2.2.2 Oppfølging av Dokument 3:3 (2019–2020) Riksrevisjonens undersøkelse av saksbehandlingstid og effektivitet i tingrettene og lagmannsrettene
Komiteen viser til
at målet med undersøkelsen var å vurdere om tingrettenes og lagmannsrettenes saksbehandling
var effektiv og i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Årsaker til eventuell manglende måloppnåelse ble også kartlagt.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens konklusjon: Riksrevisjonen vil følge saken videre.
Justis- og beredskapsdepartementet og Domstoladministrasjonen
har iverksatt en rekke tiltak for å forbedre saksbehandlingstiden
og effektiviteten i tingrettene og lagmannsrettene. Saksbehandlingstidene
er redusert for mange sakstyper, men det er fortsatt tingretter
og lagmannsretter som ikke når kravene til saksbehandlingstid som
er fastsatt av Stortinget. Riksrevisjonen merker seg at den nye
strukturen for tingrettene har gitt bedre ressursutnyttelse og styrket
fagmiljøene i domstolene. Riksrevisjonen konstaterer samtidig at
det fortsatt er en betydelig andel saker i tingrettene som ikke
er påbegynt innen straffeprosesslovens frister når siktede er under
18 år eller er varetektsfengslet når saken berammes. Riksrevisjonen
deler departementets antagelse om at ikke alle tiltak for å forbedre
saksbehandlingstidene har hatt full effekt ennå. Riksrevisjonen
merker seg at departementet vurderer å gjøre endringer i den nylig
vedtatte strukturen.
Komiteen deler Riksrevisjonens
vurdering av at saken bør følges videre.
Komiteen registrerer
at Riksrevisjonen merker seg at den nye strukturen for tingrettene
har gitt bedre ressursutnyttelse og styrket fagmiljøene i domstolene, samtidig
som Riksrevisjonen deler departementets antagelse om at ikke alle
tiltak for å forbedre saksbehandlingstidene har hatt full effekt
ennå. Komiteen viser videre til departementets
«Høring av endringer i domstolstruktur» av 26. januar 2022, og at
regjeringen etter det den opplyste vurderer å gjøre endringer i
den nylige vedtatte strukturen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Miljøpartiet De Grønne, mener det er viktig at
departementet i vurderingen av strukturendring tar hensyn til tilbakemeldingene
i oppfølgningsrevisjonen, herunder nevnte punkt om at den nye strukturen
for tingrettene har gitt bedre ressursutnyttelse og styrket fagmiljøene
i domstolene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at som følge
av Domstoladministrasjonens særlige stilling, rettet Riksrevisjonen
anbefalinger til både Domstoladministrasjonen og Justis- og beredskapsdepartementet
i Dokument 3:3 (2019–2020). Disse medlemmer understreker
at strukturendring ikke var blant Riksrevisjonens anbefalinger i
Dokument 3:3 (2019–2020). Riksrevisjonen anbefalte blant annet at
Domstoladministrasjonen iverksetter tiltak for å bidra til økt bruk
av virkemidlene i straffeprosessloven og tvisteloven som skal bidra
til framdrift i saksbehandlingen, blant annet rettsmekling i tvistesaker.
Disse medlemmer viser
til at kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. 166 S (2019–2020)
uttalte at:
«Komiteen viser til Riksrevisjonens vurdering
av det kritikkverdige i at straffeprosesslovens krav til beramming
av hoved- og ankeforhandlinger ikke overholdes i en stor andel saker,
og at andelen fristbrudd er særlig høy når den siktede er under
18 år. Dette er fristbrudd som har vært dokumentert over lang tid,
jf. Innst. S. nr. 77 (2008–2009) og Innst. S. nr. 38 (2005–2006).
Komiteen understreker betydningen av at Stortingets frister i straffeprosessloven
overholdes og at lovens virkemidler som skal bidra til framdrift
i saksbehandlingen, tas i bruk.»
Disse medlemmer viser
til at Riksrevisjonen i Dokument 3:1 (2023–2024) konstaterer at
Domstoladministrasjonen mener at den nye strukturen for tingrettene
har gitt bedre ressursutnyttelse og styrket fagmiljøene i domstolene,
og at det fortsatt er et effektivitets- og kvalitetspotensial som
ikke har blitt realisert fullt ut. Riksrevisjonen konstaterer at
Domstoladministrasjonen mener enhver reversering av reformen vil
redusere fleksibiliteten og derved effektiviteten og kvaliteten
i virksomheten. Disse medlemmer viser videre til at Riksrevisjonen
merker seg at Justis- og beredskapsdepartementet sendte ut et høringsnotat
om endringer i domstolstrukturen 26. januar 2022. Departementet
viser til at det i høringssvarene kommer frem at det flere steder
i landet er et ønske om å endre på strukturen, mens det en del steder
er et ønske om å bevare strukturen. Innspillene kommer både fra
ansatte, brukere av tingretten og lokalsamfunnene. Riksrevisjonen
merker seg at departementet er opptatt av å sikre en bærekraftig
struktur som kan stå seg over tid og sikre innbyggere i hele landet
god rettssikkerhet og tilgjengelige tjenester, og at det ikke vil
bli foreslått strukturendringer der det lokalt er enighet om å beholde
dagens struktur.
Disse medlemmer viser
til at Riksrevisjonen konkluderer med at det er en vesentlig reduksjon
i saksbehandlingstid for flere sakstyper, men at det fortsatt er en
betydelig andel saker som ikke når Stortingets eller straffeprosesslovens
frister. Riksrevisjonen viser til at det er kort tid siden flere
av tiltakene med mål om kortere saksbehandlingstid ble innført.
Alle tiltakene har ikke hatt full effekt ennå, og det er fortsatt
et effektiviseringspotensial. Disse medlemmer viser
til at Justis- og beredskapsdepartementet de siste tre årene har
foreslått flere lovendringer for å legge til rette for at domstolene
skal kunne effektivisere saksavviklingen, og understreker at endringer
i regelverk og domstolstruktur må sees i sammenheng i oppfølgingen
av Dokument 3:3 (2019–2020).
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at når
en strukturendring har gitt positive resultater, samtidig som det
antas at strukturendringen ikke har virket lenge nok til å gi full
effekt, er disse medlemmer svært skeptiske
til at det skal gjøres reverseringer av hele eller deler av nevnte
strukturendring. Disse medlemmer viser
til at det fremkommer fra oppfølgningsrevisjonen at Domstoladministrasjonen
gir tilbakemelding om at strukturendringen har gitt økt fleksibilitet
og dermed bedre ressursutnyttelse, at den har muliggjort spesialisering
av dommere, at den har gjort det mulig å styrke ledelseskapasiteten
i tingrettene, samtidig som at det er åpenbart at effektivitets-
og kvalitetspotensialet som ligger i den nye domstolsstrukturen
og den tilhørende ledelsesstrukturen, ennå ikke har blitt realisert fullt
ut. Disse medlemmer viser videre til
at Domstoladministrasjonen opplyser om at enhver reversering vil
redusere fleksibiliteten og derved effektiviteten og kvaliteten
i virksomheten, og at en reversering av domstolsreformen vil gjøre
det mer krevende å fortsette arbeidet med å følge opp Riksrevisjonens
kritikk fremover i tid. Disse medlemmer mener
dette er tilbakemeldinger departementet bør ta på alvor i det videre
arbeidet med domstolenes struktur.
Disse medlemmer viser
videre til at Domstoladministrasjonen opplyser om at den uavklarte
situasjonen rundt fremtidig domstolstruktur gjør det mer krevende
å få de ønskede resultatene i noen rettskretser. Disse
medlemmer ser med stor bekymring på justis- og beredskapsministerens
signal om endringer av domstolstrukturen, og frykter at den uavklarte
situasjonen vil påvirke resultatoppnåelsen.