2.3 Generelle merknader fra Høyre
Komiteens medlemmer fra
Høyre viser til at det ikke er noe annet land i verden hvor
det er bedre å gå på jobb enn i Norge. Ni av ti trives på jobb. Disse medlemmer viser til at selv om
arbeidsledigheten har begynt å stige noe, er den største utfordringen
på både kort og lang sikt mangel på kvalifisert arbeidskraft. Mangelen
på arbeidskraft med riktig kompetanse har store konsekvenser for
norsk arbeidsliv og konkurransekraft.
Disse medlemmer viser
til at hovedregelen i norsk arbeidsliv er og skal være faste, hele
stillinger. En forutsigbar arbeidshverdag bidrar til et mer familievennlig
og inkluderende arbeidsliv. Videre peker disse medlemmer på
at den ufrivillige deltiden må reduseres, og samtidig skal det legges
til rette for at folk skal få tilpasse arbeidslivet og hverdagen
på den måten som passer den enkelte og familien best.
Disse medlemmer mener
at høy sysselsetting og lav arbeidsledighet er viktig for å sikre
et bærekraftig velferdssamfunn som skaper muligheter for alle. Færre barn
fødes, vi blir flere eldre, handlingsrommet i økonomien blir mindre,
og samtidig står for mange i arbeidsfør alder utenfor arbeid, aktivitet
og utdanning. Disse medlemmer ønsker
et fleksibelt, familievennlig og trygt arbeidsliv der alle som ønsker
å jobbe, skal få muligheten til det.
Disse medlemmer viser
til at arbeidsmarkedspolitikken skal bidra til et velfungerende
arbeidsmarked der det legges til rette for opplæringstilbud som
bidrar til at flere får den kompetansen som morgendagens arbeids-
og næringsliv trenger, og som blant annet sikrer tilgang på arbeidskraft
med relevant yrkesfaglig bakgrunn.
Flere må få muligheten
til å jobbe
Disse medlemmer peker
på at deltakelse i arbeidslivet er viktig for at den enkelte skal
kunne realisere seg selv og forsørge seg og sin familie, få brukt
interessene sine og bli en del av et arbeidsfellesskap. Det motvirker
fattigdom og sørger for at flere inkluderes. Disse medlemmer mener
at en jobb å gå til skaper trygghet og selvstendighet for den enkelte.
Det bidrar til inkludering og bygger fellesskap.
Disse medlemmer peker
videre på at den største forskjellen i Norge er mellom folk som
har en jobb å gå til, og de som ikke har det. Disse
medlemmer mener derfor at det viktigste vi kan gjøre for å
redusere forskjellene, er å sørge for at flere får muligheten til
å jobbe.
Disse medlemmer viser
til at inkludering var et av de viktigste politiske prosjektene
til regjeringen Solberg, og at inkluderingsdugnaden ble etablerte
i 2018. Den ble årlig styrket for å få flere i arbeid. Disse medlemmer peker på at inkluderingsdugnaden
la til rette for at flere med nedsatt funksjonsevne og/eller hull
i CV-en skal kunne delta i arbeid. Samarbeid med relevante aktører
og satsing på virkemidler som gjør det enklere for arbeidsgivere
å ansette personer i målgruppen, var en sentral del av dette arbeidet. Disse medlemmer viser videre til at et
viktig mål i inkluderingsarbeidet var at 5 pst. av nyansatte i staten
skulle ha enten funksjonsnedsettelse eller såkalt hull i CV-en.
Disse medlemmer fremhever
viktigheten av regjeringen Solbergs ungdomsinnsats. Den har bidratt til
at unge raskere får hjelp fra Nav til å komme i arbeid eller utdanning,
ved at alle unge under 30 år følges opp personlig etter åtte uker
uten arbeid, utdanning eller aktivitet. Disse
medlemmer viser også til at regjeringen Solbergs integreringsløft
har lagt bedre til rette for at innvandrere kommer i jobb og blir
aktive deltakere i samfunnet.
Disse medlemmer fremhever
at inkludering i arbeidslivet fortsatt er en av Høyre viktigste
saker, og viser videre til Høyres visjon om et samfunn der alle
kan delta, hvor det også legges til rette for personer med nedsatt
funksjonsevne i arbeidsliv og dagligliv. Disse medlemmer presiserer
at arbeid er en rettighet det må gjøres mer for å innfri.
Disse medlemmer peker
videre på at personer som har stått lenge uten arbeid, stiller svakere
i arbeidsmarkedet. Mange av de som står utenfor, opplever flere ulike
barrierer for å komme i jobb, slik som helseproblemer og kompetanseutfordringer.
Disse medlemmer mener
derfor at det er behov for bedre samarbeid mellom de ulike aktørene
for å hjelpe flere ut i jobb, blant annet ved at siloer må bygges ned
og nye løsninger prøves ut. Her må også aktører utenfor offentlig
sektor slippes til for å utvikle nye og målrettede løsninger som
hjelper folk ut i jobb.
Et omstillingsdyktig
arbeidsliv med høy sysselsetting
Disse medlemmer viser
til at Norge står overfor et stort paradoks. Næringslivet mangler
53 000 arbeidstakere. Samtidig står over 600 000 nordmenn i arbeidsfør
alder utenfor både jobb og utdanning. 250 000 av disse går ikke
på helserelaterte ytelser. Disse medlemmer mener
at i en tid hvor arbeidsledigheten er lav og bedriftene mangler
folk, er det et behov for klok bruk av arbeidsmarkedstiltak, slik
at den ledige arbeidskraften mobiliseres. Disse
medlemmer peker derfor på viktigheten av at det satses på
tiltak som effektivt bidrar til at flere av de som står utenfor,
får en fot innenfor.
Disse medlemmer viser
til at innleieandelen i Norge ligger godt under 2 pst. av den totale
arbeidsstokken. Disse medlemmer mener
at det må være adgang til å benytte innleid arbeidskraft, både fordi
næringslivet har behov for det på grunn av sesongbaserte behov og
for å inkludere flere arbeidstakere i arbeidslivet. Disse medlemmer peker på at innleie for
mange er en første fot innenfor arbeidslivet, og rundt 40 pst. av
ansatte i bemanningsbransjen kommer fra arbeidsledighet. På denne
bakgrunn er det desto større grunn til å sette spørsmålstegn ved
regjeringens innleieinnstramminger, da disse stenger en av flere
veier inn i arbeidslivet.
Disse medlemmer understreker
at en mest mulig effektiv forvaltning frigjør ressurser til oppfølging
av dem som trenger det mest. Det er derfor viktig å automatisere
og digitalisere arbeidsoperasjoner som egner seg for dette. Disse medlemmer trekker frem den vellykkede
automatiseringen av foreldrepengeordningen i Nav som ble gjennomført
av regjeringen Solberg. Det frigjorde nærere 200 saksbehandlere
til andre saker. En målrettet satsing på IKT i arbeids- og velferdsetaten vrir
flere ressurser til hjelp som er tilpasset den enkeltes behov, og
som bidrar til raskere overgang til arbeid.
Disse medlemmer viser
videre til at Høyres mål er et trygt og fleksibelt arbeidsliv hvor
de som kan og vil jobbe, får muligheten til det. Den norske arbeidslivsmodellen
hvor arbeidstaker og arbeidsgiver har et godt forhold, tjener både
næringslivet, landet og den enkelte. Disse
medlemmer viser til viktigheten av å ta vare på vårt trygge
arbeidsliv med et velfungerende trepartssamarbeid og en høy organisasjonsgrad,
som sikrer nødvendig omstilling og produktivitetsvekst.
Økonomisk og sosial
sikkerhet
Disse medlemmer viser
til at økonomisk og sosial sikkerhet gjennom gode velferds- og inntektssikringsordninger
er viktig både for den enkelte og for arbeidslivets omstillingsevne. Disse medlemmer mener at velferdssamfunnet
alltid skal stille opp for de som trenger det mest. Disse medlemmer viser videre til at regjeringen
Solberg i sin regjeringstid styrket samfunnets sosiale sikkerhetsnett,
blant annet gjennom en stor satsing på barnefamilier og en inkluderingsdugnad
i arbeidslivet.
Disse medlemmer understreker
at arbeidsdeltakelse er det viktigste tiltaket for å bekjempe fattigdom og
redusere forskjeller. Disse medlemmer fremhever
viktigheten av at velferdsordninger, insentiver til omstilling og
inkludering av flere i arbeid må spille sammen. Arbeid gir inntekt
og fellesskap og bedrer levekårene og livsmulighetene til enkeltpersoner
og familier. Kompetanse og utdanning øker videre mulighetene på arbeidsmarkedet.
Disse medlemmer peker
på at utenforskap ikke bare svekker velferdsstatens bærekraft, men
også forsterker fattigdomsproblemer og kan gi varige integreringsutfordringer.
Videre viser disse medlemmer til Meld.
St. 32 (2020–2021) Ingen utenfor – En helhetlig politikk for å inkludere
flere i arbeids- og samfunnsliv, som regjeringen Solberg la frem
i juni i 2021. Meldingen beskriver både årsaker til at folk faller
utenfor, og tiltak for å motvirke dette.
Disse medlemmer viser
til at en forsterket arbeidslinje og krav til aktivitet i velferdsordningene
er viktige virkemidler for å hindre utenforskap og bidra til at
folk kommer inn i eller tilbake i arbeid.
Disse medlemmer viser
til at en stor andel av dem som står utenfor arbeidslivet, mottar
en helserelatert ytelse, som arbeidsavklaringspenger og uføretrygd. Disse medlemmer mener at det er grunn
til å bekymre seg over den samlede veksten i disse to ytelsene blant
personer under 30 år i løpet av de siste 20 årene. Det er viktig
at unge mennesker med svak tilknytning til arbeidslivet får rask
og riktig oppfølging for å komme inn i arbeid, aktivitet eller utdanning.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg har lagt vekt på å kunne kombinere trygd
og arbeid. Regjeringen Solberg gjorde flere endringer i inntektssikringsordningene
for å oppnå et bedre og mer målrettede stønadsløp, øke insentivene
til arbeid og gjøre overgangen tilbake til arbeid enklere. Disse medlemmer viser også til at plikt
for kommunene til å stille vilkår om aktivitet for sosialhjelpsmottakere
under 30 år ble innført i 2017.
Disse medlemmer peker
på viktigheten av å ha et samfunn med små forskjeller. Videre mener disse medlemmer at det viktige arbeidet
med å redusere fattigdom og bidra til sosial mobilitet må fortsette.
Flere må inkluderes i arbeidslivet, og risikoen for at levekårsutfordringer
går i arv, må reduseres.
Sikre en bærekraftig
og god pensjon
Disse medlemmer viser
til at Høyre vil jobbe for en pensjon som sikrer gode vilkår for
pensjonistene, både for dagens pensjonister og de som kommer etterpå.
Disse medlemmer peker
på at det fra 2006 ble lovfestet obligatorisk tjenestepensjon til
alle arbeidstakere som tillegg til alderspensjon fra folketrygden.
Det er viktig at også tjenestepensjonene er utformet slik at de
støtter opp under målene med pensjonsreformen samt legger til rette
for mobilitet mellom privat og offentlig sektor.
Disse medlemmer mener
at for å sikre økonomisk bærekraft i velferdssamfunnet og et robust
og forutsigbart pensjonssystem må hovedprinsippene i pensjonsreformen
ligge fast over tid. På enkelte punkter er det imidlertid behov
for å videreutvikle innretningen av pensjonssystemet for å sikre
ikke bare insentiver til arbeid, men også økonomisk og sosial bærekraft.
Et sikkert og seriøst
arbeidsliv
Disse medlemmer mener
at et seriøst arbeidsliv er en forutsetning for lønnsomme bedrifter,
trygge jobber og finansieringen av vår felles velferd. Arbeidskriminalitet
bryter ned grunnmuren i velferdssamfunnet, svekker konkurransekraften
blant seriøse norske virksomheter og undergraver rettighetene til
arbeidstakerne.
Den enkelte arbeidstaker risikerer å måtte jobbe under
uverdige forhold, og seriøse virksomheter risikerer å bli utkonkurrert
av useriøse aktører som ikke forholder seg til spillereglene. Disse medlemmer mener at arbeidslivskriminalitet
er tyveri fra fellesskapet. For samfunnet er konsekvensen både tapt
verdiskaping, svekket grunnlag for velferd og et uverdig arbeidsliv.
Disse medlemmer viser
til at kampen mot arbeidslivskriminalitet var en av regjeringen
Solbergs øverste prioriteringer i arbeidslivspolitikken. Disse medlemmer viser for eksempel til
at det har blitt innført straffansvar for lønnstyveri, at strafferammen
i arbeidsmiljøloven ble økt fra tre til fem år, og at det ble lagt
til rette for at samarbeidsetatene i større grad kan dele taushetsbelagt
informasjon seg imellom. Arbeidstilsynet har også fått utvidet sitt
mandat til å forfølge ulovlig innleie av arbeidskraft.
Disse medlemmer peker
videre på viktigheten av den styrkede innsatsen mot arbeidslivskriminalitet gjennom
regjeringen Solbergs etablering av åtte a-krimsentre rundt i landet,
der personell fra Nav, politiet, skatteetaten og Arbeidstilsynet
er samlokalisert.
Disse medlemmer peker
på at Norge har og skal ha en høy standard på arbeidsmiljøet. Et
arbeidsliv som ivaretar helse, miljø og sikkerhet, ryddige arbeidsforhold
og et kunnskapsbasert forebyggende arbeidsmiljøarbeid i virksomhetene,
vil bidra til et helsefremmende arbeidsliv. Disse
medlemmer vil fremheve at dette samtidig vil ivareta et viktig
konkurransefortrinn for norske virksomheter.
Disse medlemmer understreker
at for å opprettholde tilliten i arbeidslivet er det av stor betydning at
lover og regler følges, og at kriminelle aktører får redusert sitt
handlingsrom.