Kim Thoresen (SV): Hvilke strukturgrep vil statsråden gjøre i inneværende stortingsperiode for å sikre en styrking av laget rundt eleven, og slik sett bidra til lavere skolefravær?
Begrunnelse
21. okt. 2022 svarte din forgjenger på mitt forrige spørsmål om ufrivillig skolefravær. Snaue to år har gått og denne uka slapp utdanningsdirektoratet tall som for mange har vært forsøkt meldt ifra om i lengre tid uten at man har opplevd å bli tatt på alvor. Tallene er tydelige, og statsråden må ta grep.
Denne uka er jeg så heldig å få møte som vara på Stortinget og kan dermed bruke min erfaring som skoleansatt i 20 år, når jeg nå stiller spørsmål på nytt om hvordan statsråden kommer til å jobbe for å bedre dette og ikke minst; hjelpe enkeltmenneskene bak disse triste tallene.
Det snakkes mye om at skolehverdagen skal bli mer praktisk for elevene, at hver lærer skal få bedre tid til hver elev, at det skal jobbes med at guttene lykkes bedre i grunnskoleløpet og at flere yrkesgrupper skal inn i skolen for å sikre helheten rundt eleven. Alle snakker varmt om satsing på psykisk helse, men tallene for skolefravær peker fortsatt i feil retning. Jeg har jobbet på grunnskoler i 4 ulike fylker i løpet av de 20 siste årene. Jeg møter svært mange flinke mennesker og fantastiske elever. Den generelle oppfattelsen jevnt over er at styresmaktene ikke har tatt grep som monner mot skolefravær.
Det er vel og bra med alle midler som bevilges til skolen og laget rundt eleven, men det er ikke nok til å gjøre en forskjell i hverdagen. Status forblir uforandra, og med disse alarmerende fraværstallene ser vi at utviklingen går i feil retning. Det er ikke mulig å oppnå forbedra resultater når elevfraværet øker.
Strukturelle tiltak har vært påpekt fra flere hold. Ekspertutvalget ledet av Thomas Nordahl i 2018 påpekte behovet for å knytte PPT og andre tjenester nærmere skolene. Tida er trolig inne for å påse at hver skole har flere av disse yrkesgruppene knyttet til seg. PPT, Helsestasjon for barn og ungdom, Psykisk helse, BUP, Familievernkontoret, Statped, Barnevern, Næringslivskoordinator for alternative/praktiske opplæringsarenaer, Frivilligsentralen, idretten, kulturskolen og politiets forebyggende enhet med flere. Dersom hver skole hadde fått inn flere av disse ansatte, så bygde man virkelig laget rundt elevene og drev tidlig innsats. Vi må endre systemet! Nå rekker man brannslukking, men ikke forebygging. Nok samarbeidstid må til mellom enkeltmenneskene i laget rundt eleven.