10.2 Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til
orientering.
Komiteen viser til partienes
hovedmerknader i kapittel 1.2.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt mener det er oppsiktsvekkende at regjeringen
ikke vil evaluere konsekvensene av den såkalte ABE-reformen, hverken
for velferden eller for effektiviteten.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De
Grønne og Rødt mener offentlig sektor kan effektiviseres og
forbedres, men konstaterer at det er vesentlig uenighet om hvordan
denne effektiviseringen best kan gjennomføres. Disse medlemmer vil blant
annet peke på at ny teknologi kan gi bedre velferd for flere uten
at kostnadene vokser. Likevel ser regjeringen ut til å være mer
opptatt av å svekke offentlig sektor gjennom å prioritere generelle
effektiviseringskutt. Slik står ideologien i veien for lønnsomme investeringer
i velferdstjenester for alle.
Disse medlemmer mener regjeringens
såkalte effektiviseringsreform er flate kutt og uten styring eller prioritering.
Det gir kanskje kostnadsbesparelser på kort sikt, men det er feilslått
strategi hvis en ønsker mer bruk av teknologi og digitalisering
i det offentlige. De flate kuttene gir heller ikke klare signaler
om å tenke helt nytt om organisering av forvaltning og offentlige tjenester.
Disse medlemmer mener også
kuttene gir urimelige velferdskutt. Siden 2015 er det kuttet nærmere 13
mrd. kroner i offentlig virksomhet og velferd. Disse medlemmer vil peke
på at konsekvensene blant annet er at innsatsen mot arbeidslivskriminalitet
svekkes. Arbeidstilsynet har fått kutt på 25,8 mill. kroner og har varslet
at de må nedprioritere slikt som ulykkesforebygging, ergonomi, kjemi
og psykososiale problemer. Både Domstoladministrasjonen og lokale
domstoler har varslet om at kuttene i praksis medfører kutt i tjenestene og
ikke i byråkratiet. Bevilgningene til Nav kuttes, selv i et år der oppgavene
er flere enn noen gang. Disse medlemmer viser til
at dette bare er noen av mange eksempler som er kommet fram i media,
hvor både ansatte og ledere advarer om at kuttene noen steder allerede
har fått store konsekvenser, og at de andre steder kommer til å
få det hvis de videreføres som regjeringen har lagt opp til.
Disse medlemmer viser også
til budsjettdokumentene fra helseforetakene, som synliggjør konsekvensene
av kutt. Eksempelvis skrev Sykehuset Innlandet i budsjettet for
2017 at psykisk helse kuttes. Med færre sengeplasser må gjennomsnittlig
liggetid for frivillig innlagte pasienter reduseres, «noe som også
kan føre til økt andel reinnleggelser». Disse medlemmer viser videre
til Ahus, hvor man har måttet spare millioner på å få nyfødte og
familier sendt ut av sykehuset tidligere. Det samme gjelder Kvinneklinikken,
hvor det har blitt slått fast at tidligere hjemsendelse av nyfødte
og mødre er «et tiltak med stor effekt» på økonomien.
Disse medlemmer slutter seg
til målet om effektiv pengebruk i offentlig sektor, men mener at
det er uholdbart å anta at et årlig flatt kutt i bevilgningene skal føre
til økt produktivitet. Slike kutt risikerer etter disse medlemmers mening snarere
å gå ut over statlige virksomheters utførelse av lovpålagte oppgaver.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet er opptatt av at nordmenn også i fremtiden
skal ha gode tjenester i sine nærmiljø. For å oppnå dette er det nødvendig
å redusere byråkrati og effektivisere både i offentlig og privat
sektor. Disse
medlemmer mener det må kuttes i byråkrati også over statsbudsjettet,
men vil imidlertid presisere at det er viktig at kuttene som gjøres
ikke fører til sentralisering, dårligere arbeidsvilkår for ansatte
eller dårligere tjenestetilbud for innbyggerne. Disse medlemmervil påpeke
at en rekke av regjeringens byråkratikutt har medført nettopp dette. Disse medlemmer viser
for øvrig til egen hovedmerknad under kapittel. 1.2.2, og til egne
merknader i Innst. 397 S (2017–2018).
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener sentralisering er tett
knyttet til byråkratisering som ofte er forstadiet til privatisering. Dette medlem mener
regjeringens mange sentraliserende reformer har resultert i en mer
byråkratisert, tungrodd og kostbar offentlig sektor. Dette medlem mener
en av årsakene til dette er at man i for stor grad har bygget reformene
på prinsipper hentet fra New Public Management. Dette har gitt seg
utslag i utstrakt bruk av mål- og resultatstyring, oppsplitting
av ansvar i ulike enheter med hhv. bestiller- og utføreransvar, stykkprisfinansiering,
konkurranseutsetting og privatisering av offentlige oppgaver. Dette medlem mener det
trengs et brudd med New Public Management-ideologien for å oppnå
bedre og mer effektiv styring i offentlig sektor, og vil gjennomføre
en tillitsreform i offentlig sektor der tillit og samarbeid skal
erstatte unødig måling og kontroll.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Rødt er det eneste partiet som har reversert
hele det årlige ABE-kuttet i sine alternative statsbudsjetter.