Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Arbeidsmiljø

Saker og spørsmål fra Arbeidsmiljø

  • Interpellasjon fra Terje Breivik (V) til arbeids- og sosialministeren

    Interpellasjon nr. 28 (2020-2021)

    Oversendt regjeringen: 15.02.2021

    Besvart: 11.03.2021 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

    Om grep for å møte utfordringene med at arbeidsmiljøloven ikke er tilpasset en ny arbeidshverdag med økt bruk av hjemmekontor og mer fleksibilitet i når arbeidet utføres

  • Interpellasjon fra Peter Frølich (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

    Interpellasjon nr. 60 (2021-2022)

    Oversendt regjeringen: 26.04.2022

    Besvart: 12.05.2022 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

    Om en rettferdig og om mulig enklere behandling av brannfolks søknader om yrkesskadeerstatning i forbindelse med kreftsykdom, da 70 pst. av dem har fått avslag, og de fleste med innvilgelse har måttet ta saken sin til Trygderetten

  • Representantforslag om et rettferdig yrkesskaderegelverk

    Dokument 8:134 S (2024-2025), Innst. 361 S (2024-2025)

    Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Marian Hussein, Kathy Lie og Freddy André Øvstegård om et rettferdig yrkesskaderegelverk

    Alminnelig sak | Debatt og vedtak
  • Representantforslag om å forby innleie

    Dokument 8:174 S (2024-2025), Innst. 486 S (2024-2025)

    Representantforslag fra stortingsrepresentantene Mímir Kristjánsson, Marie Sneve Martinussen, Sofie Marhaug og Hege Bae Nyholt om å forby innleie

    Alminnelig sak | Debatt og vedtak
  • Interpellasjon fra Kjersti Toppe (Sp) til helse- og omsorgsministeren

    Interpellasjon nr. 6 (2025-2026)

    Oversendt regjeringen: 30.10.2025

    Til behandling

    VG har avslørt at fleire legar som har mista autorisasjonen i andre land, fortsatt har kunna jobbe som lege i Noreg. Statens helsetilsyn har svikta og har ikkje behandla varslingane dei fekk om legar som har skadd eller feilbehandla pasientar i andre land, og som kan utgjera ein fare for norske pasientar. Dette handlar om legar som er dømde for alvorlege feilbehandlingar, utskriving av store mengder narkotiske stoff til seg sjølv eller nærståande, utnytting av pasientar seksuelt, og så vidare. At Statens helsetilsyn ikkje har hindra slike legar frå å jobbe i norsk helsevesen, er ein stor skandale. Saka sin karakter er så alvorleg at eg vil be statsråden snarast informera Stortinget om korleis dette i heile tatt kunne skje, kva omfanget er, konsekvensar det har hatt for pasientane, og kva som no vert gjort for å rette opp i skandalen?

  • Spørretimespørsmål fra Line Marlene Haugen (FrP) til kunnskapsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 30.10.2025

    Besvart: 05.11.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

    Kunnskapsministeren svarte nylig på mitt skriftlige spørsmål om hvordan skolene skal håndtere situasjoner der lærere må følge en elev ut av klasserommet etter fysisk inngripen. Statsråden svarte at dette må «avgjøres lokalt» – altså at skolene selv må finne ut hvordan både den urolige eleven og resten av klassen skal ivaretas. Når regjeringen samtidig er imot spesialskoler og alternative opplæringsarenaer – hva mener statsråden egentlig skal skje når problemet fortsetter og læreren står alene?

  • Muntlig spørsmål fra Simen Velle (FrP) til statsministeren

    Muntlig spørsmål

    Datert: 12.11.2025

    Besvart: 12.11.2025 av statsminister Jonas Gahr Støre

    Regjeringen har gjentatte ganger understreket, både i denne salen og i diverse artikler i norske aviser, at de er offensive for å sikre ro og orden i skolen. Jeg vil benytte anledningen til å understreke at regjeringens ambisjon er en ambisjon også Fremskrittspartiet deler, men jeg må innrømme at jeg ser stor forskjell mellom festtaler og politiske vedtak fra regjeringens side. Opplæringsloven § 12-2 er krystallklar: «Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, inkludering, trivsel og læring.» Følgende er et direkte sitat fra en lærer på en skole i Akershus og viser en helt annen virkelighet for elevene og lærerne: Elever blir presset til å omgås kriminelle elever som ikke har noen intensjoner om å jobbe med fag på skolen. De dreper ethvert klassemiljø de er inne i. De er kjipe, frekke og utøver sosial makt overfor vanlige elever som ikke er vant til slik oppførsel. Det er bjørn mot sau. De er forsvarsløse. Elevene i klassen lever i frykt og usikkerhet hver dag, for ikke å snakke om oss lærere. Sitat slutt. Situasjonen er hårreisende, og den er uholdbar. Til tross for Arbeiderparti-regjeringens offensive retorikk er arven etter fire års regjeringstid dessverre at situasjonen er prekær på skoler over hele landet. Til tross for elevenes rett til et trygt skolemiljø ser vi nå at gjengene får fotfeste, at læringsmiljøet ødelegges, og at elever og lærere ikke føler seg trygge på skolen – og slik har det vært i årevis. Det hjelper ikke at læreren nå har fått myndighet til å sette elevene på gangen, og derfor vil jeg spørre: Hvilke konkrete tiltak vil statsministeren iverksette for å finne varige løsninger som sikrer tryggheten i klasserommet for elever og lærere?

  • Spørretimespørsmål fra Kristian August Eilertsen (FrP) til helse- og omsorgsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 13.11.2025

    Til behandling

    Regjeringen sier den står fullt og helt inne for at ambulansearbeidere skal ha det trygt på jobb, men sier samtidig at nasjonale retningslinjer for merking av farlige pasienter først kan komme på plass etter høringer og lovendringer i Stortinget. I mellomtiden risikerer ambulansepersonell eget liv og helse hver eneste dag. Mener statsråden virkelig at det er forsvarlig å vente i månedsvis – kanskje årevis – på byråkratiske prosesser, mens risikoen ambulansearbeidere møter på jobb, og antallet volds- og trusselhendelser øker for hver dag som går?