2.10.1 Kap. 640 og kap. 3640 Arbeidstilsynet
Det foreslås bevilget
706 mill. kroner for 2020, jf. Prop. 1 S (2019–2020), mot 656,2
mill. kroner i saldert statsbudsjett for 2019.
Likeledes foreslås
det 79,750 mill. kroner under kap. 3640 for 2020, jf. Prop. 1 S
(2019–2020), mot 45,356 mill. kroner i saldert budsjett for 2019.
Komiteen viser
til at Arbeidstilsynet består av et direktorat og en ytre etat.
Arbeidstilsynet har tilsynsmyndighet overfor mer enn 250 000 virksomheter
i det landbaserte arbeidslivet. I tillegg kommer enkeltpersonforetak.
Det fremgår av arbeidsmiljøloven § 18-1. Arbeidstilsynet første
ledd at:
«Arbeidstilsynet
fører tilsyn med at bestemmelsene i og i medhold av denne lov blir
overholdt. Når det er nødvendig med særskilt ekspertise for å gjennomføre tilsyn
etter denne lov, kan Arbeidstilsynet oppnevne sakkyndige til å utføre
kontroll og foreta undersøkelser mv. på Arbeidstilsynets vegne.
Departementet kan fastsette bestemmelser om Arbeidstilsynets organisasjon og
virksomhet.»
Komiteen merker seg at Arbeidstilsynet
i 2018 gjennomførte om lag 13 400 tilsyn og 620 selvstendige veiledninger. Komiteen merker
seg at både antall tilsyn knyttet til arbeidslivskriminalitet og
antall veiledninger har økt de senere årene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har
på den annen side merket seg at Arbeidstilsynet har redusert totalt
antall tilsyn fra 17 939 i 2015 til 13 412 tilsyn i 2018. Disse medlemmer mener
denne store nedgangen i antall tilsyn er en uønsket og negativ utvikling.
Norsk arbeids-
og næringsliv er preget av stadig hardere konkurranse som fører
til press på arbeidsmiljølovens bestemmelser. For å sikre en rettferdig
konkurranse og et velorganisert arbeidsliv er det avgjørende viktig at
Arbeidstilsynets ansvar for tilsyn etter arbeidsmiljøloven § 18-1
innebærer en risiko for at virksomheter kan få et uanmeldt, stedlig
tilsyn fra Arbeidstilsynets inspektører. Tilsyn gjennom papirkontroll
er selvsagt ikke tilstrekkelig i en verden med markedsøkonomi.
Komiteen mener
det er viktig at Arbeidstilsynet har oppmerksomhet på og prioriterer
forebyggende aktivitet knyttet til lønns- og arbeidsvilkår og sikkerhet
for utenlandske arbeidstakere. Dette gjelder spesielt i næringer
med en høy andel utenlandske arbeidstakere og i næringer med allmenngjort
lønn.
Komiteen merker seg at innsatsen
mot arbeidslivskriminalitet – som er et problem i deler av arbeidslivet
– krever et bredt samarbeid. Arbeidstilsynet samarbeider med politiet,
Skatteetaten og Arbeids- og velferdsetaten og andre myndigheter
i arbeidet med å avdekke kriminelle aktører og nettverk. Dette samarbeidet
gjennomføres blant annet i de samlokaliserte a-krimsentrene.
Komiteen vil understreke
at et godt og effektivt samarbeid mellom etatene er svært viktig
for å øke fellesskapets slagkraft mot kriminelle nettverk i norsk
arbeidsliv. Et slikt samarbeid fordrer også informasjonsdeling og
IKT-løsninger som legger til rette for deling av informasjon.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
ansatte ved a-krimsentrene bør kunne dele all informasjon som gjelder
organisert kriminalitet.
Komiteen viser
til at de kriminelle aktørene er tilpasningsdyktige blant annet
for å redusere oppdagelsesrisikoen og for å unngå kontroll og sanksjoner.
Den kriminelle aktiviteten flyttes dit hvor forholdene ligger til
rette for det. De kriminelle aktørene registrerer og rapporterer
deler av virksomheten i offentlige registre, og slik fremstår de
som lovlydige.
Komiteen merker seg at kriminelle
aktører og nettverk benytter en rekke ulike metoder i strid med
lover og regler for å sikre seg innpass i markedet og økonomisk
vinning. Et typisk trekk er at selskaper oppstår og forsvinner i
et raskt tempo. Bruk av stråmenn, fiktive roller, profesjonelle
medhjelpere og misbruk av offentlige ordninger slik som arbeidsmarkedstiltak
og trygdeytelser ser ut til å være utbredt.
Komiteen mener arbeidslivskriminalitet
fordrer kraftfull motsats fra norske myndigheter i form av blant annet
økt, felles innsats fra offentlige kontrollmyndigheter som politiet,
Skatteetaten, Arbeidstilsynet og Arbeids- og velferdsetaten.
Komiteen mener det er viktig
å styrke tilsyn og håndhevelse av de nye innleielovreglene som trådte
i kraft i 2019. Komiteen merker
seg at regjeringen foreslår å styrke oppfølgingen av utsatte næringer,
bransjer og virksomheter gjennom økt håndheving og kontroll.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
et målrettet virkemiddel i arbeidet mot arbeidslivskriminalitet
er økt bruk av overtredelsesgebyr.
Disse medlemmer viser til
at en gjennomgang av budsjettforslaget for Arbeidstilsynet for 2020
viser at budsjettforslaget bare vil kunne styrke tilsynsaktiviteten
med et par hundre tusen kroner, dette fordi forslaget til budsjettøkning
for Arbeidstilsynet skal dekke arbeid med IA-avtalen, arbeid med
ELA, økte lønnsutgifter, treparts bransjeprogrammer, prisjusteringer
og ABE-kutt. Ikke noe av dette vil øke antall tilsyn.
Disse medlemmer viser til
at det på komiteens budsjetthøring kom frem at det foregår en omorganisering
av Arbeidstilsynet. Disse
medlemmer stiller seg uforstående til at statsråden ikke har
informasjonsplikt om dette i budsjettproposisjonen fra Arbeids-
og sosialdepartementet når omorganiseringen skal gjelde fra 1. januar
2020.
Disse medlemmer viser videre
til at omorganiseringen av Arbeidstilsynet vil gjøre tilsynet sentralstyrt fra
kontoret i Trondheim, et kontor som er samlokalisert med direktoratet.
Omorganiseringen innebærer at de regionale kontorene består, men
mister stedlig ledelse. Disse medlemmer mener denne
organisasjonsmodellen er feilaktig da dette vil innebære følgende:
-
Dårligere daglig
oppfølging fra ledelse til ansatte.
-
Dårligere koordinering
av det som er løpende, nødvendig prioritering av arbeidsoppgavene.
-
Betydelig økte
reisekostnader.
-
Mer administrasjon
og færre tilsyn.
Disse medlemmer viser
til at det i dag er om lag 200 inspektørårsverk som utfører tilsyn.
Siden 2015 er antall inspektørårsverk redusert med 120. Disse medlemmer mener
det er svært viktig å øke antall inspektørårsverk som skal utføre
tilsyn i virksomheter, fremfor å bygge et papirbasert tilsynssystem
som ikke følges opp ute i virksomheten, og som åpner for juks. Disse medlemmer kan
ikke se noen grunn til at antall inspektørårsverk i Arbeidstilsynet
skal være lavere i år 2020 sammenlignet med år 2015.
Disse medlemmer mener at
regjeringens pågående omorganisering av Arbeidstilsynet både vil
medføre en sentralisering av ansatte, virksomhet og kontorer og
svekke en av Arbeidstilsynets viktigste oppgaver: å følge opp at
virksomhetene holder et høyt nivå med hensyn til helse, arbeidsmiljø
og sikkerhet. Disse medlemmer vil
understreke at stedlige tilsyn er en forutsetning å kunne utføre
denne oppgaven.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at Arbeidstilsynet har rapportert at det i 2018–2019 har
vært en reduksjon på cirka 30 årsverk for å øke handlingsrommet
for videre arbeid med digitale arbeidsprosesser og som følge av
effektivisering. Dette omfatter også inspektørårsverk. Totalt sett for
etaten har det i perioden 2015–2019 vært en økning på cirka 13 årsverk.
Det er altså ikke riktig at antall inspektørårsverk er redusert
med 120 årsverk i perioden. Digitaliseringsprosessen har flere formål,
herunder å forbedre og forenkle tilsynsgjennomføringen, men også å
forbedre arbeidsprosesser knyttet til blant annet søknadsbehandling,
slik at gevinster kan frigjøres og benyttes inn mot etatens kjerneområder.
Flertallet viser til at den
pågående omorganiseringen av Arbeidstilsynet tilligger direktørens
ansvarsområde og innebærer ikke sentralisering til tilsynskontoret
i Trondheim eller noen andre endringer av geografisk lokalisering
av Arbeidstilsynet.
Flertallet viser til at Arbeidstilsynets
utadrettede aktivitet skal være kunnskaps- og risikobasert. Dette innebærer
at Arbeidstilsynets innsats rettes mot utsatte næringer, yrker og
virksomheter i de områder der det er størst risiko for arbeidsrelaterte
helseskader, useriøsitet og alvorlige brudd på arbeidsmiljøloven.
Selv om antall tilsyn går ned, vil et kunnskapsbasert og risikobasert
tilsyn øke trykket mot særlig utsatte bransjer.
Flertallet viser til at selv
om norsk arbeidsliv i hovedsak er preget av ryddighet og høy arbeidsmiljøstandard,
er det likevel utfordringer i enkelte bransjer, hvor useriøse arbeidsforhold
og arbeidslivskriminalitet kan øke risikoen for skader og ulykker. Flertallet merker
seg imidlertid at regjeringens innsats mot arbeidslivskriminalitet
gir resultater. Ifølge etatene er omfanget av arbeidslivskriminaliteten
ikke lenger økende. Virksomhetene mener myndighetene er mer synlige enn
før, og undersøkelser viser at det oppleves at det er høyere risiko
for å bli oppdaget nå enn før.
Flertallet viser til at Arbeidstilsynet
med utgangspunkt i risikovurderinger og prioriteringer har økt antall
veiledninger de siste årene. Flertallet viser videre til
at antall tilsyn og veiledninger vil variere over tid, ut fra vurderinger
om hvilke tiltak som vil gi best effekt.
Flertallet viser til at Arbeidstilsynet
har et tett samarbeid med Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) for
å sikre oppdatert og kunnskapsbasert tilstandsvurdering og risikobilde.
På bakgrunn av risikobildet har Arbeidstilsynet prioritert innsatsen
mot næringer med særlig stor opphopning av enkelte arbeidsmiljøproblemer. Flertallet viser
videre til at Arbeidstilsynet tilpasser bruken av virkemidler for
på best mulig måte å påvirke virksomhetene til å arbeide forebyggende.
Flertallet fremhever Arbeidstilsynets
oppfølging av ny IA-avtale for 2019–2022, hvor en skal tilrettelegge for
en særskilt kunnskapsformidling-/veiviserfunksjon for å gi informasjon
og anbefalinger til virksomhetene om forebyggende arbeidsmiljøarbeid.
Flertallet viser til at Arbeidstilsynet
har fokus på forebyggende aktiviteter knyttet til lønns- og arbeidsvilkår
og sikkerhet for utenlandske arbeidstakere. Arbeidstilsynets veiledning
og kunnskapsformidling gjennom servicesentrene for utenlandske arbeidstakere
(SUA) er en viktig del av dette. Flertallet viser videre til
at Arbeidstilsynet ønsker en mer dialogbasert tilnærming til utfordringene
med oppfølging av lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter,
og at de derfor har gjennomført flere veiledningstiltak rettet mot
offentlige oppdragsgivere. Flertallet viser i den anledning
til samarbeidsprosjektet mellom Arbeids- og sosialdepartementet,
Kommunesektorens organisasjon (KS) og Direktoratet for forvaltning
og IKT (Difi), som har resultert i utviklingen av en ny veileder
om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter.
Flertallet viser til at det
fortsatt er HMS-utfordringer i enkelte utsatte bransjer i norsk
arbeidsliv, og regjeringen foreslår derfor å styrke Arbeidstilsynet
med 6 mill. kroner til økt oppfølging av utsatte næringer, bransjer
og virksomheter gjennom Arbeidstilsynets håndheving og kontroll.
Styrkingen av Arbeidstilsynet vil bidra til at tilsynet er en synlig
aktør som oppdager og forebygger lovbrudd.
Flertallet viser til at arbeidslivskriminalitet
fortsatt er en utfordring i deler av arbeidslivet. Flertallet viser videre til
at tilsyn er et avgjørende virkemiddel i innsatsen mot arbeidslivskriminalitet.
Etaten baserer sin innsats på de aktuelle risikoforhold og har på
denne bakgrunn prioritert bygge- og anleggsnæringen høyt i 2018.
Flertallet merker seg at
Arbeidstilsynet har samarbeidsavtaler med land som sender mange
arbeidstakere til Norge, slik som Estland, Litauen, Polen, Romania og
Bulgaria. Formålet med avtalene er å samarbeide om tiltak på kontroll
og informasjons- og veiledningssiden, slik som felles samordnede
kontroller for å gjøre det vanskeligere for utenlandske aktører
å utføre arbeidslivskriminalitet i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
behovet for et sterkt arbeidstilsyn er svært viktig i dagens arbeidsliv. Disse medlemmer mener
regjeringens bevilgninger ikke er tilstrekkelige sett opp mot utfordringene
i arbeidslivet og at tilsynet får en betydelig mengde nye oppgaver.
Det vil kreve betydelig økte midler til Arbeidstilsynet dersom man
har som mål å gjenerobre kontroll i et mer brutalisert kriminalitetsbilde
i norsk arbeidsliv. De senere årene har tilsynet fått enorme utfordringer
som følge av et brutalisert arbeidsliv, og dette viser behovet for
styrking fremfor ABE-kutt for etaten. Saker om sosial dumping og
arbeidslivskriminalitet er særlig krevende. Det er alvorlig at tilsyn
knyttet til arbeidsmiljø er redusert til fordel for arbeid med arbeidslivskriminalitet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett for 2020, hvor man øker kap. 640 post 1 med 87 mill.
kroner. Økningen i bevilgningen skal gå til å etablere et nytt a-krimsenter,
styrke de eksisterende a-krimsentrene og øke bevilgningen til Arbeidstilsynet for
å styrke tilsynets aktivitet.
Disse medlemmer viser til
sine merknader og forslag i Innst. 15 S (2018–2019):
«Prosjektet Medbyggerne
i Vestfold tildeles 3 mill. kroner over Arbeidstilsynets budsjett.»
Forslaget ble nedstemt. Disse medlemmer mener
fortsatt at Medbyggerne er et effektivt virkemiddel mot svart arbeid,
som fortjener offentlig støtte.
Disse medlemmer viser til
at det i Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett for 2020 er
en total satsing på 617 mill. kroner mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet
og for et trygt, seriøst og organisert arbeidsliv, fordelt på ulike
kapitler og poster. Midlene skal gå til å styrke Økokrims etterforskningskapasitet
og Skatteetatens arbeid mot svart økonomi, til politiets og Skatteetatens
bidrag til a-krimsentrene, til utvikling av en nasjonal modell for
et seriøst arbeidsliv og til økt utekontroll av kjøretøyer, noe
som vil sikre likere konkurransevilkår i transportbransjen, som
har hatt mye arbeidslivskriminalitet. Disse medlemmer viser til Arbeiderpartiets
alternative statsbudsjett for 2020, hvor man øker fagforeningsfradraget
med 4 000 kroner pr. person, tilsvarende en dobling av dagens fagforeningsfradrag.
Dette gir en skattelette på totalt 440 mill. kroner til arbeidstakere.
Disse medlemmer viser til
Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett for 2020 hvor man øker
kap. 3640 post 9 med 10 mill. kroner. Økningen kommer som en følge
av høyere gebyrer og økningen i bevilgning til Arbeidstilsynets
økte aktivitet som vil avdekke flere brudd.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at norsk arbeids- og næringsliv
er preget av stadig hardere konkurranse, noe som fører til press
på arbeidsmiljølovens bestemmelser. For å sikre en rettferdig konkurranse
og et velorganisert arbeidsliv mener dette medlem det er avgjørende
viktig at Arbeidstilsynet har kapasitet til å føre uanmeldte tilsyn
i virksomhetene. Regjeringens budsjettforslag for 2020 vil ikke
gi rom for flere tilsyn. Dette medlem viser til at
Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett for 2020 foreslår
å øke antall inspektørårsverk i Arbeidstilsynet med 90, hvorav 30
årsverk frigjøres fra administrasjon til inspeksjon, noe som innebærer
en styrking av Arbeidstilsynet med 60 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
Senterpartiet er imot norsk deltakelse i EUs arbeidsmarkedsmyndighet
ELA (European Labour Authority), noe som frigjør 2 mill. kroner
fra Arbeidstilsynets budsjett.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
flere ganger de siste årene har fremsatt lovforslag for å gi Arbeidstilsynet
hjemmel til å føre tilsyn med og håndheve innleie fra vikarbyråer. Disse medlemmer mener
det er på høy tid at lovforslaget, som har vært på høring, oversendes
Stortinget for behandling, slik at Arbeidstilsynet endelig kan få nødvendig
hjemmel til å håndheve innleiebestemmelsene i arbeidsmiljøloven.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag
«Stortinget
ber regjeringen sikre at Arbeidstilsynets tilsyn blir mer virkningsfulle
ved at tilsynet øker bruken av overtredelsesgebyr.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
for 2020, hvor man økte kap. 640 post 1 med 58 mill. kroner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett for 2020, hvor man økte kap. 640 post
1 med 60 mill. kroner. Økningen i bevilgningen skal gå til Arbeidstilsynets
arbeid med arbeidsmiljø og mot arbeidslivskriminalitet og sosial
dumping og til å etablere nye a-krimsentre.