Post 71–post 75
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
understreker at Norge har en høy andel offentlig finansiert forskning
og utvikling også internasjonalt sett, totale FoU-bevilgninger,
inkludert skattefunn er på 52,2 mrd. kroner.
Flertallet viser
til at Norge ligger på 0,96 pst. av BNP til FoU i budsjettet, med
en sterk vekst i BNP har derfor forholdet mellom FoU og BNP gått
litt ned. Flertallet understreker at
det er en sterk satsing på FoU i langtidsplanen for forsvarssektoren. Flertallet peker også på en satsing på
forskning på høyere yrkesfaglig utdanning som fullt opptrappet vil
utgjøre 25 mill. kroner i året.
Flertallet viser
til satsingen på kvanteteknologi på 70 mill. kroner. Flertallet understreker at dette er svært
viktig og vil kunne øke fart og kapasitet på informasjonshåndtering.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre vil peke på at for å løse både kortsiktige
og langsiktige utfordringer må det satses mer på forskning. Under
regjeringen Solberg økte midlene til forskning med 62 pst., og disse medlemmer peker på at det i 2022
ble foreslått 42,7 mrd. kroner til forskning og utvikling, noe som
da utgjorde en realvekst på om lag 2 pst. Disse
medlemmer peker på at en sterk satsing på forskning og utvikling
er avgjørende for å legge til rette for omstilling og vekst i næringslivet.
Disse medlemmer ser
med bekymring på regjeringen Støres manglende vilje og evne til
å satse på forskning, og peker på at den vedtatte Langtidsplanen for
forskning og høyere utdanning, jf. Meld. St. 5 (2022–2023), ikke
følger en forpliktende økonomisk opptrappingsplan. Disse
medlemmer konstaterer at regjeringens forslag til budsjett
for 2025 ikke når målet om at 1 pst. av BNP skal gå til forskning.
Disse medlemmer viser
til regjeringen Solberg sin betydelige satsing på Retur-EU, og er
tilfreds med at ordningen for Retur-EU videreføres. Dette vil støtte
opp om forskningsinstituttenes mulighet til å delta i Horisont Europa,
og bidra til at våre fremste kompetansemiljøer kan bidra til å løse
utfordringene vi står i, til beste for Norge og verden.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg gjennom to langtidsplaner for forskning
og høyere utdanning la grunnlaget for en periode med høye ambisjoner
for norsk forskning og høyere utdanning. Planene bygget på et langsiktig
perspektiv og en grunnleggende vilje til å bruke nødvendige ressurser
for å løse vår tids store utfordringer og å skape et bærekraftig
samfunn og langsiktig økonomisk vekst.
Disse medlemmer peker
på at den første langtidsplanen, jf. Meld. St. 4 (2014–2015), fulgte
opp målsettingen om å bruke 1 pst. av bruttonasjonalproduktet (BNP)
på forskning og utvikling (FoU), gjennom blant annet opptrapping
av bevilgningene til forskningsinfrastruktur, deltakelse i europeiske
rammeprogram for forskning og innovasjon og flere rekrutteringsstillinger. Totalt
ble langtidsplanen i årene 2015–2018 fulgt opp med over 3 mrd. kroner
i økte bevilgninger. Disse medlemmer viser
til at også langtidsplanen for årene 2019–2023 har blitt fulgt opp
med over 1,6 mrd. kroner gjennom opptrappingsplanene «Teknologiløft,
FoU for fornyelse og omstilling i næringslivet» og «Kvalitet i høyere
utdanning». Gjennom perioden til regjeringen Solberg økte FoU-bevilgningene
med 16,3 mrd. kroner, noe som tilsvarer en realvekst på om lag 28
pst. Disse medlemmer viser til at bevilgningene
jevnt over har overoppfylt målet om å bruke 1 pst. av BNP på FoU. Sammen
med en ambisiøs satsing på de prioriterte områdene i de forrige
langtidsplanene viser disse medlemmer til
at regjeringen Solbergs styrking av universitetene og høyskolene
– med en realvekst på over 15 pst. – har gitt norsk forskning og
høyere utdanning et betydelig løft når det gjelder både kvalitet,
kapasitet og suksessrate i åpne internasjonale konkurransearenaer.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg fulgte opp sine uttalte intensjoner og
sikret reelle budsjettprioriteringer i tråd med opptrappingene skissert
i langtidsplanen for 2019–2023, jf. Meld. St. 4 (2018–2019). Disse medlemmer merker seg derimot at
regjeringen Støre velger å gå bort fra denne tverrpolitiske enigheten
som spenner tilbake til regjeringen Stoltenberg II, og svekker både
langtidsplanens verdi som styringsverktøy og ambisjonene for norsk
forskning og høyere utdanning. Disse medlemmer peker
på at de resultatene man nå ser av Retur-EU er en direkte konsekvens
av regjeringen Solbergs politikk.
Forskning og utvikling er avgjørende for å håndtere det
grønne skiftet, skape vekst i næringslivet og utvikle nye næringer.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Høyre i sitt alternative budsjettforslag
i tråd med Høyres prioriteringer i Langtidsplanen for forskning
og høyere utdanning styrker satsingen på forskning rettet mot grønn
omstilling og teknologi. Disse medlemmer viser
til at langtidsplanen skal sette kursen for politikkutviklingen
og investeringene i forskning og høyere utdanning. Langsiktige,
prioriterte satsinger gir forutsigbarhet for forsknings- og utdanningsmiljøene og
bidrar til en bedre koordinert politikk.
Disse medlemmer viser
til at Norge har mange fremragende forskningsmiljøer. Høyre har
høye ambisjoner for norsk forskning, og disse
medlemmer viser til Høyres forslag til samfunnsoppdrag «Grønn
vekst og omstilling». En fremtidsrettet og effektiv offentlig sektor,
og et lønnsomt næringsliv som skaper verdier vi kan leve av, krever
målrettet og systematisk satsing på forskning og utvikling.
Disse medlemmer peker
på at Høyre i sitt alternative budsjett for 2025 foreslår en forskningspakke
på 400 mill. kroner. Disse medlemmer viser
til at betydningen av forutsigbare rammevilkår er viktig for forskning
og utvikling, både for forskningen ved universiteter og høyskoler,
ved instituttene og i næringslivet.
Disse medlemmer viser
til at Norge i fremtiden trenger flere bein å stå på, og at det
må legges til rette for forskning for fremmer teknologiutvikling.
Kvanteteknologi er et fremvoksende felt som har stor betydning for
sikker kommunikasjon og næringsutvikling. Det er derfor positivt
at regjeringen styrker satsingen på kvanteteknologi gjennom Forskningsrådet
med 70 mill. kroner. Disse medlemmer peker
på at Høyre i sitt alternative budsjett for 2025 mer enn dobler
regjeringens satsing på kunstig intelligens til avanserte teknologier, som
kunstig intelligens, mikrochips, cybersikkerhet og kvanteteknologi
med 200 mill. kroner.
Disse medlemmer peker
på at Høyre i sitt alternative budsjett tilrettelegger for et konkurransedyktig
og nytenkende næringsliv som bidrar til flere lønnsomme jobber og
gir mer skatteinntekter. Ved å fjerne hele den ekstra arbeidsgiveravgiften,
som i realiteten er en ekstra avgift på kompetansearbeidsplasser,
peker disse medlemmer på at Høyre legger
til rette for bærekraftig innovasjon for bedriftene, og forutsigbare
rammevilkår.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet vil påpeke at søknadsprosessene for
forskningsmidler er kompliserte, og virkemiddelapparatet er uoversiktlig.
Det er også en viktig diskusjon om grunnforskning og anvendt forskning,
om akademisk frihet og politisk styring av forskning som bør løftes
mer i årene fremover. Dette medlem vil
påpeke at det er viktig med forutsigbar og god finansiering av norsk forskning,
men samtidig må det også på dette området prioriteres hardere. Dette medlem mener Norge trenger store
og tunge forskningsmiljøer som er frie for politiske bindinger og
bindinger til ulike interessegrupper og næringer. Det sikres best
gjennom å gi forskningsmiljøene stor frihet til selv å fordele midlene, uten
interessepolitiske føringer. Innovasjon og fremtidig verdiskaping
avhenger av at forskere og akademikere får størst mulig frihet til
å forske og arbeide selvstendig, uten å bindes opp i for mange politisk
vedtatte prosjekter. Den politiske styringen av forskning bør være
begrenset til et fåtall kjerneområder der Norge har spesielle forutsetninger.
Dette medlem mener
det er stort rom både for omprioriteringer og for effektivisering
på forskningsområdet, og viser til Fremskrittspartiets alternative
budsjett, der bevilgningene på post 71, strategiske forskningsprioriteringer
reduseres med 300 mill. kroner. Kuttene må komme gjennom en helhetlig
gjennomgang av feltet, og konsentres om norsk-kinesiske forskningsmidler
og prosjekter innen klima og bærekraft.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre mener at man for å ta Norge framover
trenger en fortsatt satsing på forskning. En sterk kunnskapssektor
er viktig for å omstille samfunnet og bygge arbeidsplassene for
fremtiden.
Komiteens medlem
fra Venstre mener det er rimelig uforståelig at regjeringens
eneste reelle kutt i forslaget til statsbudsjett for 2025 er kutt
i utdanning og forskning, både gjennom basisbevilgninger til universiteter
og høyskoler, og i den samlede forskningsinnsatsen.
Dette medlem viser
til at Venstre i sitt alternative budsjett foreslår et betydelig
løft for forskning, samtidig som Venstre omprioriterer fra forskning
knyttet til petroleumssektoren til forskning på nye klima- og energivennlige
løsninger. Venstre foreslår i sitt forslag til alternativt statsbudsjett
en økt satsing på langsiktig grunnleggende forskning, grunnbevilgning
til samfunnsvitenskapelig forskning og næringsrettet forskning,
og grunnbevilgning til teknisk-industrielle forskningsinstitutt.
Dette medlem viser
til at etter innspill fra blant annet Juristforbundet styrker Venstre
også juridisk forskning i sitt forslag til alternativt statsbudsjett.
Formålet er at man i større grad skal forske på konsekvenser av
lovgivning og om nye lover fungerer etter lovgivers intensjon. Videre
foreslår Venstre å styrke Havforskningsinstituttet, økt satsing
på forskning på dyrevelferd og økologisk produksjon, forskning på
klimavennlig teknologi, forskning på miljøvennlig samferdsel og forskning
på kvinnehelse. Venstre foreslår også å styrke SkatteFunn-ordningen.
I sum medfører Venstres forslag til alternativt
statsbudsjett en styrket innsats for forskning og høyere utdanning
på om lag 1,5 mrd. kroner mer enn regjeringens forslag.