Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Jonas Gahr Støre, Trond Helleland, Knut Arild Hareide, Marit Arnstad, Ola Elvestuen og Rasmus Hansson om økt norsk innsats i forbindelse med den humanitære krisen i Syria og nærområdene

Innhold

Til Stortinget

Borgerkrigen i Syria og ISILs brutale herjinger har ført til en av de største humanitære krisene verden har sett etter andre verdenskrig. Millioner av mennesker er på flukt eller internt fordrevne, og store deler av befolkningen er avhengig av humanitær støtte. Det påligger Norge et ansvar om å bidra til å lindre den humanitære situasjonen for flyktninger og befolkningen i Syria. På denne bakgrunn har Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Miljøpartiet De Grønne inngått en avtale om økt norsk innsats i forbindelse med den humanitære krisen i Syria og nærområdene.

Forslagsstillerne viser til avtalen, som gjengis i sin helhet her:

Norge skal trappe opp humanitær bistand til Syria og nabolandene med 250 mill. kroner i 2015 (altså til 1 250 mill. kroner) utover det som er foreslått i Revidert Nasjonalbudsjett for 2015. Dette nivået økes ytterligere, innenfor bistandsrammen, med 250 mill. kroner i 2016 (altså til 1 500 mill. kroner).

Partene er enige om å foreta omdisponeringer innenfor bistandsbudsjettet for å oppnå dette. Partene er enige om en inndekning på alle forslag som har budsjettvirkning for 2015.

Følgende tiltak skal prioriteres innenfor den økte avsetningen til humanitær bistand:

  • i. Øke støtten til norske humanitære organisasjoner med erfaring og forutsetninger til å yte bistand i regionen, samt relevante FN-organisasjoner som UNHCR og UNICEF.

  • ii. Økt helseinnsats gjennom WHO eller frivillige organisasjoner i Syria og naboland.

  • iii. Økt støtte til Damaskus-baserte organisasjoner som opererer inne i Syria for å tilby nødhjelp, mat, beskyttelse, vann og sanitær, samt til grensekryssende bistand.

  • iv. Økt nabolandsstøtte der det særlig legges vekt på beskyttelse, matvaresikkerhet, husly og annen nødhjelp. Det bør være hovedvekt på Libanon som har de største behovene.

  • v. Deler av økningen kan også brukes til å øke støtten i Irak der de humanitære behovene er voksende.

For 2015 er det gjennom budsjettavtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre avtalt en kvote for syriske overføringsflyktninger på 1 500.

Partene som har signert avtalen om økt norsk innsats i forbindelse med den humanitære krisen i Syria og nærområdene er enige om å øke nivåene som gjengitt i følgende tabell:

Mottak av syriske overføringsflyktninger 2015–2017

År

Totalt

2015

2 000

2016

3 000

2017

3 000

Totalt mottak av syriske overføringsflyktninger

8 000

Norge meddeler FNs høykommissær for flyktninger at Norge er rede til å motta inntil 8 000 flyktninger fra Syria i perioden 2015, 2016 og 2017. Kvoten av syriske overføringsflyktninger i 2015 heves med 500, fra 1 500 til 2 000.

Partene vil evaluere situasjonen med mottak av kvoteflyktninger fra Syria som er fastsatt i avtalens pkt. 2, i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2017 og 2018. Justeringer i nivået og justeringer i tiltak for bosetting og integrering i lys av erfaring med mottak i kommunene vil kunne skje ut fra en vurdering av følgende forhold:

  • (i) Erfaringer med norske kommuners evne og mulighet til å bosette flyktninger, herunder utviklingen i antall personer i mottak og gjennomsnittlig ventetid i mottak og erfaringer med gjennomføring av integreringstiltak (bolig, utdanning, arbeid) i kommunene.

  • (ii) Status for UNHCRs appeller om bosetting av kvoteflyktninger fra Syria.

  • (iii) Status for andre flyktningestrømmer i lys av øvrige humanitære kriser.

  • (iv) Status for asyltilstrømningen til Norge siden inngåelsen av denne avtalen.

Regjeringen bes redegjøre for disse forholdene i forbindelse med fremleggelse av de aktuelle statsbudsjettene.

Kommunene inviteres til en dugnad for å lykkes med mottak, bosetting og integrering.

Partene ønsker å stimulere ekstra innsats for bosetning, i tillegg til ordinært integreringstilskudd, og vil foreslå følgende:

  • Regjeringen etablerer et ekstratilskudd til kommuner som tar i mot flyktninger og personer med opphold på humanitært grunnlag utover det folketallet i kommunen tilsier og utover IMDIs anmodninger. Tilskuddet tilpasses en økning i bevilgningen på 50 mill. kroner i 2015.

  • Husbankens tilskudd til utleieboliger økes med ytterligere 30 mill. kroner i 2015.

Partene ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet for 2016, om å foreslå ytterligere tiltak for å stimulere integrerings- og bosettingsarbeidet i kommunene, herunder vurdere forslag fra KS, og vil be regjeringen konsultere avtalepartene i dette arbeidet. Regjeringen bes også om å foreta en utredning av om bostøtteordningen bør gjøres gjeldende for personer bosatt i bokollektiver.

Kommunene oppfordres til å inngå samarbeid med frivillige organisasjoner i kommunen for mobilisering av flyktningeguider til nyankomne overføringsflyktninger.

Forslagsstillerne er kjent med at prosess rundt utvelgelse og uttak mv. av flykninger tar minimum fire til seks måneder, og at det derfor må tilregnes at flere av overføringsflykningene på tilleggskvoten for 2015 reelt sett ikke vil ankomme Norge før i 2016.

Forslagsstillerne viser til den inngåtte avtalen om inndekning for de deler av avtalen som angår 2015.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

I.

I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

150

Bistand til Afrika

78

Regionbevilgning for Afrika, kan overføres, reduseres med

20 000 000

fra kr 2 111 900 000 til kr 2 091 900 000

151

Bistand til Asia

78

Regionbevilgning for Asia, kan overføres, reduseres med

20 000 000

fra kr 844 500 000 til kr 824 500 000

153

Bistand til Latin-Amerika

78

Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres, reduseres med

15 000 000

fra kr 144 000 000 til kr 129 000 000

160

Sivilt samfunn og demokratiutvikling

70

Sivilt samfunn, kan overføres, reduseres med

40 000 000

fra kr 1 965 300 000 til kr 1 925 300 000

163

Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter

70

Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres, økes med

246 800 000

fra kr 3 589 042 000 til kr 3 835 842 000

165

Forskning, kompetanseheving og evaluering

70

Forskning og høyere utdanning, kan overføres, reduseres med

75 000 000

fra kr 183 000 000 til kr 108 000 000

71

Faglig samarbeid, kan overføres, reduseres med

25 000 000

fra kr 395 900 000 til kr 370 900 000

166

Miljø og bærekraftig utvikling mv.

74

Fornybar energi, kan overføres, reduseres med

30 000 000

fra kr 940 000 000 til kr 910 000 000

167

Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA)

21

Spesielle driftsutgifter, økes med

3 200 000

fra kr 1 948 497 000 til kr 1 951 697 000

170

FN-organisasjoner mv.

76

Tilleggsmidler via FN-systemet mv., kan overføres, reduseres med

25 000 000

fra kr 608 300 000 til kr 583 300 000

285

Norges forskningsråd

53

Strategiske satsinger, reduseres med

2 000 000

fra kr 1 019 814 000 til kr 1 017 814 000

335

Mediestøtte

71

Produksjonstilskudd, reduseres med

5 000 000

fra kr 308 246 000 til kr 303 246 000

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten

1

Driftsutgifter, økes med

1 700 000

fra kr 13 564 729 000 til kr 13 566 429 000

444

Politiets sikkerhetstjeneste (PST)

1

Driftsutgifter, økes med

300 000

fra kr 708 363 000 til kr 708 663 000

451

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap

1

Driftsutgifter, reduseres med

5 000 000

fra kr 630 705 000 til kr 625 705 000

480

Svalbardbudsjettet

50

Tilskudd, reduseres med

3 000

fra kr 283 715 000 til kr 283 712 000

490

Utlendingsdirektoratet

1

Driftsutgifter, økes med

4 700 000

fra kr 872 409 000 til kr 877 109 000

23

Spesielle driftsutgifter, kunnskapsutvikling, kan overføres, reduseres med

3 500 000

fra kr 7 671 000 til kr 4 171 000

73

Beskyttelse til flyktninger utenfor Norge mv., støttetiltak, kan nyttes under kap. 821 post 60, økes med

3 200 000

fra kr 14 407 000 til kr 17 607 000

571

Rammetilskudd til kommuner

60

Innbyggertilskudd, reduseres med

7 097 000

fra kr 116 337 351 000 til kr 116 330 254 000

581

Bolig- og bomiljøtiltak

76

Tilskudd til utleieboliger, kan overføres, økes med

30 000 000

fra kr 719 500 000 til kr 749 500 000

605

Arbeids- og velferdsetaten

70

Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykemeldte, kan overføres, reduseres med

10 000 000

fra kr 185 690 000 til kr 175 690 000

761

Omsorgstjeneste

62

Dagaktivitetstilbud, kan overføres, reduseres med

10 000 000

fra kr 220 608 000 til kr 210 608 000

68

Kompetanse og innovasjon, reduseres med

15 000 000

fra kr 258 154 000 til kr 243 154 000

765

Psykisk helse og rusarbeid

72

Frivillig arbeid mv., kan overføres, kan nyttes under post 21, reduseres med

1 000 000

fra kr 227 823 000 til kr 226 823 000

820

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet

1

Driftsutgifter, økes med

1 900 000

fra kr 198 195 000 til kr 200 095 000

821

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

60

Integreringstilskudd, kan overføres, økes med

50 000 000

fra kr 6 587 391 000 til kr 6 637 391 000

920

Norges forskningsråd

50

Tilskudd til forskning, reduseres med

5 000 000

fra kr 2 069 913 000 til kr 2 064 913 000

1149

Verdiskapings- og utviklingstiltak i skogbruket

72

Tilskudd til økt bruk av tre, kan overføres, reduseres med

5 000 000

fra kr 26 680 000 til kr 21 680 000

1420

Miljødirektoratet

35

Statlige erverv, nytt skogvern, kan overføres, reduseres med

7 500 000

fra kr 331 112 000 til kr 323 612 000

71

Marin forsøpling, reduseres med

2 500 000

fra kr 10 000 000 til kr 7 500 000

2445

Statsbygg

30

Prosjektering av bygg, kan overføres, reduseres med

5 000 000

fra kr 177 400 000 til kr 172 400 000

33

Videreføring av ordinære byggeprosjekter, kan overføres, reduseres med

5 000 000

fra kr 1 427 600 000 til kr 1 422 600 000

3490

Utlendingsdirektoratet

6

Beskyttelse til flyktninger utenfor Norge mv., ODA-godkjente utgifter, økes med

3 200 000

fra kr 14 407 000 til kr 17 607 000

II.

Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2015 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitt bevilgning på kap. 581 post 76, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger 650,5 mill. kroner.

III.

Stortinget ber regjeringen meddele FNs høykommissær for flyktninger at Norge er rede til å motta inntil 8 000 flyktninger fra Syria for årene 2015, 2016 og 2017.

IV.

Stortinget ber regjeringen meddele FNs høykommissær for flyktninger at Norge øker kvoten for syriske overføringsflyktninger for 2015 med et antall på inntil 500, til totalt 2 000.

V.

Stortinget ber regjeringen etablere et ekstratilskudd til kommuner som tar i mot flyktninger og personer med opphold på humanitært grunnlag utover det folketallet i kommunen tilsier og utover IMDIs anmodninger. Tilskuddet tilpasses en økning i bevilgningen på 50 mill. kroner i 2015

VI.

Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2016, om å foreslå ytterligere tiltak for å stimulere integrerings- og bosettingsarbeidet i kommunene, herunder vurdere forslag fra KS.

VII.

Stortinget ber regjeringen om å foreta en utredning av om bostøtteordningen bør gjøres gjeldende for personer bosatt i bokollektiver.

17. juni 2015