2.2 Generelle merknader fra Arbeiderpartiet
Komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet vil understreke at regjeringens mest grunnleggende
oppgave er å sikre trygghet for befolkningen. Disse
medlemmer viser til at Norge står i den mest alvorlige sikkerhetspolitiske
situasjonen siden andre verdenskrig. Russlands angrepskrig mot Ukraina
fortsetter, og konfliktnivået internasjonalt er høyt. Disse medlemmer vil understreke at det
i en slik tid stilles strengere krav til motstandsdyktighet og sivilsamfunnets
evne til å håndtere naturlige og menneskeskapte hendelser. Disse medlemmer viser til proposisjonen,
der regjeringen har foreslått en betydelig styrking av justissektoren.
Styrking av politiet
og bekjempelse av organisert kriminalitet
Disse medlemmer viser
til proposisjonen, der regjeringen foreslår å styrke budsjettet
til politiet med 196 mill. kroner i 2026. Med regjeringens budsjettforslag
vil politiet få 27 mrd. kroner i 2026, noe som innebærer en økning
på 31 pst. siden regjeringen tiltrådte i 2021.
Disse medlemmer vil
understreke betydningen av et tilstedeværende politi for å sikre
forebygging, beredskap og folks trygghet i hverdagen. Disse medlemmer viser til at regjeringen
foreslår grep som øker inntekter og effektiviserer politiet med
totalt 208 mill. kroner, blant annet ved å redusere reise- og møtevirksomhet
og øke gebyret for våpensøknader til hva det faktisk koster politiet
å behandle dem. Dette er midler som dermed kan benyttes til andre
og viktigere politioppgaver.
Disse medlemmer merker
seg at satsingen mot organiserte kriminelle nettverk, som i 2025-budsjettet fikk
en varig økning på 600 mill. kroner, videreføres i 2026. Politiinnsatsen
mot kriminelle nettverk har gitt resultater, flere drap er avverget,
og tallet på rettskraftige inndragninger har økt med nærmere 40
pst. de siste to årene.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen har varslet at det skal innføres langsiktige
plandokumenter for politiet for å sikre bedre ressursutnyttelse
og mer forutsigbar styring av etaten.
Investering i ungdomskriminalitetsforebygging
Disse medlemmer viser
til at regjeringen styrker arbeidet mot barne- og ungdomskriminalitet
og i statsbudsjettet for 2026 foreslår over 150 mill. kroner til én-til-én-oppfølging,
utvidelse av arbeidet med hurtigspor i domstolene og til økt kapasitet
ved ungdomsenhetene.
Disse medlemmer viser
til at de aller fleste barn og unge i Norge ikke begår kriminalitet,
men at det er en bekymringsfull utvikling hvor unge som bryter loven, stadig
blir yngre og lovbruddene mer alvorlige. For å stoppe denne negative
trenden mener disse medlemmer det er
nødvendig å styrke det forebyggende arbeidet på bred front – både
gjennom politiet, i hjelpeapparatet og tverrfaglig i hele forvaltningen.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen foreslår til sammen 44,6 mill. kroner til hurtigspor
for raskere behandling av straffesaker der gjerningspersonen er under
18 år. Midlene skal gå til å utvide innsatsen til Sør-Vest politidistrikt
og til å videreføre innsatsen og sikre tilstrekkelig kapasitet til
å prioritere arbeidet med raskere behandling av straffesaker i Agder,
Oslo, Vest og Øst politidistrikt. Regjeringen har som mål å rulle
ut innsatsen i de resterende politidistriktene i løpet av neste
fireårsperiode.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen foreslår 21 mill. kroner til økt kapasitet ved
Ungdomsenhet øst på Eidsvoll. Dette kommer i tillegg til allerede
igangsatte tiltak for å øke kapasiteten ved ungdomsenhetene i kriminalomsorgen. Disse medlemmer vil understreke at det
er et mål for regjeringen at barn ikke skal fengsles sammen med
voksne.
Disse medlemmer merker
seg at regjeringen foreslår totalt 90 mill. kroner til tett individuell
oppfølging i kommuner som har særlige utfordringer med barne- og
ungdomskriminalitet. I 2026 skal tiltaket rulles ut til kommunene
Kristiansand, Skien, Drammen, Sandefjord, Lørenskog og Lillestrøm,
i tillegg til at ordningen allerede er på plass i Oslo og på vei
til Bergen, Trondheim og Stavanger.
Disse medlemmer viser
for øvrig til at tilskuddsordningen for SLT-samordning (samordning
av lokale rus- og kriminalitetsforebyggende tiltak) øker fra 9 mill.
kroner i 2025 til i overkant av 22 mill. kroner i 2026.
Opptrappingsplan for
kriminalomsorgen
Disse medlemmer viser
til proposisjonen, der regjeringen foreslår å styrke kriminalomsorgen
med 179 mill. kroner i 2026. Midlene vil inngå i en opptrappingsplan
for styrket bemanning og inkluderer økt opptak ved fengselsbetjentutdanningen,
et kompetanseløft og bygningsmessige forbedringer.
Disse medlemmer viser
til at kriminalomsorgen har bemanningsutfordringer, uegnede bygg
og press på innsattes soningsforhold og ansattes arbeidsforhold.
Fra 2022 til og med 2025 har regjeringen styrket kriminalomsorgen
med om lag 650 mill. kroner, og styrkingen fortsetter i 2026.
Disse medlemmer merker
seg at satsingen understøtter regjeringens lovforslag om å redusere
utfordringene med isolasjon i fengslene. Regjeringen jobber med
å snu utviklingen i kriminalomsorgen og har lagt frem Meld. St.
31 (2024–2025) Straff som virker – straffegjennomføring for et tryggere
Norge.
Disse medlemmer viser
til at satsingen i 2026 vil gjøre det mulig å iverksette en opptrappingsplan som
vil styrke bemanningen både til kort og lang sikt. Dette inkluderer
økt opptak til fengselsbetjentutdanningen med 75 nye plasser og
full utrulling av det desentraliserte deltidsstudiet.
Styrking av rettsstaten
Disse medlemmer viser
til at et sentralt mål for regjeringens politikk er å sikre folks
trygghet, rettssikkerhet og tilgjengelige tjenester samt å legge
til rette for juridiske fagmiljø i hele landet. Regjeringen har
de seneste årene prioritert å styrke rettssikkerheten i hele Norge
og fortsetter denne satsingen med et solid løft for rettssikkerheten
i neste års statsbudsjett.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen foreslår å bevilge 10 mill. kroner til videre
digitalisering i domstolene, slik at domstolene holder tritt med
den teknologiske utviklingen i samfunnet og befolkningens tilgang
til domstolene øker. Det ordinære driftsbudsjettet til domstolene,
Høyesterett og Domstoladministrasjonen har økt med 544 mill. kroner
i perioden 2022–2025, en økning på 17,4 pst.
Disse medlemmer merker
seg at regjeringen foreslår 8 mill. kroner til forprosjektet for
et nytt tinghus i Stavanger, og at rehabilitering av Bergen tinghus
videreføres.
Disse medlemmer viser
til at advokater som tar offentlige oppdrag, gjør en viktig jobb
for rettsstaten. Regjeringen har prioritert å øke salærsatsen hvert
år siden tiltredelsen, og nå foreslår regjeringen å øke salærsatsen
med 60 kroner i 2026, fra 1 315 kroner til 1 375 kroner. Det tilsvarer
en økning på 290 kroner i perioden 2022–2026, eller om lag 27 pst.
Bekjempelse av vold
i nære relasjoner
Disse medlemmer vil
understreke at vold og overgrep er et stort folkehelseproblem. Vold
i nære relasjoner og seksuelle overgrep er alvorlig kriminalitet
og blant de lovbrudd som skal prioriteres høyt i hele straffesakskjeden,
fra forebygging til straffegjennomføring.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen har lagt frem en opptrappingsplan mot vold og
overgrep mot barn og vold i nære relasjoner for perioden 2024–2028.
Kapasiteten til Statens barnehus er styrket, og det er rullet ut
en tverrfaglig modell for å forebygge vold i nære relasjoner (RISK-modellen)
i flere politidistrikt.
Disse medlemmer merker
seg at bruken av omvendt voldsalarm har økt betydelig etter lovendringen som
trådte i kraft 8. april 2024. I 2023 ble omvendt voldsalarm brukt
21 ganger, mens det tilsvarende tallet i 2024 var 194. En foreløpig
prognose basert på utviklingen så langt i 2025 ligger på mellom
350 og 400.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen har etablert en permanent partnerdrapskommisjon
for å styrke kunnskapsgrunnlaget for forebygging av vold i nære
relasjoner ytterligere.
Investering i sikkerhet
og sivil beredskap
Disse medlemmer mener
at samfunnets sivile motstandskraft og robusthet bygges best i fredstid
og gjennom et bredt spekter av virkemidler. Disse
medlemmer viser til at regjeringen har lagt frem Meld. St.
9 (2024–2025) Totalberedskapsmeldingen – Forberedt på kriser og
krig, som ble behandlet i Stortinget våren 2025.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen foreslår 81 mill. kroner til en rekke sikkerhets-
og beredskapstiltak i statsbudsjettet for 2026. Satsingen omfatter blant
annet 30 mill. kroner til forprosjekt for en nasjonal sky, 15 mill.
kroner til Nasjonal sikkerhetsmyndighet for nye myndighetsoppgaver
etter digitalsikkerhetsloven, 10 mill. kroner til de sivile partene
i Nasjonalt etterretnings- og sikkerhetssenter (NESS), 10 mill.
kroner til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, 5 mill. kroner
til etablering av en statlig beredskapshub i Kirkenes og 6 mill.
kroner til beredskapsarbeid i Øst-Finnmark-kommunene.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen foreslår en varig økning på 100 mill. kroner
til Politiets sikkerhetstjeneste (PST). Dette er en stor enkeltsatsing
og kommer i lys av det regjeringen beskriver som den mest alvorlige
sikkerhetssituasjonen siden andre verdenskrig.
Disse medlemmer merker
seg at regjeringen har gitt DSB og Forsvaret i oppdrag å lede planleggingen og
gjennomføringen av Totalforsvarsåret 2026, med det overordnede målet
å styrke Norges evne til å forebygge og håndtere sikkerhetspolitiske
kriser og krig.