanser mellom land, land-for-land-rapportering,
en nødløsning for gjeldsslette, med mer.
Disse medlemmer forventer
at regjeringen vil støtte noe av dette siden den selv blant annet
peker på at overskuddsflytting mellom land kan svekke finansieringsgrunnlaget
for velferden, men er bekymret for at regjeringen er mer opptatt
av å beskrive problemer enn av å løse dem.
Disse medlemmer vil peke
på at grønn omstilling og redusert ulikhet nå står øverst på agendaen
hos både OECD og IMF. Videre har EU lansert en massiv gjenreisningsplan
etter koronapandemien med sikte på grønn omstilling og sosial bærekraft. Disse medlemmer vil
understreke at dette er et tydelig linjeskift fra disse organisasjonene,
som i lang tid var pådrivere for deregulering, liberalisering av
handel og kapitalstrømmer og privatisering og konkurranseutsetting.
Vi kan nå se konturene av et mer konstruktivt økonomisk samarbeid av
den typen vi hadde i Bretton-Woods-avtalen i de første tiårene etter
andre verdenskrig.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine forslag fremmet
i Dokument 8:211 S (2020–2021) om å gjøre kampen mot ulikhet og skatteparadiser
til en hovedsatsing i norsk utenriks- og utviklingspolitikk.
Dette medlem vil påpeke det
paradoksale i at regjeringen beskriver problemer som den så selv
bidrar til å forverre. Ifølge Green Stimulus Index, utarbeidet av
Vivid Economics, har Norge den femte mest miljøfiendtlige koronapolitikken
av de 29 landene som er målt – land som Brasil og Filippinene har
bedre score enn Norge. Krisepolitikken har ført til en utsettelse
av den grønne omstillingen i Norge ved å låse arbeid og kapital
til fossile næringer gjennom store subsidier og tilskudd til disse. Dette medlem vil
vise til at det norske folk gjennom to folkeavstemninger har sagt
nei til norsk medlemskap i Den europeiske union. Dette har vist
seg som et klokt og fremsynt valg, som har tjent Norge godt. Dette medlem vil
vise til at den politiske og økonomiske integrasjonen i EU undergraver
folkestyret og fratar medlemslandene økonomisk og politisk handlefrihet.
Ikke minst er det svært viktig for Norges penge- og finanspolitiske
handlefrihet at vi har beholdt vår egen valuta. Dette medlem vil vise til
at stortingsflertallet gjennom de senere år gjennom EØS-avtalen
har avgitt stadig mer makt til EU på sentrale områder for Norge. Blant
annet er det norske finanstilsynet underlagt EUs finanstilsynssystem
på viktige områder. Dette
medlem mener at nasjonal suverenitet og rettferdige og likeverdige
handelsavtaler er en riktigere vei enn dagens regime.
Dette medlem vil understreke
at alle land skal ha rett og plikt til å produsere mat til egen
befolkning. Av beredskaps- og klimahensyn bør man arbeide for å øke
selvforsyningsgraden og i tillegg styrke innsatsen for å bevare
matjord. I tillegg burde det opprettes beredskapslager for korn
og treffes andre beredskapstiltak på matforsyningsområdet, blant
annet gjennom en omlegging av landbrukspolitikken som reduserer
avhengigheten av importert kraftfôr og øker produksjonen av frukt
og grønt i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne er opptatt
av at internasjonalt samarbeid er viktig for å løse våre store samfunnsutfordringer.
Globale pandemier og klimaendringer kan kun løses gjennom et internasjonalt
samarbeid. Samtidig er det viktig at Norge bruker de midler og forutsetninger
vi har til å lede an i vår tids store globale utfordring, nemlig
klimaproblemet.
Disse medlemmer viser også
til at internasjonal solidaritet er viktig skal vi nå klimamålene
våre. De fattigste landene er de som har bidratt minst til klimakrisen
vi befinner oss i og er samtidig de som vil rammes hardest av klimaendringene.
Det er derfor viktig at Norge både bidrar til at de mest ressursfattige
landene settes i stand til å prioritere klimavennlig produksjon
samt iverksetter tiltak som hjelper landene til å tilpasse seg konsekvensene
av klimaendringene vi står overfor. Disse medlemmer viser til
at Norges investeringer og planer i klima- og miljøbistanden må
være robuste mot framtidige klimaendringer og være tilpasset de
langsiktige målene under Parisavtalen og Kunming-avtalen.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at det globale samarbeidet
er viktig for å nå klimamålet. Norges klimaavtale med EU vil få betydning
for hvordan Norge når sine klimamål. Avtalen vil i realiteten medføre
press på Norge til å gjennomføre nasjonale tiltak. Uten avtalen
ville Norge ha sakket ytterligere akterut på gjennomføring av klimatiltak. Norges
ambisjoner har begrenset seg til å sette ambisiøse mål langt frem
i tid. Gjennomføringsevnen har imidlertid manglet. Vår avtale med
EU vil de neste ti årene bidra til å tvinge igjennom klimatiltak
som det er behov for, men manglende vilje til å gjennomføre. Det
er imidlertid svært uklart hvordan regjeringen faktisk har tenkt å
nå målene vi har forpliktet oss til. En gradvis økning i CO2-avgiften skulle etter regjeringens
oppfatning ta oss til målet, men har ikke fått flertall i Stortinget.
Andre tiltak ble ikke foreslått, og det er derfor nå høyst uklart hvordan
Norge faktisk skal oppfylle sine klimaforpliktelser.
Dette medlem viser til at
det er helt nødvendig med en radikal omlegging av politikken det
neste tiåret for å sikre at vi når klimamålene våre. En kombinasjon av
en politikk som avgiftslegger utslippskilder og en aktiv næringspolitikk
for å omstille næringslivet.
Dette medlem viser til at
fremtidige skatteinntekter vil være bestemmende for vårt felles
velferdssystem. Det er derfor viktig at alle selskap bidrar gjennom skattlegging
av produksjon av varer og tjenester. De senere årene har vi sett
at de store multinasjonale selskapene har unndratt store beløp fra
beskatning ved å organisere virksomheten slik at store deler av
inntektene har blitt allokert til skatteparadis. Videre har selskapsskatten
blitt kraftig redusert. I løpet av de siste 40 årene har verdens
gjennomsnittlige skattesats for selskap blitt redusert fra 40,11
pst. til 23,85 pst., en reduksjon på 41 pst. over 40 år.
Dette medlem viser til at
også i Norge har skattesatsen både for lønnsinntekt og selskapsskatten
blitt kraftig redusert. Den borgerlige regjeringen har de siste årene
redusert skattesatsene fra 28 pst. til 22 pst. siden 2014. Dette
har ført til et redusert skatteproveny for staten på over 30 mrd.
kroner. Det er derfor viktig å få på plass internasjonale avtaler
som sikrer at vi ikke får et kappløp mot bunnen hva gjelder internasjonale
skattesatser. Derfor er initiativet som USA nå har tatt viktig, hvor
president Biden tar til orde for en global minstesats på selskapsskatt.
Presidenten ønsker å øke USAs selskapsskatt fra 21 til 28 pst. Dette
er et initiativ som bør støttes av Norge.