8.1.1.3 Vurderingar frå departementet
Det blir i proposisjonen
vist til at oppmåling etter matrikkellova går ut på å klarleggje
grenser og rettsforhold, jf. Ot.prp. nr. 70 (2004–2005), punkt 10.1.7.
Det kan sjå ut til
at klarlegging av rettsforhold i praksis fekk mindre omfang enn
venta. Det kjem truleg av fleire forhold.
Departementet fører
vidare forslaget frå høyringsnotatet om at geografiske opplysningar
om varige rettar frå no av skal førast i matrikkelen og ikkje i
tinglysingssystemet.
I høyringsnotatet
er omgrepet bruksrettar nytta, men det er openbert at dette er meint
å gjelde vidare enn bruksrettar i snever forstand. Departementet
meiner at alle varige rettar til grunn bør vere omfatta, både det
å ha ein allmenn bruksrett eller ein særleg råderett (servitutt).
I høyringsnotatet la departementet til grunn at retten måtte vere
«varig». Departementet meiner at dette ikkje berre bør forståast
som evige rettar, men også omfatte andre langvarige rettar. Korleis
ein skal definere dette nærare, bør bli utgreidd og fastsett i forskrift.
Panterett til ein del av ei matrikkeleining fell utanfor, jf. forbod
mot å pantsetje ein fysisk del av fast eigedom eller festerett,
jf. pantelova § 2-1 andre ledd.
Det er berre dei
geografiske opplysningane som på denne måten skal kunne førast i
matrikkelen. Registreringa av sjølve retten må eventuelt skje ved
tinglysing.
Det blir innvendt
mot forslaget at slik registrering vil ha lite rettsleg truverd.
Matrikkelen vil for det første mangle opplysningar om alle eksisterande
rettar. Ein brukar vil heller ikkje kunne vite om opplysningar som er
registrerte, framleis gjeld eller om dei er blitt endra eller avskaffa
med ein ny avtale som ikkje er registrert. Departementet meiner
likevel det har verdi å få på plass ordninga. For det første er
ikkje ordninga meint å gi rettsleg truverd på same måten som tinglysing.
Ordninga er hovudsakleg meint å sikre dokumentasjon av geografiske
opplysningar om rettar som blir klargjorde i oppmålingsforretning.
Slike opplysningar bør registrerast i matrikkelen og ikkje i arkiva
til landmålarføretaket. Ordninga er i tillegg heilt nødvendig som
ein erstatning når høvet til å nytte hjelpedokument etter tinglysingsforskrifta
§ 4 no er oppheva.
Departementet foreslår
inga endring når det gjeld kva krav og moglegheiter som skal gjelde
for klarlegging og skildring av rettsforhold i oppmålingsforretning.
Departementet er einig i forslaget frå Tekna om å ta inn ei presisering
om at den ansvarlege landmålaren skal undersøkje relevante dokument,
jf. forslaget til § 36 andre ledd tredje punktum.
Landmålaren skal
aktivt vere med på å rydde opp i rettsforholda. Det er normalt tilstrekkeleg
at landmålaren har undersøkt grunnboksbladet for dei overdragande
eigedommane. I tillegg må det gå fram at landmålaren har spurt partane
om dei overdragande eigedommane har rettar på andre eigedommar som
ikkje er tinglyste, og som eventuelt også skal gjelde for den utskilde
eininga. Det skal også gå fram at landmålaren har spurt partane
om den nye matrikkeleininga skal ha nokon andre rettar på, eller
som er avleidde frå, dei overdragande eigedommane enn dei som går
fram av delingsløyvet. Ut over dette har partane sjølve ansvaret
for å avklare og dokumentere rettsforholda.
Dokument som er
nødvendige for å oppfylle vilkår som er fastsette i delingsløyvet,
til dømes krav om tinglysing av vegrett og rett til å opparbeide
vass- og kloakkleidning over nabogrunn, skal følgje kravet om matrikkelføring.
Kravet skal avvisast dersom dokumenta manglar. Det same gjeld avtalar
som er nødvendige for å få realisert ein anleggseigedom.
Landmålaren skal
som rutine skaffe ei utskrift av grunnboka for dei aktuelle matrikkeleiningane.
I nokre saker kan det vere krevjande å rydde opp i rettsforholda. Det
kan til dømes tenkjast at den overdragande eigedommen har rett til
beite, jakt, fiske eller båtfeste på meir eller mindre fjerne eigedommar.
Landmålaren må her vise eit aktsamt skjønn og vere påpasseleg med
å spørje dei aktuelle partane om kva for rettsforhold som gjeld.
Han må oppmode partane til å leggje fram dei aktuelle dokumenta.
I tillegg skal han aktivt stille spørsmål under sjølve markarbeidet
når partane er til stades. Rettsforhold som fysisk kan konstaterast
i marka, bør bli klarlagde. Dersom det til dømes går veg over eigedommen
eller ligg ein brønn på den parsellen som skal opprettast som eigen
eigedom, er det naturleg å spørje partane om det knyter seg nokon
varige rettar til desse. Ligg parsellen nær eller ved sjøen, er
det naturleg å spørje korleis det stiller seg med fiskerett, tilkomst
til sjø, båtfeste og liknande.
I ei særstilling
står rettar som ikkje kan konstaterast fysisk, og som heller ikkje
er tinglyste. Ut frå forholda på staden bør landmålaren spørje om
det finst nokon slike rettar. Det er rimeleg å vente at partane
sjølve er aktive i å verne om rettsstillinga si og interessene sine
elles, men det er også ønskjeleg at landmålaren har slike kunnskapar
om tingsrett og rettsforholda ved fast eigedom at han kan gi partane
relevante råd.
Det er opp til oppdragsgivaren
å avgjere kor inngåande arbeidet med slike avklaringar skal vere.
Partane må sjølve avgjere om dei vil utferde dokument som skal tinglysast.
I samband med dette må det også avklarast kva forhold som bør tinglysast
ved opprettinga av eigedommen, og kva forhold det er meir tenleg
å ta inn i skøytet eller anna dokument.
Det er ønskjeleg
at alle partar møter til forretninga, men det er etter gjeldande
rett inga plikt. Departementet meiner dette framleis må gjelde.
Det er likevel svært viktig for landmålaren og partane å ha høve
til å knyte sjølve gjennomføringa opp mot bestemte fristar. Landmålaren
har behov for å kunne støtte seg på ein regel om frist for varsling
for å få fullført saker der éin eller fleire av partane trenerer
eller viser lita interesse i å møte fram. Partane – både dei som
har møtt, og dei som ikkje har møtt ved forretninga – har i alle
tilfelle høve til å klage på matrikkelføringa – sjå også punkt 9
ovanfor.
Departementet legg
til grunn at det må utarbeidast nærare forskrifter om registrering
av geografiske opplysningar om varige rettar som gjeld delar av
ein grunneigedom, ein anleggseigedom, eit jordsameige eller ein festegrunn.
Det må også gjerast tilpassingar i matrikkelsystemet.
Departementet konstaterer
at det ikkje er gitt tenlege reglar for å handtere rettar som etter
ordninga frå før 1980 fekk eit eige grunnboksblad, og som i matrikkelen er
å rekne som «annan matrikkeleiningstype». Departementet tek sikte
på å gi nærare reglar om dette i dei nye forskriftene.
Departementet er
ikkje einig i forslaget frå Torbjørn Trageton om å oppheve tilgangen
til å få registrert private grenseavtalar. Departementet meiner
dette er ei tenleg løysing for grenser som manglar fagleg oppmåling.