6.1.4 Vurderingar frå departementet
Departementet går
i proposisjonen vidare med forslaget, men med små justeringar. Ut
frå tilbakemeldingane meiner departementet det framleis samla sett
er fleire fordelar enn ulemper ved forslaget.
Når oppmålinga blir
gjord om til tenesteyting, er det mykje som talar for at staten
bør ha ansvaret for føring av opplysningar om eigedomsforhold i
matrikkelen. Dette er i samsvar med organiseringa i andre land i EU
der oppmåling blir utført som tenesteyting, og det vil bidra til
å sikre einskapleg føring for heile landet. I tillegg til føring
av opplysningar frå landmålarar og jordskifteretten bør dette også
omfatte føring av private grenseavtalar, samanslåing eller oppløysing
av matrikkeleiningar, omnummerering og retting av eigedomsopplysningar
og seksjonering eller reseksjonering av eigarseksjonar.
Departementet viser
til fråsegn frå KS om at endringa i matrikkelføringa er ein konsekvens
av forslaget om endringane i eigedomsoppmålinga.
Slik departementet
vurderer det, har høyringa i liten grad avdekt nye opplysningar
som ikkje var kjende då høyringsforslaget blei fremja. Departementet
forstår fleire av innvendingane, men meiner at overføring av ansvaret
for matrikkelføringa av eigedomsopplysningar til Kartverket vil
gi ei betre ordning enn det noverande systemet. Forslaget vil bidra
til at ein kan byggje opp spesialkompetanse på éin stad og få einsarta
og meir effektiv matrikkelføring, og også meir effektive prosessar
i dei tilfella der samordning mellom matrikkel og grunnbok er påkravd.
Forslaget opnar samstundes for å vidareføre lokal føring der det
ligg til rette for det.
Svakheiter, feil
og manglar i enkeltopplysningar i matrikkelen er ei grunnleggjande
utfordring etter kvart som bruken av matrikkelen aukar. Det er derfor
viktig at matrikkelarbeidet er organisert på ein måte som ikkje berre
er tilpassa behovet for registrering av aktuelle saker, men også
legg til rette for kvalitetsheving og komplettering av informasjon
om eksisterande forhold.
Matrikkelføring
av eigedomsforhold kan vere fagleg krevjande. I mange kommunar er
det for få eigedomssaker til at kommunen får brei nok erfaring med
føring av ulike sakstypar. Dette blir innanfor det noverande systemet
kompensert ved at landmålaren også fører matrikkelen. Fleire kommunar
har likevel problem med å løyse større saker. Det gjeld spesielt
føring av saker frå jordskifterettane og Statens vegvesen. Mange høyringsinstansar
støttar at føring av desse sakene blir gjort av Kartverket.
Fleire sakstypar
krev føring både i matrikkelen og grunnboka. Det er potensial for
å effektivisere nokre av desse prosessane gjennom betre samordning,
til dømes føring av meir kompliserte saker som gjeld seksjonering og
reseksjonering.
Kommunar som har
kapasitet og fagleg kompetanse, vil kunne halde fram med å føre
eigedomsopplysningar i matrikkelen.
Kommunen har sjølvstendig
nytte av eit godt eigedomskartverk og kan oppnå synergi med andre
kartrelaterte oppgåver i kommunen. Departementet meiner derfor at
matrikkelføring av eigedomsopplysningar bør kunne overlatast til
slike kommunar, anten heilt eller delvis. Nokre kan meine at ein
slik modell kan verke rotete eller komplisert for landmålarar som
skal setje fram krav om matrikkelføring. Departementet reknar med
at dette ikkje vil verke særleg komplisert for fagkunnige landmålarar.
Dei vil uansett ha jamleg kontakt med alle kommunane innanfor forretningsdistriktet
sitt og vil kunne dra nytte av at nokre kommunar er i stand til
å føre vidare ei effektiv matrikkelføring.
Prinsipielt er det
ein fordel om den ansvarlege landmålaren eller andre som har teke
del i oppmålinga, ikkje sjølve gjer matrikkelføringa, men at desse
to oppgåvene i staden blir skilde frå kvarandre. Matrikkelføring
bør inkludere ein uavhengig kontroll av arbeidet til landmålaren.
Kontrollen er i dag i hovudsak manuell. Departementet legg til grunn
at kontrollen i større grad bør bli automatisk, slik at data kan
overførast digitalt frå landmålarføretaket til elektronisk matrikkelføring.
Departementet meiner at argumentet om at matrikkelføraren
må ha lokalkunnskap for å kunne utføre ein slik kontroll og ha nærleik
til både landmålaren og borgarane, etter kvart vil få mindre vekt.
Departementet viser
i proposisjonen til Menon Economics AS sin rapport pkt. 4.7.2 på
side 29 og vidare.
Når det gjeld kostnader
til matrikkelføring, reknar Menon ut – etter ei samla vurdering
– at tiltaket effektiviserer talet på årsverk med 25 prosent.
Departementet legg
til grunn at gebyr for matrikkelføring vil bli fastsett i sentral
forskrift. Det vil først og fremst gjelde registrering av eigedomsopplysningar. Inntektene
skal ikkje overstige kostnadene med føringa av opplysningane, jf.
felles retningsliner for statleg gebyr- og avgiftsfinansiering (R-112/15).
Registrering av allmenne opplysningar, til dømes opplysningar om adresser,
skal framleis vere gebyrfritt.
Kartverket meiner
at ansvaret for all matrikkelføring må liggje hos Kartverket, og
at dette må gå fram av lovteksten. Kartverket skriv også at ei tenleg
deling av ansvaret vanskeleg lèt seg gjennomføre. Departementet er
ikkje einig i dette. Ansvaret for føring av bygg- og adressedelen
skal framleis liggje hos kommunane, og desse oppgåvene går direkte
fram av lova.
Departementet foreslo
i høyringsnotatet at kommunar skal kunne føre eigedomsopplysningar
etter avtale med Kartverket, men har komme til at dette heller bør
skje i form av forskrift. Departementet legg særleg vekt på omsynet
til publisitet. Overføring av slike oppgåver til kommunen vil vere
overføring av styresmakt. Innanfor dei overførte oppgåvene vil den
aktuelle kommunen vere sjølvstendig matrikkelstyresmakt. Avgjerda frå
kommunen i ei enkeltsak vil dermed ikkje kunne bli overprøvd på
annan måte enn at nokon av partane klagar henne inn, eller dersom
vilkåra for omgjering etter forvaltningslova § 35 er til stades.
Kartverket skal føre tilsyn med kommunane som i dag. Dersom ein
kommune ikkje maktar oppgåva heilt eller delvis, kan departementet
bli nøydd til å foreslå endringar i ansvarsfordelinga mellom kommunen
og Kartverket og eventuelt vedta endringar i forskrifta som regulerer
ansvaret til den aktuelle kommunen.
Kartverket vil i
nokre tilfelle kunne gjere eige vedtak om retting, jf. forslag til
endringar i § 26.
Føringa av opplysningar
hos Kartverket skjer innanfor ansvaret til kartverkssjefen
basert på reglane for internstyring og internkontroll i etaten,
som er underlagde dei ordinære reglane for etatsstyring i staten
og den styresmakta Kartverket har fått i eller med heimel i matrikkellova.
Nye reglar i samband
med innføring av elektronisk tinglysing frå 18. april 2017 fører
til at kommunane skal stadfeste opplysningar om forholdet til konsesjonslovgivinga
og delingsføresegna i jordlova etter å ha fått eigenerklæringsskjemaet
om konsesjonsfridom frå den som ervervar grunnen. Kommunane fører
opplysningar om stadfestinga i matrikkelen. Ordninga blir ikkje
endra med forslaget her.