3.1.22 Kap. 1428 Enova SF
Komiteen viser til at Enova
er et spesialverktøy for å fremme innovasjon og utvikling av nye
klima- og energiløsninger. Enova skal bidra til at Norge når sine klimaforpliktelser,
og til omstilling til et lavutslippssamfunn. Støtte fra midlene
som Enova forvalter, skal avlaste risiko og kostnader for uttesting
av nye løsninger. Siktemålet for aktiviteten er å oppnå varige markedsendringer
slik at løsninger tilpasset lavutslippssamfunnet blir foretrukket
uten støtte.
Komiteen viser også til Innst.
25 S (2022–2023) og vedtak 21, hvor Stortinget ber regjeringen vurdere,
i lys av den aktuelle strømsituasjonen, å gi Enova et tilleggsmandat
om å bidra til å styrke forsyningssikkerheten.
Komiteen viser videre til
budsjettforslaget i Prop. 1 S (2022–2023) der det foreslås en økning
på 500 mill. kroner til en bevilgning på 4,5 mrd. kroner inkludert
påslaget på nettariffen. Dette vil kunne øke Enovas innsats opp
mot prosjekter som gir ikke-kvotepliktige utslippsreduksjoner, eksempelvis
gjennom økt elektrifisering av fartøy, tungtransport og anleggsmaskiner
og utslippsreduksjoner i ikke-kvotepliktig industri. Samtidig blir
bevilgningen nevnt ovenfor for 2023 justert som følge av prisomregning,
og det blir overført 200 mill. kroner til Husbanken for energitiltak.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i budsjettforliket er foreslått 850 mill. kroner
i økt overføring til Enova, og flertallet foreslår derfor
at kap. 1428 post 50 økes med 850 mill. kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
Flertallet viser til at det
i budsjettforliket er foreslått å opprette et nytt punktutslippsprogram
i Enova, og at bevilgningen til Enova økes med 50 mill. kroner, og flertallet foreslår
derfor at kap. 1428 post 50 økes med 50 mill. kroner, sammenlignet
med regjeringens forslag.
Flertallet viser til at Enova
og Klima- og energifondets formål er å bidra til å nå Norges klimaforpliktelser
og bidra til omstillingen til lavutslippssamfunnet. I avtalen om
forvaltningen av midlene i Klima- og energifondet 2021–2024 erkjennes
det at sirkulære løsninger og verdikjeder vil være viktige i omstillingen
til lavutslippssamfunnet. Flertallet forventer at denne
erkjennelsen følges opp i praksis og blir vurdert for støtte fra
Enova.
Flertallet mener det er helt
avgjørende med en aktiv enøksatsing, og vil blant annet vise til
de vedtak Stortinget gjorde høsten 2022, jf. Innst. 25 S (2022–2022).
I budsjettet er det samlet sett en kraftig enøksatsing både for
industrien, næringslivet og husholdningene. For husholdningene er
det satt av minst 1,5 mrd. kroner over en fireårsperiode. I denne
sammenheng viser flertallet til
strømstøtteordningen for næringslivet med 2,8 mrd. kroner. Flertallet mener
det er viktig med en sterkere sosial profil i enøkarbeidet. I dette
arbeidet kan Husbanken spille en viktig rolle.
Komiteens medlemmer
fra Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne merker seg at
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremhever
flere viktige formål Enova skal jobbe for, som disse medlemmer også støtter,
men at energitiltak i bygg ikke nevnes. Disse medlemmer frykter at dette
betyr en reell nedprioritering av støtte til energieffektivisering
og -produksjon. Disse
medlemmer vil understreke at hensyn til både forsyningssikkerhet
og folks strømutgifter bør føre til en satsing på energitiltak i
bygg og en økning i øremerkede bevilgninger fra 2022.
Disse medlemmer er uenig
i at det er noen kraftig enøk-satsing i budsjettet, og mener at
budsjettet ikke bidrar tilstrekkelig til å nå målene for energieffektivisering.
Flertallet viser til Husbankens rolle og strømstøtteordningen for
næringslivet. Disse
medlemmer understreker at bevilgningene til Husbanken for
energitiltak er redusert etter budsjettforliket, og at strømstøtteordningen
for næringslivet kun er innført for de siste månedene i 2022 og
ikke skal gjelde for 2023.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og
Kristelig Folkeparti viser til at Enova er det sentrale verktøyet
for å fremme innovasjon og utvikling av nye klima- og energiløsninger
og dermed bidra til å nå klimamålene. Under regjeringen Solberg
ble bevilgningene til Enova doblet.
Disse medlemmer viser til
at Enova har bidratt til å støtte en rekke viktige prosjekter de
siste årene, som kan få stor betydning for omstillingen til et lavutslippssamfunn.
Det gjelder blant annet hydrogen- og ammoniakkprosjekter, nullutslippsferjer,
verdens reneste aluminiumsproduksjon på Karmøy, Nord-Europas største biogassanlegg
på Skogn, elektrifiseringsprosjekter i transportsektoren og en rekke
andre tiltak som bidrar til å fremme innovasjon og teknologiutvikling.
Disse medlemmer vil imidlertid
peke på at det er helt nødvendig å gjøre mer for å redusere utslippene fra
de største utslippspunktene i Norge. Disse medlemmer mener derfor
Enova bør utvikle et punktutslippsprogram i samarbeid med de relevante
næringene. Av Norges totale utslipp på 49,1 millioner tonn CO2 står industri og bergverk
for 11,8 millioner tonn, og over 80 pst. stammer fra de 50 største
utslippspunktene. Om vi isolerer de 10 største punktutslippene på
fastlandet, utgjør de 14,8 pst. av utslippene.
Disse medlemmer viser til
at det må utvikles en helhetlig plan med tilstrekkelige virkemidler
for å redusere utslippene fra de største punktutslippene ned mot null
innen 2030. Disse
medlemmer mener at forslag til program og ulike alternativer
for gjennomføring bør kunne legges frem i løpet av året.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til at de rekordhøye strømprisene
er en stor byrde for folk og bedrifter i Sør-Norge, og det er nødvendig
med tiltak som stimulerer til mer egenproduksjon av strøm og redusert
strømforbruk. Disse
medlemmer viser til at økt energieffektivisering er en viktig
og konfliktfri satsing i en tid hvor det er behov for å styrke forsyningssikkerheten,
og hvor blant annet Statnett varsler om et mulig kraftunderskudd
før 2030 i sin kortsiktige markedsanalyse. Et kraftunderskudd vil
gi høyere strømpriser for husholdninger og næringsliv. Energieffektivisering
og kraftproduksjon fra solenergi på bygg kan gjøres raskt og bidra
til å fase ut fossil energibruk i eksisterende industri og i transportsektoren.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
til vedtakene fra Stortingets behandling av Innst. 25 S (2022–2023),
og at oppfølgingen av disse vedtakene forutsetter en økning i pengebruken på
energitiltak i bygg. Disse
medlemmer understreker betydningen av å følge opp de nevnte
vedtak og øremerke midler til dette formålet for at folk og bedrifter skal
komme seg bedre gjennom strømpriskrisen, og at kraftbalansen styrkes
på kort sikt. Disse
medlemmer mener Enova bør ta et større ansvar i dette arbeidet,
og viser til at Stortinget har bedt regjeringen om å gi Enova et
tilleggsmandat om å bidra ytterligere til energieffektiviseringstiltak
i husholdninger og bedrifter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til at disse partiene foreslår å styrke Enovas ramme for 2023 for
at Enova skal være i stand til å levere på dette tilleggsmandatet.
Disse medlemmer viser videre
til at Stortinget har bedt regjeringen fjerne en rekke regulatoriske
barrierer for å utløse mer solenergi fra tak på privatboliger og næringsbygg,
og forventer at regjeringen raskt presenterer nye forskrifter som
løser dette.
Disse medlemmer viser videre
til Stortingets mål om å spare 10 TWh i bygg innen 2030 og at regjeringen
presenterte en plan for å nå dette målet i forslaget til statsbudsjett. Disse medlemmer merker
seg at planen ikke inneholder tiltak som står i forhold til målet som
skal nås, men mener Stortingets føringer på dette området vil forsterke
regjeringens innsats.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener Bionova bør opprettes som
en del av Enova. Det vil minimere behovet for administrasjon og
gjøre det mulig å dra veksler på kompetansen som allerede finnes
i Enova. Det kan også være med på å skape et enda bedre fagmiljø
innen naturmangfold og biologiske prosesser i Enova. Disse medlemmer mener
en bredere kunnskap om dette kan være nyttig for Enova, ettersom
klima og natur henger tett sammen. Enova har lang erfaring med klimatiltak
og hvordan man bruker virkemidler effektivt til klimaomstilling.
Komiteens medlemmer
fra Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
til at budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti reduserer bevilgninger til energitiltak
med samlet 280 mill. kroner under rammeområde 16 Utdanning og forskning
og rammeområde 6 Innvandring, regional utvikling og bolig. Dette
er reduksjon i midler på til sammen 280 mill. kroner i 2023 som
var rettet mot kommunalt eide utleieboliger, sykehjem og omsorgsboliger
og studentboliger. Etter budsjettforliket er gjenstående øremerkede
bevilgninger til energitiltak 200 mill. kroner som Enova skal stille
til disposisjon i henhold til styringsavtalen, og 200 mill. kroner
som er overført til Husbanken for ny ordning under rammeområde 6.
400 mill. kroner samlet er tilsvarende det Enova ble bedt stille
til disposisjon til energitiltak i husholdningene og hos forbrukere
i 2022.
Disse medlemmer viser også
til at budsjettforliket inneholder en generell styrking av Enova
på 850 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til
at økt energieffektivisering er en viktig og konfliktfri satsing
i en tid hvor det er behov for å styrke forsyningssikkerheten, og
hvor blant annet Statnett varsler om et mulig kraftunderskudd før
2030 i sin kortsiktige markedsanalyse. Et kraftunderskudd vil gi
høyere strømpriser for husholdninger og næringsliv. Energieffektivisering
og kraftproduksjon fra solenergi på bygg kan gjøres raskt og kan
bidra til å fase ut fossil energibruk i eksisterende industri og
i transportsektoren.
Disse medlemmer viser til
vedtakene fra Stortingets behandling av Innst. 25 S (2022–2023),
som regjeringen nå følger opp, og mener at oppfølgingen av disse
vedtakene fordrer at den samlede pengebruken på energitiltak i bygg
ikke reduseres fra de samlede bevilgningene regjeringen foreslo
til formålet i Prop. 1 S (2022–2023) men holdes på minimum samme
nivå.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at midlene Enova stiller til disposisjon til
energitiltak i husholdninger og hos forbrukere er minimum 480 mill.
kroner, ut over de 200 mill. kronene overført til Husbanken.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det
ble foreslått å øke bevilgningen til Enova med ytterligere 1 780
mill. kroner for å styrke innsatsen innen både energieffektivisering og
utslippskutt.
Den mest miljøvennlige
energien er den vi ikke bruker. I tillegg er energieffektivisering
et klassespørsmål: De skyhøye strømprisene fører i praksis til at
de med dårlig eller vanlig råd rasjonerer med strømmen, mens de
rikeste kan fortsette å sløse som før. Rødt vil at staten skal investere
én mrd. kroner i energieffektivisering og solenergi på bygg. Rødt
vil styrke Enovas tilskuddsordninger og gjøre dem enklere og mer
tilgjengelige for alle. 300 mill. kroner er øremerket lavinntektsgrupper
og de som ikke har råd til å legge ut store summer. Ordningene til
Enova som sørger for utslippskutt, får også et løft med Rødts forslag,
blant annet til å rulle ut teknologi som kutter utslipp i industrien,
utslippsfri kollektivtrafikk og bedre lademuligheter.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre en tidsavgrenset støtte til energieffektiviseringstiltak
i eksisterende yrkesbygg gjennom Enova.»
Komiteens medlem
fra Venstre påpeker at Enova er et viktig verktøy for å omstille
Norge. Enovas oppdrag er å forvalte Klima- og energifondet med formål
om å bidra til at Norge når sine klimaforpliktelser og å bidra til
omstillingen til lavutslippssamfunnet. De bidrar til teknologiutvikling
og innovasjon og skaper nye verdier. Dette medlem viser til Enovas
årsrapport, som viser at Enova satt på 12 mrd. kroner i oppsamlede
fondsmidler ved inngangen til 2021, noe som var mer enn forpliktelsene
Enova hadde per 31. desember 2021. Dette medlem mener Enova
bør bruke mer på enøktiltak i husholdninger og næringslivet, som et
avbøtende tiltak for strømpriskrisen vi står midt oppe i. Slik kan
staten bidra med å sette flere bedre i stand til å ta kontroll over
økonomien sin ved at energiutgiftene reduseres. Dette medlem understreker samtidig
viktigheten av at Enova opprettholder sitt mandat, som er å sikre
reduserte ikke-kvotepliktige utslipp mot 2030, samt teknologiutvikling
og innovasjon som bidrar til utslippsreduksjoner frem mot lavutslippssamfunnet
i 2050. På denne bakgrunn foreslår dette medlem å øke bevilgningen
til Enova med 100 mill. kroner ut over regjeringens opprinnelige
budsjettforslag.
Komiteens medlemmer
fra Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
til at Enovas støtteordninger for hydrogenprosjekter har økt kraftig. Disse medlemmer understreker
at hydrogen og ammoniakk er en viktig løsning i det grønne skiftet
og i likhet med annen fornybar kraft og drivstoff er viktig for
at Norge skal nå utslippsmålene sine. Disse medlemmer påpeker at virkemidler
for hydrogensatsingen er utredet i flere omganger. Nå trenger hydrogenbransjen
konkrete og målrettede virkemidler og mål for å sikre forutsigbarhet
for investeringer i markedet. Disse medlemmer mener det
må lages en plan for hvordan staten frem mot 2030 skal bidra med
risikoavlastende kapital for hydrogennæringen. Disse medlemmer viser til
EU, der det nylig ble øremerket 3 mrd. euro til hydrogen gjennom
European Investment Bank.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti påpeker
at differansekontrakter kan være et viktig verktøy for å finansiere
og realisere teknologiprosjekter der det er stor usikkerhet om kostnad
og pris. Differansekontrakter er kontrakter der staten og bedrifter
inngår en avtale som innebærer at staten deler prisrisikoen med
et privat eller offentlig foretak. Disse medlemmer påpeker at
en felles barriere for mange teknologiprosjekter med bruk av hydrogen
og ammoniakk er usikkerhet knyttet til merkostnad og pris.
Komiteens medlemmer
fra Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til en
ordning med differansekontrakter for hydrogen, senest innen revidert
budsjett 2023.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og
Kristelig Folkeparti peker på at raske investeringer i solenergi
og energisparing kan styrke forsyningssikkerheten, senke strømregningene og
gjøre energisystemet mer bærekraftig. Disse medlemmer mener tiltakene
regjeringen har levert så langt, har vært svært utilstrekkelige
i møte med den akutte energikrisen i Europa. Disse medlemmer viser til
de tolv vedtakene Stortinget fattet under behandlingen av Innst.
25 S (2022–2023), og mener at vedtakene må følges opp raskt, slik
at nye investeringer utløses allerede til vinteren.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og
Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen på egnet måte orientere Stortinget om hvordan den
vil følge opp vedtakene fattet i forbindelse med behandlingen av
Innst. 25 S (2022–2023), senest innen utgangen av januar 2023.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne mener moden teknologi som solcellepaneler, varmepumper,
nye vinduer og etterisolering må støttes, og støttesatsene må økes
slik at flere får råd til å energispare. Støtteordningene for solenergi
må utvides og også gjelde næringsbygg og borettslag/sameier, samt
batterier og solfangere.
Dette medlem viser til Miljøpartiet
de Grønnes alternative statsbudsjett, der det ble foreslått å sette
av 2,5 mrd. kroner ekstra til å støtte investeringer i energisparing
og solenergi via Enova og 1 mrd. kroner ekstra til Enovas øvrige
arbeid. Dette
medlem vil understreke at pengene i størst mulig grad må være
utløsende for nye tiltak og gi raske reduksjoner i energibruk. Ordningene må
være tilgjengelige for borettslag, og det bør vurderes en gradert
støttesats der folk med lav inntekt får høyere støtte enn de med
høy inntekt. Dette kan også bidra til at pengene virker mer utløsende
på nye tiltak.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til at solenergibransjen kommer
til å bli svært viktig for norsk og europeisk energiomstilling.
Norge er blant få europeiske land med en etablert solcelleindustri,
med aktører som blant andre REC Solar, NorSun og Norwegian Crystals.
Disse medlemmer viser til
at Norge i dag er Europas største produsent av silisiumwafere for
solceller. Dette materialet er grunnlaget for energirevolusjonen som
er i ferd med å gjøre solenergi til framtidas viktigste energikilde.
Mange andre europeiske lands solindustri ble lagt ned da Kina overtok
nesten hele markedet, og EU setter nå inn store strategiske ressurser
for å bygge opp igjen en slik industri. Norge er i en meget god
posisjon til å lede an i denne oppbyggingen hvis regjeringen prioriterer
det.
Disse medlemmer viser til
at EU anser solcelleindustrien som et svært viktig satsingsområde
i årene som kommer. Satsingen er et eksempel på hvordan EU nå ser
grønn politikk som et sentralt virkemiddel både i næringspolitikk
og sikkerhetspolitikk. Solenergisatsingen er både industriutvikling
og sikkerhetspolitikk som gjør Europa mer uavhengig av ekstern energi
og teknologi.
Disse medlemmer viser til
at solenergi er helt avgjørende for en rask omstilling fra fossil
til fornybar energi og økt europeisk energiuavhengighet. EU ønsker at
en større andel av solcellene vår verdensdel trenger, skal lages
i Europa – ikke bare i Kina, som i dag er nærmest totalt dominerende
i verdikjeden for solceller. Dette er bakgrunnen for at EU i mai
i år lanserte solindustrien som en ny såkalt IPCEI (Important Project
of Common European Interest), kalt IPCEI PV. Her samles innovative
prosjekter på utvalgte industrielle områder som krever koordinert
innsats på tvers av landegrensene. Prosjektene skal fremme investeringer
i Europa og på sikt styrke Europas konkurranseevne på strategisk viktige
områder.
Disse medlemmer merker seg
at regjeringen fikk Norge med i IPCEI-løpet for hydrogen. Potensialet
i IPCEI vises ved at norske selskaper nå får 1 026 mill. kroner
i støtte til hydrogenprosjekter.
Disse medlemmer mener at
det faktum at Norge foreløpig er ett av få land i Europa med en
etablert industri i verdikjeden for solenergi, gjennom blant andre REC
Solar, NorSun og Norwegian Crystals, viser at solenergi kan være
en enorm industrimulighet for Norge. Tidsvinduet i EUs IPCEI PV-satsing
er imidlertid trangt. EU-land investerer svært mye i å bygge opp
igjen sin egen solindustri, og dersom Norge ikke raskt benytter sin
nåværende konkurransefordel innen solcelleteknologi, vil man raskt
miste denne konkurransefordelen.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen aktivt benytte IPCEI PV-samarbeidet for å sikre
en sterk norsk posisjon i den europeiske verdikjeden for solcelleindustrien.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser for øvrig til sine merknader
om norsk solcelleindustri i Innst 8 S (2022–2023).