Innstilling fra næringskomiteen om Endringar i statsbudsjettet 2024 under Nærings- og fiskeridepartementet

Søk
Til Stortinget

1. Innledning

1.1 Innleiing

Næringskomiteen behandler i denne innstillingen endringsforslag på statsbudsjettet for 2024 fremmet av Nærings- og fiskeridepartementet i Prop. 25 S (2024–2025) med unntak av kap. 916 og kap. 5574, som blir behandlet av transport- og kommunikasjonskomiteen, kap. 923, 926 og 3926, som blir behandlet av utdannings- og forskningskomiteen, og kap. 2440, 5440 samt romertallsvedtak V, som blir behandlet av energi- og miljøkomiteen.

Det vises til proposisjonen for nærmere omtale av de enkelte forslag til endringer. Sakens dokumenter er videre tilgjengelig på sakssiden på stortinget.no.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Agnete Masternes Hanssen, Tobias Hangaard Linge, Rune Støstad og Solveig Vitanza, fra Høyre, Nikolai Astrup, Olve Grotle, Sveinung Stensland og Lene Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Hans Gunnar Holand, Per Ivar Lied og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti, fung. leder Kari Elisabeth Kaski, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til proposisjonen. Der annet ikke fremkommer, støtter komiteen regjeringens forslag og merker seg begrunnelsen for endringene.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til at det er en bred enighet om at reduserte fiskekvoter har negative konsekvenser for fiskenæringen i Finnmark, og for så vidt også i andre deler landet. Det er derfor viktig med tiltak som bidrar til aktivitet og utvikling i fiskerinæringen i den situasjonen som har oppstått, og disse medlemmer har forståelse for regjeringens forslag om 32 mill. kroner til aktivitet og utvikling i Finnmark, fordelt på hhv. Kap. 900 post 01 med 3 mill. kroner, Kap. 919 Post 75 med 18 mill. kroner, og Kap 923 Post 01 med 8 og 3 mill. kroner, jf. Prop. 27 S (2024–2025) samt pressemelding på regjeringen.no (22. november 2024).

Samtidig er disse medlemmer kritiske til at regjeringen foreslår dette i nysaldering, og viser til at det kommer i tillegg til det som allerede er foreslått i neste års statsbudsjett. Disse medlemmer mener tiltakene i utgangspunktet burde vært en del av den ordinære budsjettbehandlingen. Nysalderingen skal ikke være en ny budsjettrunde for å fremme nye forslag, men skal være en anledning til å gjøre nødvendige justeringer. Disse medlemmer forventer at regjeringen klarer å tenke mer langsiktig når de lager forslag til statsbudsjett.

Disse medlemmer viser til at det allerede er en rekke initiativ og tiltak for næringsutvikling i Finnmark, både pågående, planlagte og i prosjekteringsfasen, blant annet i kommunene i fylket, som allerede samarbeider om felles tiltak og aktiviteter for næringsutvikling i fylket. Mange av tiltakene kan være mulige å få igangsatt raskt, og med det oppnå fortgang med ønsket måloppnåelse.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå eksisterende tiltak og planer for næringsutvikling i Finnmark for å vurdere hvilke som bør gis prioritet gitt den situasjonen som har oppstått som følge av reduserte fiskekvoter.»

3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen gjennomgå eksisterende tiltak og planer for næringsutvikling i Finnmark for å vurdere hvilke som bør gis prioritet gitt den situasjonen som har oppstått som følge av reduserte fiskekvoter.

4. Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I

I statsbudsjettet for 2024 blir det gjort følgjande endringar:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

900

Nærings- og fiskeridepartementet:

1

Driftsutgifter, blir auka med

10 062 000

frå kr 501 286 000 til kr 511 348 000

21

Særskilde driftsutgifter, kan overførast, blir auka med

3 000 000

frå kr 77 155 000 til kr 80 155 000

27

Etablering av støtteregister, blir redusert med

11 608 000

frå kr 24 308 000 til kr 12 700 000

31

Miljøtiltak Svea og Lunckefjell, kan overførast, blir redusert med

14 150 000

frå kr 48 300 000 til kr 34 150 000

70

Tilskot til internasjonale organisasjonar, blir auka med

6 500 000

frå kr 58 500 000 til kr 65 000 000

902

Justervesenet:

1

Driftsutgifter, blir auka med

2 213 000

frå kr 141 900 000 til kr 144 113 000

903

Norsk akkreditering:

1

Driftsutgifter, blir auka med

3 899 000

frå kr 68 050 000 til kr 71 949 000

904

Brønnøysundregistera:

1

Driftsutgifter, blir auka med

10 378 000

frå kr 509 900 000 til kr 520 278 000

45

Større utstyrsanskaffingar og vedlikehald, kan overførast, blir redusert med

42 000 000

frå kr 212 963 000 til kr 170 963 000

905

Noregs geologiske undersøking:

1

Driftsutgifter, blir auka med

4 108 000

frå kr 223 400 000 til kr 227 508 000

906

Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmeisteren for Svalbard:

1

Driftsutgifter, blir auka med

1 050 000

frå kr 70 200 000 til kr 71 250 000

30

Sikrings- og miljøtiltak, kan overførast, blir redusert med

9 000 000

frå kr 12 009 000 til kr 3 009 000

907

Norsk nukleær dekommisjonering:

1

Driftsutgifter, kan nyttast under kap. 908 post 70, blir redusert med

8 185 000

frå kr 166 500 000 til kr 158 315 000

21

Særskilde driftsutgifter, kan overførast, blir redusert med

150 000 000

frå kr 464 200 000 til kr 314 200 000

908

Institutt for energiteknikk:

72

Lån til flytting av laboratorium og infrastruktur, blir redusert med

21 000 000

frå kr 35 000 000 til kr 14 000 000

910

Sjøfartsdirektoratet:

1

Driftsutgifter, blir auka med

10 283 000

frå kr 481 950 000 til kr 492 233 000

911

Konkurransetilsynet:

1

Driftsutgifter, blir auka med

2 684 000

frå kr 136 600 000 til kr 139 284 000

912

Klagenemndssekretariatet:

1

Driftsutgifter, blir auka med

739 000

frå kr 38 150 000 til kr 38 889 000

21

Særskilde driftsutgifter, blir auka med

24 200 000

frå kr 200 000 til kr 24 400 000

913

Daglegvaretilsynet:

1

Driftsutgifter, blir auka med

158 000

frå kr 10 450 000 til kr 10 608 000

915

Regelrådet:

1

Driftsutgifter, blir auka med

258 000

frå kr 12 000 000 til kr 12 258 000

917

Fiskeridirektoratet:

1

Driftsutgifter, blir auka med

7 738 000

frå kr 506 170 000 til kr 513 908 000

23

Prisråd for havbruk, blir redusert med

900 000

frå kr 12 900 000 til kr 12 000 000

919

Ymse fiskeriføremål:

60

Tilskot til kommunar og fylkeskommunar, kan overførast, blir auka med

1 543 903 000

frå kr 3 151 500 000 til kr 4 695 403 000

75

Tilskot til næringstiltak i fiskeria, kan overførast, blir auka med

18 000 000

frå kr 22 105 000 til kr 40 105 000

922

Romverksemd:

70

Kontingent i European Space Agency (ESA), blir auka med

860 000

frå kr 266 470 000 til kr 267 330 000

71

Internasjonal romverksemd, blir redusert med

7 208 000

frå kr 508 600 000 til kr 501 392 000

73

EU sine romprogram, blir auka med

27 095 000

frå kr 824 400 000 til kr 851 495 000

924

Internasjonale samarbeidsprogram:

70

Tilskot, blir redusert med

15 600 000

frå kr 371 700 000 til kr 356 100 000

935

Patentstyret:

1

Driftsutgifter, blir auka med

9 893 000

frå kr 343 000 000 til kr 352 893 000

936

Klagenemnda for industrielle rettar:

1

Driftsutgifter, blir auka med

477 000

frå kr 8 750 000 til kr 9 227 000

940

Internasjonaliseringstiltak:

21

Særskilde driftsutgifter, kan overførast, blir redusert med

3 000 000

frå kr 26 130 000 til kr 23 130 000

70

Eksportfremjetiltak, blir redusert med

54 900 000

frå kr 94 700 000 til kr 39 800 000

951

Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS:

(NY)

71

Tilskot til utgreiingar knyta til energisystemet i Longyearbyen, blir løyvd med

14 000 000

952

Investinor AS:

50

Risikokapital, blir auka med

20 700 000

frå kr 52 500 000 til kr 73 200 000

95

Kapitalinnskot, blir auka med

38 400 000

frå kr 97 500 000 til kr 135 900 000

2421

Innovasjon Noreg:

50

Tilskot til etablerarar og bedrifter, inkl. tapsavsetjingar, blir auka med

6 000 000

frå kr 1 105 800 000 til kr 1 111 800 000

70

Basiskostnader, blir auka med

84 000 000

frå kr 176 336 000 til kr 260 336 000

90

Lån frå statskassa til utlånsverksemd, overslagsløyving, blir redusert med

2 510 000 000

frå kr 64 400 000 000 til kr 61 890 000 000

2429

Eksportkredittordninga:

90

Utlån, blir auka med

5 000 000 000

frå kr 7 000 000 000 til kr 12 000 000 000

3904

Brønnøysundregistera:

1

Gebyrinntekter, blir redusert med

2 000 000

frå kr 674 465 000 til kr 672 465 000

2

Refusjonar, oppdragsinntekter og andre inntekter, blir auka med

3 600 000

frå kr 34 541 000 til kr 38 141 000

3906

Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmeisteren for Svalbard:

1

Leige av bergrettar og eigedommar, blir redusert med

45 000

frå kr 105 000 til kr 60 000

2

Handsamingsgebyr, blir auka med

600 000

frå kr 835 000 til kr 1 435 000

3910

Sjøfartsdirektoratet:

1

Gebyr for skip og flyttbare innretningar i NOR, blir redusert med

10 000 000

frå kr 243 456 000 til kr 233 456 000

3

Ymse inntekter, blir auka med

1 750 000

frå kr 522 000 til kr 2 272 000

4

Gebyr for skip i NIS, blir auka med

5 110 000

frå kr 69 400 000 til kr 74 510 000

3911

Konkurransetilsynet:

3

Refusjonar og andre inntekter, blir redusert med

86 000

frå kr 209 000 til kr 123 000

3912

Klagenemndssekretariatet:

1

Klagegebyr, blir auka med

200 000

frå kr 800 000 til kr 1 000 000

87

Lovbrotsgebyr, blir auka med

300 000

frå kr 12 400 000 til kr 12 700 000

3917

Fiskeridirektoratet:

5

Sakshandsamingsgebyr, blir redusert med

5 000 000

frå kr 40 049 000 til kr 35 049 000

13

Inntekter frå sal av løyve til oppdrett, blir auka med

2 670 792 000

frå kr 3 555 700 000 til kr 6 226 492 000

86

Forvaltingssanksjonar, blir redusert med

8 000 000

frå kr 10 000 000 til kr 2 000 000

3935

Patentstyret:

1

Inntekt av informasjonstenester, blir redusert med

1 500 000

frå kr 6 000 000 til kr 4 500 000

3936

Klagenemnda for industrielle rettar:

1

Gebyr, blir redusert med

231 000

frå kr 731 000 til kr 500 000

3940

Internasjonaliseringstiltak:

71

Tilbakebetaling av støtte ved kapitalvareeksport, blir auka med

3 778 000

frå kr 1 700 000 til kr 5 478 000

3950

Forvalting av statleg eigarskap:

96

Sal av aksjar, blir auka med

6 013 834 000

frå kr 150 000 000 til kr 6 163 834 000

3952

Investinor AS:

50

Tilbakeført kapital, presåkornfond m.m., blir auka med

53 300 000

frå kr 23 200 000 til kr 76 500 000

90

Tilbakeført kapital, såkornfond, blir auka med

116 500 000

frå kr 102 600 000 til kr 219 100 000

3955

Equinor ASA:

(NY)

96

Sal av aksjar, blir løyvd med

42 800 640 000

5325

Innovasjon Noreg:

53

Tilbakeføring av unytta tiltakspakkemidlar, blir auka med

2 300 000

frå kr 200 839 000 til kr 203 139 000

(NY)

71

Tilbakeføring av omstillingsmidlar, blir løyvd med

80 000

90

Avdrag på uteståande fordringar, blir redusert med

1 200 000 000

frå kr 63 000 000 000 til kr 61 800 000 000

5329

Eksportkredittordninga:

70

Gebyr m.m., blir auka med

5 000 000

frå kr 20 000 000 til kr 25 000 000

90

Avdrag på uteståande fordringar, blir auka med

2 600 000 000

frå kr 5 400 000 000 til kr 8 000 000 000

5460

Eksportfinansiering Noreg:

90

Avdrag på lån knytt til bruk av trekkfullmakt under Alminneleg garantiordning, blir auka med

360 000 000

frå kr 2 600 000 000 til kr 2 960 000 000

5609

Renter frå Norwegian Air Shuttle ASA:

(NY)

80

Renter, blir løyvd med

96 000 000

5613

Renter frå Siva SF:

80

Renter, blir auka med

3 500 000

frå kr 11 200 000 til kr 14 700 000

5614

Renter under Eksportfinansiering Noreg:

80

Renter frå lån til Alminneleg garantiordning, blir redusert med

38 500 000

frå kr 72 000 000 til kr 33 500 000

81

Renter frå Norwegian Air Shuttle ASA, blir redusert med

96 000 000

frå kr 96 000 000 til kr 0

5625

Renter og utbytte frå Innovasjon Norge:

80

Renter på lån frå statskassa, blir redusert med

30 000 000

frå kr 740 000 000 til kr 710 000 000

5629

Renter frå eksportkredittordninga:

80

Renter, blir auka med

80 000 000

frå kr 860 000 000 til kr 940 000 000

5656

Aksjar under Nærings- og fiskeridepartementet si forvalting:

85

Utbyte, blir auka med

660 000 000

frå kr 32 694 400 000 til kr 33 354 400 000

5685

Aksjar i Equinor ASA:

85

Utbyte, blir redusert med

1 423 800 000

frå kr 63 380 500 000 til kr 61 956 700 000

II
Tilføying av stikkord

Stortinget samtykkjer i at stikkordet «kan overførast» føyast til:

  • 1. kap. 919 Ymse fiskeriføremål, post 60 Tilskot til kommunar og fylkeskommunar.

  • 2. kap. 950 Forvalting av statleg eigarskap, post 96 Aksjar.

III
Meirinntektsfullmakt og fullmakt til å kunne utbetale i 2025

Stortinget gjer samtykke til at Nærings- og fiskeridepartementet i 2024 kan overskride løyvinga under kap. 919 Ymse fiskeriføremål, post 60 Tilskot til kommunar og fylkeskommunar mot 55 pst. av meirinntekter under kap. 3917 Fiskeridirektoratet, post 13 Inntekter frå sal av løyve til oppdrett i samband med tildeling av oppdrettsløyve. Tilsvarande skal eventuelle mindreinntekter under kap. 3917 post 13 innebere at utbetalingar under kap. 919 post 60 reduserast høvesvis med 55 pst. Vidare skal 55 pst. av meirinntekter som ikkje blir utbetalt i 2024, kunne bli utbetalt i 2025.

IV
Fullmakt til postering på mellomværet med statskassa

Stortinget samtykkjer i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2024 kan gi Eksportfinansiering Noreg fullmakt til å føre inntekter frå garantiordningane mot mellomværet med statskassa. Mellomværet blir utlikna i påfølgjande periode når inntektene blir overført til dei enkelte garantiordningane.

Oslo, i næringskomiteen, den 11. desember 2024

Kari Elisabeth Kaski

Rune Støstad

fung. leder

ordfører