11.1.1 Administrative konsekvensar m.m.
Det blir i proposisjonen
peikt på at det før lovendringa kan bli sett i kraft, må utarbeidast
nye forskrifter. Store delar av regelverket kan likevel førast vidare. Det
gjeld mellom anna reglar om føring og utlevering av matrikkelinformasjon,
om adressedelen og om bygningsdelen.
Overgangsfasen frå
eit kommunalt forvaltningsansvar til profesjonsregulert tenesteyting
vil vere ei vesentleg utfordring. Ein må leggje opp til fleksible
overgangsordningar både for kommunane og for landmålarar i privat
sektor.
Det vil vere fritt
landmålarval frå lova blir sett i kraft, men det vil ikkje samtidig
vere på plass mange nok autoriserte landmålarar. Det er derfor viktig
å stimulere til at fagfolk søkjer autorisasjon og etablerer føretak,
samtidig som kommunane må halde oppe kapasiteten fram til det er
etablert ein annan tilfredsstillande kapasitet.
Kommunane kan så
lenge dei ønskjer det, tilby oppmåling dersom dei har eller tilset
ein autorisert landmålar. Kommunar som vel å halde fram landmålartilbodet
sitt, vil fritt kunne tilby tenestene sine i andre kommunar. Krava
i konkurranseretten medfører at kommunane på sikt må skilje ut eigedomsoppmålinga som
sjølvstendig verksemd. Kommunane vil kunne levere oppmåling i den
første overgangsfasen utan at dei har autorisert landmålar. Departementet
legg til grunn at kommunane ønskjer å halde oppe god kapasitet i
ein nødvendig overgangsfase.
Departementet legg
til grunn at det samla tilbodet frå kommunar og private føretak
vil sikre at grunneigarar og andre brukarar får utført nødvendig
oppmåling i heile overgangsfasen.
I dag er det avgrensa
utdanningskapasitet på fagfeltet, og det blir utdanna for få personar
med kunnskapar som direkte kvalifiserer for autorisasjon. Departementet
meiner at høvet til å bli autorisert landmålar og etablere føretak
vil gi ein kraftig stimulans både til utdanningsinstitusjonane og
til ungdom som skal velje utdanning. Jobbmoglegheit i privat sektor
gir fleire val for ferdige studentar på bachelornivå. Det blir utdanna
for få fagfolk til heile kart- og landmålarsektoren, og betre jobbmoglegheiter
i privat sektor kan bidra til generelt betre søking til slik utdanning.
Dette vil vere til nytte også for kommunane og andre verksemder
i offentleg sektor.
Også for landmålarar
i Statens vegvesen må det vere ei fleksibel overgangsordning på
linje med den som vil gjelde for kommunane. Statens vegvesen har
fleire tilsette som utan vidare vil kvalifisere for autorisasjon.
Statens vegvesen bør derfor sørgje for at mange nok fagfolk blir
autoriserte så raskt som mogleg, dersom etaten ønskjer å halde fram
med oppmåling med eige personale.
Fleire land i Aust-Europa
har i løpet av dei siste tjue åra bygd opp ein bransje av private
landmålarar. Inntrykket er at det fort har komme opp eit stort tal
private landmålarføretak som leverer tilfredsstillande tenester.
I og med at oppmåling
blir gjort om til tenesteyting, må kunden fremje ei eventuell klage
på arbeidet til landmålaren som forbrukarklage eller eventuelt klage landmålaren
inn for domstolane. Dette vil redusere saksmengda til kommunane
og Fylkesmannen og potensielt kunne auke sakstilførselen til domstolane.
Det er i dag få klagesaker. Departementet ventar derfor ingen eller
liten auke i saksmengda for domstolane. Departementet vil vurdere
å samle klagebehandlinga i eit eller nokre få fylkesmannsembete.
For kommunar som
framleis vel å tilby oppmåling, vil omgjering av oppmåling frå utøving
av styresmakt til tenesteyting krevje at fleire rutinar blir lagde
om. Gebyrregulativet må erstattast med prisliste, og dei lovbestemte
tidsfristane vil ikkje lenger gjelde. Det siste må likevel oppfattast
som ei forenkling også for kommunane. Kommunar som har halde kunstig
låge gebyr for å gjere det billegare å etablere seg i kommunen,
må no finne andre måtar å gjere dette på.
Kvar kommune må
ta stilling til om ein framleis ønskjer å ha oppgåver med matrikkelføring
av eigedomsopplysningar.