Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:32 (2024-2025)
Innlevert: 04.10.2024
Sendt: 04.10.2024
Besvart: 10.10.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Er det i dag mulig å få tillatelse for å drive en ikke-kommersiell privat videregående skole (friskole som ikke drives kommersielt), eller for en kommune å drifte en VGS-skole?

Begrunnelse

Jeg er blitt kontaktet av lokalpolitikere med spørsmål om mulighetene for å sikre videre drift av en videregående skole som planlegges ikke videreført i fylkeskommunal regi.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Privatskoleloven har som formål å medvirke til at det kan opprettes og drives private skoler, slik at foreldre og elever kan velge andre skoler enn de offentlige, jf. § 1-1. Utdanningsdirektoratet kan etter søknad godkjenne private skoler med rett til statstilskudd. Departementet er klageinstans. For at en skole skal kunne godkjennes må den oppfylle et av grunnlagene som er listet opp i privatskoleloven § 2-1 andre ledd bokstavene a. til g. Om det skal gis godkjenning, beror på en skjønnsmessig vurdering. Det skal ikke gis godkjenning dersom etableringen vil medføre negative konsekvenser for det offentlige skoletilbudet. Vertskommunens eller vertsfylkets uttalelse skal tillegges vesentlig vekt under søknadsbehandlingen.
Private skoler må være registrert som et selvstendig rettssubjekt, jf. privatskoleloven § 2-2 andre ledd. Loven har ikke noe forbud mot at en kommune eller fylkeskommune helt eller delvis eier en privat skole, for eksempel gjennom å inneha aksjer i en privat skole som er organisert som et aksjeselskap. Det er ikke adgang til å overføre driften av en eksisterende offentlig videregående skoles tilbud til en privat virksomhet.
Jeg vil ellers vise til at opplæringsloven § 28-6 første ledd åpner for at departementet i «særlege tilfelle» kan godkjenne at en kommune i egen regi driver videregående opplæring. I forarbeidene til bestemmelsen, Prop.57 L (2022-2023) kapittel 69, er det understreket at det må være gode grunner som taler for en annen ansvarsdeling enn den som følger av loven.