1.1.1 Hovudinnhaldet i proposisjonen
Kommunal- og moderniseringsdepartementet
legg i Prop. 148 L (2016–2017) fram forslag til endringar i lov 17. juni
2005 nr. 101 om eigedomsregistrering (matrikkellova) og enkelte
tilpassingar i lov 27. juni 2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling
(plan- og bygningsloven).
Departementet foreslår
i proposisjonen at Noreg skal følgje same modell som i mange andre
land i Europa, ved at eigedomsoppmåling blir utført som profesjonsregulert
privat tenesteyting. Reforma skal bidra til auka konkurranse, raskare
og meir effektive tenester for brukarane og utvikling av ein ny
konsulentbransje for tenester på eigedomsområdet. Det skal bli fri
prisdanning for oppmålingsforretningar i staden for kommunale gebyr
som i dag. Betalinga vil då i større grad spegle dei faktiske kostnadene
ved å utføre den konkrete tenesta.
Forslaget legg til
rette for ei meir fleksibel organisering av eigedomsoppmålinga.
Både kommunale og private landmålarføretak skal kunne tilby slike
tenester på like vilkår. Eigedomsoppmåling skal ikkje lenger vere
ei lovpålagd oppgåve for kommunane.
Ein ansvarleg landmålar
med autorisasjon skal ha ansvaret for at oppmålinga blir utført
i samsvar med lov og forskrifter og etter god landmålarskikk. Han
treng ikkje sjølv gjere alle oppgåvene, men har ansvaret for at oppmåling
og klarlegging av rettar er korrekt utført. Landmålaren skal opptre
fagleg uavhengig og ta vare på interessene til alle partane i oppmålingsforretninga.
Autorisasjonen vil forplikte den ansvarlege landmålaren til å opptre
nøytralt, og landmålaren risikerer å miste autorisasjonen dersom
vedkommande ikkje gjer det. Ein part skal kunne nekte at ein landmålar
med nærståande personlege forhold til partane i saka gjer oppgåva.
Departementet foreslår
at utdanningskravet skal vere på bachelornivå (tre år), og at det
skal vere ein praksisperiode på minst to år. Landmålarar må ta eit
visst tal timar etterutdanning per år for å halde på autorisasjonen,
på same måten som til dømes eigedomsmeklarar.
Departementet meiner
ein må leggje opp til fleksible løysingar for autorisasjon i startfasen.
Ein reknar med at ein stor del av dei kommunale utøvarane har den
nødvendige realkompetansen. Det gjeld til dømes også for mange personar
i Statens vegvesen og i private føretak som driv eigedomsoppmåling.
Departementet foreslår at slike utøvarar skal få autorisasjon på
linje med nye utøvarar sjølv om dei ikkje fyller krava til formell
kompetanse.
Departementet foreslår
at Statens kartverk skal vere autorisasjonsstyresmakt.
I proposisjonen blir
det vist til at føring, forvaltning og organisering av matrikkelen
er ei styresmaktsoppgåve. Når oppmålingsforretninga ikkje lenger
skal vere ei lovpålagd oppgåve for kommunane, meiner departementet
at føring av opplysningar frå forretninga heller ikkje kan vere
ei lovpålagd oppgåve for kommunane. Oppgåva blir i lova overført
til Statens kartverk, som i dag har ansvaret for forvaltning og
organisering av matrikkelen. Kommunar som ønskjer det, skal framleis kunne
føre eigedomsopplysningar i matrikkelen når dei har tilstrekkeleg
kapasitet og fagleg kompetanse. Kommunane skal framleis ha ansvaret
for å føre opplysningar om bygningar og adresser i matrikkelen.
Gebyr for registrering av opplysningar i matrikkelen skal følgje felles
nasjonale satsar etter gebyrregulativ fastsett i sentral forskrift.
Departementet foreslår
at alle forhold som gjeld oppmålingsforretninga som verkar inn på
matrikkelføringa, skal kunne vere grunnlag for ei klage. Dette gjeld sjølv
om føringa ikkje kan reknast som enkeltvedtak etter forvaltningslova.
Eit eller eit fåtal fylkesmannsembete skal vere klageorgan for heile
landet.
Departementet foreslår
elles ei rekkje mindre endringar i lovgivinga. Departementet foreslår
mellom anna enklare reglar for å kunne handtere geografisk endring
av festegrunn.
Det er i dag berre
oppmålingsplikt for nye eller endra eigedommar. Føresegna om at
det skal liggje føre oppmåling også ved avhending av eksisterande
eigedom (matrikkellova § 7), er så langt ikkje sett i kraft. Departementet
meiner at iverksettinga av denne føresegna er det einaste realistiske
tiltaket for å få ein komplett eigedomsdel i matrikkelen, men at
dette ikkje kan skje før det er tilstrekkeleg oppmålingskapasitet
etter reforma til å handtere den auka saksmengda.
I Prop. 33 L (2017–2018)
legg departementet fram forslag til endringar i lov 16. juni 2017
nr. 65 om eierseksjoner (eierseksjonsloven) og matrikkellova. Forslaget er
ei tilpassing og eit tillegg til forslaget i Prop. 148 (2016–2017).
I tillegg foreslår
departementet retting av to feil i plan- og bygningsloven og ei
mindre retting av forslaget i Prop. 148 L (2016–2017).