Post 22 Videreutdanning for lærere og skoleledere
Komiteen viser til
at nesten 50 000 lærere har fått tilbud om videreutdanning. Dette
er et historisk og viktig løft, som komiteen mener
må videreføres.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i 2023 ble brukt om lag 1,4 mrd. kroner på etter-
og videreutdanning, og at spesialpedagogikk hadde størst økning
i antall på videreutdanning. Også begynneropplæring og rektorutdanning
blir møtt med stor interesse, mens matematikk, norsk og engelsk
fortsatt utgjør flesteparten av de som får etter- og videreutdanning.
Økt omdømme for lærerutdanninger og læreryrket kommer
også av anerkjennelse av jobben som gjøres i norske klasserom hver
dag, og hvor avgjørende det er med kvalifiserte lærere i hele landet. Flertallet vil framheve økningen på 75
mill. kroner over post 61 som foreslås å gjelde også nyansatte i
barnehager og videregående skoler, som er et viktig løft.
Flertallet påpeker
at det i Meld. St. 19 (2023–2024) Profesjonsmeldingen ble fremlagt
en rekke tiltak for å utvikle lærerutdanningene videre, og at det
for eksempel er startet opp videreutdanningstilbud tilpasset fådelte
skoler med base i Nesna samt at Nord universitet på Nesna får pilot
for lærerutdanning 1.–10. trinn og Universitetet i Oslo får integrert
PPU-master fra høsten 2025 som skal bidra til kvalifisering av flere
lærere.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener at gode lærere
med solid og oppdatert kunnskap er nøkkelen til at elevene skal
lære mer. Regjeringen Solberg gjennomførte en rekke tiltak for å
løfte lærernes kompetanse og sikre flere kvalifiserte lærere i skolen.
Blant tiltakene er skjerpede opptakskrav for å komme inn på lærerutdanningen,
femårig master, kompetansekrav for lærere som underviser i norsk,
engelsk og matematikk, flere lærerspesialister, en særskilt satsing
på spesialpedagogikk, tiltak for at flere lærere som er i skolen,
kan fullføre utdanningen, samt en lærernorm i grunnskolen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre er glade for at regjeringen Støre viderefører satsingen
på videreutdanning, men registrerer at regjeringen Støre foreslo
å fjerne kompetansekrav for lærere med utdanning før 2014 og svekker
prioriteringen av videreutdanning i norsk, engelsk og matematikk. Disse medlemmer vil fastholde viktigheten
av at kommunene og skolene prioriterer kjernefagene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at det fortsatt er mange uten fullført
lærerutdanning som underviser i skolen. Disse
medlemmer mener det er viktig at elevene møter kvalifiserte
lærere i klasserommet. I Høyres forslag til alternativt budsjett
for 2025 foreslås en rekke tiltak som skal bidra til å øke læreryrkets
attraktivitet og til å øke andelen kvalifiserte lærere. Disse medlemmer viser til at regjeringen Solberg
i 2019 innførte et pilotprosjekt ved UiT og Nord universitet med
et tilrettelagt studieløp for å få ukvalifiserte lærere til å fullføre
utdanningen.
Disse medlemmer viser
til at Stortinget ved behandlingen av opplæringsloven, jf. Innst.
442 L (2022–2023), ba regjeringen skjerpe kravet til lærerutdanning for
de som underviser i skolen. Disse medlemmer mener
at ordningen som legger til rette for at de som jobber i skolen,
som ikke har fullført lærerutdanningen, får et løp for å fullføre,
er bra. Disse medlemmer mener at dette
bør rulles ut til å være et landsomfattende tiltak. I Høyres forslag
til alternativt budsjett styrkes derfor denne ordningen med 15 mill.
kroner.
For å gjøre ungdomsskolen mer praktisk og variert prioriterer
Høyre i sitt alternative budsjett 20 mill. kroner til etter- og
videreutdanning av lærere i praktisk-estetiske fag. Disse medlemmer peker på at praktisk-estetiske
fag gir elever mulighet til å lære gjennom aktivitet, i tillegg
til å styrke kreativitet og problemløsning.