3.1.4 Vurderingar frå departementet
Det går fram av
proposisjonen at tilbakemeldingane frå høyringsinstansane viser
at mange er einige i at ein bør stille formelle kompetansekrav til
eigedomslandmålaren, og dei fleste er positive til ei autorisasjonsordning
med Kartverket som autorisasjonsstyresmakt. Det er likevel ulike
synspunkt på dei nærare vilkåra og krava departementet foreslår.
Høyringa har i liten
grad avdekt nye opplysningar som ikkje var kjende då høyringsforslaget
blei fremja. Departementet finn derfor at det er grunn til å gå
vidare med forslaget om ei autorisasjonsordning, men med nokre små
justeringar og klargjeringar. Det blir i proposisjonen vist til
at departementet vil ta med seg innspela frå høyringsinstansane
inn i det vidare arbeidet med utforminga av dei nærare vilkåra og
krava for autorisasjonsordninga, medrekna vilkåra for tilbaketrekking
og tap av autorisasjon. Desse skal fastsetjast i forskrift, og denne
vil bli send på høyring før dei blir fastsette.
Dei særskilde utdanningskrava
bør ikkje utformast strengare enn nødvendig.
Når det særskilt
gjeld merknadene frå Kartverket til § 38 tredje ledd om tilbaketrekking
av autorisasjonen, er departementet til dels einig i kommentarane
og har derfor endra ordlyden slik at føresegna også gir heimel for
tilbaketrekking med varig verknad.
Hovudinnvendinga
frå høyringsinstansane er at det ikkje er tilstrekkeleg at det berre
er éin ansvarleg landmålar ved kvar kontorstad, men at det i staden
bør vere slik at den landmålaren som utfører oppmålingsforretninga,
må vere autorisert. Departementet har forståing for innvendinga
og har prøvd å komme henne i møte til ein viss grad ved å klargjere
rolla og ansvaret til den ansvarlege landmålaren, jf. forslaget
til ny § 36 og § 38. Framleis er forslaget utforma slik at den ansvarlege landmålaren
ikkje vil vere nøydd til å utføre alle oppgåver personleg. Ei oppmålingsforretning
kan vere så mangt, alt frå kontorforretningar til kompliserte eigedomsdanningar.
Departementet meiner ein må kunne ha tillit til at den ansvarlege
landmålaren klarer å vurdere om den som skal jobbe på hans/hennar
vegner, er kompetent. Når ein stiller krav om relevant praksis for
å oppnå autorisasjon, er det også nødvendig at landmålarar utan
autorisasjon får sleppe til, slik at dei kan opparbeide seg nødvendig
praksis. Vi finn parallelle ordningar i mellom anna advokat- og
eigedomsmeklingsbransjen med advokat/advokatfullmektig og eigedomsmeklar/medhjelpar/eigedomsmeklarfullmektig.
Som ein føresetnad
for ei vellykka gjennomføring av tiltaket meiner Menon at det må
på plass ei velfungerande autorisasjonsordning, ein må stille tydelege
krav til autorisasjonen, og det må finnast eit effektivt system for
å sanksjonere useriøse aktørar.
Departementet er
einig i desse vurderingane.
Statens vegvesen
har i høyringssvaret sitt etterlyst ei klargjering av om dei framleis
kan ha landmålar innomhus. Departementet meiner dei foreslåtte reglane
på dette punktet er klare. I § 3 i forslaget er «landmålarføretak»
definert som «føretak eller offentleg eining som oppfyller krava
i denne lova til å utføre oppmålingsforretning». Det er dermed ikkje
noko i vegen for at Statens vegvesen held fram dagens praksis, så
sant Statens vegvesen oppfyller krava til å vere landmålarføretak
med tilsett autorisert landmålar. Så lenge landmålaren i Statens
vegvesen berre skal utføre arbeid for «seg sjølv», vil ordninga
ikkje vere i strid med EØS-retten.
Nokre høyringsinstansar
foreslår DiBK som autorisasjonsstyresmakt, slik at ordninga kan
administrerast i samband med den eksisterande ordninga for sentral godkjenning
av føretak etter plan- og bygningsloven. Det er samtidig usikkert
om dette i praksis vil gi nokon effektiviseringsgevinstar. Ordninga
etter matrikkellova vil vere ein obligatorisk personleg autorisasjon,
medan ordninga etter plan- og bygningsloven er ei frivillig ordning
for føretak. Dei to ordningane vil også fagleg vere ganske ulike.
Departementet meiner derfor at Kartverket med sin kompetanse på
fagområdet vil vere det beste løysingsalternativet.