2.2.5 Generelle merknader fra Venstre
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre i sitt forslag til statsbudsjett for 2018 foreslår
at ramme 17 settes til 69 060 900 000 kroner, som er en økning i
forhold til regjeringens forslag på 1 610 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
Venstres helhetlige forslag til statsbudsjett for 2018 tar utgangspunkt
i budsjettforslaget fra regjeringen Solberg, jf. Prop. 1 S (2017–2018).
Konkrete endringer på rammeområde 17 i forhold til regjeringens
forslag følger av omtale og tabeller under.
Dette medlem vil peke på
at samferdselssektoren må ta sin del av ansvaret for å redusere
de nasjonale klimagassutslippene. Venstres hovedprioritet i samferdselspolitikken
er derfor å intensivere utbyggingen av en konkurransedyktig infrastruktur
for miljøvennlig og ressurssparende gods- og persontrafikk. Dette
er sammen med å sikre et sikkert transportsystem for alle en av
de viktigste nasjonale oppgavene i de kommende årene.
Dette medlem vil peke på
at gode veier er viktig for god fremkommelighet mellom regionene
for økt verdiskaping, utvikling av levedyktige distrikter og for
å dekke næringslivets transportbehov. Dette medlem mener både fylkesveinettet
og stamveinettet må få høyere standard. For å få ned tallet på antall
drepte og skadede i trafikken er det nødvendig å innrette transportsystemet
slik at det fremmer trafikksikker atferd og samtidig beskytter mot
fatale konsekvenser av farlig kjøring.
Dette medlem mener klimaforliket
på Stortinget må oppfylles. Derfor prioriterer dette medlem tiltakene som
går til å oppfylle disse målene i Nasjonal transportplan.
Dette medlem mener at vegprosjektene
skal gjennomføres, og viser til at dette medlem fortsatt foreslår
å bevilge om lag 36,466 mrd. kroner til vegformål. Dette medlem viser til at
Venstre prioriterer å bygge prosjekter innenfor miljø, kollektivtrafikk, sykkel/gange
og jernbane først. Dette
medlem peker på at Venstre vil omprioritere 1266,4 mrd. kroner
av riksveginvesteringene, herunder 516,4 mill. kroner til rentekompensasjon
for bompengelån. 750 mill. kroner flyttes fra fornying og planlegging
av grunnerverv og omprioriteres til kollektivtransporttiltak og
jernbane. Kuttet på 750 mill. kroner fordeles med 500 mill. kroner i
redusert tunnelvedlikehold og 250 mill. kroner i redusert grunnerverv.
Dette medlem viser til regjeringens
forslag til kompensasjon for merverdiavgiften på rammeområde 17
beløper seg til 84 mill. kroner. Dette medlem viser til at
Venstre reverserer regjeringens forslag om å øke merverdiavgiften
fra 10 til 12 pst. For rammeområde 17 betyr det at kompensasjon
for fylkesvegferjer, regionale flyruter og NSB kuttes, da Venstres
forslag om å beholde merverdiavgiften på 10 pst. medfører at det
ikke er behov for denne kompensasjonen.
Dette medlem mener all transportvekst
i og mellom de største byene i Sør-Norge i fremtiden bør skje med
jernbane og kollektivtrafikk. Dette medlem viser til at
dagens jernbane er svingete og gammel, preget av ustabilitet, tekniske
feil og klimatiske påkjenninger. Dette medlem peker derfor
på at Venstre vil ruste opp dagens baner og bygge nye og mer konkurransedyktige
traseer. Dette
medlem vil at jernbanen skal være ryggraden i transportsystemet,
både for nærtrafikk, fjerntrafikk og godstrafikk. Dette medlem mener dobbeltspor
fra Oslo til Halden, Skien, Lillehammer og Hønefoss, samt banebygging
rundt de største byene, er første etappe i et moderne jernbanenett
mellom landsdelene i Norge, både for person- og godstransport. Et
moderne dobbeltspor på Østfoldbanen er første etappe av høyhastighetsbane
til Europa.
Dette medlem peker på at
for å realisere store infrastrukturprosjekter er det behov for nye
måter å planlegge, finansiere og gjennomføre utbygging på. Dette medlem mener
det er behov for økte bevilgninger, mer forutsigbar finansiering
og utbygging av lengre strekninger av gangen, ikke oppdeling i små
delstrekninger. Ved å organisere utbyggingen riktig mener dette medlem at
det er mulig å få mer ut per investerte krone. Det gir økonomiske
besparelser, bedre fremdrift og større sannsynlighet for fullføring
innen tidsrammen.
Dette medlem er bekymret
for vedlikeholdet og fornyingen av jernbanen og de forsinkelsene
som dette vil medføre på togtrafikken. Ifølge Bane Nor AS og Jernbanedirektoratet
vil regjeringens forslag til statsbudsjett føre til at arbeidet
med å ta igjen vedlikeholdsetterslep på jernbanen stopper opp, og
at etterslepet igjen vil øke etter flere år hvor man har jobbet
for å ta igjen etterslepet. Dette medlem tar innspillene
fra Bane Nor AS og Jernbanedirektoratet på alvor og vil legge vedtatt Nasjonal
transportplan 2018–2029 samt de faglige innspillene, til grunn for
sin politikk. Dette
medlem viser til at Venstre i sitt alternative budsjett foreslår
bevilget 1 500 mill. kroner ut over regjeringens forslag til vedlikehold
og fornying av jernbanen. Dette vil gi en total bevilgning til fornying
av jernbanen på 3,6 mrd. kroner, og er nok til å forhindre at etterslepet
på jernbanen øker. Bevilgningen er stor nok til at etterslepet reduseres med
om lag 200 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
regjeringens forslag til investeringsnivå for jernbanen er godt,
men er bekymret for utsettelsen av elektrifiseringen av Trønder-
og Meråkerbanen. Dette
medlem deler vurderingen om at man bør finne løsninger som
får ned kostnadsveksten på 600 mill. kroner for prosjektet, men
mener en bør klare å finne løsninger på dette og få igangsatt prosjektet
i løpet av 2018. Dette
medlem viser til Venstres alternative budsjett, der det bevilges
200 mill. kroner til en oppstart av elektrifisering på strekningen
i 2018.
Dette medlem viser til at
jernbanen mellom Hamar og Kongsvinger er viktig for gods- og tømmertransporten
for sentrale deler av landet. Dette medlem bevilger derfor 15 mill.
kroner til planlegging av elektrifisering av strekningen, slik at
byggestart kan skje i 2019–2020.
Dette medlem foreslår å øke
bevilgningene til investeringer i jernbanen med totalt 215 mill.
kroner.
Dette medlem mener en økt
satsing på kollektivtransport i byene er helt nødvendig, dersom
vi skal nå målene i klimaforliket og oppnå målet om nullvekst i persontrafikken
i byene. Dette
medlem viser således til at det i grunnlagsdokumentet til
Nasjonal transportplan stadfestes et samlet investeringsbehov på
280 mrd. kroner for å nå dette målet. Byene skal ta sin andel av ansvaret
for å investere i infrastruktur og andre tiltak som fremmer økt
bruk av kollektiv, sykkel og gange, men staten er nødt til å bidra
i betydelig grad. Dette medlem understreker
at belønningsordningen for bedre kollektivtransport er et viktig
bidrag for å øke investeringene i kollektivtransport i byene, og
bevilger 368,5 mill. kroner til denne, ut over regjeringens forslag. Samlet
bevilgning til belønningsordningen blir på 1 mrd. kroner for 2018
med Venstres alternative budsjett.
Dette medlem vil starte planleggingen
av baneløsning på Nedre Romerike i Akershus og skinnegående transport
på Ullandhaug i Stavanger og foreslår bevilget totalt 15 mill. kroner
til planlegging av disse prosjektene.
Dette medlem viser til at
økt bruk av sykkel er svært god samfunnsøkonomi, da nytten ved å
legge til rette for sykling er mer enn 4–5 ganger høyere enn kostnaden
ved å bygge sykkelveien. Dette medlem er kritisk til
regjeringens kutt i sykkelsatsingen og viser til at det nylig er
vedtatt mål i behandlingen av Nasjonal transportplan om 8 pst. sykkelandel
på landsbasis, og 20 pst. sykkelandel i byene. Dette medlem viser til at
regjeringens forslag til bevilgning til sykkel ligger godt under
det som ble vedtatt i Nasjonal transportplan i juni i år. På denne
bakgrunn foreslår dette
medlem 369,4 mill. kroner til gang- og sykkel ut over regjeringens
budsjettforslag. Dette fordeles med 195,8 mill. kroner til tiltak
til gående og syklende over Statens vegvesens ansvarsområde og 173,6
mill. kroner til belønningsordningen for gang- og sykkelvei, som
Venstre fikk gjennomslag for i behandlingen av budsjettet for 2014.
Dette medlem vil også peke
på behovet for at det utvikles og legges til rette for en mer miljøvennlig samferdsel.
Transportsektoren bør kutte minimum 50 pst. utslipp innen 2030.
Det er særlig viktig å ta i bruk ny og miljøvennlig teknologi og
miljøvennlige drivstoff. Dette medlem viser til at
Forskningsrådets program Maroff, Energix og Transport2025 er underfinansiert,
og vil styrke denne forskningen med 50 mill. kroner.
Dette medlem viser til enigheten
om å bevilge 1 mill. kroner til Norsk Hydrogenforum, Skedsmo i revidert
nasjonalbudsjett for 2017. Venstre viderefører denne satsingen i
sitt alternative budsjett for 2018.
Dette medlem mener utskiftningen
av vare- og lastebiler til nullutslippsbiler går for sakte, og påpeker
at dette dels skyldes mangel på insentiver, dels mangel på modellutvalg. Dette medlem mener
at det må stimuleres til overgang til nullutslipp også for disse
kjøretøyene, og foreslår at det bevilges 150 mill. kroner til et tilskudd
til vare- og lastebiler med nullutslipp. Alternativt kan det etableres
en negativ engangsavgift for disse kjøretøyene.
Dette medlem mener fornybart
drivstoff er et viktig ledd i overgangen til nullutslippssamfunnet. Dette medlem har
som mål å øke fornybare drivstoff sin konkurranseevne mot fossile
alternativ. Dette medlem foreslår
bevilget 150 mill. kroner i tilskudd til fornybart drivstoff i bransjer
som har hatt lav CO2-avgift.
Dette gjøres for å kompensere for økt CO2-avgift gjeldende blant
annet for skipsfart.
Dette medlem viser til Grønn
skattekommisjon sitt forslag om å implementere satellittbasert vegprising for
tungtransporten. Dette
medlem peker på at denne løsningen finnes i andre europeiske
land, og vil utrede dette i Norge. Dette medlem foreslår bevilget
10 mill. kroner til en utredning av satellittbasert veiprising.
Dette medlem viser til at
Florø havn har et sterkt behov for utbedring, og mener det er viktig
å sikre utgraving/utdyping av Florø havn fra 16 til 20 meters dybde. Dette medlem mener
dette er et viktig tiltak for å sikre arbeidsplasser i Florø og
omegn og ønsker derfor omprioritering av 40 mill. kroner fra tiltakspakken
til kommuner på Sør- og Vestlandet til dette formålet. Totalt foreslår dette medlem bevilgning
av 40 mill. kroner til utbedring av Florø havn.
Dette medlem viser til at
tilskuddsordningen for overføring av gods til vei og sjø er en suksess. Dette medlem støtter
ikke regjeringens forslag om å kutte i denne bevilgningen for 2018,
og reverserer kuttet med 6,8 mill. kroner.
Dette medlem mener det vil
være hensiktsmessig å opprette et felles kontor for innkjøp av fergetjenester
for fylkeskommuner langs kysten, og bevilger 5 mill. kroner til
dette.
Dette medlem viser til at
det er stor båt- og fergetrafikk i indre Oslofjord, og at dette
bidrar til dårlig luftkvalitet og en betydelig andel klimagassutslipp. Dette medlem mener
det er et stort potensiale for elektrifisering av fergetrafikken
i dette området, og mener regjeringen bør vurdere et statlig bidrag
til realiseringen av utslippsfri båtrute i Oslofjorden i samarbeid med
Oslo, Akershus og Buskerud fylkeskommuner.
Dette medlem viser til at
tilskuddsordning for bredbåndsutbygging skal sikre alle husstander
i Norge et bredbåndstilbud av grunnleggende god kvalitet. Dette medlem mener
at målet må være at 100 prosent av landets husstander de nærmeste
årene skal få et godt bredbåndstilbud. Dette medlem mener at tilskuddsordningen
skal brukes til å øke bredbåndskapasiteten og mobildekningen i områder
der markedet ikke fungerer godt nok, og vil reversere regjeringens kuttforslag
til denne ordningen og øke denne satsingen. Dette medlem forslår å øke
denne bevilgningen med 80,3 mill. kroner og foreslår bevilget totalt
150 mill. kroner til dette formålet for 2018.
Dette medlem er opptatt av
å sikre opprustningen av E39 gjennom Møre og Romsdal. Dette medlem vil
fremskynde byggestart for strekningen Betna-Stormyra på E39 og mener
regjeringen bør ta medfinansieringsansvar, slik at byggingen kan
starte i 2018.
Dette medlem viser til at
det har vært en positiv nedgang i utslippene fra tunge kjøretøy
de senere årene. Produsentene av tyngre kjøretøy har i større grad
enn for lette kjøretøy hatt en vellykket implementering av teknologi
som renser avgassene under kjøring. Dette medlem vil påpeke at
eldre, tyngre kjøretøy slipper ut betydelige mengder farlige avgasser
som bidrar til dårlig luftkvalitet og økte klimagassutslipp under
kjøring. Dette
medlem mener regjeringen bør iverksette nødvendige tiltak
og krav som sikrer at lastebiler og tungtransport som kjører i Norge,
oppfyller kravene til minimum euroklasse 4 eller bedre.
Dette medlem mener regjeringen
bør endre forskrift om gebyr for bruk av piggdekk og tilleggsgebyr
§ 4, slik at den enkelte kommune selv kan bestemme gebyrets størrelse.
Samlet foreslår dette medlem følgende
konkrete endringer under rammeområde 17, transport og kommunikasjon:
Tiltak
|
Bokført mill.
kr.
|
Norsk
Hydrogenforum, Skedsmo
|
1,0
|
Utredning
av satellittbasert veiprising
|
10,0
|
Amorf,
Energix og Transport 2025
|
50,0
|
Tiltak
for gående og syklende
|
195,8
|
Tilskudd
til gang- og sykkelveier
|
173,6
|
Tilskudd
til oppretting av felles kontor for innkjøp av fergetjenester for
fylkeskommuner langs kysten
|
5,0
|
Belønningsordning
for bedre kollektivtransport
|
368,5
|
Planleggingsmidler
Romeriksbanen
|
10,0
|
Planleggingsmidler
skinnegående transport, Ullandhaug, Stavanger
|
5,0
|
Tilskudd
til vare- og lastebiler med nullutslipp
|
150,0
|
Tilskudd
til fornybart drivstoff i bransjer som har hatt lav CO2-avgift
|
150,0
|
Jernbane,
drift og vedlikehold
|
1
500,0
|
Elektrifisering,
Hamar-Kongsvinger
|
15,0
|
Investeringer,
jernbane
|
200,0
|
Utbedring
av Florø Havn
|
40,0
|
Tilskudd
for overføring av gods fra veg til sjø
|
6,8
|
Tilskudd
til bredbåndsutbygging
|
80,3
|
Mva-kompensasjon,
regionale flyruter
|
-18,0
|
Riksveginvesteringer
|
-750,0
|
Mva-kompensasjon,
riksvegferjer
|
-4,0
|
Reduserte
bompengetakster
|
-516,4
|
Mva-kompensasjon,
NSB
|
-62,0
|
Sum endringsforslag
rammeområde 17: Transport og kommunikasjon
|
1 610,6
|