2.2.5 Generelle merknader fra Sosialistisk Venstreparti
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti mener Stortinget har et stort ansvar for å sikre
gode og miljøvennlige transportløsninger. God infrastruktur er viktig
for næringsliv, bosetting og folks daglige liv, og hensynet til
klima, ressursbruk og arealnedbygging må tillegges avgjørende vekt
i alle avgjørelser.
Transportsektoren
står for om lag en tredel av alle klimagassutslipp i Norge, og disse
skal mer enn halveres innen 2030. For å få til dette mener dette medlem det
er behov for en radikal omfordeling av samferdselsbudsjettet. Dette medlem viser
til at Sosialistisk Venstreparti vil bevilge langt mer til miljøvennlig
transport og trygge og gode hverdagsveier enn regjeringen, og inndekningen
hentes ved å foreslå kutt i miljøfiendtlige motorveiprosjekter og
høyere miljøavgifter. Sosialistisk Venstreparti vil intensivere
arbeidet med å fase ut fossilt drivstoff både på vei, sjø og skinner.
Dette medlem viser til at
Sosialistisk Venstreparti i sitt budsjettforslag omprioriterer store
summer fra klimafiendtlige motorveier til jernbane, kollektivtransport
og gang- og sykkelveier. Sosialistisk Venstreparti vrir bilavgiftene
slik at det lønner seg å velge utslippsfritt, og setter av mer penger
til å bygge flere ladestasjoner.
Dette medlem er svært bekymret
for sosial dumping i transportsektoren. For å få bukt med problemet
mener dette medlem det
må tas flere grep for å hindre sosial dumping i varebilbransjen,
som allmenngjøring, kjøre- og hviletidsbestemmelser, flere kontroller
og seriøsitetskrav i offentlige anskaffelser og selskaper for å
nevne noe. I tillegg må det komme flere tiltak også for resten av
veisektoren og luftfarten. Dette medlem mener også at
frislippet i drosjenæringen burde vært stoppet for lenge siden,
og er glad for at Sosialistisk Venstreparti fikk gjennomslag for
at dette nå skal stanses senest i løpet av 2023. Dette medlem mener også at
regjeringen må samle, ikke splitte opp, jernbanen og stanse oppsplittingen
av jernbanen på Østlandet.
Mer jernbane og mindre fly og motorveier
Dette medlem vil at jernbanen
skal binde byer og landsdeler sammen, som erstatning for firefelts
motorveier og fly. Ut fra klimahensyn må bruken av fly reduseres.
Tall fra Eurostat viser at nordmenn flyr nærmere ti ganger så mye
innenriks som andre europeere. I tillegg reiser vi nest mest med
bil per innbygger i Europa.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det blir foreslått
å gjøre det dyrere å reise med fly og bedre å reise med tog. Det
foreslås for eksempel å øke flypassasjeravgiften med 25 pst. Samtidig
blir det foreslått at lufthavnsavgiftene skal vris slik at det blir
billigere å fly på kortbanenettet, som er en viktig del av kollektivtilbudet.
Samtidig som det
skal bli dyrere å fly, må det også bli bedre å reise med tog. Dette medlem ønsker
å skape et attraktivt og landsdekkende togtilbud for passasjerer og
gods. Sosialistisk Venstreparti mener det haster å bygge ut flere
jernbaneprosjekter, som moderniseringen av Bergensbanen og full
utbygging av InterCity med dobbeltspor hele veien til Lillehammer,
Skien og Halden/riksgrensa. Dette medlem vil trekke fram
at det er viktig å opprettholde rasjonell framdrift for Stokke–Sandefjord
på Vestfoldbanen. Dette
medlem mener også det er viktig å få fortgang i arbeidet med
opprusting av Tinnosbanen og Ålgårdbanen, ny jernbanetunnel i Oslo
og utredning av Nord-Norgebanen. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett for 2022, der det settes av 1,2
mrd. kroner mer enn i regjeringens forslag til planlegging av og
investeringer i ny jernbane.
Dette medlem mener det er
på høy tid å elektrifisere de gjenværende jernbanestrekningene i
Norge. Dette
medlem mener regjeringen må sette i gang arbeidet med å elektrifisere
Rørosbanen, Solørbanen, Raumabanen og Nordlandsbanen. Dette medlem mener
også det haster å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på jernbanen.
Manglende vedlikehold skaper store utfordringer og økte kostnader. Dette medlem mener regjeringen
bør utarbeide en finansieringsplan for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet
innen 2030. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett for 2023, der
det foreslås 250 mill. kroner til elektrifisering av gjenværende
togstrekninger og vedlikehold.
Dette medlem mener det trengs
en satsing på tog som skal kunne konkurrere med fly og veigående trafikk
om å være et attraktivt transporttilbud mellom de store byene, landsdelene
og til utlandet. Dette medlem viser
også til at både EU og IEA går inn for en tredobling av høyhastighetsbaner
innen 2050.
Gods
Dette medlem viser til at
gods på bane stadig taper i forhold til gods på vei. Dette er i
strid med god klima- og miljøpolitikk, og det er i strid med Stortingets mål
for godstransporten. Dette
medlem mener det trengs mer støtte til gods på bane. Sosialistisk
Venstreparti øker beløpet til støtteordningen for gods på bane kraftig
i sitt alternative budsjett. Dette medlem mener det er
et stort potensial for å øke godstransporten på jernbane og sjø,
og ønsker en strategisk satsing på dette. Det vil også kunne redusere
antall ulykker på veiene.
Kollektivtransport, sykkel og gange
Norske byer og
tettsteder må bli mindre bilbaserte og mer framkommelige og trivelige.
Færre skal trenge bilen til jobb, barnehage og skole. Da må satsingen
på kollektivtrafikk, sykkel og gange trappes kraftig opp. Dette medlem vil
øke støtten til store kollektivinvesteringer til 80 pst. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det
er satt av 600 mill. kroner til dette. I tillegg vil Sosialistisk
Venstreparti utvide statens tilbud om byvekstavtaler og kollektivstøtte
til flere byer i landet og setter av 300 mill. kroner til dette
i sitt alternative budsjett. Sosialistisk Venstreparti mener det
trengs et krafttak for sykkelveier, og setter av 250 mill. kroner
til dette.
Dette medlem mener man trenger
å få på plass omstillingsmidler for å hindre rutekutt og bedre kollektivtransporten
i hele landet. Dette
medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett,
der det settes av en halv milliard kroner til dette.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett, der det settes av 275 mill.
kroner til å halvere prisen på barnebilletter på tog og kollektivtransport,
samt halvere prisen for studentbilletter på tog og redusere prisen
på enkeltbilletter for studenter på kollektivtransport. Folk velger
tog og kollektivtransport når det går raskt, punktlig og til en
fornuftig pris.
Dette medlem mener også at
den nasjonale TT-ordningen bør trappes opp til å omfatte alle fylker.
De som trenger tilrettelagt transport, har rett til og er avhengige
av en god ordning. Alle brukere skal ha tilgang på samme tjenester
uavhengig av hvor i landet de bor.
Dette medlem viser til Trondheims
arbeid med bybane og mener regjeringen bør følge opp dette arbeidet
når utredningen kommer.
Utslippsfri transport
Selv med en storstilt
kollektivsatsing vil mange fremdeles trenge bil, og det er avgjørende
at veitransporten kommer raskest mulig over på fornybart drivstoff. Dette medlem viser
til at Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative statsbudsjett
foreslår å vri bilavgiftene slik at det lønner seg å velge utslippsfritt,
og at det foreslås å bevilge penger til å bygge flere ladestasjoner.
Elektrisk drevne
ferger er på full fart inn i trafikk i Norge, og det samme gjelder
nullutslipps lastebiler og anleggsmaskiner. Gjennom regler, avgiftspolitikk
og støttetiltak vil dette
medlem fremskynde omstillingen av hele transportsektoren mot
nullutslipp. Dette medlem vil
blant annet kompensere fylkeskommunene for de økte utgiftene en
overgang til nullutslippsferger innebærer. Dette medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative budsjett, der det er satt av 300 mill. kroner til dette.
I tillegg mener
Sosialistisk Venstreparti at Norge kan bli et foregangsland for
innfasing av elektriske fly, slik vi har blitt det for elbiler og
elferger. Mye ligger til rette for det, nemlig tilgang på elektrisk
kraft, gode teknologimiljøer og et næringsliv som ser mulighetene.
Dette medlem mener det også
er viktig å kreve nullutslippsløsninger i vei- og jernbaneutbygginger
i tillegg til å redusere mengden materialer. Dette vil redusere
klimagassutslippene og samtidig bidra til omstilling og utvikling
av grønn industri.
Trygge bruksveier, ikke overdimensjonerte
og miljøfiendtlige motorveier
Nye motorveier
skaper mer privatbilisme, økte klimagassutslipp og naturødeleggelser
og koster mye penger som heller kunne vært brukt på miljøvennlig
transport. Derfor vil Sosialistisk Venstreparti skrote miljøfiendtlige
samferdselsprosjekter som fergefri E39 på Vestlandet og E18 Vestkorridoren
ut fra Oslo, som vil skape økt privatbilisme og mer kø inn mot byen. Dette medlem vil
også trekke fram E6 gjennom Lågendeltaet naturreservat som et svært
miljøfiendtlig motorveiprosjekt som må stanses. Generelt vil Sosialistisk Venstreparti
heller bruke pengene på miljøvennlige transportløsninger, på å sikre
de smale og farlige veiene mellom fergene, og på annen trafikksikring
og utbedring av eksisterende riks- og fylkesveier i distriktene. Dette medlem mener
også Nye Veier AS må avvikles.
Dette medlem mener dagens
prioriteringer av veiprosjekter er helt feil. I dag har vi altfor
mange farlige strekninger, og etterslepet på vedlikehold av fylkesveiene
vokser. Forskjellen på veistandard mellom fylkesvei og riksvei øker
stadig, og ulykkesfrekvensen har også hatt mindre nedgang på fylkesveiene.
Likevel blir stadig flere firefelts motorveier prioritert framfor
livsnødvendige ras- og skredsikringsprosjekter. Det er særlig tre veisikringsprosjekter
som Sosialistisk Venstreparti har ønsket å prioritere i årets budsjett:
Røldalstunellen, Sørfoldtunellene og Arna–Voss. Det er satt av 450
mill. kroner til disse tre prosjektene i partiets alternative budsjett. Dette medlem vil
alltid ønske å prioritere trygge og gode hverdagsveier fremfor svindyre
motorveiprosjekter og mener de store veimidlene bør omprioriteres.
Dette medlem er bekymret
for standarden på distriktsveier over hele landet. Den avgåtte regjeringen har
i altfor liten grad fokusert på de 1 030 km med riksveier som ikke
er brede nok for gul midtstripe, og på det store etterslepet i vedlikehold
på veisystemet i distriktene.
Dette medlem vil peke på
de 44 000 km med fylkesveier som har et økende etterslep på vedlikehold, som
nå utgjør mer enn 70 mrd. kroner. Omtrent samme beløp trengs for
rassikring langs utsatte veier, ifølge Nasjonal rassikringsgruppe.
Mange innbyggere lever daglig med fare for skred og ras på veiene
der de ferdes. Klimaendringene gjør at slike hendelser skjer hyppigere. Dette medlem vil
påpeke viktigheten av å prioritere skredsikring på veiene.
Dette medlem viser til at
ifølge Statens vegvesens konsekvensutredning fra 2019 er en smal
firefeltsvei for 110 km/t mindre samfunnsøkonomisk lønnsom, dårligere
for klimaet, gir større miljøpåkjenning og er mer trafikkfarlig
enn en to-/trefeltsvei for 90 km/t. Også IEA peker på at fartsgrensene
på motorveier må begrenses til 100 km/t om vi skal unngå mer enn
1,5 graders klimaendringer. Sosialistisk Venstreparti mener det
er på tide å legge bort prinsippet om firefelts motorveier for 110
km/t og heller satse på to/tre feltsveier med midtdeler, som både
er bedre for miljøet og bidrar til at vi skal kunne trafikksikre
så mange veier som mulig.
Dette medlem vil peke på
viktigheten av at nullvisjonen for antall drepte i trafikken videreføres. Dette medlem vil
også vise til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, som
blant annet inneholder et forslag om å styrke støtten til Trygg
Trafikk.
Dette medlem mener for øvrig
det må iverksettes tiltak for å redusere støy og forurensning fra
Trondheimsveien i Oslo, og mener regjeringen må gå i dialog med
Oslo kommune for å sikre finansiering og snarlig igangsetting.
Kyst
Dette medlem mener det er
viktig at havner og farleder utbedres og tilrettelegges for mer
miljøvennlig transport. Den statlige finansieringen av fiskerihavnene må
styrkes. Dette
medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett,
der det foreslås å sette av over 150 mill. kroner ekstra til effektive
og miljøvennlige havner, blant annet til å utrede utbedring av Ballstad havn,
Mehamn i Gamvik og Andenes.
Bedre samferdselsutredninger
Dette medlem mener det er
viktig å raskt få på plass bedre samferdselsutredninger. For eksempel
må både indirekte utslipp fra materialbruk og utslipp fra nedbygging
av myr og andre arealendringer inkluderes. Dette medlem mener også at
det bør nedsettes et bredt sammensatt ekspertutvalg for å utrede
nye, mer bærekraftige modeller for samfunnsøkonomisk lønnsomhet
i samferdselsprosjekter. I tillegg mener dette medlem at Nasjonal
transportplan må revideres med mål om å redusere arealbruken og
forhindre redusert karbonbinding i jord.
Dette medlem mener regjeringen
bør vekte miljø, herunder klimagassutslipp, med minst 50 pst. i
anleggskontrakter og stille krav til reduserte direkte og indirekte
klimagassutslipp i samferdselssektoren i tråd med regjeringens omstillingsmål
fra og med 2023 og mot 2030. Dette medlem merker seg at
bygge- og anleggsnæringen støtter opp om slike krav.