-
Dokument nr. 15:2527 (2023-2024)
Innlevert: 09.08.2024
Sendt: 12.08.2024
Til behandling
Hvilke grep vil statsråden ta for å følge opp den økte andelen ungdommer i Oppfølgingstjenesten, og hvordan vil statsråden sørge for at disse ungdommene sikres et fullverdig opplæringstilbud eller arbeid?
-
Dokument nr. 15:2476 (2023-2024)
Innlevert: 01.08.2024
Sendt: 01.08.2024
Besvart: 08.08.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Hvordan sørger statsråden for å følge opp fullføringsretten og andre tiltak som er iverksatt i forbindelse med fullføringsreformen fra august 2024?
-
Dokument nr. 15:2475 (2023-2024)
Innlevert: 01.08.2024
Sendt: 01.08.2024
Besvart: 08.08.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Hva er årsaken til det store avviket mellom regjeringens beregninger og tilbakemeldingen fra kommunene, mener statsråden at fullføringsretten skal gå på bekostning av andre elever i videregående opplæring eller har man lave ambisjoner for antall elever som skal benytte seg av den viktige rettigheten?
-
Dokument nr. 15:2463 (2023-2024)
Innlevert: 30.07.2024
Sendt: 01.08.2024
Besvart: 06.08.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Kan statsråden redegjøre for når miljøet i Østfold, som står klar til å etablere en landslinje innen flyfag, kan få svar på søknaden som fortsatt er til behandling?
-
Dokument nr. 15:2460 (2023-2024)
Innlevert: 30.06.2024
Sendt: 01.07.2024
Rette vedkommende: Kunnskapsministeren
Besvart: 08.07.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Finnes det lovadgang for å forby at elever bruker russegensere som tilfeldigvis viser hvilken russegruppe de tilhører, f.eks. ved at navnet og/eller logoen til en "russegruppe" på en eller annen måte står skrevet eller forekommer på et klesplagg de har på seg på skolen??
-
Dokument nr. 15:2472 (2023-2024)
Innlevert: 26.06.2024
Sendt: 01.08.2024
Besvart: 08.08.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Har statsråden tall for hvor mange som går ut av fjerde trinn og som ikke er svømmedyktige, kan statsråden si noe om hvor i landet det er flest elever i denne aldersgruppen som ikke kan svømme og kan statsråden legge fram tall for hvor mange elever som har og ikke har tilgang på svømmehaller i undervisningen?
-
Dokument nr. 15:2413 (2023-2024)
Innlevert: 25.06.2024
Sendt: 26.06.2024
Besvart: 03.07.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Tilbud til vår eldre får stadig større betydning og ulike aktører som Stiftelsen Nestor Seniorutvikling og Nordnorsk pensjonistskole er viktige bidragsytere for bedre helse hos våre seniorer. Forutsigbarhet og trygge rammevilkår er avgjørende for videre drift. Slik § 6 i Folkehøyskoleloven ligger nå, så forstås det slik at de fortsatt kan motta tilskudd til å drive kurs av kortere varlighet.
Kan statsråden bekrefte at dette er riktig forstått?
-
Dokument nr. 15:2321 (2023-2024)
Innlevert: 17.06.2024
Sendt: 17.06.2024
Besvart: 24.06.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Kan statsråden anslå det samlede samfunnsøkonomiske tapet av at foreldre må ta ulønnet permisjon for å vente på barnehageoppstart for barn født på “feil” tid av året?
-
Dokument nr. 15:2280 (2023-2024)
Innlevert: 12.06.2024
Sendt: 12.06.2024
Besvart: 19.06.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Effektiv ressursbruk er et sentralt spørsmål i skolepolitikken. I dag brukes et betydelig beløp på å gi alle foreldre 12 timer gratis SFO for 1-3. trinn.
Hva er provenyeffekten av å avvikle dette tiltaket og i stedet innføre en moderasjonsordning som gir 12 timer gratis SFO for husholdninger med inntekt opp til a) 1 mill. kroner b) 1,5 mill. kroner og c) 2 mill. kroner (Det bes om å få oppgitt hel- og halvårseffekt og hvor mange barn og husholdninger som vil bli berørt av moderasjonsordningen)?
-
Dokument nr. 15:2274 (2023-2024)
Innlevert: 11.06.2024
Sendt: 12.06.2024
Besvart: 19.06.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Alle elever skal ha tilgang på gode læremidler, det gjelder også de som trenger de universell utformet. Det er ikke godt nok i dag, og stadige tilbakemeldinger viser at man ikke oppfyller kravene, noe også UU tilsynet har påpekt. Nå kan det synes som man vil ta universell utforming ut av WAD- direktivet, og det er stor bekymring i flere miljø for konsekvensene det får for elevenes rett til å få delta i undervisningen.
Hvordan har statsråden tenkt at man skal sikre universell utforming av digitale læremidler om de tas ut av WAD?
-
Dokument nr. 15:2210 (2023-2024)
Innlevert: 05.06.2024
Sendt: 05.06.2024
Besvart: 11.06.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Det vises til budsjettspørsmål nr. 1 fra KrF av 16. mai og det ufullstendige svaret 3. juni.
Hva vil provenyet (hel- og halvårseffekt) være av å redusere timetallet i grunnskolen til samme timetall som grunnskolen i Finland, dersom SFO-tiden på 1-4. trinn utvides tilsvarende reduksjonen i timetall på disse trinnene, der det legges til grunn at norsk grunnskole skal ha samme timetall på hvert trinn som finsk grunnskole, og det forutsettes ordinær foreldrebetaling for utvidelsen av SFO-tiden?
-
Dokument nr. 15:2195 (2023-2024)
Innlevert: 03.06.2024
Sendt: 04.06.2024
Besvart: 11.06.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Hva vil statsråden konkret gjøre for å sikre fremdriften i arbeidet med å sikre at samiske elever får likeverdig tilgang på de hjelpemidlene de trenger for å kunne gjennomføre eksamen på nord-, sør- eller lulesamisk, og hvilken tidsplan har statsråden lagt for når dette skal være på plass?
-
Dokument nr. 15:2119 (2023-2024)
Innlevert: 24.05.2024
Sendt: 24.05.2024
Besvart: 31.05.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Hva gjør kunnskapsministeren for å sikre samiske elevers mulighet til likeverdig eksamen og sikre god tilrettelegging for dette i kommunene?
-
Dokument nr. 15:2009 (2023-2024)
Innlevert: 07.05.2024
Sendt: 08.05.2024
Besvart: 21.05.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Kan kunnskapsministeren forsikre at opplæringskontorene vil beholde de samme oppgavene og ansvaret for å ivareta og følge opp framtidens lærlinger, slik jeg har beskrevet i begrunnelsen til dette spørsmålet, i ny opplæringslov?
-
Dokument nr. 15:1992 (2023-2024)
Innlevert: 07.05.2024
Sendt: 07.05.2024
Besvart: 16.05.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Har statsråden noen oversikt over utviklingen i hvor mange familier som mister plass i, eller helt lar være å bruke, helt sentrale velferdstjenester som barnehage og SFO, fordi de ikke kan betale for disse?
-
Dokument nr. 15:1951 (2023-2024)
Innlevert: 02.05.2024
Sendt: 02.05.2024
Rette vedkommende: Kunnskapsministeren
Besvart: 10.05.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Vil statsråden sørge for at rasisme og diskriminering blir en del av medisinstudiet, og sikre effektive varslingssystemer?
-
Dokument nr. 15:1916 (2023-2024)
Innlevert: 29.04.2024
Sendt: 29.04.2024
Besvart: 07.05.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Vil opplæringskontorene fortsatt være en ansvarlig part i lærekontrakten og kunne signere som ansvarlig leder?
-
Dokument nr. 15:1915 (2023-2024)
Innlevert: 29.04.2024
Sendt: 29.04.2024
Besvart: 07.05.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Vil statsråden sikre et statlig bidrag for å gi WorldSkills Norway stabile rammevilkår i revidert nasjonalbudsjett og i fremtidige nasjonalbudsjett?
-
Dokument nr. 15:1911 (2023-2024)
Innlevert: 29.04.2024
Sendt: 29.04.2024
Besvart: 08.05.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Vil statsråden ha mer lekbasert læring i barnehagen, eller vil hun lytte til de ansatte som advarer mot dette?
-
Dokument nr. 15:1878 (2023-2024)
Innlevert: 25.04.2024
Sendt: 26.04.2024
Besvart: 07.05.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Hvordan mener statsråden at gratisprinsippet i skolen skal praktiseres når det kommer til digitale enheter og læremidler?