5.2 Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til
orientering.
Komiteen viser for øvrig
til partienes hovedmerknader i kapittel 1.2.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Rødt mener de økonomiske ulikhetene er uakseptabelt høye i
Norge. Vi har i senere år vært vitner til en nærmest galopperende
utvikling i ulikhetene som må snus dersom vi skal bevare og styrke den
norske velferdsmodellen og sørge for et rettferdig samfunn for kommende
generasjoner. I årene som kommer trenger vi en aktiv fordelingspolitikk
som tar grep i begge ender av inntekts- og formuesfordelingen for
å oppnå dette. Disse
medlemmer mener regjeringens strategier mot ulikhet når det
gjelder utdanning og inkludering i og for seg er greie, men strategien
som helhet bommer på mål siden den er blottet for omfordelende tiltak.
Disse medlemmer mener regjeringen
gir et misvisende bilde av både nivået og økningen i økonomisk ulikhet
de senere årene, og i tillegg forsøker å fraskrive seg ansvaret
for de økte ulikhetene ved å peke på «internasjonale megatrender».
Regjeringen Solberg har ført en regressiv omfordelingspolitikk fra
dag én, gjennom store kutt i skattene til de rikeste i landet, i
tillegg til å gjennomføre en rekke usosiale kutt som rammer dem som
har minst i landet vårt.
Disse medlemmer peker på
at det i Perspektivmeldingen blant annet påstås at «Norge er blant
landene med lavest ulikhet», uten at det spesifiseres hva det her
er snakk om. Det stemmer at Norge har relativt lav inntektsulikhet
målt ved Gini-koeffisienten. Men denne påstanden er helt feilaktig
når vi tar høyde for tilbakeholdte selskapsinntekter. Da ser man
at den rikeste 1 pst. av befolkningen mottar om lag 20 pst. av inntektene.
«Man må til USA for å finne noe lignende», som SSB-forsker Rolf
Aaberge uttalte til NRK 5. mars 2021. Gini-koeffisienten øker fra
om lag 0,25 til om lag 0,34 om man tar høyde for tilbakeholdte overskudd
som eierne rår over. Når vi bruker dette målet, kan vi også se at
ulikhetene har økt dramatisk over tid – fra 0,26 i 2001 til 0,34 i
2018. I tillegg viser tallene at skattesystemet er svært regressivt
på toppen. Den rikeste 1 pst. av befolkningen betaler ikke høyere
andel i skatt enn en sykepleier. Dette står i sterk kontrast til
regjeringens påstand om at vi har en progressiv beskatning.
Disse medlemmer mener svakhetene
i den offisielle statistikken og Gini-indeksen taler for at regjeringen
må rapportere på flere ulikhetsindikatorer i de årlige statsbudsjettene og
i stortingsmeldinger der dette er naturlig, som i Perspektivmeldingen. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fra og med statsbudsjettet 2022 rapportere om fordeling
og ulikhet på grunnlag av flere parametere enn i dag. Eierinntekter
skal inkluderes, sammen med eventuelt andre utelatte variabler som
kan belyse den økonomiske fordelingen.»
Disse medlemmer vil
videre påpeke at påstanden er like feilaktig når man ser på formuesulikhet.
Om formuesfordelingen i Norge skriver SSB: «Formuen er svært skjevt
fordelt mellom husholdningene, og fordelingen ble enda skjevere
i 2019». De rikeste 0,1 pst. husholdningenes andel av nettoformuen
har økt med 40 pst. siden 2013 – fra 8,3 pst. av nettoformuen til
11,6 pst., på bare seks år. Det vil si at 2 437 husholdninger eier 11,6
pst. av landets nettoformue – før vi ser hvordan skjevhetene fra
koronakrisen har slått ut. Andelen til den øverste tidelen og den
øverste prosenten har også økt betydelig i perioden. Formuesulikheten
i Norge er på nivå med Storbritannia, og vi har høyere formuesulikhet enn
land som Spania, Frankrike og Italia.
Disse medlemmer vil videre
peke på at SSBs offisielle statistikk viser at inntektsveksten har
vært svært skjevfordelt siden 2013 – den prosentvise økningen i
realinntekt etter skatt er høyere, jo høyere opp i inntektsfordelingen
man befinner seg. De som tjener minst (desil 1) har i perioden hatt
nesten ingen økning, 0,24 pst. av en inntekt som allerede er svært
lav. Desil 2 har hatt en økning på 0,9 pst. Desil 10 har til sammenligning
hatt en økning på 6,1 pst., mens den øverste prosenten har hatt en
økning på hele 14 pst. i perioden.
Disse medlemmer viser videre
til at barnefattigdommen («barn i husholdninger med vedvarende lavinntekt»)
har økt hvert eneste år den borgerlige regjeringen har styrt, fra
8,6 pst. i 2013 til 11,7 pst. i 2019 – dvs. en økning på 31 600
fattige barn.
Disse medlemmer peker på
at Norge i et internasjonalt perspektiv har relativt liten ulikhet
mellom de nedre 99 pst. i inntektsfordelingen. Men der høyresiden
prøver å danne et bilde av at den største forskjellen mellom folk
i Norge er mellom de som jobber og de som ikke gjør det, så viser disse medlemmer til
Dokument nr. 15:1330 (2020–2021), der tall fra Finansdepartementet
viser tydelig at dette er en avledningsmanøver. Gapet som åpenbarer
seg i både inntekt og formue mellom den rikeste 1 pst. av befolkningen
og resten av oss er mye større enn gapet mellom de som er innenfor
eller utenfor arbeidslivet.
Disse medlemmer viser til
at dette gjelder selv ved bruk av de offisielle ulikhetsmålene.
Men disse har som kjent flere svakheter, og meldingen drøfter i
liten grad hvordan disse målene på ulikhet, både for inntekt og
formue, trolig underdriver omfanget av økonomiske forskjeller i
Norge betraktelig. Meldingen refererer riktignok til SSB-rapporten
Eierinntekter, skatt og inntektsulikhet i Norge fra 2020, men er
påpasselig med å ikke omtale rapportens innhold, nemlig at den reelle inntektsulikheten
i Norge er mye større enn offisiell statistikk viser når man inkluderer
tilbakeholdte inntekter fra selskaper som rike personer eier. Inntektsandelen
til den rikeste 1 pst. måles på denne måten til 20 pst. av all markedsinntekt
i 2018. Rolf Aaberge, en av SSB-forskerne bak rapporten, påpeker
at dette er på nivå med det tilsvarende forskning finner i USA.
Disse medlemmer viser også
til forskning basert på lekkasjer fra skatteparadiser, som viser
at de aller rikeste i Norge skjuler så mye som en femtedel av sine formuer
fra skattemyndighetene, noe som tilsier at formuesulikheten i realiteten
er mye større enn den framstår i offisiell statistikk.
Videre viser disse medlemmer til
at den rikeste 1 pst. av norske husholdninger eier en stadig høyere
andel av all nettoformue, og at de årlige gjennomgangene fra bladet
Kapital indikerer at de reelle formuene til Norges aller rikeste
er mye større enn den offisielle statistikken viser. En analyse
utført av SSB anslår for eksempel at formuesandelen til de rikeste
0,1 pst. husholdningene i 2015 ville økt fra 8 til 14 pst. dersom
Kapitals anslag for formuene til landets 400 rikeste ble lagt til
grunn. Dette utgjør en dramatisk forskjell, og det kommer bl.a.
av at ikke-børsnoterte aksjer ikke verdsettes til sin reelle markedsverdi
i formuesstatistikken.
Disse medlemmer mener at
alt dette gir grunn til å etterlyse grep for å sørge for en bedre
og mer faktabasert debatt om status og utvikling for ulikheten i
Norge. Hvert år i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
må opposisjonen gå en omvei gjennom å spørre Finansdepartementet
for å få tabeller der effekten av regjeringens skattepolitikk for
landets rikeste framkommer tydelig. Dette forsinker opposisjonspartienes
arbeid med å lage alternative budsjetter, og det burde derfor etter disse medlemmers mening
være standard praksis at budsjettdokumentene inneholder flere slike
detaljerte framstillinger.
Disse medlemmer viser videre
til at det hersker en grad av usikkerhet rundt utviklingen i reell
levestandard for ulike grupper i befolkningen. Effekten av regjeringens
politikk er i statsbudsjettet hovedsakelig begrenset til å se på
endringer i skattesystemet, men ser ikke dette i sammenheng med
påvirkningen fra blant annet endringer i avgifter, egenandeler,
stønadssatser eller endrede regler for inntektssikringsordningene. Disse medlemmer viser
til at SSB i en rapport fra 2019 viser at regjeringens avgiftspolitikk
har vært svært regressiv, med avgiftsøkninger til den nedre halvparten på
inntektsfordelingen, og store avgiftskutt til de aller rikeste.
Det som på papiret framstilles som at mange har fått redusert inntektsskatt
under den sittende regjeringen, vil trolig snarere fortone seg som
en reell nedgang i kjøpekraft når flere slike effekter inkluderes.
Disse medlemmer viser til
at den svenske regjeringen siden 1994 hvert år har lagt fram en
«Fördelningspolitisk redogörelse» for Riksdagen. Der framstilles
den samlede effekten på disponibel inntekt både for kvinner og menn
separat og for ulike inntektsgrupper av regjeringens politikkendringer
sett under ett. En slik framstilling bør utarbeides også i Norge,
og ville etter disse
medlemmers mening være nyttig for den offentlige debatten
omkring ulikhet.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fra og med statsbudsjettet 2022 sørge for at tabeller
og figurer i budsjettdokumentene som omhandler fordelingseffekter
av regjeringens endringer i skattesystemet, framstilles med en mer
finmasket inndeling av høye inntekts- og formuesnivåer.»
«Stortinget
ber regjeringen fra og med statsbudsjettet 2022 legge fram beregninger
for formuesulikheten i Norge, hvor blant annet aksjer i ikke-børsnoterte
selskaper og andre formuesobjekter som i dag undervurderes i formuesstatistikken,
inngår med sin reelle markedsverdi.»
«Stortinget
ber regjeringen fra og med statsbudsjettet 2022 legge fram beregninger
for utviklingen til Gini-indeksen og andre mål på inntektsulikhet
der tilbakeholdt utbytte er tilordnet eierne av bedriftene, for
å få et bedre bilde av inntektsulikheten i Norge.»
«Stortinget
ber regjeringen fra og med statsbudsjettet 2022 legge fram en framstilling
av den samlede effekten politikken regjeringen fører har for den
disponible inntekten til ulike inntektsgrupper, inkludert anslåtte effekter
av blant annet endringer i avgifter, egenandeler, stønader og velferdsordninger,
etter mal av ’Fördelningspolitisk redogörelse’ i Sverige.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De
Grønne og Rødt mener utviklingen i ulikhetene i senere år
demonstrerer at rikdom og fattigdom i samfunnet speiler hverandre.
Det som skjer øverst i fordelingen, påvirker dem som befinner seg
på bunnen, som ulikhetsforskeren Anthony Atkinson har påpekt. Det
betyr at man må gjøre grep øverst i inntektsfordelingen for å løfte
i bunnen og generelt oppnå en jevnere fordeling. Det er derfor ikke
rart at «regjeringens førsteprioritet i sosialpolitikken», nemlig
«å bekjempe fattigdom», har slått feil, når regjeringens førsteprioritet
i den økonomiske politikken har vært å gi skattekutt til landets
rikeste mennesker.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen har et instrumentelt syn på ulikhet, det vil si at
ulikhet anses som et problem fordi det kan føre til andre problemer
i samfunnet. Disse
medlemmer mener derimot at ulikhet er et problem i seg selv
fordi det er urettferdig. Regjeringen omtaler videre ulikhet i hovedsak
som et spørsmål om «ulike muligheter» og sosial mobilitet. Disse medlemmer er
enig i at sjanselikhet må etterstrebes, men at dette bare er et
minimumsmål på rettferdighet. Det er også en rekke grunner til at
vi trenger betydelig høyere grad av resultatlikhet. Selv hvis det hadde
vært like store sjanser for alle til å bli rik og fattig, ønsker
vi ikke et samfunn der noen er veldig rike mens andre er fattige. Disse medlemmer viser
til at regjeringen beskriver lavinntekt som et problem fordi det går
i arv, ikke fordi det finnes. Selv om alle skal ha like muligheter,
har det noe å si hvordan vi politisk rigger belønningsstrukturen.
Det skal også være mulig å realisere seg selv i samfunnet uten å
måtte strebe etter de høyest betalte yrkene, fordi de er de eneste
som betaler en god lønn. Videre vil et samfunn som har mindre ulikhet
i utgangspunktet gi høyere sosial mobilitet fordi folk stiller likere
på startstreken og ikke trenger å være avhengige av arv – for eksempel
for å komme seg inn på boligmarkedet, slik situasjonen er i Norge
i dag.