Post 21 Spesielle driftsutgifter
Komiteen viser til
at Norge er en høykompetansenasjon, med et bredt og mangfoldig næringsliv
og arbeidsliv. Beregninger viser at humankapitalen utgjør rundt
80 pst. av nasjonalformuen, og fremtidig verdiskaping og velferd
forutsetter at humankapitalen forvaltes godt og effektivt. Livslang
læring og kompetanseutvikling er viktig på alle utdanningsnivåer
og innenfor de fleste typer yrker.
Komiteen viser til
at det er tverrpolitisk enighet om viktigheten av livslang læring. Komiteen vil videre understreke viktigheten
av at det verdiskapende arbeidslivet får tilgang på nok kvalifisert
arbeidskraft. Etter- og videreutdanning må ta utgangspunkt i arbeidslivets
behov, og gjøres i tett samarbeid med det praktiske arbeidslivet.
Fremtidig verdiskaping og velferd er avhengig av at flest mulig
av Norges innbyggere får mulighet til å delta i verdiskapende arbeid,
og utvikling av kompetanse må tilrettelegge for dette.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at reduksjon her har sammenheng med avslutning av modulforsøk
for voksenopplæringa i 2024. Flertallet understreker
at det fortsatt settes av midler til innføringen av modulstrukturering
som en hovedmodell for grunnopplæringen til voksne.
Flertallet viser
til at det i budsjettforliket er foreslått 25 mill. kroner til etter-
og videreutdanning under en pilot for kompetansereform for industrien. Flertallet viser til at det i tariffavtalen
i Industrioverenskomsten ble en enighet om å opprette Industriens
kompetansefond. Prosjektet skal etableres innenfor rammen av trepartssamarbeidet,
og inkluderer et statlig finansielt bidrag som sikrer ordningens
økonomiske forpliktelser. Flertallet viser
til at midlene skal brukes til å etablere Industriens kompetansefond.
Ordningen forutsetter et årlig statlig bidrag. Flertallet foreslår
derfor at kap. 258 post 21 økes med 25 mill. kroner, sammenlignet
med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at dersom Norge fortsatt skal
være et bærekraftig velferdssamfunn, må det skapes flere jobber
i privat næringsliv, samtidig som flere av de som står utenfor arbeid,
må inkluderes. Kunnskap og kompetanse er avgjørende for å nå dette
målet, og regjeringen Solberg utviklet derfor kompetansepolitikken
gjennom flere stortingsmeldinger, strategier og prioriteringer gjennom
statsbudsjettet. Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg revitaliserte kompetansepolitikken da den
la frem den første kompetansereformen siden 1998, jf. Meld. St.
14 (2019–2020) Kompetansereformen – Lære hele livet. Det førte til
et systematisk arbeid og et stort løft i samarbeid med partene i arbeidslivet
og utdanningsinstitusjonene.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg gjennom denne reformen innførte en rekke
tiltak for å sikre livslang læring, slik at ingen skal gå ut på
dato i arbeidslivet på grunn av manglende kompetanse, og at gapet
mellom hva arbeidslivet faktisk trenger av kompetanse og den kompetansen
arbeidstakerne faktisk har, tettes. Et viktig prinsipp har også
vært at utdanning skal være tilgjengelig for alle gjennom livsløpet
og i ulike livssituasjoner, og uavhengig av hvor en bor.
Disse medlemmer registrerer
at regjeringen har videreført arbeidet som ble satt i gang i forbindelse med
Fullføringsreformen som regjeringen Solberg la frem i 2021. Det
er viktig å sørge for at flere av de 600 000 voksne i alderen 15–29
år som ikke har fullført videregående, får muligheten til å fullføre
dette. Det vil være en billett til videre utdanning og kompetanseheving,
og disse medlemmer er derfor glade for
at det var tverrpolitisk enighet i Stortinget om å følge opp dette
i forbindelse med behandlingen av opplæringsloven.
Komiteens medlem
fra Venstre registrerer at regjeringen har videreført arbeidet
som ble satt i gang i forbindelse med Fullføringsreformen som regjeringen Solberg
la frem i 2021. Det er viktig å sørge for at flere av de 600 000
voksne i alderen 15–29 år som ikke har fullført videregående, får
muligheten til å fullføre dette. Det vil være en billett til videre
utdanning og kompetanseheving.
Dette medlem viser
til at det i høringen til ny opplæringslov ble uttrykt bekymring
fra kommuner, fylkeskommuner, KS og Oppfølgingstjenesten. Bekymringen
var at manglende finansiering av nye rettigheter vil kunne forsinke,
forringe og påvirke effekten av rettighetene som trådte i kraft
1. august 2024.
Komiteens flertall,
medlemmene i Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det var sittende regjering som innførte fullføringsrett
og rekvalifisering etter et enstemmig stortingsvedtak, og at disse
partier gjennom budsjettforlik har bidratt til nær 1 mrd. kroner i
2025 til arbeidet for at flere skal fullføre videregående samt flere
millioner kroner for å gjennomføre reformen i praksis. Eksempelvis
er det tildelt 189 mill. kroner i forbindelse med krav om yrkesfaglig
rekvalifisering.