Helse
Disse medlemmer viser til
at vi lever lenger, og det er et gode i samfunnet. I en tid der
det blir stadig flere eldre, blir det samtidig flere friske eldre. Disse medlemmer mener
det at vi blir flere eldre er et sunnhetstegn, og at en verdig eldreomsorg
er en av velferdssamfunnets kjerneoppgaver. Eldre er en stor ressurs, ikke
minst for frivilligheten.
Disse medlemmer mener vi må
ta i bruk tilgjengelig velferdsteknologi. I fremtiden vil det bli
mange flere eldre som lever lenger, og som i varierende grad vil
ha behov for pleie, omsorg og bistand. Disse medlemmer mener velferdsteknologi
kan bidra til å gjøre hverdagen enklere, tryggere og friere og gi
flere mulighet til å bo i egen bolig enda lenger.
Disse medlemmer mener offentlig
sektor skal legge til rette for å implementere gode velferdsteknologiske
løsninger. Allerede i dag finnes det en rekke smarthusløsninger,
sensorteknikker og elektroniske meldesystemer som dessverre i altfor
liten grad er tatt i bruk.
Disse medlemmer mener velferdsteknologi
vil gi større trygghet for pårørende. Likevel påpeker disse medlemmer at
velferdsteknologi aldri må bli en erstatning for menneskene som
skal gi god omsorg og pleie.
Kunstig intelligens
kan gi raskere og bedre diagnoser, og oppfølging av sykdom kan bli
mer personlig. Disse
medlemmer mener vi har mye å se frem til innenfor helseteknologi.
Kunstig intelligens vil kunne bidra til å redusere helsebyråkratiet
kraftig. Bruk av roboter kan gi tryggere operasjoner og mer helsehjelp
kan gis i hjemmet. Disse
medlemmer mener det er viktig at Norge legger til rette for
nyutvikling på dette området.
Disse medlemmer mener det
er avgjørende å ta i bruk ny teknologi, nye løsninger og nye medisiner
i tiden fremover. Disse
medlemmer mener at Norge altfor ofte er sent ute med å ta
i bruk nye behandlingsmetoder som kan gi enkeltmennesker mange flere gode
leveår.
Disse medlemmer ønsker ikke
at størrelsen på lommeboken skal avgjøre om du får god helsehjelp
eller ikke. Mange har opplevd at de ikke får dekket nødvendig behandling
og har måttet bruke egne midler eller opprette innsamlingsaksjoner
for å få tilgang til nye medisiner og behandlingsmetoder kun fordi
Norge er sent ute med å tilby dette i det offentlige helsevesenet.
Disse medlemmer viser til
at Norge i dag ikke tilbyr stamcellebehandling til MS-syke utenom stamcellestudien
RAM-MS. Likevel finnes det en løsning i dag som har gitt livsgnisten
tilbake til flere MS-pasienter.
Disse medlemmer viser til
at flere norske MS-syke har sett seg nødt til å reise til utlandet
for å få behandling. Denne behandlingen går ut på at det sankes stamceller
fra kroppen, og at man deretter får cellegift før man får tilbakeført
stamcellene. Norge tilbyr ikke en slik behandling til alle, fordi
behandlingen fortsatt er på forskningsstadiet. Disse medlemmer viser til
Dokument 8:221 S (2020–2021) hvor Fremskrittspartiet foreslår at
MS-pasienter som ikke får tilbud om stamcellebehandling i Norge,
får tilbud om å gjennomføre dette i utlandet, finansiert av staten,
samt at det legges til rette for at norske MS-pasienter i større
grad blir deltakere i forskningsprosjekt på stamcellebehandling
i inn- og utland, hvor kostnaden blir dekket gjennom offentlige midler.
Disse medlemmerviser til at
det ikke kun er utfordringer knyttet til behandlinger og nye medisiner
for MS-syke. Mange pasientgrupper er i dag helt uten behandlingsalternativer.
Dette gjelder også for enkelte kreftpasienter, for ALS-syke og personer
med demens. Disse føyer seg inn i rekken av mennesker som sitter igjen
uten håp og med et sterkt ønske om å prøve det som er tilgjengelig
av nye medisiner og behandlinger.
Disse medlemmer viser til
at i Norge er den eneste medisinen som er tilgjengelig for alle
ALS-syke, Rilutek, som ble tilgjengelig og godkjent i 1995. Den
er antatt å være livsforlengende med 3–6 måneder. Disse medlemmer mener utviklingen
av medisiner til de ALS-rammede i Norge går for sakte og følger
ikke med den internasjonale utviklingen. Disse medlemmer viser til
at ALS-syke i USA får en såkalt «right to try». Dette er altså en
rett til å prøve ut medisiner, noe som gjør at man gir terminalt
syke pasienter tilgang til eksperimentelle medisiner som har fullført
fase I-testing, men som ikke er godkjent av Food and Drug Administration (FDA). Disse medlemmer viser
til Dokument 8:220 S (2020–2021) om å sikre at ALS-syke, demenspasienter og
andre med alvorlige diagnoser får en «right to try», hvor Fremskrittspartiet
foreslår å innføre en «right to try» i Norge for ALS-syke, demenspasienter
og andre med alvorlige diagnoser.
Disse medlemmer viser til
at det også er andre sykdommer og diagnoser som ikke får tilbud
om tilgjengelig behandling i Norge. Disse medlemmer viser til
at menneskene i Norge som lever med den sjeldne og alvorlige formen
av sykdommen retinitis pigmentosa (RP), som er forårsaket av genfeil
i RPE65-genet, først nå får tilgang til behandling. Sykdommen rammer
netthinnen og gjør at synsfeltet gradvis blir mørkere og mindre
Disse medlemmer viser til
Dokument 8:141 S (2020–2021) hvor Fremskrittspartiet foreslo at
personer med sykdommen retinitis pigmentosa (RP) som kvalifiserer
til operasjonen, får tilgang til Luxturna enten i Norge eller i
utlandet finansiert av Helseforetakene.
Disse medlemmer er positive
til at denne gruppen endelig skal få dekket behandlingen, men mener det
har tatt altfor lang tid og at Norge kommer etter mange land som
allerede tilbyr denne behandlingen.
Disse medlemmer merker seg
at stadig flere ønsker digital tilgang til psykisk helsehjelp. Kantars
helsepolitiske barometer for 2021 viser at for 29 pst. vil det være
enklere å få psykisk helsehjelp dersom de kan få hjelp digitalt
via chat eller video. Disse
medlemmer mener det er mange organisasjoner som gjør en viktig jobb
for å kunne være der for mennesker i alle aldersgrupper. Disse medlemmer mener
Mental Helse Ungdom er en slik organisasjon, som blant annet jobber
for forebygging av psykiske plager blant barn og unge. Disse medlemmer viser
til at denne chatten brukes av ungdom fra hele landet. Disse medlemmer mener
et slikt tilbud er viktig, også for å sikre at ungdom som har behov
for å prate med noen i denne tunge tiden, faktisk får det. Disse medlemmer viser
til Prop. 78 S (2020–2021), jf. Innst. 233 S (2020–2021), hvor Fremskrittspartiet
foreslo at det skulle bevilges 1 mill. kroner til deres chattetjenester
og at dette ble vedtatt.
Disse medlemmer mener det
er viktig at man bygger sykehusbygg som står seg i fremtiden. Disse medlemmer mener
det viktigste for planlegging og dimensjonering av nye sykehusbygg
er at beregningene gjøres i forhold til forventet demografisk og
epidemiologisk utvikling. Samtidig understreker disse medlemmer at man ikke
kan se fullstendig bort fra de endringer i behandlingsmetoder, effektivisering
og ny teknologi som både er og som kommer i tiden fremover. Når
kapasitetsbehovet er ferdig kartlagt, må resten av planleggingen
og utbyggingen være i tråd med det utredede behovet.
Disse medlemmer viser til
erfaringer med tidligere bygging av sykehus som har vist at der
man nedskalerer bygget underveis i prosessen, oppstår det korridorpasienter
fra dag én etter at sykehuset er tatt i bruk. Dette viser viktigheten
av at beregningsgrunnlaget er det styrende gjennom hele prosessen.
Disse medlemmer viser til
behandlingen av Dokument 8:147 S (2019–2020) hvor Fremskrittspartiet foreslo
en ny finansieringsmodell for sykehus, der investering og drift
adskilles.
Disse medlemmer ser med sterk
bekymring på utviklingen knyttet til sykehusenes omstillingsutfordringer,
økonomi, ventelister og utstyrssituasjon. Gjennom hele koronapandemien
har Fremskrittspartiet advart regjeringen mot uhåndterlige helsekøer
dersom ikke all tilgjengelig kapasitet ble utnyttet underveis. Dessverre
har privat kapasitet i for liten grad blitt brukt, og flere hundre
tusen mennesker venter nå på nødvendig helsehjelp.
Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiet i forhandlinger med regjeringspartiene har
fått gjennomslag for midler til å kjøpe privat kapasitet. Likevel mener disse medlemmer at
det er behov for å se på denne utfordringen i et mer sammensatt
bilde. For å sikre at det ikke er et todelt helsevesen i Norge,
mener disse medlemmer all
ledig kapasitet i helsesektoren må tas i bruk.
Gjennom fritt sykehusvalg
er det helseregionene som bestemmer om pasientene kan behandles
av private, og gjennom fritt behandlingsvalg er det pasientene som
selv bestemmer om de vil behandles av private. Disse medlemmer ønsker at
denne avgjørelsen skal tas av pasientene selv, og ikke av helseregionene.
Derfor er fritt behandlingsvalg viktig.
Disse medlemmer viser til
at fritt behandlingsvalg ble innført nettopp av hensyn til pasientene.
Mange pasienter har over for lang tid ventet på behandling mens
det har vært ledig kapasitet både på offentlige og private behandlingssteder.
Fritt behandlingsvalg gir alle pasienter mulighet til å få raskere
behandling og velge hvor behandlingen skal utføres.
Disse medlemmer mener det
viktigste er at pasienter ikke blir ventende i sykehuskø, mens det
er private helsetilbydere som har ledig kapasitet. Disse medlemmer mener valgfriheten
til pasientene må settes høyt.
Disse medlemmer mener det
ikke er noen grunn til at mennesker skal stå i helsekø når det finnes ledig
kapasitet hos private aktører. Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett for 2021 foreslo
å bruke 1 mrd. kroner på kjøp av privat kapasitet i helsesektoren,
slik at ordningen med fritt behandlingsvalg kunne utvides og bidra
til at vanlige folk ikke trenger helseforsikringer eller høye inntekter
for å kunne få helsehjelp akkurat der de ønsker seg.
Disse medlemmer viser til
at fritt behandlingsvalg ble innført av hensyn til pasientene, som
kan selv velge hvor de vil ha sin behandling utført, mens regningen
tas av det offentlige. Disse
medlemmer viser til at over 25 000 pasienter ved utgangen
av august 2019 hadde kommet raskere til helsehjelp eller fått velge
seg til den institusjonen som de selv mente hadde det beste tilbudet
gjennom fritt behandlingsvalg.
Disse medlemmer viser til
at det er en mangel på arbeidskraft innenfor helsesektoren. Navs
bedriftsundersøkelse 2019 viser at Norge i dag mangler 4 500 sykepleiere
og 1 100 spesialistsykepleiere. Det ligger heller ikke an til at
dette løser seg i tiden som kommer. Tall fra Statistisk sentralbyrå
(SSB) viser at Norge i 2035 vil mangle hele 28 000 sykepleiere og
18 000 helsefagarbeidere. Det er ikke annet enn bekymringsfullt.
Disse medlemmer mener noe
av det viktigste vi kan gjøre for å løse de behovene helsesektoren
står overfor i de kommende årene, er å sørge for at vi utdanner
folk til det vi mangler folk til. I april i 2020 var det registrert
nesten 14 000 førstevalgssøkere til sykepleiestudiene, en økning
fra 2019. Selv om søkertallet til sykepleierutdanningen hadde gått
ned, vil det fortsatt ikke være plass til alle førstevalgssøkere
som ønsker denne studieretningen. Det er altså langt flere søkere
enn det er studieplasser, samtidig som Norge går inn i en periode
der mangelen på helsepersonell vil øke drastisk over de neste årene.
Disse medlemmer viser til
at ifølge den norske legeforeningen trenger Norge 1 500 nye leger
hvert år, men det utdannes kun 600 nye. Omtrent 500 leger utdannes
i utlandet, i hovedsak i Øst-Europa og Danmark. Flere steder i Norge
er det legekrise. Det er ikke fastleger tilgjengelig, og listen
med pasienter som legene må behandle vokser seg lengre og lengre.
Disse medlemmer mener at for
å løse behovene i helsesektoren fremover, må Norge begynne å utdanne
det helsepersonellet vi har behov for. Norske universiteter og høyskoler
må prioritere utdanningsplasser som svarer til samfunnets behov.
Disse medlemmer viser til
Fremskrittspartiets alternative budsjett hvor det foreslås et betydelig
løft i helseutdanningene gjennom å sette av penger til å opprette
250 nye studieplasser innenfor medisin og 2 500 nye studieplasser
innenfor sykepleie.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av å sikre tilstrekkelig praksisplasser for sykepleiere
og medisinstudenter under utdanning. Disse medlemmer understreker
derfor viktigheten av dialog med kommuner, helseforetak og private
sykehus for å etablere forpliktende samarbeid om nettopp tilstrekkelig praksisplasser
for sykepleiere og medisinstudenter under utdanning.
Disse medlemmer viser til
at Norge er sårbart for svikt i den globale legemiddelindustrien.
Norge er nesten 100 pst. avhengig av å importere legemidler, noe som
gjør landet ekstra sårbart ved kriser eller ved brudd i de globale
forsyningslinjene.
Disse medlemmermener at det
ikke er holdbart at Norge i slike situasjoner er helt avhengig av
land det ikke er heldig å stå i et avhengighetsforhold til. Disse medlemmer mener
det må legges til rette for at man i fremtiden kan bli selvforsynt
med de viktigste legemidlene, og ha en produksjonskapasitet for
helt nødvendige vaksiner.
Disse medlemmer viser til
at det i dag er et fåtall norske produksjonsmiljøer som produserer
legemidler på oppdrag fra internasjonale legemiddelselskaper. Disse medlemmer mener
man må bruke deres kompetanse og kapasitet til å få i gang norsk
produksjon av viktige legemidler. De fleste legemidlene som er viktige
i en krise eller i en uforutsett situasjon, er velprøvde legemidler
som har gått av patent. Disse medlemmer mener det
dermed ikke er noen hindringer for at staten kan inngå avtaler med
norske produsenter om å produsere disse legemidlene.
Disse medlemmer mener beredskapsavtaler med
norske produksjonsmiljøer er en realistisk modell for raskt å få
på plass egenproduksjon, slik at man kan sikre en selvforsyningsgrad
og beredskap for viktige medisiner i Norge.
Disse medlemmer mener Norge
snarest mulig må starte egenproduksjon av viktige legemidler, slik Stortinget
allerede har vedtatt. Disse
medlemmer mener man må prioritere å starte med det enkleste først,
og med legemidler som er nødvendige i et beredskapsperspektiv som
smertestillende, bedøvelses- og anestesilegemidler og på lengre
sikt antibiotika. Disse medlemmer viser
til at så godt som alle disse legemidlene er velprøvde legemidler
som har gått av patent, og som dermed kan produseres i Norge uten
å at det er i strid med etablerte rettigheter.
Disse medlemmer viser til
Dokument 8:171 S (2020–2021) om norsk produksjon av viktige legemidler hvor
Fremskrittspartiet foreslår at regjeringen umiddelbart skal gå i
dialog med relevante produksjonsmiljøer og sikre en beredskapsavtale
for norsk produksjon av viktige legemidler innen 1. juli 2021, samt
å sikre forhåndskjøpsavtaler med private aktører som ønsker å etablere
norsk vaksineproduksjon innen utgangen av 2021.